Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Virtuální realita má k dokonalosti daleko, skrývá však ohromný potenciál

aktualizováno 
Technologické demo přilby Oculus Rift zdůraznilo silné i slabé stránky zařízení. V pátek 7. listopadu jsme mohli vyzkoušet speciální ukázku, která posloužila také jako důkaz grafických schopností studia Epic Games.

Přilba Oculus Rift | foto: Alza

Z jeho dílen totiž technologické demo pochází a vzniklo ve spolupráci se společností Nvidia. Virtuální realita je totiž náročná na výkon a bez nejmodernějšího hardwaru její spuštění nepřipadá v úvahu. I přesto výkonný počítač chvílemi bojoval s počtem snímků za sekundu. Zejména ve chvílích, kdy jsem se freneticky otáčel do všech stran.

Ukázka běžela na vývojářské verzi Oculus Rift 2, kterou jsme měli možnost vyzkoušet již v červnu na herní výstavě E3 (čtěte první dojmy). Zatímco u graficky méně propracovaných her už nová přilba působí obstojně, u vizuálně nabušeného dema ona mřížkovitost obrazu kazila výsledný dojem. Pocit nadnášení však tentokrát zmizel.

Ukázka nebyla hratelná, sledovat ji šlo pouze jako divák na kolejnicích. Nic vám však nebránilo se libovolně otáčet a dívat se třeba za sebe. Z obrazu navíc bylo zjevné, že prostředí spadá do kategorie grafických orgií. Výsledný dojem však narážel na rozlišení obrazu, kvůli kterému má demo k realitě ještě daleko.

I přesto bylo pohlcení světem ve virtuální realitě neuvěřitelné. Jako pozorovatel máte v demu pocit, že v tom prostředí skutečně jste. Když kolem vás prolétávají kulky nebo třeba automobil po explozi, máte tendenci uhýbat hlavou. Je to zkrátka zážitek, který s 3D kinem vůbec není možné srovnávat. Uvěřitelnost je zde o několik úrovní dále.

Jak ovšem po ukázce zmiňoval i Igor Staněk z Nvidie, uspokojivý stav technologie je ještě několik let vzdálený. Vývojem musí projít jak grafický hardware, tak i Oculus Rift samotný. Čeká nás však nefalšovaná revoluce. Nejen pro hraní, ale třeba i pro sledování filmů.

Přesně to ostatně naznačilo technologické demo. Byl jsem pouhým divákem, ale prostorový dojem a možnost volně se rozhlížet posunuly zážitkové možnosti o světelné roky dopředu.

Dokážu si představit budoucnost, ve které se filmy budou točit kompletně před zeleným plátnem, nebo jako převádění pohybů do počítače (motion capturing). Veškeré prostředí pak vznikne digitálně a divák bude mít možnost volně se rozhlížet po scéně.

Přestávám pochybovat o tom, že virtuální realita je příští technologický převrat. Stále ji čeká nezanedbatelný kus cesty, ale ten výsledek bude vyrážet dech.

Autor:


Témata: virtuální


Nejčtenější

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

World of Warcraft: Legion
Blizzard se po více než dvaceti letech rozloučil se sítí Battle.net

Společnost Blizzard Entertainment dostála svému prohlášení z loňského roku a službu Battle.net přejmenovala. Nově se aplikace jmenuje jednoduše Blizzard a...  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
Nechte hráče na pokoji, obořil se australský politik na vládu

Australská cenzura přiměla senátora David Leyonhjelma k razantnímu vystoupení. Kritizoval v něm přístup státu k videohrám a volal po změnách.  celý článek

Další z rubriky

Zaklínač 3: Krev a víno
Vybíráme nejbláznivější recenze her: Nic pro dospělé, ti rádi zabíjejí

Při čtení uživatelských recenzí je jednou za čas možné narazit na perly, které vás posadí do židle. Ať už svým humorem nebo nezamýšlenými kvalitami. Vybíráme...  celý článek

Fotografie, kterou tým z Hello Games zveřejnil po předávání ceny.
Udílení ceny za inovaci skončilo trapasem. Chyběli vítězové

Ačkoliv tvůrce hry No Man’s Sky bylo možné objevit na seznamu vývojářů nominovaných na cenu Game Developers Choice Awards za inovaci, nikdo ji během...  celý článek

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.