Jaký bude Dead to Rights?
Pořádných 3rd person akcí není nikdy dost a přiznejme si, že tituly, které v poslední době dokázaly zaujmout, můžeme spočítat na prstech jedné ruky. Kdo by nevzpomněl nespravedlivě obviněného policistu a jeho ve filmovém stylu zpracovaný příběh. Max Payne, jak se jmenoval hlavní hrdina i hra, si trošičku vypomáhal "zpomalovacím efektem", díky kterému se mohl lépe vyhýbat kulkám a snadno zaměřovat své nepřátele. Skvělá záležitost. Zmínku zasluhuje nedávno vydaný a až nehezky odfláknutý Enter The Matrix, který žije pouze ze jména slavné filmové předlohy a kromě "matrix efektů" a děje, jenž se prolínal / prohluboval druhý díl filmové trilogie, nepředkládal vůbec nic. Tím se dostáváme právě ke hře Dead to Rights, která vyšla na PS2, GameCube i X-Box, nyní se předělává na PC a pokud nepůjde o odfláknutou konverzi (port z X-Boxu), dočkáme se hodně slušné akce se zpomalovacími efekty a překvapivě i několika zajímavými nápady. Ostatně ledacos naznačuje i naše recenze PS2 verze, ve které si Dead to Rights vydobyl 80%, což je – kdo alespoň částečně sleduje konzolovou sekci – hodně úspěšné hodnocení.
Začínáme!
O zápletce hry zdaleka nelze říci, že by byla nějak novátorská či originální. Hráč, alias strážník Jack
Slate, je obviněn ze zločinu, který samozřejmě nespáchal, a po zastávce ve vězení se rozhodne pomstít záhadnou smrt svého otce. Ze zdánlivě naivního schématu plného klišé se, naštěstí pro hráče, vyklube celkem schopný příběh (alespoň podle ohlasů), dostatečně bohatý na dějové zvraty a překvapení. Dead to Rights charakterizují slova jako rychlost, dynamika, akce – představte si scénu, kdy se hráč utkává klidně až s deseti ozbrojenými protivníky naráz. Myslíte si, že nemá šanci? Omyl. Jednak tu máme chytrý systém zaměřovaní, který přes barevný kříž indikuje, jakou máme pravděpodobnost zásahu – sytý červený tón zaručuje úspěch, zatímco zelený jakoby napovídal "ani to nezkoušej". A samozřejmě, nesmíme zapomenout ani na zpomalovací systém, díky kterému i během skoku vzad bez vážnějších problému zlikvidujeme otrapu za zády, po stranách... kdekoliv.
Ok, co ty vychytávky?
První se bezesporu týká psa – vlčáka jménem Shadow, který hráče doprovází celé dobrodružství. Pes neútočí automaticky, hráč vždy určuje, kdy jej vyšle do boje a na koho má zaútočit. Shadow posléze k vybranému nepříteli doběhne, roztrhá jej na kusy a nádavkem přinese svému páníčkovi zbraň útočníka. Vlčák však nemůže útočit neustále, po akci si musí vždy odpočinout, což indikuje příslušná ikona. V některých částech hry se dokonce hráč přímo chopí ovládání němé tváře a vyhledává s ním například nastraženou výbušninu. Užitečně se jeví i použití protivníka coby živého štítu. Místo okamžité likvidace uchopí Jack nepřítele tak, že střílí z jeho zbraně na protivníky a zároveň jej používá jako živý štít. S tím souvisí i přítomnost hand-to-hand soubojů, poněvadž střelivo se nenalézá v každé popelnici a protivníků bývá víc než dostatek. Vítaným zpestřením se stávají malé hry ve hře – například si dáváte páku či zvedáte činku v posilovně. O zpomalovacím módu a jeho možnostech už zmínka padla, pouze doplňme, že zážitek by měla umocnit i dynamická kamera. Potěší i umělá inteligence protivníků, kteří berou v potaz viditelnost – nabízí se například ničení světel. Zbytek obstarávají další již víceméně klasické prvky, tj. variabilní zbraně, strážcové úrovně, na něž platí určitá finta a třeba drobná puzzle (otevírání zámků, likvidace bomby).
Dá se vůbec věřit konverzím?
Největším zádrhelem bránícím úspěchu by se mohla stát právě konverze z konzole, poněvadž přiznejme si, že nejčastěji vytýkanou vadou bylo právě slabé grafické zpracování (obrázky v tomto článku nejsou z PC verze). To sice posléze přetrumfovala skvělá hratelnost, avšak my musíme mít stále na paměti, že datum vydání na X-Boxu a na PC od sebe dělí více jak rok. Překvapivě zní i zpráva, že na portu pracují známí Bitmap Brothers – počítat máme s texturami bez komprese, volitelným rozlišením (což je snad samozřejmost) a prvky, jež umí nové grafické akcelerátory. Na konfiguraci s CPU 600 Mhz a Geforce 2 by měla hra dosahovat zobrazení 30 snímků za vteřinu, na CPU 1000 Mhz a Geforce 4 60 snímků za vteřinu. Pokud se vše povede podle plánu, dočkáme se, řekl bych, kvalitní akcičky, pokud ne, zapadne Dead to Rights do přeplněné škatule nepovedených konverzí. Dead to Rights se může stát osudný i fakt, že v době vydání vychází i dostatečně očekávaný Max Payne 2.
UPDATED 12.11.2003: První výhoda na straně Dead to Rights je fuč - Max Payne II vyšel a sklidil úspěch. Poněkud znepokojivě zní i zpráva, že v konverzi na PC se vyskytuje chyba znemožňující dohrát povinný tutorial - více zde. Doufejme, že vše nakonec dobře dopadne, poněvadž zrovna včera jsem zkoušel verzi pro GameCube a musím říci, že Dead to Rights se hraje, i díky novým nápadům, perfektně.