Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaký je a kolik stál český dabing Mafie?

  12:00aktualizováno  29. ledna 11:31
Vydání očekávané 3rd person akční hry Mafia od brněnských vývojářů z Illusion Softworks očekávají miliony hráčů na celém světě, i u nás. No a protože se chystá kompletní český dabing, podívali jsme se mu na zoubek, nahlédli jsme i do jeho zákulisí a přinášíme vám exkluzivní nahrávku monologu šéfa mafiánského gangu Salieriho.

Producent Mafie Lukáš Kuře při pilné práci

Vydání očekávané 3rd person akční hry Mafia od brněnských vývojářů z Illusion Softworks očekávají nejen miliony hráčů na celém světě, ale minimálně desítky tisíc lidí v České republice. Ti, kdož si koupí originální hru, se pak mohou těšit také na originální český dabing, který je soudě dle našeho názoru opravdu povedený a asi nejlepší, jaký jsme kdy mohli v českých hrách slyšet (o tom se ostatně můžete přesvědčit sami z této ukázky). Vyzpovídali jsme proto producenta hry Lukáše Kuře, aby nám osvětlil zákulisí dialogového ozvučování Mafie. Než ale přejdeme k otázkám, představíme si člověka, který za odpověďmi stojí a kterého podle jména asi dosud neznáte.

Lukáš Kuře se narodil v roce 1978 v Brně. Dříve pracoval jako servisní technik na montážích radiostanic, poté jako technik ve velkoobchodě s PC, síťový administrátor, prodejce, podnikal v oboru výpočetní techniky. Nicméně dle jeho slov ho ani jedno z předešlých nenaplňovalo, zejména kvůli velké zálibě - počítačovým hrám. Několik jich udělal už na základní škole, a tak byl rád, že se mu podařilo najít začátkem roku 1999 místo v brněnské pobočce Illusion Softworks. Začínal jako hlavní tester, ale měl na starost také získávání podpory od výrobců HW a SW, odpovědi na email info@ a zajištění snímání pohybu motion capture. Po tisících protestovaných hodinách se před rokem stal producentem her Mafia a Hidden & Dangerous 2.

Lukáš Havlas pilně kvedlá joystickem a zasazuje dabing do hry

Ahoj Lukáši. Můžeš nám prozradit, jak dlouho trvalo vše, co se dabingu na Mafii týče?
Nahrávací studio jsme kontaktovali již někdy začátkem listopadu, poté jsme museli dodat spoustu dat (mimo jiné například videokazetu s předtočenými filmečky) a dabing samotný se začal pomalu realizovat na začátku ledna. Hlavní postavy se dělaly v posledních čtrnácti dnech a na celou záležitost dohlížel Dan „Hellboy“ Vávra, hlavní designér hry.

Kde konkrétně jste natáčeli a jaké známé hlasy v Mafii uslyšíme?
Dabing připravilo zvukové studio Jakuba Saice (jeho hlas znáte ze stovek filmů nebo např. ze seriálů Kobra 11, Bulvár Street, Melrose Place…), ze známých lidí bych zmínil určitě Marka Vašuta, Petra Rychlého, Lindu Rybovou, Alexeje Pyška anebo Antonína Molčíka. Pana Saice známe již z dřívější spolupráce s našimi pražskými programátory (bývalí Phoenix Arts - hry Paranoia, Husita atd.) a jsme rádi, že zakázku přijal. Postavil se k ní jako skutečný profesionál, dokonce si prošel i spoustu jiných českých her a snažil se v Mafii minimalizovat chyby.

Dozvěděli jsme se, že ne všichni oslovení herci byli ochotni pracovat na namluvení postaviček do počítačové hry. Mohl by jsi nám prozradit, jaké další osobnosti jste ještě oslovili a jaké byly důvody jejich odmítavého postoje?
Producent Mafie Lukáš Kuře při pilné práci Měli jsme určitou představu pro některé vedlejší role, ale bohužel vůči počítačovým hrám existují ještě pořád silné předsudky. Někteří známí herci (většinou vážné role) vyloženě řekli, že „nějakou blbou hru“ dělat nebudou a že je to pod jejich úroveň. Často naráželi na Poldu a Lábuse a dělali si z toho spíše srandu. Je to velká škoda, herní produkty z Čech totiž dobývají svět tak, jak se českému filmu ani nezdá! Konkrétní jména odmítavých herců ale nemůžeme prozradit, bylo by to vůči nim nefér.

Kolik je ve hře čistého času mluveného slova? Čili jak dlouho by mi trvalo, kdybych si chtěl pouze přehrát všechny dialogy v kuse?
Abych pravdu řekl, museli bysme všechny dialogy spojit do jedné velké stopy, abychom zjistili jejich přesnou délku. Odhadem je to ale něco kolem dvou hodin. Každý herec namluvil svoji roli zvlášť do souboru (včetně pauz a oprav) a my to nyní musíme ručně nařezat a vložit do hry.

Kdy vlastně bude probíhat implementace dabingu do hry?
Implemetnace dabingu do hry v současné době již probíhá. V podstatě jsme začali zpracovávat wavy hned v pátek, kdy jsme od Jakuba dostali „ještě horké“ CD (je jich celkem 6, prokousat se tím nebude sranda). Ozvučena už ale byla Alpha verze hry, byť naším amatérským dabingem. Pro testování hratelnosti to ale byla nezbytná věc.
Lukáš Havlas pilně kvedlá joystickem a zasazuje dabing do hry Nyní se musí zvuky rozstříhat, roztřídit, vložit do hry a následně kvedláním joystickem přiřadit do každé věty výraz tváře a emoce. Program potom sám automaticky otevírá a zavírá ústa.

Dabing hry není jistě levná záležitost. Mohl bys prozradit, kolik jste za něj v případě Mafie zaplatili?
Opravdu hrubě řádově statisíce korun. Mám-li být konkrétnější, bylo to spíše k nižší hranici.

Hra má v České republice stát pod tisíc korun, v souvislosti s provizemi obchodníků se vám z nich zpět do kapsy mnoho nevrátí. Proč jste tedy dělali český dabing, když je to tak nákladné a nemůže se vám to zaplatit?
Je to jednoduché: protože jsme Češi. I když zdejší trh není pro prodej lukrativní (a často není ani přející - zkuste si srovnat americké diskuze o Mafii s českými!), chceme představit hru v celé své kráse i v českém jazyce. Třeba se přece jenom posune povědomí lidí o českých hrách do lepšího světla.

Na závěr trošičku volnější otázka, která se v podobných interview pokládá spíše hercům: máte nějaké perličky z natáčení? :o)
Až na to, že Dan ve zmatku nedovezl veškeré podklady a něco se muselo dělat dvakrát, bylo všechno ok. Herci byli ale celkem dost překvapení, protože nejméně polovina textu je řvaní a jejich hlasivky tak dostaly pořádně zabrat! Někdy se dabovalo až do tří hodin do rána.
Mafiánský boss Salieri hovořící v naší MP3 ukázce dabingu V současné době je již 10 dní Dan Vávra v New Yorku, kde dohlíží na dabing anglický, který je přece jenom nejdůležitější.

Abyste si mohli o dabingu udělat představu sami, nabízíme vám Salieriho monolog ve formátu MP3 v podání Antonína Molčíka, jehož hlas můžete znát například ze seriálu MASH. Ukázka pochází ze sedmé mise a Salieri („zaměstnavatel“ Tommyho, tedy hlavního hrdiny hry) se v ní rozčiluje nad gangem chuligánů, který se usadil v jejich čtvrti a o den dříve (rozuměj v šesté misi) přepadli dceru jednoho ze zaměstnanců Salieriho baru. Salieri zároveň v ukázce domlouvá akci, při níž by měla jeho mafie zničit onen gang chuligánů a atmosféru monologu umocní závěr, kdy při vyslovení slova „bordel“ vyletí rozčilenému Salierimu z úst sliny.

Druhou ukázku z dabingu hry si můžete poslechnout v našem videu z hraní alfaverze Mafie a zde zase uslyšíte koktavého Ralpha. Protože jde pouze o alfaverzi, je jisté, že se tento dialog může trošičku změnit (určitě však ne k horšímu :o)), už dnes je ale jisté, že koktavého Ralpha bude dabovat stejný herec, což opět zaručuje vysokou kvalitu a úsměv na vaší tváři. Ostatně stáhněte si ono video a uvidíte sami.

Autor:


Témata: dabing, Testování


Nejčtenější

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Obal prvního Dooma je nezapomenutelný
Tajemství odhaleno. Předlohou „Doomguye“ je samotný John Romero

Slavný vývojář John Romero se na svém blogu pochlubil tím, že právě on se stal předlohou slavného „Doomguye“, který zdobil obal prvního dílu kultovního Doomu.  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Další z rubriky

Neberte videohry moc vážně.
Mladí muži pracují stále méně. Podle vědců za to mohou lepší videohry

Podle amerických výzkumníků klesá průměrná doba strávená v práci u mladých mužů daleko významněji než u těch starších. Většinu tohoto času navíc pak tito lidé...  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Bojovnice Cammy ze Street Fightera 5
Až příliš sexy kostým. Soutěžící musel změnit své bojovnici oblečení

Postava Cammy ze série Street Fighter je na televizní vysílání zřejmě až příliš sexy. Na turnaji vysílaném stanicí ESPN proto musel jeden ze soutěžících změnit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.