Pokud je něco úspěšné nejen z komerčního hlediska, ale především u hráčů samotných, proč by se mělo schéma měnit? To zajisté napadne každého vývojáře po úspěchu herní dvojice Jak a Daxter, po které následoval Ratchet a Clank a v neposlední řadě bychom do uvedeného výčtu mohli zařadit i Jen a Screeho. Co dvojice to naprostý unikát. A aby toho nebylo málo, tak k nim nyní přibude další, neméně originální duo. Sphinx a Mummy je totiž pár, který se opravdu hned tak nevidí a na rozdíl od výše zmiňovaných má pro sebe, resp. své konání vyhrazen daleko větší herní prostor.
Sphinx by se dal popsat jakožto běžný prototyp kladného hrdiny a coby hlavní klaďas používá i rozličné zbraně, mezi něž patří meč a foukačka. Zatímco meč je klasická věc, se kterou budete kosit nepřátele po desítkách, foukačka je spíše univerzální nástroj, s nímž se vedle likvidace nepohodlných osob spíše dočkáte využití při řešení spousty zde přítomných puzzlů. V tomto případě se jedná o různé spínače. Sphinx, abych se sám za sebe přiznal, mi nějak obzvlášť k srdci nepřirostl a pokud by zde nevystupovala právě druhá postava v podobě Mummy, asi bych si této hry ani nevšiml.
Mummy je totiž naprostý opak všech charakterů, se kterými jste kdy měli tu čest se seznámit. A je naprosto dokonalým zpestřením obrazu obvyklých super kladných hrdinů, jimž se nikdy nic nestane a jsou u každého hráče tolik oblíbeni. I když je Mummy až druhá v pořadí a nejspíše se slávy ani na konci nedočká, myslím si, že to bude ona, kdož odedře největší díl práce a na sobě a svém fáči to velmi pocítí. Díky velmi promyšleným a logickým puzzlům (i když ne originálním) si svou šedou kůru mozkovou někdy i docela zavaříte. Skutečnost je taková, že hádanky jsou koncipované pro využívání přírodních živlů, což nakonec není nijak oslňující nápad, jenže vy tyto přenášíte na vlastním těle. Pokud např. chcete podpálit nějaký dřevěný zátaras, musíte nalézt nejbližší oheň, od něj se nechat zapálit a rychle přeběhnout k inkriminovanému místu. Nemůžete prolézt mříží? - nechejte se rozplácnout bucharem a žádný problém! Pokud přijdou na řadu kombinované hádanky tak první, co vás napadne, bude jednoznačně Tomb Raider. A když si k tomu připočteme atraktivní prostředí, ve kterém se hra odehrává, je celkem jasné, že tu máme více než dokonalého nástupce.
Dokonce i pohybové možnosti hlavních aktérů se dají směle srovnávat se slavnou archeoložkou. Byť je tu jedna věc, co je naprosto odděluje. Žánr. Sphinx - i když má stylovou grafiku, vcelku podařené hlavní představitele a puzzlů více, než lecjaká logická hříčka, stále to bude jen a pouze 3D plošinovka. A to nechci urážet, ale na nějaké vážné pojetí je zde až moc humoru a skákání a Sphinx s Mummy jsou přeci jenom spíše roztomilí, nežli smrtelně vážní.
Technické stránce se dá vyčíst jen velmi málo. Grafika skutečně navozuje atmosféru zašlé slávy starobylého Egypta, jehož architektura má nezaměnitelný styl. To samé platí o povedených pohybových animacích samotných aktérů a převážně pak naší mumie, jež tu vyvádí neskutečné „hovadiny“. K tomu tady střetnete spoustu NPC postav, co vám zajisté poradí - a nebo také nějak uškodí. Otázkou je, jestli budeme moci ovlivnit dialog.
Další otázkou je celkové využití kooperace obou zde představených postav, jelikož jsme v hratelné verzi hráli vždy za každou zvlášť. A tak jediné, co zatím není na úrovni, je kamera, což je však na druhou stranu tak častý neduh, že již nemá ani cenu se o něm zmiňovat!
Do vydání hry ještě nějaký ten pátek zbývá, ale já v závěru svého povídání musím říci, že vedle těch všech rádoby úspěšných pokračování na mne osobně působí Sphinx naprosto svěže a neokoukaně. Takže uvidíme, co přinese finální verze, která se má představit na začátku příštího roku na PS2 a GameCube. Pakliže chcete vidět vícero obrázků, zkuste to tudy.