Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Traitors Gate 2: Cypher - dojmy

  12:00
Teroristé opět udeřili! Tentokráte vytvořili nebezpečný počítačový virus, který může způsobit elektronický kolaps celého světa. Katastrofě může zabránit jedině tajný agent Pentagonu Raven. Recenze již brzy.

TRAITORS GATE 2: CYPHER
Výrobce: 258 Productions
Vydavatel: TAC
Datum vydání: listopad 2003
Žánr: adventure

Když na podzim roku 1999 vyšla adventura Traitors Gate, byl to pro mě blesk z čistého nebe. Neznámá hra od neznámého týmu, rozlezlá na 4 CD, přinesla v období pro adventury hodně nepříznivém velice dobrou zábavu ve formě tajné infiltrace do londýnského Toweru, kde jsem coby tajný agent Pentagonu s kódovým jménem Raven měl před plánovanou loupeží vyměnit britské korunovační klenoty za falzifikáty a navíc tak, aby si toho tamní stráže nevšimly (Britové nebyli o této akci zpraveni). Více o této originálně pojaté hře se můžete dočíst v naší postarší recenzi. Pro nás je teď mnohem podstatnější, že tentýž švédský tým – i když přejmenovaný z DayDream Software na 258 Productions – v současnosti pracuje na pokračování pro distribuční společnost The Adventure Company, která jej živě prezentovala na letošní E3.

Cypher: Code of Ruin

„Tato hra je sice pokračováním Traitors Gate, je ale oproti prvnímu dílu v mnohém odlišná“, započal prezentaci Hakan Vallin, vedoucí projektu. „Předchozí díl byl 1st person postavený na quicktime enginu s předrenderovanými lokacemi, tento díl je 3rd person plně 3D, což znamená, že se můžete po prostředí procházet zcela svobodně.“ Příběh Cyphera nemá tentokráte s londýnským Towerem nic společného. V ohrožení je totiž celý svět! Jisté teroristické organizaci se podařilo vyvinout počítačový virus, který má přímo hrozivé účinky. Po rozšíření přes tajnou družici dokáže napadnout komunikační systém celého světa, načež by zkolabovaly nejen střediska digitální zábavy, ale i veškeré ekonomické obchody, došlo by k ochromení armád, narušily by se všechny ochranné systémy, a tak dále. Jednoduše by nastal globální chaos. Rozšíření nebezpečného viru se pokusí zabránit americký Pentagon a náš starý známý agent Raven, jehož cílem je virus najít, zkopírovat jej a poté zničit výzkumnou laboratoř, v níž byl vyvinut.

Část úkolu už za Ravena vyřešil Pentagon. Podařilo se mu lokalizovat místo tajné laboratoře, která je ukrytá v podzemním bunkru, někde na území současného Iráku (že by v tom měl zase prsty Sadám?). Cypher: Code of Ruin Ravena nad pouštní lokalitou vysadí špionážní letoun a jakmile se hrdina dostane na místo činu, hra začíná. „Děj je rozdělen do dvou sekcí. Nejdříve se dostanete do rozsáhlého polorozbořeného babylonského komplexu, přes nějž se prostřednictvím řešení puzzů musíte dopracovat do druhé sekce, kterou je zbrusu nová laboratoř plná nejnovější techniky, ale také vědců a stráží“, popisuje herní prostředí Hakan. „V každé sekci vás pak čeká trošku odlišná hratelnost. Ta první babylonská je na způsob Indiana Jonese, ta druhá pak ve stylu Jamese Bonda.“ Na E3 Hakan předváděl pouze první část, a musím se přiznat, že mi hra po prvních pár vteřinách připadala spíše jako klasický Tomb Raider, respektive Indiana Jones and the Infernal Machine. A to nikoliv pouze pozicí kamery, která se vznáší v klasické poloze za hrdinovými zády, ale i typem prostředí. Ona první sekce totiž skutečně připomíná starobylý chrám s různými kamennými oltáři, rozbořenými sloupy, řadou podivných mechanismů, které je třeba rozchodit, a nastražených pastí, které je třeba překonat. Naštěstí na rozdíl od výše zmíněných akčních adventur zde není třeba skákat po výčnělcích ani po nikom střílet, pouze natahovat mozkové závity a řešit nespočet hádanek a úkolů, které si pro nás tvůrci připravili.

Cypher: Code of Ruin

„Komplex úkolů sahá od velmi jednoduchých až po velmi komplikované“, tvrdí Hakan. „Někdy je k vyřešení puzzlu třeba vykonat jediný úkol, jedinou akci, jindy je situace natolik složitá, že musíte vykonat nějakých 25 až 30 akcí, abyste kýženého cíle dosáhli. Mnohé z hádanek mají i vícero řešení, lze je vyřešit dvěma nebo i více způsoby.“ Puzzly v prezentované první části se týkaly spíše mechanického zacházení s objekty a používání nástrojů ještě z dávné éry Babyloňanů. V desítkách opuštěných chodeb či místností je možno narazit na podivné, i když svým způsobem primitivní stroje, poháněné parou nebo hydraulikou. Jen vědět, jak s nimi zacházet. Abych uvedl nějaký příklad, jeden z puzzlů, které nám Hakan předvedl, sestával z klasického složení obrazce z posuvných kachliček, podstatou druhého puzzlu pak bylo převržení velkého sloupu na schodiště, které se následně rozbořilo a otevřelo vchod do další části podzemního komplexu.

Jakmile se ovšem Raven dostane z babylonských ruin do tajné laboratoře, hratelnost se razantně změní. Nemusíme se ale obávat, že by se hra zvrhla v nějakou bezhlavou akci, i když Hakan připouští, že na jisté drobné akční elementy narazíme. Cypher: Code of Ruin „Cypher nelze charakterizovat jinak než jako čistokrevnou adventuru, nicméně právě v té druhé sekci narazíte na řadu vojáků, stráží a vědců, kterým je třeba se opatrně vyhnout, nebo je tiše eliminovat.“ K tomuto účelu bude Raven vybaven rozličnými špionážními nástroji, jako je například plynová maska, různé uspávací bombičky nebo vláknová optická mini-kamera. Stejně jako v původní hře Traitors Gate bude moci přes satelit komunikovat s Pentagonem, díky čemuž dostane k dispozici analýzy různého vybavení, spisů nebo kódů.

Hra se ovládá kombinací myši a klávesnice. „S postavou Ravena chodíte pomocí šipek na klávesnici, přitom se kolem sebe můžete volně rozhlížet pohybem myši“, popisuje ovládání Hakan. „Je zde jedna akční klávesa, kterou vykonáváte všechny aktivity ve hře – sbíráte věci, nebo otáčíte s koly, a tak podobně.“ Nechybí pochopitelně ani inventář, který se na obrazovce otevře ve formě okna a obsahuje jak Ravenovo speciální špionážní vybavení, tak ostatní „obyčejné“ předměty. O vizuálních kvalitách hry se není třeba zvlášť rozepisovat, neboť okolní screenshoty pocházejí právě z lokalit, které nám Hakan předváděl, a že vypadají docela obstojně, se může přesvědčit každý z vás. Cypher: Code of Ruin Zdůrazním jen velice povedené nasvícení herního prostředí, díky čemuž mají babylonské ruiny velice působivou, tak trochu mystickou atmosféru.

Prozatím to tedy vypadá, že bude Cypher – stejně jako jeho předchůdce – v několika ohledech dost jedinečná hra. Její první část, odehrávající se v babylonských ruinách, z nás udělá archeology ve stylu hry Indiana Jones and the Infernal Machine, druhá část by zase dle dostupných informací mohla vypadat jako kombinace Thiefa a Splinter Cell. To vše ale s jedním podstatným rozdílem – místo akce, arkádovitého skákání a střílení je potřeba používat pouze vlastní mozek a řešit logické puzzly. Zní to rozhodně zajímavě, vizuálně to nevypadá špatně a pokud hratelnost zůstane alespoň na úrovni předchozí hry Traitors Gate, má The Adventure Company zaděláno, vedle skvěle vypadajícího Schizmu II, na další adventurní hit.

PS: Další obrázky ze hry Cypher naleznete zde, E3 trailer si pak můžete stáhnout odsud.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...