Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

NVIDIA pokračuje v obhajobě

  12:00aktualizováno  12:35
Dokázat světu, že produkt je dobrý, když dosud prohrával většinu benchmarků, toť věru těžký úkol. NVIDIA však stále tvrdí, že potenciál GeForce FX se teprve ukáže, a nebude za tím žádné švindlování. Vyposlechněme si ji tedy...

Obrana NVIDIE před protivenstvím osudu: Editor’s Day
NVIDIE už nějaký čas neprožívá lehké období. Opodstatněné obvinění ze švindlování v 3DMarku03 a zejména objevení shaderové chabosti karet s čipy GeForce FX, které potvrdil i John Carmack, znamenalo sestup dobré pověsti NVIDIE o mnoho stupňů. Těžké časy si často žádají neobvyklé kroky, a NVIDIA k jednomu takovému před pár dny sáhla. Vědoma si klíčové pozice počítačových médií, uspořádala v kalifornském San Franciscu informační akci pro novináře s názvem Editor’s Day – akci, která nemá v dějinách firmy obdoby. Zúčastnili se jí technické i manažerské špičky NVIDIE, například David Kirk (hlavní vědecký pracovník), Nick Triantos (ředitel sekce OpenGL), Ben De Waal (ředitel sekce DirectX) a dokonce i šéf celé NVIDIE Jen-Hsun Huang. Na setkání byli pozváni i zástupci významných vývojářských firem – např. šéf id Softwaru Todd Hollenshead.

Editor’s Day měl významný a nelehký účel: pokusit se opodstatnit a vysvětlit činy a rozhodnutí, která NVIDIA udělala a dělá. Tohoto úkolu se zhostil převážně David Kirk, který je osobou přímo určující technické směřování firmy. Jedna z klíčových otázek zněla: proč by měly být lepší grafické čipy pracující se dvěma přesnostmi v plovoucí desetinné čárce (16 a 32 bitů – NVIDIA GeForce FX) než čipy pracující s jednou přesností (24 bitů – ATI Radeony 95xx a vyšší)? Podle kapitána Kirka by nebyl čip s pouze 16 nebo 24bitovou přesností dobrý, protože by byl sice menší, rychlejší a jednodušší na programování, ale nepostačoval by nárokům některých programů. Ideální by bylo používat všude 32bitovou přesnost, což by ale bylo příliš drahé a čip NV35 (GeForceFX 5900 Ultra) by údajně musel mít dvojnásobnou velikost.

Další argument, který Kirk použil, zněl, že pro 32bitové výpočty existuje standard IEEE, pro 16bitové sice ne, ale používá ho mnoho programů (CADy, grafické a animační aplikace), zatímco pro 24bitové výpočty neexistuje žádný standard. Kirk nicméně uznal, že implementací dvou různých přesností znesnadnili práci programátorům her. Závěrem Kirk vypíchl, že architektura GeForce FX je optimalizovaná pro dlouhé shadery (až 1024 instrukcí) a prokládání texturových a matematických instrukcí a zároveň je citlivá na pořadí instrukcí. Naproti tomu architektura Radeonů je prý optimalizována na krátké shadery (do 64 instrukcí) a delší bloky texturových a matematických instrukcí.

Univerzálnější nebo nepromyšlený?
Osobně bych řekl, že si NVIDIA vzala s architekturou NV3x velké sousto, které teď těžko a za pomoci různých digestiv tráví – ATI naopak těží z větší zavedenosti, jednoduchosti a z ní plynoucí větší efektivity. Z výše uvedeného jasně vyplývá, že NVIDIA prostě musí optimalizovat a musí autory her nutit k optimalizacím, protože jinak by zůstala s výkonem svého hardwaru zcela na chvostu. Je jen otázkou, do jaké míry je pomalost shaderových jednotek čipů GeForce FX dána jejich zaostalostí, a do jaké míry za to může jejich specifičnost. Radeon 9700 byl první čip podporující DirectX 9 a byl to po dlouhou dobu jediný takový čip, který byl vývojářům her k dispozici – nelze se proto divit, že si na něj zvykli, a adaptace na nvidiácký koncept jim nebyla po chuti.

Snahou usnadnit vývojářům život je Unified Compiler, který byl poprvé zahrnut do ovladačů Detonator 44.12 a podstatně vylepšen v nových ovladačích ForceWare. Tento „kompilátor“ pracuje s programy používající rozhraní DirectX i OpenGL; na jeho vstupu je původní shader, jak ho napsal autor, a na výstupu má být shader generující tentýž efekt, ale optimalizovaný pro GeForce FX.

Druhý základní bod, který se řešil na akci Editor’s Day, byly pochybné optimalizace, díky nimž upadla NVIDIA ledaskde v opovržení. Nick Triantos poměrně podrobně vysvětlil striktní pravidla, kterými se v této věci musejí programátoři NVIDIE nyní řídit. Celý proces naznačuje následující obrázek:

Optimalizace

Vidíme, že po zformulování možné optimalizace přichází první kontrola pomocí pravidel, o kterých jsme referovali již dříve (např. že z ní nesmí mít prospěch jen jedna konkrétní aplikace). Projde-li optimalizace úspěšně touto víceméně diskusní fází, je implementována do ovladačů a podrobena automatické kontrole kvality obrazu systémem pro validaci ovladačů (DVS – Driver Validation System). Následuje revize kódu a nakonec „lidské“ vyhodnocení výsledku; ze všech těchto fází se při nevyhovění vrací celý proces na začátek.

Švindluje ATI?
Editor’s Day samozřejmě nebyl jen na výše zmíněná témata – to by NVIDIA implicitně přiznala, jak velmi závažná pro ni jsou. Příležitost dostali i vývojáři her, aby prezentovali své chystané výtvory (jmenujme Deus Ex: The Invisible War, Halo: Combat Evolved nebo Unreal Tournament 2004). Ani prezentace her se však neobešla bez zabroušení do otázek ovladačů – tentokrát přirozeně obviňující firmu ATI, že Catalyst nevytváří korektní obraz. O tom ale zase až příště.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, Bjorn3D

Autor:
Témata: software
  • Nejčtenější

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Vychází taktická střílečka Gray Zone Warfare. Stane se dalším českým hitem?

Více než rok od svého oznámení vychází v režimu předběžného přístupu military simulace Gray Zone...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...