Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Virtuální realita má k dokonalosti daleko, skrývá však ohromný potenciál

aktualizováno 
Technologické demo přilby Oculus Rift zdůraznilo silné i slabé stránky zařízení. V pátek 7. listopadu jsme mohli vyzkoušet speciální ukázku, která posloužila také jako důkaz grafických schopností studia Epic Games.

Přilba Oculus Rift | foto: Alza

Z jeho dílen totiž technologické demo pochází a vzniklo ve spolupráci se společností Nvidia. Virtuální realita je totiž náročná na výkon a bez nejmodernějšího hardwaru její spuštění nepřipadá v úvahu. I přesto výkonný počítač chvílemi bojoval s počtem snímků za sekundu. Zejména ve chvílích, kdy jsem se freneticky otáčel do všech stran.

Ukázka běžela na vývojářské verzi Oculus Rift 2, kterou jsme měli možnost vyzkoušet již v červnu na herní výstavě E3 (čtěte první dojmy). Zatímco u graficky méně propracovaných her už nová přilba působí obstojně, u vizuálně nabušeného dema ona mřížkovitost obrazu kazila výsledný dojem. Pocit nadnášení však tentokrát zmizel.

Ukázka nebyla hratelná, sledovat ji šlo pouze jako divák na kolejnicích. Nic vám však nebránilo se libovolně otáčet a dívat se třeba za sebe. Z obrazu navíc bylo zjevné, že prostředí spadá do kategorie grafických orgií. Výsledný dojem však narážel na rozlišení obrazu, kvůli kterému má demo k realitě ještě daleko.

I přesto bylo pohlcení světem ve virtuální realitě neuvěřitelné. Jako pozorovatel máte v demu pocit, že v tom prostředí skutečně jste. Když kolem vás prolétávají kulky nebo třeba automobil po explozi, máte tendenci uhýbat hlavou. Je to zkrátka zážitek, který s 3D kinem vůbec není možné srovnávat. Uvěřitelnost je zde o několik úrovní dále.

Jak ovšem po ukázce zmiňoval i Igor Staněk z Nvidie, uspokojivý stav technologie je ještě několik let vzdálený. Vývojem musí projít jak grafický hardware, tak i Oculus Rift samotný. Čeká nás však nefalšovaná revoluce. Nejen pro hraní, ale třeba i pro sledování filmů.

Přesně to ostatně naznačilo technologické demo. Byl jsem pouhým divákem, ale prostorový dojem a možnost volně se rozhlížet posunuly zážitkové možnosti o světelné roky dopředu.

Dokážu si představit budoucnost, ve které se filmy budou točit kompletně před zeleným plátnem, nebo jako převádění pohybů do počítače (motion capturing). Veškeré prostředí pak vznikne digitálně a divák bude mít možnost volně se rozhlížet po scéně.

Přestávám pochybovat o tom, že virtuální realita je příští technologický převrat. Stále ji čeká nezanedbatelný kus cesty, ale ten výsledek bude vyrážet dech.

Autor:


Témata: virtuální


Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.