• Soundtrack
  • Hodně lineární
  • Celková nedotaženost
  • Zastaralé grafické zpracování

Jedná se o dobrou akci, která ale měla jednoznačně na víc a svůj velký potenciál trestuhodně nechala ležet ladem.

Kane and Lynch: Dead Man

Kane and Lynch: Dead ManSérii o holohlavém zabijákovi jménem Hitman si jistě pamatuje každý, komu akční adventury nejsou cizí. I když se nejednalo o akci v pravém slova smyslu, upoutala svou tajemnou a syrovou atmosférou milióny hráčů po celém světě. Chlapíci z IO Interactive si ale řekli, že by to chtělo změnu a hle, nápad s dvojící antihrdinů byl na světě. Vzniká tak zajimavé dílko Kane and Lynch, které vám pořádně zavibruje ovladačem. Tak co, dáte si říct?

Singleplayerová kampaň sleduje příběh dvou lidí, které osud svede dohromady. Příběh Kanea, vojáka, který se zaplete s nesprávnými lidmi a jak už to tak bývá, na dovolenou ho rozhodně nepošlou, a Lynche, psychopata na prášcích, kterého ke Kaneovi přiřadí, aby mu dýchal na záda a hlídal každý jeho krok. Jak tedy můžete tušit, hrát budete moci pouze za Kanea. Vaším prvotním úkolem bude vrátit všechny „vypůjčené“ peníze, ale jako ve správném akčňáku vás v polovině vašeho snažení čeká zlom a vy stanete na krvavé cestě pomsty. Ačkoli se tedy nejedná o příběh hodný pera Shapespearova, zajímavou zápletku mu rozhodně upřít nelze. Důležité ale je, že se tu střílí. Hodně.

Ačkoli se tedy nejedná o příběh hodný pera Shakespearova, zajímavou zápletku mu rozhodně upřít nelze.

Kane and Lynch: Dead ManCelý příběh je navržen velmi pečlivě a první půlku jsem si náramně užíval. Narazíte tu na věci jako honička v autech, vykrádání banky, vzpoura ve věžení další, které do stylu hry skvěle zapadají a zajisté si vzpomenete na filmy jako Pulp Fiction či 51. Stát. Pak ale hra rázně otočí a vás čeká přesun do Havany a jejího okolí, kde zuří občanská válka. Ačkoli tady budete mít střílení podstatně více, ke hře se změna prostředí absolutně nehodí a ke konci už ji skoro nepoznáte. Opravdu nepovedený krok, páni vývojáři.

Hru ale drží nad vodou mimoj iné hlášky hlavní dvojice a jejich spolupráce. Kane většinou všechno nese na svých ramenech a častuje nedobrovolného parťáka jednou tvrdou hláškou za druhou, zatímco Lynchovi čas od času „ujede ruka“, rupne mu v bedně a začne střílet do všeho kolem, což je nejen sranda na pohled, ale především pak jeho nevinné otřepání stojí za to. Čas od času si také začne pod nos mumlat sadistické narážky a na dotazy Kanea pouze odsekává. Ačkoli se tedy nedá říci, že je ústřední dvojice nějak zvláště přitažlivá, vaše sympatie si rozhodně získá, a to nejen díky vytříbenému černému humoru.

Kromě bezhlavého střílení tu najdete i systém krytí a komandování vaší malé skupinky, což je ale spíše nutným zlem, Kane and Lynch: Dead Mannež přínosem. Krytí by mělo v praxi vypadat tak, že doběhnete k nějaké překážce (ať už je to sloup, stůl či roh) a vaše postava se za ní automaticky skrčí. Což funguje tak ve dvou případech z deseti. Těch zbylých osm vypadá tak, že pokračujete v běhu „do překážky“ a vaší postavě prostě nedochází, že už by měla hodit šipku. Ačkoli na tom hra nijak zvlášť nestaví (na rozdíl od takových Gears of War), zvláště pak ve druhé polovině, kde budou kulky létat ze všech stran, budete absenci pořádného krytí proklínat.

Rozdávání příkazů vaší partě nefunguje o nic lépe, ale alespoň je nemusíte pořád hlídat. Na výběr máte posílání skupinky na určité místo, útok na danou pozici, krycí palbu či bránění daného území. V jedné z misí pak budete s ostřelovačkou hlídat a navigovat cestu parťáka, aby mohl umístit minu. Klasika.

Kane and Lynch jako film?

Co se hře rozhodně upřít nedá, je skvělý scenář jako od Tarantina. Proto se není příliš čemu divit, když vypluly na povrch zmínky o chystaném filmu dle herní předlohy. Jsou známa i jména hlavních protagonistů. Prvním je Bruce Willis, který nedávno zazářil ve čtvrtém pokračování Smrtonosné pasti. Druhým by pak měl být Billy Bob Thorton, který sice poslední dobou klouže z kopce, ale to ještě nemusí nic znamenat. Každopádně to vypadá zajimavě a brzy se můžeme těšit na konkrétnější informace. Do té doby Yippie-ki-yay, motherfucker!

VKane and Lynch: Dead Manšechno výše vyřčené by se ale dalo prominout, pokud by hra excelovala třeba v AI, což se ale rozhodně říci nedá. Nepřátelé se sice krčí za překážkami stejně jako vy, ale jakmile změníte pozici, je prostě nenapadne přemístit se také a přestat vám ukazovat záda. Vaši parťáci pak běhají za největší palby rovnou do střel a zbytečně se pak válejí na zemi čekajíc na vyléčení. S tím se pojí taková malá blbůstka poté, co vás (nebo kohokoli z vaší party) sejmou. Pokud k vám za krátkou dobu stihne někdo doklusat a vrazit vám do zad dávku morfia, můžete se otřepat a směle pokračovat v kosení. Pokud ne, tak vás čeká starý známý loading. Neskákejte však radostí. Pokud vás během jedné mise postřelí vícekrát, než je zdrávo, předávkujete se morfiem a čeká vas loading tak jako tak. Sice to přispívá k menší frustraci ze hry ale i ukrácení již beztak krátké hrací doby.

A z čeho že si to zastřílíme? Hra se zuby nehty drží reality, a tak vám na zádech spočinou známé kousky jako MP5, M16, Glock či Beretta. Navíc u sebe můžete mítKane and Lynch: Dead Man pouze jednu lehkou zbraň (pistoli), jeden samopal a nějaké ty granáty. Přítomnost vaší výbavy je pak vidět i na vaší postavě, což se mi rozhodně líbí. Abyste se úrovněmi zbytečně netoulali (ne, že by se dalo), k ruce tu máte malou mapku s označením vašeho cíle a úkoly, které máte splnit. Hra je ale striktně lineární, takže se nemusíte bát, že byste zabloudili.

Až se probijete hlavní kampaní, není od věci oživit vaše Xbox Live konto.

Až se probijete hlavní kampaní, není od věci oživit vaše Xbox Live konto (případně druhý ovladač) a rozdat si to s kámošem v co-op módu či přizvat až osm lidí online. Zde se tedy nápady rozhodně nešetřilo a dokonce lze říci, že multiplayer hru vytahuje z šedého průměru někam výše. Alespoň trochu. A o co že se jedná? Shromážděte si kamarády a vykrádejte banky. Kdo si pak napakuje batoh nejvíce, vyhrává. Vtip je v tom, že můžete svého parťáka bez problémů oddělat a vzít si jeho podíl, což ho ale Kane and Lynch: Dead Manbleskově přemístí na druhou stranu barikády k policii, načež vám půjde po krku. Jednoduché a geniální.

Audiovizuální zpracování je pak rozporuplné. Kane and Lynch totiž vypadá jako rok stará hra, přitom screeny, které do nás tvůrci ládovali během vývoje, vypadaly více než dobře. Takhle se hra drží jasného průměru a jediné, v čem vyniká, jsou dobře vymodelované postavy a ostré textury, které k dobrému dojmu dopomáhají. Zvuková stránka je pak skvělá, soundtrack ke hře dobře sedne, dabing a ozvučení je brilantní. Kane and Lynch se tak ukazuje jako oddechová adrenalinová střílečka na jedno, dvě odpoledne, která potěší scénářem a dabingem. Pokud máte s kým hrát co-op, můžete si k výslednému hodnocení přidat pár bodíků, ale více si už opravdu nezaslouží. Škoda, velká škoda, potenciál tu rozhodně byl. Snad příště.

69 %

77 %

Doposud hodnotilo 267 čtenářů