Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Marine Sharpshooter – one shot...

  12:00aktualizováno  2. června 5:06
Přišel potichu, stejně nenápadně jako se dovede připlížit odstřelovač, o němž nevíte, dokud se vám mezi oči nezaryje nesmlouvavá kulka. Nenápadného zaujmutí palebné pozice si všimli snad jen ti nebystřejší znalci budgetové scény...

CTU: Marine Sharpshooter

Přišel potichu a bez varovaní, stejně nenápadně jako se dovede připlížit odstřelovač, o němž nevíte, dokud se vám mezi oči nezaryje nesmlouvavá kulka. Nenápadného zaujmutí palebné pozice si všimli snad jen ti nebystřejší znalci budgetové scény, což pro Marine Sharpshooter znamená, že odejde asi stejně nepovšimnutě, jako přišel.

Je temná noc a po hladině říčky klikatící se hluboko v roklině neslyšně klouže hranatý gumový člun, skryt před ostřížími zraky podle skriptu hlídkujících strážných. Dvě maskované lowpolygonové postavy nepromluví ani slovo, dokud se nedostanou k místu určení, kde jeden z nich suše oznámí pozice nepřátelských vojáků, čímž nastává práce pro toho druhého - mariňáckého ostrostřelce – tedy pro vás. Tak takhle nějak začíná nová akční hra od kanadských Jarhead Games, autorů Navy SEALs či Snipera, budgetových stříleček s vojenskou tématikou.

A začíná pěkně zostra, protože již několik vteřin po úvodních titulcích budete stát rovnýma nohama v akci a CTU: Marine Sharpshooter likvidovat jakési nepřátelské ozbrojence. To, že se jedná o Afghánistán se ze hry nedozvíte, stejně tak veškerý brífink se scvrknul na jednu jedinou obrazovku s několika větami, které díky nízké hardwarové náročnosti sotva stačíte přelouskat, než se nahraje mise. Nakonec tedy zbývá jen stručný seznam úkolů, bohužel se z něj nedozvíte, kde se který z úkolů nachází, a přestože k dispozici je vám kompas (na němž jsou dokonce označeny směry, kterými se nachází nepřítel, spatřený vaším spolubojovníkem – pozorovatelem), budete zejména v první misi zmateně a bezcílně bloudit.

Misí je neuvěřitelný dvouciferný počet, tedy deset, přičemž první tři se odehrávají v Afghánistánu, další tři v zasněženém Čečensku a poslední čtyři na tropickém ostrově kdesi v Jižním Pacifiku. Ze začátku hry, kdy je úkolem nalézt v jakýchsi skalách vhodnou pozici k nočnímu pozorování nepřátelského konvoje, bude hráč úpět – po otravném bloudění ve skalním komplexu, chvílemi v nepřehledných jeskyních, chvílemi ve stejně nepřehledných soutěskách a po několikerém zevrubném prolezení celé mapy, se mu nakonec podaří nalézt přehlédnutelné (a také bohužel předtím přehlédnuté) CTU: Marine Sharpshooter odbočky a stezky, které vedou k evakuačnímu bodu. Toto je asi nejhorší mise celé hry, protože vůbec nemáte potuchy, kudy se vydat, ba ani kterým směrem by se zhruba mohl nacházet cíl, a monotónní vzhled okolí navíc dokonale prozkouší váš orientační smysl. V dalších levelech se již situaci znatelně zlepší, městem vede jen jedna cesta a skoro vždy lze otevřít jen jedny dveře (ostatní jsou pouhé rozplizlé textury). To samé platí i v následujících částech hry - nejprve podáte pomocnou ruku jednotkám SpecNaz při útoku na základnu čečenských teroristů, a většinu času se budete pohybovat po pěšině ve stěně kaňonu a podpůrnou palbou zajišťovat přežití spojenců pronikajících do základny. Nakonec bude třeba infiltrovat jinou teroristickou základnu, tentokrát na tropickém ostrově, přičemž opět přijde na řadu několik statických vložek, v nichž zalehnete na nějaké místo a likvidujete vše co se pohne. Také nepřijdete ani o čistící akci, při které budete zajišťovat bezpečný průjezd americkému konvoji. Vcelku se dá říci, že až na různá prostředí, ve kterých se odehrávají, jsou si všechny mise dost podobné a kromě několika výjimečných momentů jsou i všechny stejně nudné.

CTU: Marine Sharpshooter

Autoři se zřejmě snažili poplatně době vdechnout hře alespoň náznak realističnosti, takže k dispozici budou mít potenciální odstřelovači jen tři zbraně - vcelku nepoužitelný nůž, o něco málo použitelnější pistoli (s celkem zbytečnou možností přimontovat si na ni tlumič), přičemž poslední a nejdůležitější součástí arzenálu jsou pušky, konkrétně M40A3, M82A1 Barret a britská AW Accuracy International, pro každou část hry jedna. Pušky se přitom liší ponejvíce vzhledem, hlasitostí a velikostí zásobníku. Jiné zbraně sebrat nelze, jen si občas můžete doplnit munici po zesnulých nepřátelských odstřelovačích. Pro ty, kteří jsou zvyklí olovo nejen rozdávat, ale i přijímat, je po ruce pro každou misi pevně stanovený počet lékárniček, ve tmě pomůže k lepší orientaci noktovizor. Ač jinak nepoužitelný, ve spolupráci s pozorovatelem se stane velice užitečným kompas, s jehož pomocí a trochou cviku je možné likvidovat nepřátele „naslepo“, jen podle znalosti směru, jímž se nacházejí.

Pozorovatel je docela zvláštní postavička. Přestože má odstřelovače chránit proti přepadům a vyhledávat mu cíle, ve hře se o něj naopak budete muset velice pečlivě starat, protože jeho smrtí hra končí. Je to občas docela fuška, zejména s přihlédnutím k faktu, že máte jen dva možné příkazy (hold position/follow, no fire/fire CTU: Marine Sharpshooter at will), které pozorovatel vykonává přinejmenším velmi podezřele. Pokud mu například dáte příkaz k držení pozice a vzdálíte se, sám od sebe se zvedne a bude vás následovat, přičemž při opakovaném příkazu k zastavení vyrazí již ke svému dalšímu naskriptovanému waypointu, často kamsi dopředu, jen aby si naběhl před hlavně nepřátel. Pokud jej necháte, aby vás následoval a navíc mu dovolíte střílet dle libosti, bude se kolem vás motat, překážet vám a navíc se příliš vystavovat nepřátelské palbě. Pozitivní je, že se alespoň na kratší vzdálenost dokáže až překvapivě účinně o nepřítele postarat. Navíc podobně jako spolujezdec v rally přesně nahlásí pozice nepřátel, takže pro vás je již hračkou sprovodit je ze světa.

Stejně jako umělá inteligence vašeho spolubojovníka jsou diskutabilní i nepřátelé. Na jednu stranu jsou schopni vás i přes dokonalé maskování a pečlivé krytí zmerčit na ohromnou vzdálenost, a dokonce i když jsou k vám otočeni zády - po chvíli vás „vycítí“, takže se vám k nim většinou nepodaří nepozorovaně přiblížit a využít výhod tichého nože. Ono to ale ani není potřeba, stejně jako není potřeba tlumiče na zbrani, protože nepřátelé CTU: Marine Sharpshooter téměř nikdy nereagují na hluk, stejně tak si čas od času nevšimnou, ani když vystřelíte přímo po nich. Při boji ovšem dovedou vyskakovat zpoza rohů, metat kotrmelce, dokonce se umí vyklánět a střílet zůstávajíce kryti za předměty. Po vzoru velkých mágů se objevují jen tak ze vzduchu (naštěstí většinou ne v už vyčištěných oblastech), stejně tak po smrti se beze stopy po anglicku vypaří.

Po grafické stránce se Marine Sharpshooter zoufale snaží udržet alespoň v kategorii šedého průměru, ovšem nutno podotknout, že se mu to až na výjimky nedaří. Prostředí je zpracováno otřesně, zejména pak holokrajina v první misi, stejně tak na modely nepřátel se lze bez uzardění dívat jen z velké vzdálenosti skrze zaměřovač vaší pušky. Skaliska v první misi jsou jakési těžko definovatelné mnohostěny povleklé odpornou texturou, později je vystřídají krabicovité domy a zasněžené pláně s ohyzdnými stromy. Jednoznačně nejhezčí jsou poslední čtyři mise odehrávající se na tropickém ostrově, asi díky nejsympatičtější barevné paletě i relativně solidnímu zpracování vegetace. Zvuky, pokud pomineme legračně vřeštící Afghánce, nestojí za nic, stejně tak několik neustále se opakujících hudebních smyček je nejlepší hned v počátku utnout.

CTU: Marine Sharpshooter

Přestože jsem hře v první misi spílal a v duchu si připravoval jednociferné hodnocení, musí se autorům přes množství chyb (zasekávání se s pozorovatelem v úzkých koridorech, protivníci viditelní skrze stromy, občasné přepnutí do pohledu skrz zaměřovač, který již nelze zrušit a podobně) přiznat snaha o vytvoření zajímavé hry, kterou by bylo chyba jen tak smést pod stůl. Možná by s lepším zázemím byli schopni vytvořit lepší hru a možná se jim to i podaří s pokračováním na budgetovu hru relativně úspěšných Navy SEALs. Nespornou výhodou CTU: Marine Sharpshooter jsou jeho extrémně nízké nároky na výkon počítače, takže si jej může dovolit snad s výjimkou hardwarových důchodců téměř každý. Jeho nevýhodou (nebo možná další výhodou) je velmi krátká herní doba a nulová znovuhratelnost. Pokud jste si v nějakém supermarketu koupili půl metráku kuřat a k tomu dostali zdarma tuto hru a máte-li navíc starší počítač, s klidným srdcem vám ji mohu doporučit coby průměrnou zábavu na jedno odpoledne. Vy ostatní ani neztrácejte čas s její instalací, na trhu je mnoho zábavnějších kousků, například za stejnou budgetovu cenu lze sehnat i No One Lives Forever 2.

Marine Sharpshooter
Minimum: CPU 300MHz, 64 MB RAM, 8MB video
Optimum: CPU 500MHz, 128 MB RAM, 32MB video
Multiplayer: Ne
Další informace: n/a
Výrobce/distributor: Jarhead Games / Groove Games
Distributor v ČR: n/a
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Slušný budget na jedno odpoledne.
Hodnocení: 48%
Autor:
Témata: Důchodci, Hluk, hračky, nůž
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...