Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Virtuální realita má k dokonalosti daleko, skrývá však ohromný potenciál

aktualizováno 
Technologické demo přilby Oculus Rift zdůraznilo silné i slabé stránky zařízení. V pátek 7. listopadu jsme mohli vyzkoušet speciální ukázku, která posloužila také jako důkaz grafických schopností studia Epic Games.

Přilba Oculus Rift | foto: Alza

Z jeho dílen totiž technologické demo pochází a vzniklo ve spolupráci se společností Nvidia. Virtuální realita je totiž náročná na výkon a bez nejmodernějšího hardwaru její spuštění nepřipadá v úvahu. I přesto výkonný počítač chvílemi bojoval s počtem snímků za sekundu. Zejména ve chvílích, kdy jsem se freneticky otáčel do všech stran.

Ukázka běžela na vývojářské verzi Oculus Rift 2, kterou jsme měli možnost vyzkoušet již v červnu na herní výstavě E3 (čtěte první dojmy). Zatímco u graficky méně propracovaných her už nová přilba působí obstojně, u vizuálně nabušeného dema ona mřížkovitost obrazu kazila výsledný dojem. Pocit nadnášení však tentokrát zmizel.

Ukázka nebyla hratelná, sledovat ji šlo pouze jako divák na kolejnicích. Nic vám však nebránilo se libovolně otáčet a dívat se třeba za sebe. Z obrazu navíc bylo zjevné, že prostředí spadá do kategorie grafických orgií. Výsledný dojem však narážel na rozlišení obrazu, kvůli kterému má demo k realitě ještě daleko.

I přesto bylo pohlcení světem ve virtuální realitě neuvěřitelné. Jako pozorovatel máte v demu pocit, že v tom prostředí skutečně jste. Když kolem vás prolétávají kulky nebo třeba automobil po explozi, máte tendenci uhýbat hlavou. Je to zkrátka zážitek, který s 3D kinem vůbec není možné srovnávat. Uvěřitelnost je zde o několik úrovní dále.

Jak ovšem po ukázce zmiňoval i Igor Staněk z Nvidie, uspokojivý stav technologie je ještě několik let vzdálený. Vývojem musí projít jak grafický hardware, tak i Oculus Rift samotný. Čeká nás však nefalšovaná revoluce. Nejen pro hraní, ale třeba i pro sledování filmů.

Přesně to ostatně naznačilo technologické demo. Byl jsem pouhým divákem, ale prostorový dojem a možnost volně se rozhlížet posunuly zážitkové možnosti o světelné roky dopředu.

Dokážu si představit budoucnost, ve které se filmy budou točit kompletně před zeleným plátnem, nebo jako převádění pohybů do počítače (motion capturing). Veškeré prostředí pak vznikne digitálně a divák bude mít možnost volně se rozhlížet po scéně.

Přestávám pochybovat o tom, že virtuální realita je příští technologický převrat. Stále ji čeká nezanedbatelný kus cesty, ale ten výsledek bude vyrážet dech.

Autor:


Témata: virtuální


Nejčtenější

Dota 2
Ve Valve by řada lidí pracovat nemohla. Postupy firmy prý nezvládají

Valve vývojářům boří představy. Spousta lidí totiž věří, že preferuje samostatnou práci a nulový dohled. Studio má však zkušenosti s tím, že řada tvůrců v...  celý článek

PlayStation 4 Slim - Glacier White
Z nemocnice na Zélandu zmizela konzole pro děti na chemoterapii

Z nemocnice na Novém Zélandu zmizel PlayStation 4. Konzole byla přišroubovaná ke stolu na oddělení ve Wellingtonu, kde probíhají dětské chemoterapie. A malí...  celý článek

Na palubním počítači Porsche 911 si můžete zahrát i DOOM
VIDEO: Jízda v Porsche jako způsob, jak ovládat DOOM? Nebezpečná volba

Seznam způsobů, jak lze ovládat klasickou střílečku DOOM, se rozrostl o další bizarní možnost. Po toastovači a pianu následuje vůz Porsche 911, kterým ovládáte...  celý článek

Dragon Quest Heroes I·II
Velikosti digitálních verzí her na Switch. Jedna vyžaduje SD kartu

Japonská stránka Nintenda odhalila, kolik úložného prostoru si ukousnou připravované hry na Switch, pokud si je koupíte digitálně.   celý článek

SNES
Poště se ztratily retro hry za čtvrt milionu. Krádež, tvrdí adresát

Americký fanoušek konzole Super Nintendo Entertainment System chtěl vytvořit rozsáhlý archiv her. Když si však nechal hry poslat z Evropy, balík byl záhadně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.