Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alcatraz: Prison Escape - útěk z lapáku

  12:00
Láká vás atmosféra zatuchlých věznic a nápravných zařízení, ale nechce se vám do nich podívat na vlastní kůži? V tom případě byste mohli využít nabídky společnosti Zombie, která se rozhodla převést toto ožehavé prostředí na naše monitory - a bez toho, aby vás samotné vystavovala ranám bachařů a návrhům dotěrných spoluvězňů.

Alcatraz: Prison Escape Her s kriminální tématikou v poslední době přibývá jak hub po dešti. Vezměme si takové hry jako Grand Theft Auto, Driver nebo Thief, ale třeba i takové přejíždění civilistů v Carmageddonu není úplně košer. Hrát za ty špatné jednoduše láká téměř každého, vzpomeňme si, jak jsme stínali hlavy hrdinným hrdinům a trpasličím trpaslíkům v Dungeon Keeperovi. Motta "Je dobré být špatný" se tentokrát ujalo studio Zombie, které je známé především díky své skvělé hře Spec Ops a jejímu méně skvělému druhému dílu. Je však pravdou, že ve snaze obalit Alcatraz nějakou příběhovou omáčkou zde vystupují zastánci práva jako ti špatní, a vy - jakožto nespravedlivě obviněný vězeň - jste tím nejčistším tvorečkem v celé věznici. Znamenitý to způsob, jak obejít věkové omezení:-).

Jak už jste jistě vydedukovali, ať už z názvu nebo z několika úvodních řádků, Alcatraz je zasazen do pěti fiktivních věznic. Možná vás to zaráží, zarazilo to i mě, ale misí je opravdu jen pět. Hlavní náplní tohoto skrovného počtu žalářů je dostat se za každou cenu živý ven. K tomu vám pomohou nejen vaši spoluvězňové, ale nejrůznější zařízení a předměty po vězeních rozeseté. Hráčovými oponenty pak budou početné stráže, Alcatraz: Prison Escape kamery nebo nejrůznější bezpečnostní zařízení. Nápad je to celkem líbivý a pokud by byl zabalen do úhledného balíčku, jistě by měl o úspěch postaráno. Pojďme se ale podívat, proč všechno vypadá spíš než jako úhledný balíček jak ucouraná krabice týdny se povalující na poště (nebo spíše dny, týden na poště by nevydržel ani titanový trezor, zdravíme Českou poštu :-)).

To, co dělí Alcatraz od her jako je Thief nebo snad Deus Ex (Warren Spector odpustí toto přirovnání), je zejména umělá inteligence, design úrovní a celková propracovanost. Slovní spojení umělá inteligence zde naprosto pozbývá na svém významu, a to nejen tupostí policistů, ale i nehorázným technickým provedením. Vojáci se totiž při delším běhu většinou zaseknou o jakýsi neviditelný polygon a hrdě sprintují na místě, pravděpodobně ve snaze prošlapat podkladní beton a vpadnout na vás ze zálohy, zespodu :-). Nejen, že je takový voják zbaven mobility, on dokonce přestane reagovat na vaši přítomnost a bez jakéhokoliv hnutí brvou se nechá uboxovat k smrti. Jsem zvyklý na mnohé narážky do řad policistů, ale za tohle by měli být autoři promptně přikurtováni k elektrickému křeslu za Alcatraz: Prison Escape předsmrtného sledování Vypůjčených životů.

Další kritiku AI zaslouží samotné chování vojáků při vašem prozrazení. Když jste na volném prostranství (opakuji ABSOLUTNĚ volném, tudíž bez neposekané trávy, atd.), dá se to ještě přežít, voják přiběhne a omráčí vás, ale pokud je v cestě sebemenší překážka nebo nedejbože zahnete za roh, je zle, voják ztratí orientaci jak po několika kilogramech LSD. Potud by se mohlo zdát, že hra je nadmíru jednoduchá a dohratelná s prstem v nose. Omyl. Sice jsou policisté tupí jako nenaložená vlaštovka po lobotomii, ale většinou (zvláště v posledních úrovních) nemáte vizuální přehled kde a jak se pohybují. Tento problém sice řeší miniradar v levém horním rohu obrazovky (který má každý správný vězeň ve své povinné výbavě :-)), ale jeho použití je spíš výjimečné. Většinou se vše zvrhne v systém pokus-omyl, kdy nejvíce naštve zdlouhavé loadování.

Pokud se těšíte na impozantně podaný příběh, jste na špatné adrese. Renderované nebo enginové animace, mluvené slovo, nic z toho zde nenajdete. Je to škoda, protože téma Alcatraz: Prison Escape nespravedlivě obviněného člověka dává možnost mnoha dějovým zvratů a propletencům. Takhle je tu jen několik řádků strohého textu vysvětlujících, proč vás zavřeli, ale jinak nic.

Co se grafiky týká, je použit starý LithTech engine, takže moc zázraků čekat nemůžeme. Jinak ale vypadá vizuální stránka vcelku pěkně. To se ovšem nedá říct o designu úrovní. Také sice není nijak hrozný, ale většinou se jedná o změť šedých tunelů sporadicky protkaných stejnými výběhovými plácky nebo celovými bloky. Během vašeho úprku se budete většinou pohybovat přikrčeni ve větracích šachtách, sledujíce přibalený detektor světla (zde je třeba vytípnou jednu příhodu, kdy mě chodbou sledoval natěšený voják a v momentě, kdy jsem stanul v rohu, kde se na světlometru objevila nula, zastavil a slepě civěl do tmy, aniž by se o něco pokusil :-)).

Interakce s okolím (interakce = sebrání pár věcí za jednu úroveň) je řešena klasicky pravým tlačítkem myši. Veškerá adventurní činnost spočívá v mluvení s několika málo postavami, které vám dávají úkoly typu "dones mi cigarety a já ti dám obušek". To, že cigarety (nebo Alcatraz: Prison Escape cokoliv jiného) leží většinou o několik kroků dál, pominu. Nejčastěji bude za úkol najít šperhák , francouzák (nikoliv oblíbený druh polibku :-)) nebo bezpečnostní karty. S tímto náčiním pak odpojíte elektrický plot, nebezpečné lasery či výron horké páry. Ve snaze udělat ze hry když už ne thiefovku, tak alespoň doomovku, je přítomno několik zbraní (zmíněný obušek, paralyzační sprej, pistole a samopal).

K zamyšlení stojí i přístup výrobců k technické podpoře. Na přiložených odkazech jsem nenašel jedinou zmínku o Alcatrazu. Jestli někdo cokoliv najdete, dejte vědět :-).

Aby bylo jasno, Alcatraz: Prison Escape není zas tak špatná hra, jen by jí prospělo několik zásadních úprav a notné množství betatestingu. Je škoda, že se nápad nevydařil, jinak bychom tu měli zase jednu taktickou zajímavost, ale takhle je tu jen všední 3D průměrnost. Alcatraz může zachránit snad jen to, že je vydána v tzv. value edici, což by mělo mít příznivý vliv na její cenu.

Alcatraz: Prison Escape
Výrobce: Zombie
Vydavatel: Activision Value
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: hra nemá homepage
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: I přes veškerou snahu strhává Alcatraz do šedi průměrnosti jeho technická zaostalost, ze které ho originální nápad nemá šanci dostat.
Hodnocení 55%

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...