Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

No Escape - konkurent, či propadák?

  12:00aktualizováno  10. července 10:10
Když se řekne ""turnaj v 3D akci"", každému se asi vybaví dvě různé hry - Quake a Unreal. Ty mají v současné době na tomto poli de facto monopol. Ale přesto nejsou samy. Společnost Funcom vydala hru, ve které krev neteče, a přesto jim hodlá konkurovat.

No EscapeNa poli kompetitivního hraní to u akčních titulů vypadá skoro jako na české politické scéně. Máme zde dva silné hráče, kteří se neustále snaží překonat (Quake a Unreal) a kteří jsou tak zaujati vlastním bojem, že se mohou dočkat nemilého překvapení v podobě nějakého třetího konkurenta, který jim oběma vezme vítr z plachet. Podle někoho by to mohl být třeba Counter-Strike, který i navzdory svému "stáří" získává stále větší a větší popularitu. Jiní hráči mají další favority, ale zatím se nezdá, že by některý z nich získal takovou oblibu, jako panující duumvirát.

Trošku zčeřit vody se nedávno pokusila i společnost Funcom, kterou má většina hráčů spojenu s legendární adventurou The Longest Journey. Ta vydala na trh svůj nový produkt No Escape, který má podle slov tvůrců konkurovat právě zmíněným dvěma hrám. Zároveň se ale snaží se od nich co nejvíce odlišit - nesetkáte se tedy s potoky krve a odstřelenými končetinami, ale spíše s notnou dávkou humoru. Tak alespoň svůj nejnovější produkt prezentovali, a není tedy divu, že vzbudili náš zájem.

Ono vytvořit hru, ve které by se měly pořádat turnaje, není vůbec tak jednoduché, jak by se No Escapemohlo zdát. Je to trošku něco jiného, než vyvíjet čistě singleplayerovou záležitost. V té je totiž nejdůležitější příběh a atmosféra a v případě, že zbytek hry není zcela dotažen do konce (engine, grafika), je mnoho uživatelů ochotno přimhouřit jedno, nebo dokonce obě oči. U multiplayerových titulů spočívá naopak největší tlak na designu úrovní, plynulosti hry a rychlém spádu. Ze všeho nejdůležitější pak je, aby hra umožňovala zvítězit opravdu tomu nejlepšímu, a to není až tak jednoduché. Vítězství totiž musí být možné docílit všemi možnými strategiemi, nejen například opatrným pohybem či naopak pouze zběsilou střelbou. Šanci musí mít všichni. A nyní si položme základní otázku. Podařilo se pracovníkům Funcomu vytvořit kvalitní, byť poněkud netradiční projekt, nebo se jedná spíše o prozkoumávání slepé vývojové uličky?

To není tak jednoduchá otázka, jak by se mohlo zdát, a proto postupujme hezky bod po bodu. Nejprve se podívejme, jak to vypadá s designem jednotlivých úrovní. Na první pohled vás zaujme - a možná i zarazí - zjištění, že vše je zde nějaké... pokřivené. Všechny úrovně jsou totiž umístěny na jakýchsi malých kulatých asteroidech, a tak zakřivení povrchu, které je například na Zemi nepatrné, je zde jedním z hlavních faktorů, se kterými musíte počítat. No EscapeDůvod je prostý - i na "rovině" vidíte před sebe zhruba nějakých deset či dvacet metrů, zbytek je schován za horizontem. Tím je kompenzována skutečnost, že "arény" jsou poměrně malé a přehledné. Takto může být váš protivník de facto nadosah, a přitom zcela v bezpečí před vaší palbou. Jinak ale platí, že úrovně mají všechny prvky nezbytné pro multiplayerová klání - jeden či více centrálních bodů (na mysl se mi vkrádá výraz "shromaždiště", ale jen blázen by se zde stavěl do řady) jako stvořených pro hromadné přestřelky, pár úzkých chodbiček a několik poloutajených, snadno přehlédnutelných míst s lepšími zbraněmi.

Co dále nesmí v žádné multiplayerové hře chybět, jsou různé módy s rozdílnými pravidly. I ty zde najdete. Jako základní je uváděn tzv. No Escape, ve kterém je vaším úkolem nasbírat co nejvíce peněz. Ty se zpočátku válejí jen tak kolem, ale během první minuty jsou již všechny vysbírány. Musíte tedy střílet do protivníků tak dlouho, dokud "nepustí chlup" a nevypadne z nich svazeček bankovek. Pokud se vám navíc podaří je zabít, dostane se vám odměny v podobě pěkně tlustého paklíku neoznačených dvacetidolarovek (no, to jsem si trošku přikrášlil, ale v zásadě to je pravda :o) ). Jsou zde ale i další módy - například Tag, neboli mírně pozměněná hra na babu. Ona změna spočívá v tom, že vaším úkolem není doběhnout No Escapesvého protihráče a s výkřikem "Baba!" ho plácnout, ale z libovolné vzdálenosti do něj střelit. Pak má na sobě "tag" on a snaží se strefit někoho z ostatních. Je přitom jedno, zda má v ruce obyčejnou pistolku nebo raketomet. Důležitá je trefa a čas, po jaký měl tag na sobě. Samozřejmě, čím je tento čas kratší, tím pro hráče lépe. Dále zde najdete mód Countdown, při kterém se vám neustále odpočítává čas, který si můžete doplnit jediným způsobem - střelbou do nepřátel. Pokud se vám to nepodaří, máte smůlu a získáváte černý mrak... pardon, trestný bod. Nechybí zde pochopitelně ani Knockout, kde jediným kritériem pro vítězství je počet fragů, a starý dobrý Capture the Flag. Tvůrci nezapomněli ani na týmovou spolupráci, a tak si můžete módy No Escape a Knockout ozkoušet i v družstvech.

Tím bychom měli vyčerpána základní hlediska a přejděme k podrobnostem. Každého hráče zajímá škála úrovní, hratelnost, obtížnost a podobné prvky. Zde bych hru hodnotil jako průměrnou. Levelů je poměrně velké množství - pokud mne moje propočty neklamou, je jich něco kolem tří desítek. V žádném případě je nelze označit za tradiční a okoukané - nikdy předtím jsem například nebojoval ve vepříně. Botům lze nastavit míru obtížnosti, a to dost citelně. Zatímco při nejlehčím nastavení nekladou žádný větší odpor a vše je spíše procházkou No Escaperůžovou (vepřovou) zahradou, při jejím zvýšení na nejvyšší možnou úroveň z vás naopak udělají žrádlo pro psi oni. Co se použitelnosti různých strategií týče, zde se No Escape drží zhruba průměru. Nikterak nevyniká nad své konkurenty, avšak ani za nimi příliš nezaostává. Jen je trošku s podivem, že tvůrci pro tento žánru použili third person zobrazení, které ztěžuje přesné míření. Není to naštěstí nic, na co byste si po krátkém čase nezvykli, a navíc zde příliš nezáleží na tom, zda jste soupeře strefili do hlavy či do palce u nohy.

Co ale mohli tvůrci vylepšit, je počet zbraní. Chápu sice, že se chtěli ubránit tomu, aby se jejich výtvor změnil v krvavou řežbu (z nikoho nikdy neukápne ani kapka krve), ale přeci jen mohli použitý arzenál něčím obohatit. Čtyři power-upy, pět zbraní a tři druhy min mi opravdu nepřijde jako dnešní standard, ale spíše jako mírné zaostání.

Zklamáním je také provedení jinak dobře ztvárněných úrovní. Postrádají totiž veškerou interaktivitu a jsou jen pasivním prostředím, kterému navíc chybí jistá dávka záludnosti. Zde mám na mysli, že až na výjimky zde můžete excelovat, aniž byste museli jedinkrát někam vyskočit nebo provést nějaký obtížnější úkon. Přitom tempo, ve kterém se No Escape No Escapeodehrává, není až tak zběsilé, že byste na to neměli čas.

Co se týče obecných prvků hry, i zde se vše pohybuje v zažitém standardu. Snad jedině překvapí použitý engine, přesněji řečeno jeho nízké nároky na systém. V zásadě lze říci, že pokud vám běží Windows 95, měla by vám fungovat i hra samotná. To je něco natolik nebývalého, že se až vkrádá myšlenka, zda neměl být tento titul vydán již před lety, ale kvůli něčemu se tento plán opozdil.

Této domněnce by odpovídalo i závěrečné hodnocení. Kdyby se No Escape objevil na trhu před nějakým tím rokem (a nemuselo by jich být hodně), šlo by jednoznačně o vynikající titul, který by svým netradičním pojetím při zachování slušné hratelnosti mohl pomýšlet na mnohem vyšší cíle, než na jaké je odkázán nyní. V porovnání s konkurenčními tituly totiž zaostává v tom nejzákladnějším - v zábavnosti a v tom, jak v hráčích podpořit soutěživého ducha. Ne, že by na to tvůrci docela zapomněli, ale... Quake i Unreal jsou v tomhle prostě mnohem lepší. Pokud však patříte mezi fanoušky online hraní, pak byste si měli No Escape aspoň ozkoušet. Je totiž docela dobře možné, že se vám zalíbí. Já se k němu například určitě ještě vrátím :o).

No Escape
Výrobce: Funcom
Distributor: Tri Synergy Inc.
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.noesc.com
Minimální konfigurace: Pentium 166, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 400 MHz, 128 MB RAM, 3D karta
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Poměrně originální konkurent Quaka a Unrealu s výjimečně nízkými hardwarovými nároky, ale vládnoucí duumvirát z trůnu nesesadí.
Hodnocení: 68%

Autor:
Témata: Asteroid, Humor
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...