Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silák potažený kůží. Jak se závodí s volantem G920

aktualizováno 
Volant je potažený kůží a zpětnou odezvu zprostředkovávají dva motory. Perfektní je i rozsah otočení volantu o jeden a čtvrt otáčky do každé strany. Zamrzí chybějící řadicí páka v základní sadě a vyšší pořizovací cena.

Logitech G920 | foto: Ondřej Zach

Logitech vydal dva volanty: G29 pro PlayStation 4 + PlayStation 3 a G920 pro Xbox One + PC. Vzhledem k tomu, že festivalová Forza Horizon 2 a okruhová Forza Motorsport 6 v podstatě pokrývají můj zájem ve virtuálním závodění (chybí mi už jen rally ve stylu Richard Burns Rally), zvolil jsem G920.

Instalace probíhá jednoduše. Nejprve je třeba připojit trojici kabelů, konkrétně propojovací kabel s pedály, napájecí kabel a USB kabel pro připojení k Xboxu One. Pro vyvedení kabelů jsou ve spodní části žlábky, aby po připevnění ke stolu nedošlo k jejich přiskřípnutí. Čtvrtý žlábek je pro připojení řadicí páky, která však není součástí základního balení, což při pořizovací ceně nad deset tisíc korun zamrzí. U předchůdce G27 přitom byla.

Logitech G920
Logitech G920
Logitech G920

Logitech G920

Volant lze připojit buď pomocí úchytek, typicky ke stolu, nebo k nějaké závodní sedačce pomocí šroubů. U robustnějších stolů je možné sundat nástavec na úchytkách, čímž se dostáváme k rozsahu až 5 cm.

Připojení se indikuje kalibrováním, tedy automatickým otočením volantu od dorazu k dorazu. Rozsah 900 stupňů je přitom velká paráda, byť jsem ho v podstatě nevyužil (ale kdo chce ručkovat, ta možnost tu je). A to je vše. Snad bych ještě jen dodal: nezapomeňte na připojení do zásuvky. Zní to banálně, přesto může opomenutí vyděsit. Na volantu totiž svítí dioda, fungují všechna tlačítka i pedály, jen zatáčení a force feedback ne.

Nastavení volantu ve Forze
Nastavení volantu ve Forze

Nastavení volantu ve Forze

Jako první hru jsem zvolil festivalové závody Forza Horizon 2, v nichž se na jízdu podle pravidel silničního provozu nehraje. Nakonec jsem však nejvíce závodil ve Forze Motorsport 6. U automatiky mě nejprve zarazilo, že nefunguje couvání. Posléze jsem zjistil, že funguje, ale jen v okamžiku, kdy velmi silně tlačím nohou na pedál. Volant tak je třeba si nastavit pomocí změn rozsahů individuálně v každé hře. Více napoví dva obrázky výše. Doporučuji si s nastavením opravdu pohrát, přednastavené hodnoty nesednou všem.

Logitech G920

Logitech G920

A první dojem? Nezvyk. Ve Forzách mám najeto desítky hodin na ovladači, nicméně aklimatizace na volant nakonec proběhla velmi rychle. Volant je potažen kůží a ve spojení s opravdu silnou zpětnou odezvou zanechává pocit, že držíte skutečný volant, nikoliv nějaký plasťák (oproti tomu plastové úchopy pro připevnění ke stolu nepůsobí příliš bytelně).

VW Beetle 1963  ve Forze Motorsport 6

VW Beetle 1963 ve Forze Motorsport 6

Na dešti stačí jediná chyba a končíte. S volantem se však rizikové situace zvládají lépe než s klasickým ovladačem.

Na dešti stačí jediná chyba a končíte. S volantem se však rizikové situace zvládají lépe než s klasickým ovladačem.

Snímač otáčení využívá magnetické pole pro určení polohy. O force feedback se starají dva motory, takže například na okruhu v Praze cítíte i přejetí po tramvajových kolejích. A co teprve jízda po dlažbě na Karlově mostě. Forza 6 přitom bere v potaz i aquaplaning, kdy pneumatika přestane přiléhat k vozovce a začne klouzat po vrstvě vody, což je při rychlé jízdě v dešti téměř stresující zážitek. Ten pocit je ovšem úžasný.

Jízdu po dlažbě na Karlově mostě prostřednictvím volantu pocítíte.

Jízdu po dlažbě na Karlově mostě prostřednictvím volantu pocítíte.

Zjištění, že závodění s volantem je oproti ovladači mnohem snazší, není nijak objevné. Spíš mě překvapilo, jak moc snazší. S volantem se ve Forze mnohem lépe zvládají stresové situace, jako jsou smyk či náhlá ztráta kontroly nad vozem. Postupně jsem tak navýšil obtížnost a přešel na manuál.

Pochvalu zaslouží také rozmístění ovládacích prvků na volantu. Směrový kříž i tlačítka jsou akorát na palce, pro navigaci tak není klasický ovladač potřeba. Počítejte také s tím, že pokud nežijete v domácnosti sami, o hraní na vaší konzoli bude zvýšený zájem.

Relaxační jízda v VW Broukovi z roku 1963 v Alpách.

Relaxační jízda v VW Broukovi z roku 1963 v Alpách.

Pokud pominu fórově působící plastové držáky, kamenem úrazu bude cena. Ta doporučená je 11 049 korun, sehnat se dá za deset. Šestirychlostní řadicí páka vyjde na dalších 1 659 korun. Když vezmeme v potaz, že G920/G29 je to v podstatě jen mírná aktualizace šest let starého modelu G27 pro nové konzole, a navíc bez řadící páky v ceně, je to pálka. Přesto musím konstatovat, že zážitek z jízdy je ve Forzách nirvána.

V případě zájmu se také nejprve koukněte, které další hry volant podporují. Počítat můžete s Project Cars. Zkoušel jsem ještě demo WRC 5, kde volant fungoval, hra však při pokusu o změny v pokročilém nastavení vždy spadla.

Nastavení volantu v Project Cars
Nastavení volantu v Project Cars

Nastavení volantu v Project Cars

Pokud si závodní hry vychutnáváte na volantu, napište nám do diskuze, jaký model máte a jak jste s ním spokojeni.

Další názor

Andrej Brabec

Když mi Ondřej řekl, že budu mít možnost vyzkoušet si volant za deset tisíc, čekal jsem hodně. A možná v tom tkvěl hlavní problém. Co se týče zážitku z ježdění, cena mi nepřipadala úměrná. Odborníkem na volanty nejsem, jezdil jsem kdysi jen s jedním levnějším. Jsem však řidičem v reálném světě a ani na moment jsem nezapomněl, že hraji hru. Souviset to může i s jízdním modelem jednotlivých titulů. Nejvíce času jsem strávil s Forzou 6 a reakce vozu při zatáčení mi přišla zvláštní.

Za přiměřenou pořizovací částku bych považoval zhruba čtyři tisíce korun. Volant se však prodává za cenu nové konzole a chybí mu řadící páka. Pokud tedy předchozí zkušenosti s podobným zařízením nemáte, jen těžko ho za tu cenu mohu doporučit. Ale věřím, že pro některé majitele volantů může představovat značné polepšení. Jízda s ním mě bavila, autentický pocit ze závodění se však nedostavil.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.