Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stunts - kreativita nad zlato

  12:00
Myslíte si, že při hraní závodních her není potřeba fantazie? U mnohých to tak je, ale pro Stunts to rozhodně neplatí. Tato klasika proslula především maximálním důrazem na tyto vlastnosti hráčů, kteří si mohli snadno a rychle tvořit vlastní tratě…

Stunts Hráči počítačových her jsou kreativní bytosti a dají-li se jim dostatečné možnosti tvořivost projevit, dokáží toho opravdu hodně. Pro důkazy nemusíme chodit daleko (ne, nemyslím ten billboard Old Spice před vaším domem) – pakliže jste se ještě nesetkali s žádným modem či uživatelsky vytvořenou úrovní, nevíte, co to je Counter-Strike nebo Team Fortress, patrně jste strávili posledních pět šest let v zajetí hodně zaostalého černošského kmene kdesi ve Střední Africe (že Česká republika bývá některými PR pracovníky herních firem zařazována do stejného regionu raději neřešme).

Tolik k době nedávno minulé až současné. Klasika je tu ale od toho, aby se zabývala dobou starší. Zalovíme-li tedy pro důkaz do historie hlubší než propast Macocha, můžeme jako případ, kdy byla kreativitě hráčů dána volnost takřka neomezená, vytáhnout závodní hru Stunts. Krom toho, že šlo o celkem obstojnou závodní simulaci, u které se už na počátku 90. let dalo mluvit o fyzikálním modelu, totiž tato hra nabídla uživatelsky příjemný editor tratí, kde si mohl i ten největší ignorant za pár minut vytvořit pěknou dráhu.

Stunts Nezačínejme ale od konce. Nějakou dobu si každý vystačil s několika defaultními tratěmi, které hra nabízela. Na nich se závodilo velmi jednoduše, v podstatě v jediném módu – jízdě na čas. Mohli jste si zapnout jednoho počítačového soupeře různé kvality (od pochybné ženské v růžových šatičkách, jejíž uplatnění v automobilu by možná bylo užitečnější jinde než za volantem, až po namakaného závodníka s reflexy chameleona a řidičskými schopnostmi Michaela Schumachera) a vybrat si z poměrně široké nabídky automobilů. Pak jste byli vrženi na trať, kterou bylo nutné projet v co nejrychlejším čase. Podařilo-li se vám to, zapsali jste se do tabulky nejlepších a mohli to zkusit znovu nebo si nechat závod přehrát.

Vraťme se ještě k nabídce automobilů. Hra měla licenci nejslavnějších výrobců, a tak bylo možné volit mezi různými Audinami, Lamborghini, Porsche či Ferrari. Zní to hezky, hezky se také chlubí variabilitou v reklamních materiálech (nezapomeňte: máme tam i džíp!), ale ve skutečnosti všichni jezdili s jediným autem – s nejrychlejší "formulkou" (nejmodernější Porsche z nabídky).

Stunts Samotná jízda se vyznačovala na svou dobu poměrně realistickým fyzikálním modelem. Počítalo se se smyky a různými jízdními vlastnostmi různých podkladů, na sněhu vám to tak klouzalo o mnoho více než na asfaltu a klopené zatáčky se vybíraly o třídu lépe než ty ploché. Samozřejmě, dnes se slovům "fyzikální model" v souvislosti s touto vykopávkou zasmějeme, ale proti soudobé konkurenci (Lotusy apod.) to byl bezesporu krok vpřed ne nepodobný tomu Armstrongovu.

Už jsem narazil na nedostatek herních módů. Kdyby se Stunts odehrávali na stejně plochých okruzích jako již zmiňovaný Lotus, asi by teprve nebylo o co stát. Čest hry ale zachránila velká variabilita překážek, které jste museli zdolat. Stunts jsou jednou z mála her, které znám, kde často neřešíte ani tak problém "Jak dojet do cíle co nejrychleji?", ale spíše "Jak do cíle VŮBEC DOJET?!?". Což o to, s asfaltovou, hliněnou či zasněženou tratí si člověk ještě poradí, různě klopené a ostré zatáčky také neznamenají větší problém. Ovšem chytře postavené skokánky, nájezdy, můstky, loopingy a betonové bloky na cestě znamenají komplikace horší než lavina ve vysoko položených oblastech Rakouska či Francie. Kdo hrál, určitě si vzpomene na klasický přímý looping Stunts a odpornou "škebli" se zdí uprostřed, nepříjemnou "pajpu" (tedy trubicovitý tunel kulatého tvaru, kde jste se museli vyhýbat překážkám ve spodní části trati ježděním po stěnách), či naprosto nejnechutnější a nejzhůvěřileji iritující šnekovitý nájezd a hlavně sjezd z vyvýšené části trati.

Všechny překážky jen nabíraly na nebezpečnosti křehkostí vašeho vozidla. Na jednu stranu vydrželo poměrně vysoké a dlouhé skoky bez vážnější (no, po pravdě bez jakékoliv) újmy na zdraví, na stranu druhou pouhý lehký náraz i v docela malé rychlosti (i když – ono se to zdá…) do tenké zídky trubkovitého tunelu či takřka průhledné zdi ve škeblovitém loopingu znamenal zničení vozu vyjádřené již od dob Test Drivu výmluvnou animací tříštícího se předního skla.

Zajímavé byly na svou dobu nečekaně široké možnosti zpětného přehrávání závodu. Jízda se automaticky ukládala a vy jste se mohli na své snažení podívat z velkého množství kamer včetně leckdy opravdu efektní televizní, která úhly a pohledy střídala. Film Stunts bylo možno zrychlovat, zpomalovat a hrát si s ním (stříhat bohužel ne), pokud se vám zvlášť líbil, nebyl problém uložit si ho na harddisk a ukázat ho třeba kamarádovi (kamarádku by asi dvakrát nezajímal, to si musí přiznat i motorističtí zaslepenci).

Hlavním bodem, okolo kterého se ale vše točilo, a také důvodem, proč si o Stuns dnes vyprávíme v rubrice Klasika, byl ovšem již zmiňovaný a vychvalovaný editor tratí. V něm jste si nejprve vybrali jeden ze šesti předdefinovaných terénů. Ten byl rozdělen do přehledné čtverečkované sítě. Struktura editoru byla jednoduchá – ve velkém okně jste viděli terén, v pravém sloupci jste měli diskové možnosti (uložit, nahrát, nová trať apod.) a nad tím okénko se zmenšeninami objektů, mezi kterými jste mohli myší či klávesnicí scrollovat (mimochodem – takhle přehledně se KLÁVESNICÍ ještě žádný jiný editor ovládat nedal).

Když jste měli vybrán terén, mohli jste začít. První pole, které jste položili, byl samozřejmě start/cíl, dále už to bylo na vás. Trať se mohla s Stunts pomocí speciálních křižovatkových polí i větvit, platila ale striktní pravidla o její uzavřenosti. Taktéž jste si museli ohlídat všechny nájezdy a sjezdy z vyvýšených můstků, skokánky a začátky a konce klopených zatáček. Někomu možná některá z pravidel vadila (koho alespoň jednou nenaštvalo, že široká zatáčka zabere celá čtyři pole, když by se vedle ní ještě pěkně vešla jedna ostrá?), ve skutečnosti ale přispěla ke zpřehlednění a zjednodušení už tak geniálně vyřešené stavby tratí.

Editor už jsme se naoslavovali dosti, dlouhotrvající hratelnost také, takže budeme také trochu házet špínu, aby se to vyrovnalo a harmonie vesmíru neutrpěla příliš velké šrámy (co to melu?- pozn. soudného já). Grafika Stunts nedosahuje ani soudobého standardu, okolí tratí bývá většinou dost holé a statický obrázek na horizontu to těžko může zachránit. Stereotypní vysavačoidní zvuk motoru pak jistě právem rozhořčil nejednoho rodiče, jehož syn či dcera "stuntíkám" propadli (pokusy o simulaci užitečných úklidových prací většinou končily trpkým výpraskem po odhalení, že vysavač se nenachází v dětském pokoji, jak by se podle zvuků zdálo, ale na svém místě v komoře, a že dítě namísto záslužné činnosti nevědomky trápí své plíce a jiné orgány v prašném prostředí přikováno k blikajícímu monitoru).

Stunts Už se mi to sice po tolika klasikách příčí, opakovat stále stejné věty, ale jak jinak byste bez klišé řekli, že Stunts prostě patří po bok těch nejslavnějších závodních her historie a může se měřit s celou sérií Test Drive, Lotus či Need for Speed? Je to zkrátka neodmyslitelný fakt, na kterém nic nemění ani to, že vám ho podáváme tak otřepaným způsobem.

A na úplný závěr si neodpustíme ani tentokrát zajímavé odkazy. Jsou jen dva, ale myslím, že stojí za to - zde naleznete galerii 27 screenshotů, které jsme pro vás vytípali, a odsud si můžete dokonce STÁHNOUT PLNOU VERZI HRY!

P.S.: Možná jste nedávno zaregistrovali, že se "za humny" v Bratislavě chystá velice zajímavý projekt stejného názvu. Novodobé Stunts budou vyznávat stejnou filozofii (jednoduchý editor, spousta možností, řada aut, objektů a překážek), nabídnou ale pěknou 3D grafiku a realističtější fyziku a vůbec se ponesou v o poznání modernějším duchu. Podrobné informace o této připravované hře Mayhem Studios hledejte v naší Profi novince.

Vozový park Stunts v číslech

  • 25th Anniversary Lamborghini Countach
    výkon: 420 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 4,7 s, max. rychlost: 183 mph, cena: 150 000$
  • Ferrari GTO
    výkon: 394 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 4,7 s, max. rychlost: 190 mph, cena: 74 000$
  • Jaguar XJR9 IMSA
    výkon: 520 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 2,9 s, max. rychlost: 215 mph, cena: 325 000$
  • Lancia Delta HF Integrale 16V
    výkon: 200 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 6,1 s, max. rychlost: 137 mph, cena: 40 700$
  • Lamborghini LM-002
    výkon: 444 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 7,7 s, max. rychlost: 124 mph, cena: 120 000$
  • Porsche 962 IMSA
    výkon: 500 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 2,8 s, max. rychlost: 215 mph, cena: 215 000$
  • Porsche Carrera 4
    výkon: 250 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 5,8 s, max. rychlost: 161 mph, cena: 69 500$
  • Porsche March Indy
    výkon: 720 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 2,3 s, max. rychlost: 230 mph, cena: 420 000$
  • Corvette ZR1
    výkon: 375 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 4,9 s, max. rychlost: 172 mph, cena: 58 000$
  • Acura NSX
    výkon: 270 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 5,2 s, max. rychlost: 165 mph, cena: 60 000$
  • Audi Quattro Sport
    výkon: 220 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 6,1 s, max. rychlost: 145 mph, cena: 60 000$

  • Autor:
    Témata: Need for Speed
    • Nejčtenější

    Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

    retro 13. 5. 2024 7

    Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

    Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

    magazín 11. 5. 2024 6

    Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

    novinky 15. 5. 2024 10

    Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

    Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

    novinky 14. 5. 2024 26

    Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

    magazín 14. 5. 2024 5

    Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

    Grand Theft Auto 6 vyjde na podzim roku 2025

    novinky 17. 5. 2024 0

    Vydavatel nejočekávanější hry posledních let upřesnil během prezentace hospodářských výsledků...

    Černoch samuraj budí vášně

    magazín 17. 5. 2024 39

    Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

    Nabídku PS Plus Extra brzy rozšíří Red Dead Redemption 2 i český propadák

    novinky 16. 5. 2024 0

    Knihovna her pro předplatitele vyšších úrovní služby PS Plus se dočká významného rozšíření....

    Trilogie Marathon vyšla na Steamu. Doom pro „jablíčkáře“ je tam zdarma

    novinky 16. 5. 2024 1

    Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitelé Macintoshů od Applu si...

    Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

    Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

    Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

    Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

    Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

    Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

    Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

    Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

    Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

    Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...