Hra Cultures 2 je poměrně snadná a přímočará, s jejím dohráním by neměl nikdo mít žádné větší potíže. Pro ty, kteří přece jen narazili na nějaký problém, nebo pro ty, kteří si chtějí porovnat svůj vlastní postup s jinými hráči, je zde tento návod.
Ovládání hry a základní tipy a triky pro hraní jsme si důkladně probrali v úvodní části návodu a už se k nim vracet nebudeme. Dnes se již plně zaměříme na průběh vlastní kampaně.
|
Prvním úkolem je najít vesnici. Přiřaďte Bjarnimu klávesovou zkratku, to pro případ, že by se vám někam zaběhl a vy ho nemohli mezi vysokými stromy najít, a po kamenné cestě s ním běžte do jeho rodné vesnice na západě. Pro méně bystré je tady připravena malá Gunnhilda; stačí ji prostě následovat, tohle děvčátko domů trefí spolehlivě. Ve vesnici se dozvíte, že máte vyhledat druida, jenž bydlí na samotě mimo vesnici (vede k němu cesta mířící na sever). S druidem si promluvte, dozvíte se od něho pár zajímavostí. A také od této chvíle druid převezme úlohu nápovědy a bude vám říkat, co máte dělat dál. Zaměstnejte vesničany a Bjarniho pošlete do spřátelené vesnice na východě, aby tam dojednal obchod – potřebujete přece loď. Ta nebude laciná, stavitel za ni chce 10 láhví medoviny. Cesta k medovině je zdlouhavá a poměrně komplikovaná, naštěstí druid bude napovídat. A zatímco budou Vikingové zvelebovat vesnici a budovat hospodářství a technologie nezbytné k výrobě medoviny, může Bjarni prozkoumat pevninu. Nenajde sice nic zajímavého ani nebezpečného, ale už pro dobrý pocit stojí za to mapu odkrýt. Nestojíte o bílá, ehm…, černá místa na mapě, že? A kromě toho, Grónsko je až překvapivě pěkná krajinka - pestrá, úrodná, bohatá… Zjevně nám autoři chtěli ukázat, na co všechno se můžeme v příštích misích těšit.
Ve vesnici zatím všichni, aspoň předpokládám, pracují. Potřebujete těžaře (kamení, dřeva a hlíny), rybáře, lovce, později stavitele, nosiče, farmáře, mlynáře, pekaře a aspoň jednoho sládka. A taky byste se mohli postarat, aby se všechny dívky dobře provdaly a aby měly pěkné bydlení.
Máte-li deset lahvinek medoviny, otevřete okno s diplomacií a pošlete jeho prostřednictvím platbu staviteli. Loď, kterou potřebujete pro plavbu za Norny, vám od té chvíle říká pane. Stačí si pro ni dojít. Instrukce říkají, že máte, kromě Bjarniho, nalodit i několik jeho přátel, ale není to nutné. Má to totiž své značné nevýhody. Človíčkové, na rozdíl od Bjarniho, potřebují jíst a odpočívat, a pokud nenaložíte na palubu dostatek zásob, mohou během dlouhé plavby také umřít. Zatímco pošlete-li na výpravu Bjarniho samotného, nemusíte se jídlem vůbec zabývat a můžete pěkně v klidu prozkoumat celý oceán. Bohužel i tady platí, že nenajdete vůbec nic zajímavého.
Hledaný ostrov je uprostřed moře, přímo na jih pod vesnicí, nelze ho přehlédnout, vypadá jinak než všechny ostatní. Stačí zakotvit na jeho severním břehu, k tomu účelu je tam pěkná písečná pláž, Bjarniho vyložit a poslat do středu ostrova, kde uprostřed místního Stonehenge čekají tři vlnící se sestry - nikoliv Olga, Máša a Irina od Čechova – nýbrž Urd, Werdandi a Skuld, které vám prozradí zase další kousek příběhu. A tímto rozhovorem úvodní mise úspěšně končí.
|
Pomocí stavebních povolení vybudujte na louce základ budoucí vesnice – Ústředí, Farmu, Mlýn, Pekárnu a Studnu. Vesničany příslušných profesí máte k dispozici, takže nic nebrání tomu, aby se hospodářství rychle rozběhlo. Vzhledem k tomu, že i těžaře máte, z volných civilistů můžeme udělat lovce, rybáře, nosiče, stavitele… Průzkumníka nechte postavit síť ukazatelů (jeden doprostřed vesnice a ostatní po jejím obvodu, na malé mapce kontrolujte, jestli vznikající „pavouk“ pokrývá dostatečně velkou plochu). Síť ukazatelů je radno nepodceňovat, bez nich jsou vesničané jako slepí.
Bjarniho přidejte do skupiny k vojákům a společně prozkoumejte okolí. Můžete narazit na vlčí smečky, ozbrojenci s nimi mít problémy nebudou, ale lovci či jiní vesničané by takové setkání patrně nepřežili. Je-li okolo vesnice bezpečno (žádný útok nepřátel v této misi nehrozí, jediné nebezpečí představují skutečně jen dravá zvířata), vydejte se na průzkum do vzdálenějších míst. JZ od vesnice se v ruinách hradu ukrývá informátor Emmeran, který vám dá tip, abyste nedaleko Ratingenu hledali prince s bolavým srdcem. Proč ne, nějak začít musíte, tak proč ne třeba takto. :o) Když si hodně zmenšíte pomocnou mapku v levém dolním rohu obrazovky, můžete si všimnout, že se dole na jihu odkryla část mapy. Je to právě to místo, kde potkáte zamilovaného prince - kardiaka.
Můžete vzít skupinku vojáků s Bjarnim v čele a rovnou je tam poslat. Snažte se je udržovat pohromadě, v lesích pobíhají vlci. Až se dostanete blíž k princi, narazíte na ono zmíněné město, na Ratingen. Je to spřátelená osada, s níž budete moci obchodovat. A také je uvnitř jejích palisád několik truhlic s amulety a lektvary. Se sbíráním předmětů z otevřených truhlic neotálejte, místní človíčci jsou velmi čilí, tak ať vás nepředběhnou, u velice užitečných amuletů by to mrzelo dvojnásob. Normanský princ vás požádá o doručení dopisu jeho milované princezně Julii, která čeká nedaleko Paříže (nové odkryté místo východním směrem odsud). Paříž je obrovské město rozložené u řeky (jak také jinak, že?), má neutrální status, nicméně uvnitř hradeb je opět spousta zajímavých truhlic. Takže se v každém případě vyplatí zajít na návštěvu. A nejen kvůli truhlám, koukejte se také, jestli někde na zemi neleží nějaké užitečné vybavení, co si místní na chvíli odložili. Třeba lepší zbraně nebo boty pro vaše vojáky.
Princezna je za doručení dopisu vděčná, nicméně potřebuje od vás také službičku, ne zrovna skromnou. Potřebuje, abyste ji doprovodili údolím, vedoucím do opatství St. Pierre, a to tak, aby vás nenachytal její otec. Vstup do údolí jste už možná potkali, je to zhruba na půl cesty mezi Ratingenem a místem, kde čekala Julie. Pokud si nejste jisti, následujte princeznu, dovede vás na správné místo. U vstupu do údolí se znovu uvidíte s Julií a poté, co se k ní přiblížíte, ocitne se Bjarni a princezna v nové lokaci. Bez vojáků, ti zůstali venku. Ale nezůstanete sami dlouho, o kousek dál potkáte skupinku normanských vojáků, kteří sem byli posláni, aby vám pomohli v případě, že se setkáte s nepřáteli (a že se setkáte). Naleznete také dost zásob, abyste všechny vojáky perfektně vyzbrojili a vybavili. Rovněž potkáte katapult, berte ho, usnadní vám spoustu práce. V cestě vám budou stát dvě nepřátelské osady, skrz které se budete muset probojovat. Postupnými útoky je lze dobýt poměrně snadno. Buďte opatrní na katapult, je to oblíbený terč nepřátelských vojáků a vy nemáte možnost ho opravovat. Pokud byste o katapult přesto přišli a mermomocí chtěli jiný, na mapě jsou ještě dva další. Plus spousta výzbroje. Jedno místo je jižně mezi oběma osadami (dvě osady a místo s katapultem tvoří téměř pravidelný rovnostranný trojúhelník), druhé skladiště leží skoro na konci údolí, opět jižně pod cestou. Jinak na mapě, kromě několika vlčích smeček, není nic zajímavého.
Jakmile jste cestu přes údolí vyčistili (dostanete zprávu pokaždé, když padne poslední nepřítel) a cesta je bezpečná i pro princeznu, vezměte ji a Bjarniho a pošlete je až úplně na západ. Tam, v ruinách starého chrámu, čeká princ s pastorem, který milence oddá. Šťastný francký princ vám slíbí přátelství a spolupráci. Ocitnete se na původní mapě a dozvíte se, že jste svou pomocí normanskému princi naštvali franckého krále, tatínka princezny. Abyste si ho udobřili a dokázali mu, že jsou i čestní Normané, musíte vyhnat loupeživé Vikingy. U mostu čeká skupina franckých vojáků, která vám bude v boji proti nim pomáhat.
Raději se nepokoušejte napadnout osadu nepřátelských Vikingů hned, jsou poměrně silní a jejich vesnice je chráněná spoustou věží. Navíc se odněkud dozvěděli, jaké máte záměry, a vyhlásili vám nepřátelství, takže nemůžete využít moment překvapení. Lepší je proto stáhnout všechny své vojáky do své vlastní vesnice a v prvé řadě se postarat o jejich vybavení slušnou výzbrojí a výstrojí. Také důkladně prohledávejte okolí, v truhlách najdete spoustu cenného vybavení, o to cennějšího, že v této misi ještě stále nemáte k dispozici kompletní strom technologií, takže můžete vyrábět jen dřevěné zbraně a koženou zbroj. Pokud nemáte nikoho, komu by se dalo nalezené vybavení strčit do inventáře, pošlete pro ně nosiče s károu, ať to odveze do kasáren. Jeden drobný tip – postavám, které chodí za prací daleko z vesnice, nepřidělujte bydlení. Bude-li takový nosič bezdomovec, vyspí se pod prvním keřem, pokud ale má trvalé bydliště, je schopen jít pěšky přes celou mapu až domů, jen proto, aby se vyspal a trochu si pokecal se ženou. :o) Nemusíte se omezovat jen na truhlice, pokud mají ve spřátelené nebo neutrální osadě na zemi něco, co by se vám hodilo, opět posaďte jednoho nosiče na dobytčí káru a pošlete ho pro to. Není třeba hned za všechno platit. :o)
Až se přiblížíte k nepřátelskému táboru, změní francký pán Tankred (má sídlo u okraje mapy na Z a je to ten stejný, co se vás snažil zabít v údolí) vztah k vám na nepřátelský, na druhou stranu vám ale spřátelený francký princ pošle další posily. Tankreda můžete klidně ignorovat, na vítězství a další postup stačí zničit loupeživé Vikingy. Sil už máte dost, tak se do těch darebů pusťte. Jestli chcete i katapulty, pár jich je v bednách u nepřátelského tábora, poslužte si. Jakmile jsou loupežníci poraženi, vyhráli jste. S franckým králem si padnete kolem krku a navíc získáte další stopu pro své pátrání. Cesta vás povede do Anglie…
Pokračování příště...