Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

FIFA 2004 – dojmy z demoverze

  12:00
Díky mnoha vylepšením a propracované sezóně by se několik let průměrná fotbalová série FIFA měla zvednout a ukázat, jak vypadá zábavný a reálný fotbal. V úterý vydaná demoverze to jen potvrzuje. Více v našich dojmech.

FIFA 2004
Index očekávání: 9/10
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Datum vydání: 4. listopadu 2003
Homepage

FIFA 2004Každoročně vydávaná říjnová demoverze nového dílu fotbalové série FIFA přišla včas i letos, a tak každý alespoň z části může posoudit, kolik pravdy bude na tom, že nový díl přinese bombastickou a výbornou simulací kopané. Ostatně tak ji sami vývojáři z EA Sports, byť ne tak silně, prezentovali. Pravda je ovšem taková, že rok co rok FIFA upadá. Letos se přidala průměrná, ale aspoň nějaká konkurence (Pro Beach Soccer a International Superstar Soccer 3), přičemž ještě tento rok by měl vyjít titul Pro Evolution Soccer 3, jehož předchozí dva konzolové díly dodnes ukazují, jak má vypadat hratelný, a přitom reálný fotbal. Série FIFA se tak musela hnout kupředu – a opravdu: v úterý vydané demo jasně naznačuje, že by letos měl po dvou třech letech vyjít sice ne dokonalý, ale kvalitní fotbálek.

Samotná demoverze obsahuje jediný čtyřminutový italský mač mezi AC Milán a Juventusem Turín. Během několika hodin se na internetu objevila řada neoficiálních utilit, které rozšiřují neměnné nastavení a které například dovolují navolit délku poločasu, rozlišení nebo úroveň detailů. Na stránce FifaOnline se pak dá ještě stáhnout i několikero nových týmů jako třeba Real Madrid nebo Inter Milán.

FIFA 2004Snad nejviditelnější novinkou je inovovaný systém zahrávání standardních situací. Exekutor si prostřednictvím jednoduché nabídky může vybrat jak a kam kopne míč. Rohové kopy proto vypadají přesně tak, jak by měly – jakmile fotbalista čutne do mičudy, spoluhráči si z hranice velkého vápna naběhnou do míst, kam balón dopadá a snaží se jej v běhu - pomocí hlavičky - usměrnit do brány. Leckomu bude pravděpodobně vadit, že než se roh odehraje, není možné mít fotbalisty ve vápně nějak pod kontrolou, nicméně díky tomu se dá rozumně hlavičkovat a celá situace se jeví o poznání fotbalovější. A to i u přímých kopů. Se zdí jde libovolně hýbat, hráči mohou dokonce vyskočit a v pravý čas tím eliminovat jedovatou střelu soupeře. Jelikož si člověk prostřednictvím zaměřovače může přesně vybrat místo v brance, tj. kam poletí balón, nic mu - kromě správného nastavení falše - nebrání, aby sázel nádherné góly.

Oproti loňsku autoři ze hry ubrali možnost zvolit smět nabíhajícího hráče. Letos se týmoví borci prostě rozeběhnou jen tak nazdařbůh; přibyla ovšem nová funkce, která umožňuje ovládat dva fotbalisty současně. A jak? FIFA 2004Nutností je duální analogový ovladač (ten, kde jsou kromě směrového D-padu dva analogové minijoysticky) – po zmáčknutí příslušné klávesy se obraz přesune trochu výše nad plochu a člověk díky levé páčce může ovládat svého fotbalistu s míčem a prostřednictvím pravé nabíhajícího spoluhráče. Dá docela práci naučit se kontrolovat dva fotbalisty současně, jenže jen tímto způsobem se dá docílit toho, že spoluhráč naběhne přesně do míst, kde je potřeba. Vytváření šancí i přenádherných kombinací tudíž není zas až tak obtížné (ale chce to pořádný trénink, uvidíme, co v tomto ohledu nabídne finální verze) a FIFA člověku daruje pocit, že má hru aspoň trochu pod kontrolou. Pořádný analogový gamepad je z tohoto důvodu naprosto nezbytný (ostatně stejně jako v letošní NHL) a kdo bude hrát jen na klávesnici, připraví se o spoustu funkcí.

Kromě tradičně využívaných tlačítek pro sprint, kop a přihrávku (ta vzduchem je oproti loňsku mnohem a možná až přehnaně přesnější) se objevilo několik dalších. Kličkování autoři okleštili na jakési předkopnutí balónu a rychlý sprint za ním (takto typicky hraje například Milan Baroš), čímž se dají oklamat pomalejší obránci, kteří stojí čelně proti útočníkovi. Častěji používanou funkcí bude ale zřejmě jakési chození, kdy se fotbalista zastaví, položí nohu na balón a ve směru kurzorových kláves si jej jemně posunuje a pečlivě hlídá. FIFA 2004Díky citlivému ovládání si zručnější hráči poradí s balónem takovým způsobem, že několika pohyby provedou něco na způsob kličky, převezou obránce a sprintem vyrazí do volného prostoru.

Jelikož se v demoverzi nedá příliš hýbat s taktikou, bylo by předčasné hodnotit hru celého týmu, nicméně ne vždy spoluhráči dělají, co by měli. Především útočníci si neradi hledají volný prostor a jen lenivě čekají na přihrávku. Samotná hra je rozprostřena po celém hřišti, obecně se ale fotbalisté sami směřují do středu a člověk tak musí hru roztáhnout více do křídel, kde bývá volněji.

Celá hra vypadá fotbalověji i díky mnoha různým drobnůstkám. Borci se například při sprintu různě pošťuchují a rozhodčí konečně píská i takové fauly, kdy si pomalejší obránce pomůže loktem a v souboji tělo na tělo útočníka za běhu žduchne. Leckdy tak forvard přijde o balón, ačkoli ho obránce jen nepatrně postrčí – míč se totiž chová jako samostatný objekt a nelepí se fotbalistům na nohy jako v předchozích dílech.

FIFA 2004Obtížnost a umělá inteligence počítače zůstala zhruba na úrovni loňského a předloňského dílů; škoda, že počítačem ovládané mužstvo sází góly několika málo způsoby (vesměs z brejků nebo závarů před brankou) a nikdy se například neodhodlá ke střele z větší dálky. Ostatně se střelbou si člověk moc srandy neužije, protože neexistuje žádná možnost, jak nějak zásadně regulovat směr. Fotbalista prostě větší nebo menší silou nakopne míč a kam nebo jakým způsobem poletí, to je už z padesáti procent náhoda nebo souhra těžko odhalitelných faktorů. Úroveň gólmanů rovněž kopíruje předchozí díly, nyní si aspoň pečlivě hlídají branku při rozích a účinně si na ně vybíhají, ale pokud člověk gólmana při brejcích příslušnou klávesu nepopožene dopředu, zůstane stát na čáře a pasivně čeká, až mu balón proklouzne kolem těla do branky.

Grafická stránka se opět posunula o kus dopředu. Předně hráči už vypadají jako jejich skutečné předlohy, zatímco loni se autoři trefili do několika málo obličejů, letos na trávník vybíhá dvaadvacet borců, kteří jsou k nerozeznání od těch, co se prohánějí v televizi. FIFA 2004Stačí se podívat třeba na takového Pavla Nedvěda nebo Alexandra Del Piera. Kromě toho přibyla celá řada nových gest, grimas při vztekání nebo bolestných výrazů při faulu. Škoda jen, že zvukové projevy fanoušků obstarává jakýsi šum a hukot, a ne pořádné povzbuzování a chorály, prostřednictvím kterých mezi sebou fanoušci, například v Itálii nebo Španělsku, na dálku „soupeří“.

Ačkoli demoverze ještě nepředvedla nový díl série FIFA se všemi možnými volbami, už s jistotou můžeme říct, že FIFA 2004 bude rozhodně lepší než dva nevýrazné předchozí díly. Navíc demoverze nemohla ani ukázat neherní části slibující propracovanou sezónu i s manažerskou stránkou týmu. FIFA 2004 zatím působí jako propracovaný a hratelný fotbálek, počkejme si ale do prvního listopadového týdne, kdy by měla vyjít.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...