Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliony dolarů byly nejúspěšnějšímu youtuberovi málo, tak vydal hru

aktualizováno 
Před dvěma měsíci se odehrála událost, která by se dala označit za malý krok pro hráče, ale velký krok pro youtubery. PewDiePie, který se může pochlubit deseti miliardami přehrání, vydal svoji první hru s názvem PewDiePie: Legend of the Brofist. Jak je úspěšná, hodnotí pro Bonusweb český herní vývojář Aleš Kříž.

Není pochyb, že armáda youtuberských fanoušků dokáže velké věci. Zvládla například dostat hru mezi nejprodávanější na iOS i Google Play. Na Google hra během chvíle posbírala přes 40 000 hodnocení. Aktuálně má 4.9 z 5 možných hvězd a ani populární Minecraft se nemůže těšit tak vysokému hodnocení, jaké má Legend of the Brofist.

PewDiePie: Legend of the Brofist

PewDiePie: Legend of the Brofist

Cesta bez nákupů ve hře

Na rozdíl od aktuálního trendu produkovat hry s největším množstvím in app nákupů, šla hra cestou placené aplikace. V této kategorii může soupeřit s hrami jako Minecraft nebo Plague Inc.

Aleš Kříž

Aleš Kříž je šéf českého studia Alda Games, které vydalo úspěšné hry Zachraň šneka, Sýrový svět či Defend Your Life. V Současné době připravují střílečku Killing Room.

PewDiePie není prvním a už vůbec ne jediným youtuberem, který přišel s vlastním produktem. Nás však zajímá právě on, protože PewDiePie: Legend of the Brofist je masivní úspěch. Ukazuje marketingovou sílu jeho jména znásobenou nejedním videem, kterým tenhle youtuber „své“ dílko podpořil.

Za měsíc prodejů se hra může pochlubit odhadem 350 000 až 400 000 prodaných kusů, což při ceně 5 dolarů za kus dělá cca dva miliony dolarů hrubého (bez odečtení daně, provize a nákladů na vývoj hry). To už pocítí i youtuber, který si mezi léty 2014 a 2015 přišel na 12 milionů dolarů hrubého. Veškerou propagaci hry zajistil PewDiePie na svém kanálu, kde o dílku vyšla zatím čtyři videa.

Na čem vydělávají youtubeři

Pro youtubery se nabízí pět základních způsobů výdělku. V první řadě jde samozřejmě o příjmy z reklamy, které jim zajistí status Partnera Googlu. Partnerem se může stát každý, jehož účet je „v dobré kondici“. V podstatě jde o to, aby uploadovaná videa neporušovala autorské zákony, nebo nebyla příliš explicitní v urážkách, rasismu a sexualitě.

Vedlejší, avšak ne nutně nižší příjmy mohou přicházet od společností, které daného youtubera sponzorují (protože jejich produkty nějakým způsobem a ne skrytě propaguje, což je důležité odlišit od skrytého nákupu pozitivní recenze, který dokáže na hry zaměřenému youtuberovi dokonale zkazit pověst).

Třetí možností je prodávat dárkové předměty, třeba nějakým způsobem upravená trička do podoby oblíbeného youtubera, ať už oblíbenou hláškou, typickým obrázkem nebo v nejděsivějších případech rovnou fotkou. Tady youtuber dostává podíl z každého prodaného předmětu.

PewDiePie: Legend of the Brofist
PewDiePie: Legend of the Brofist

PewDiePie: Legend of the Brofist

Čtvrtým způsobem je fušování do řemesla lidem, jejichž práce poskytuje youtuberovi materiál pro tvorbu videí. Co si pod tím představit? Vlastní kolekci kosmetiky od youtuberky, která radí, jak se líčit. Vlastní kolekci oblečení od módní vloggerky. A samozřejmě, což nás asi zajímá nejvíc, hru zastřešenou slavným autorem Let’s Playů.

Produkt nemusí pocházet přímo z hlavy daného youtubera, o to zde vůbec nejde, pravá síla takového produktu je v armádě oddaných fanoušků, která se rázem změní v armádu nakupujících a spokojeně si chrochtajících spotřebitelů. Stačí se podívat na PewDiePie: Legend of the Brofist. Ač jde zcela jistě o zábavnou hru, její extrémně vysoké hodnocení a neméně fantastický počet zakoupení jdou na vrub tomu, že jde o hru od PewDiePie, jehož jméno a slovo jsou obrovskými marketingovými nástroji.

Pátou možností je využiti získané slávy k něčemu úplně jinému, třeba k herecké kariéře (stejně jsou youtubeři pořád před kamerou).

Příjmy z reklamy

Výše příjmů z reklamy se počítá podle počtu placených zhlédnutí, tedy takových, která jsou spuštěná třeba bez adblocku a reklama se u nich korektně zobrazuje. Cena se udává za tisíc zhlédnutí (CPM – cost per mille – cena za tisíc, někdy také CPT – cost per thousand) a liší se podle obsahu videa, podle lokality a lokalizace i podle oblíbenosti youtubera s tím, že top partneři si přijdou zpravidla na více, než je běžné.

CPM pro partnery se zpravidla pohybuje mezi 0,30 a 2,50 dolary. Takže pokud video nasbírá 100 000 (placených) zhlédnutí, příjem pro youtubera bude mezi 30 a 250 dolary, pokud se netěší nějaké speciální pozornosti od Googlu. A kolik si bere sám Google? Zpravidla kolem 45 procent.

Youtuber Felix Kjellberg alias PewDiePie

Youtuber Felix Kjellberg alias PewDiePie

Pokud by měl PewDiePie čtyři miliardy zhlédnutí, což za rok 2014 cca odpovídá, tak si vlastně přišel na 4 000 000xCPM. Jestliže si za toto období přišel na cca 7 milionů dolarů (celkem ještě na víc, ale příjmy z reklamy jsou odhadovány takto), tak můžeme jeho CPM stanovit na zhruba 1,75 dolaru, což rozhodně nevypadá nijak závratně. Není divu, že se s takto „mrzkými“ příjmy rozhodl prorazit i jinak. (Skutečnost je taková, že placených zhlédnutí nebyly čtyři miliardy, ale mnohem méně, takže reálné CPM je vyšší.)

Příjmy z reklamy jsou pro youtubery důležité, aktuální problém je ale software blokující reklamy, který v určitých zemích snižuje příjmy z YouTube až o 40 procent. PewDiePie říká: “Ale to je samozřejmě i problém nenažranosti reklamních společností, které se snaží čím dál tím víc vytěžit z uživatele”. Je to začarovaný kruh, společnosti se sníží příjmy z reklamy a tak nasadí agresivnější formát, což má za následek, že si víc lidí instaluje software pro blokování reklamy.

Mít velký počet odběratelů tak neznamená všechno, u reklamy se počítá hlavně počet zobrazení videa. I přesto, že má PewDiePie zdaleka nejvíc odběratelů ze všech, z hlediska zobrazení jednoho videa už to taková sláva není. Spojení youtuberů s herním businessem je tedy logický krok a tento trend se bude víc a víc prohlubovat.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.