Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární žoldák na své poslední misi: Metal Gear Solid 4

  0:03aktualizováno  0:03
Jeden z nejzásadnějších videoherních hrdinů se ubírá do důchodu. Povedlo se mu to více než důstojně.
96

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Konami

  • Příběhová linie
  • Vizuální zpracování
  • Propojení filmových a hratelných pasáží
  • Množství možností, jak hrou projít
  • Osobnosti jednotlivých postav
  • Závěr
  • Větší pohyblivost by neškodila

Snake přišel, viděl a zvítězil. A my všichni s ním. Udělat konec legendě, aby se na ni vzpomínalo ještě roky, není žádná legrace. Kojima to ale zvládl na jedničku s hvězdičkou.

Herní karta

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsJednadvacet let. Doba delší, než životy mnoha z hráčů, kteří nyní poslední příběh elitního vojáka Solida Snakea v Metal Gear Solidu 4 obdivují.

Právě před 21 lety, 12. července roku 1987 však jeho příběh začal na osmibitovém počítači MSX2. Od té doby je celý videoherní svět unesen příběhy tohoto hrdiny, zasazenými do prostředí supertajné špionáže a vyprávěnými vynikajícími scénáři, které dnes platí za vzory herního vypravěčství.

Hry s tímto hrdinou jsou důkazem, že i v akční hře je hluboký a poutavě vyprávěný příběh ku prospěchu věci. I když, série MG byla vždy tak trochu jiná. Akce nespočívá v hektolitrech prolité krve ani v tisících padlých nepřátel – důraz byl vždy kladen na kradmý a nepozorovaný postup, tiché plížení a nepozorované útoky ze zálohy.

Ačkoliv tvůrci nabízí několik stylů, jak hru projít, neexistuje místo, kde by vás k nějakému přinutili.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsProč je vlastně MGS4 hráči tak obdivovaný? Proč dostává tolik abslutních hodnocení včetně vstupenky do klubu absolutní elity magazínu Famitsu? Nakonec všechny díly přece přinesly něco nového, ten úplně první dokonce zavedl zcela nový žánr, stealth akci. Myslím, že důvod znám.

MGS4 totiž ukazuje cestu k skutečnému next-gen titulu. Ne, nejde o to, jak dokonalá bude grafika, model destrukce, nebo rozloha světa či svoboda rozhodování. MGS4 přináší absolutně dokonalou syntézu scénáře, kamery, propojení střihových scén a hratelnosti a dává jasně najevo, že pokud mají hry být více než hříčky, je nezbytně nutná souhra scénáristů, designérů, skladatelů hudby i tvůrců zvuků, kamery a mluveného slova.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsDůvody jsou dva. Jedním je neposlušnost otce celé série Hideo Kojimy a druhým naopak jeho schopnost naslouchat. Mnoho hráčů mu již déle vytýkalo příliš filmových scén a nedostatečné soustředění na samotnou hratelnost. Kojima se však v první části jejich požadavku nenechal zviklat – MGS4 je filmečků plný. Jsou dlouhé, výpravné, ale co je podstatné, nejsou tentokráte nikdy zbytečné. Na rozdíl od některých nadbytečných v MGS2 tentokráte každý má svůj smysl a většinou si přejete, aby byly ještě delší.

Jak si Kojima prosadil svoje v tomto rozhodnutí, bedlivě naslouchal námitkám ohledně hratelnosti. A tak se stává MGS4 její skutečnou esencí. Tentokráte je tu nesčetně možností, jak hru hrát, je konec době, kdy buď pohyb, nebo střelba. O Hideovi je známo, že nemá rád klasické střílečky, ale dobře ví, že množství hráčů ano. Takže jestliže chcete, od prvního okamžiku až do konce hry s několika výjimkami můžete postavu Solida Snakea vidět jen v animacích a ve hře samotné jen Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsjeho zbraň z pohledu jeho vlastních očí.

Jelikož je všude neuvěřitelné kvantum detailů, smiřte se s občasnými loadingy.

Co je však fantastické a zaslouží si to uznání, je fakt, že ačkoliv tvůrci nabízí několik stylů, jak hru projít, neexistuje místo, kde by vás k nějakému přinutili. I ty nejběsnější válečné zóny však lze překonat díky speciálnímu kamuflážnímu systému takřka bez výstřelu a naopak jestliže se vám chce, můžete si z MGS4 klidně udělat válečný masakr ve stylu střílečky Call of Duty 4. Je to na vás.

Snad jedinou výtku bych měl. Autoři se nám snažili namluvit, že se můžete připojit k různým stranám, ale na to zapomeňte. Nepřítel je jasný, žoldáci PMC a vy jednoduše rebelům všeho druhu pomáhat budete ať chcete nebo ne. Ne snad že by Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsvám arabská či jihoamerická guerilla byla sympatická, ale její vojáci jdou často tím směrem jako vy. Takže jen idiot by si otevřel frontu na obě strany a střílel i ty, kteří když vidí, že jim pomáháte, nechávají vás být a ještě ke všemu odstřelují i vaše nepřátele. Naproti tomu kdybyste pomáhali PMC jakkoliv dobře, stejně vás odstřelí.

Trochu mi zpočátku vadila osoba obchodníka se zbraněmi Drebina. Připoměla mi svou (ne)logičností prodejce zbraní v hororu Resident Evil 4, ale přiznávám, že jsem se mýlil. Jak sami poznáte, vedle faktu, že si můžete vždy koupit potřebnou zbraň, její mnohá vylepšení a munici, Drebin má svoji nezastupitelnou roli a hlavně charisma. Udělat z de facto automatu na náboje jednu z velmi zajímavých postav celého MGS4, to zkrátka dokáže jen Kojima.

Důchodce na vycházce

Pokud jste čekali, že Solid Snake v novém díle zvládne pohyblivost Altaira z Assassin Creed, musíme vás zklamat. Snake nadále zvládá pouze pomalý běh, chůzi v předklonu a plazení. U nevelkých překážek je schopen na ně vylézt, ale například skok se opět nekoná. Je to drobná vada na kráse, ačkoliv terén je uzpůsobený tak, abyste si to příliš neuvědomovali. Nakonec v aktuálním Solidově stavu je chvílemi zázrak, že zvládá to, co zvládá.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsMimochodem, když jsem u těch zbraní, tentokráte nestačí zmáčknout tlačítko R2 na ovladači a vybrat z nesčetného množství, musíte si nadefinovat jen několik, ostatní nesete v inventáři. Což samozřejmě neznamená, že uprostřed bitvy si nezastavíte čas, zbraně si neprohodíte dle momentální situace a opět jste vynikajícím způsobem připraveni na další střet.

Svoji roli tu má i automatické zaměřování. Jistě, opravdu vše se dá projít na jakýkoliv způsob, ale mnohdy se ukáže jako sympatická výpomoc ve specifických situacích. Mylně byste si ale představovali, že za vás vyřeší všechny situace.

Nejdelší videoherní příběh končí

Zní to neuvěřitelně, ale když se mladý agent Solid Snake pod vedením Big Bosse plížil chodbami pevnosti Outer Heaven, aby svedl svoji úplně první bitvu se smrtícím strojem Metal Gear, mobilní telefony a internet v reálném světě teprve čekaly na příležitost, Československo okupovala armáda bývalého Sovětského svazu a Usáma bin Ládin i Saddám Husajn byli přáteli USA. V historii počítačových her neexistuje titul, kde by se kompaktní příběh jediného hrdiny roztáhl na 21 let. Příběh, který ignoroval vývoj technologií, na nichž byl vyprávěný. Příběh, který se vymkl z rukou svého tvůrce Hidea Kojimy a vydal se na svoji vlastní cestu, rozvíjejíce se na všechny strany. Sága, která skončila tak, jak měla. Důstojně.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsNečekal jsem v MGS4 veliké prostory a proto jsem byl skutečně příjemně překvapen, jaké tu nalezneme. Ať už jde o ulice a domy Blízkého Východu, džungli Jižní Ameriky nebo pražské uličky. Jelikož je všude neuvěřitelné kvantum detailů, smiřte se s občasnými loadingy, ale dost často jsou spojené s dějovou animací, takže to nijak nevadí.

Co je ještě příjemnější, je přístup k linearitě. Samozřejmě MGS4 je výpravná hra, takže jdete k cíli, který je pevně daný, ovšem nikdo vás nenutí, abyste vybírali nejkratší cestu. Ačkoliv okolo zuří boj, máte svobodu rozhodování, možnost hledání různých cest, objevíte i spoustu fíglů, které vám zjednoduší postup celou hrou.

Pokud se naopak poženete za dějovou linií, je vám to umožněno. Podle mého názoru MGS4 tak naplňuje onen ideál svobody, přičemž vás nenutí se placatit v prostorách, kde panuje nuda. O tu tady nezakopnete – okolo dopadají granáty, roztřesená kamera se stará o to, abyste neustále trpěli fóbií, že další zasáhne přímo vás a až Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotssestřelíte svůj první vrtulník, který do té doby vymetá cestu raketami a kulkami, budete se cítit božsky. Mimochodem, už jste někdy někoho ve hře stopovali?

Ač nerad, dostávám se ke vzhledu hry. Nebudu používat slovo grafika. Můj osobní názor je ten, že v současné době není krásnější hra, než právě MGS4. Nejde o typ mappingu, počet polygonů ani o efekty. Jde o celkový dojem a tam Kojimově majstrštyku nesahají dosud vydané hry ani po kotníky. Až uvidíte obličej Naomi, Raidena, čtyři krásky z Beast and Beauty nebo malou Sunny, pochopíte, o čem mluvím.

Metal Gear Online

Samostatnou částí hry Metal Gear Solid 4 je online titul Metal Gear Online. Jelikož se v této recenzi chceme věnovat loučení s naším oblíbeným hrdinou Solidem Snakem, rozhodli jsme se Metal Gear Online věnovat samostatnou recenzi. Proto teď jen zmínku. Až uteče 15-25 hodin, které budete potřebovat na dohrání MGS4, až si hru několikrát zopakujete kvůli vyzkoušení různých stylů hraní, čeká vás v podstatě nekonečná zábava v online světě, kde se může utkávat až 16 hráčů. Pokud jste se zúčastnili betatestu, dobře víte, jaká laskomina na vás čeká, pokud ne, budete příjemně překvapeni.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsNádherná je také bojová technika, zvláště pak dvounozí roboti Gekkos, nebo bojová brnění Liquidových válečnic. Zde je přesně znát japonský styl, který je výrazně odvážnější, než hry z Evropy a USA, Kojima ostatně už mnohokrát dokázal, že ačkoliv se pohybuje v blízké budoucnosti, nezná v designu hranice. Právě tím dokázal svoji sérii tolik odlišit od jiných her. To, co si odvážil zasadit do budoucnosti pár let vzdálené, si jiní neodváží ani ve světě mezihvězdných letů.

Příběh si prožijte sami, je však vynikající a hlavně se v něm opět objevují postavy s charaktery. Hideo Kojima napravuje to, co zanedbal v předchozím MGS3, kde všechny ostatní postavy - s výjimkou Boss - byli jen statisté a až na Sorrowa v podstatě bez osobnosti i minulosti. Tentokráte jsou postavy, lépe řečeno jejich pozadí, doslova napumpovány emocemi a až uslyšíte příběhy jednotlivých protagonistek z čtveřice Beasts and Beauty, počítejte s mrazením v zádech. Zvláště pokud je pravda, že jde o příběhy skutečných osob, čemuž bych při stupiditě a bestialitě válek byl nakloněn věřit.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsFantastická je také Naomi, Otacon a samozřejmě Liquid Ocelot. Jelikož další buď neznáte, nebo netušíte, že se s nimi ve hře potkáte, nebudu prozrazovat. Snad jen se připravte na překvapení. Mimochodem, Raiden má u mě propustku do herního ráje, jeho role je úchvatná.

Čeká nás tedy závěr. Kdybych mohl, této hře dám klidně 120 procent a nemrknu okem. Jistě, je tu několik mě nesympatických momentů, zvláště v absolutním závěru, ale tady beru vinu na sebe. Moje představa o absolutním finále série byla přece jen trochu odlišná, nicméně moje pocity patří jen mě a nemají v tomto případě právo jakkoliv ušpinit čistý štít Metal Gear Solid 4.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

96 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1072 čtenářů



Nejčtenější

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Arma 3 Laws of War
Přídavek do Army 3 umožní hrát za humanitárního pracovníka

Ve hrách zcela neobvyklý pohled na válečné peklo nabídne přídavek Laws of War pro Armu 3. Vyzkoušíte si v něm roli nestranného humanitárního pracovníka.   celý článek

Dota 2
Umělá inteligence porazila profíka v Dotě 2, ten další kolo vzdal

Bot vytvořený neziskovou organizací OpenAI, za níž stojí magnát Elon Musk, porazil na turnaji ve hře Dota 2 jednoho z nejlepších profesionálních hráčů.  celý článek

Turnaj The International ve hře DoTa2 nabídl rekordní výhry.
Vítězové turnaje v Dota 2 si odnesli rekordních 10 milionu dolarů

Právě skončený světový turnaj ve hře Dota 2 byl přinejmenším z hlediska vyplacených výher tou dosud největší událostí ve světě e-sportu. Vítězové si přišli...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.