Sympatická konzole PlayStation 2 se ještě ani nestačila usadit na pultech našich obchodů (a vzhledem k tržní politice Sony vůči ČR jsou větší dodávky PS2 zatím v nedohlednu), a již probleskují první bližší informace o jejím připravovaném nástupci. Není divu – oficiální firemní politika Sony totiž nepředpokládá inovace PlayStationu v pětiletém horizontu (jako tomu bylo mezi PS a PS2), nýbrž v periodách tří let. A skutečně – čím dál více zdrojů potvrzuje, že se v roce 2002 dočkáme nového PlayStationu, který bude odpovědí Sony na nastupující Xbox.
Hardware, hardware, hardware
Tento týden se konalo v San Franciscu setkání hardwarových inženýrů International Solid-State Circuits Conference, na kterém vystoupili představitelé Simplex Solutions, výrobci grafického procesoru pro PS2, s návrhem nové generace čipu, tentokrát za použití .18 mikronové technologie. O potenciálu skrytém uvnitř nové grafické jednotky svědčí i fakt, že je při menších rozměrech samotných tranzistorů téměř dvojnásobný oproti svému předchůdci v PS2 (21.3mm x 21.7mm versus 16.8mm x 16.88mm). Další parametry procesoru jsou z hranice snů – 256 Mb paměti DRAM přímo na čipu (což je velmi ambiciózní cíl, protože většina výrobců pamětí počítá s masovou produkcí 256 Mb čipů až s příchodem .15 mikronové techniologie), interní sběrnice o šířce 2Kb (tzn. 2048-bit) s přenosovou rychlostí 48 GBps. Předběžné benchmarkové údaje pak počítají s vykreslováním 75 milionů polygonů za sekundu a fill rate mezi 1.2-2.6 Gigapixely. Inženýři Sony již potvrdili Simplex Solutions, že nový grafický procesor odpovídá svým výkonem jejich představám, takže se dá předpokládat, že se zanedlouho dočkáme oficiálního potvrzení jeho přítomnosti v PS3.
Ještě zajímavější jsou informace o nástupci Emotion Engine, hlavním procesoru PS2. Původní EE byl, stejně jako poslední modely Pentia III, postavený na .18 mikronové architektuře a obsahoval 10 milionů tranzistorů. Ken Kutaragi, šéf konstrukce PlayStationů, však již před rokem představoval parametry EE2 s tím, že předčí produkty Intelu ve všech směrech. A skutečně – EE2 bude postavený na .13 mikronové technologii a bude obsahovat 50 milionů tranzistorů (jenom pro srovnání – na rok 2005 se pro EE3 počítá s .10 mikrony a 500 miliony tranzistorů). Takový razantní náskok před procesory běžných PC však není způsobený neschopností inženýrů (a tentokrát ani manažerů) Intelu, ale prostým faktem, že Sony jaksi nemusí trápit zpětná kompatibilita s dvacet let starými programy a deset let starým hardware.
Co bude s PS2?
Čím dál více začíná být jasné, že PS2 měla za úkol vyplnit mezeru mezi původním PSX a zcela novou generací konzolí, které budou zároveň sloužit jako zařízení pro on-line komunikaci – proto má také PS2 ve srovnání s Xboxem chabou podporu internetové komunikace. Dále je nutné si uvědomit, že v současné době zažívá PS2 své největší prodejní úspěchy a s několikamilionovou uživatelskou základnou bude i nadále velmi lukrativní platformou pro vývoj dalších her. Dá se tedy očekávat, že i nadále budou vycházet skvělé hry pro PS2, ale s podporou on-line hraní to nikterak žhavé nebude (podle neoficiálních vyjádření představitelů Sony by měla PS2 plnit roli „jednoduché spotřební elektroniky“ a ne sofistikovaného komunikačního zařízení).
Dá se tedy předpokládat, že se během dvou let dočkáme souboje mezi Xboxem a právě PS3 o trh on-line hraní. Uvidíme, jakou roli v něm bude hrát chytrý tah Sony s o něco pozdějším vypuštěním mnohem lepší konzole s podobným zaměřením jako Xbox – doposud všechny analýzy trhu počítaly s tím, že bude hlavní konkurencí Xboxu PS2. Sony souběžně s vývojem nové konzole také posiluje síťovou infrastrukturu – seskupení Sony Broadband Entertainment již teď provozuje hustou síť vysokorychlostních linek. Určitý problém by mohl nastat s vývojem nového software – během pěti let vývoje her pro PSX se totiž ukázalo, že na stejném hardwaru lze pouhým zlepšováním softwarových postupů posunout grafiku o několik generací vpřed. Pokud však budou vývojáři nuceni dělat své hry za dva roky jak pro PS2, tak PS3, může se stát, že se jim technologie druhého PlayStationu nedostane dostatečně „pod kůži“ a hry nebudou po technické stránce tak kvalitní, jak by za normálních okolností mohly být.
A co na to našinec?
Hráči v ČR však nemusí propadat panice a propíjet pečlivě nastřádané korunky na PS2 nebo Xbox. Pokud Sony představí novou konzoli v roce 2002, pak si můžeme být téměř jisti, že se k nám dostane až počátkem roku 2004. Stačí se podívat na situaci s PS2 – všechny továrny pracují na maximální výkon a chrlí desetitisíce konzolí denně, ale ani tak nejsou schopné pokrýt veškerou poptávku z Japonska, USA a západní Evropy, díky čemuž se logicky krátí dodávky pro náš trh (jak podotkl jeden náš kolega po jednání se Sony – „pro ně jsme významem srovnatelní se Zimbabwe“). Podobná situace se dá očekávat i v případě Xboxu, o prvních náznacích možných problémů jsme již jednou informovali.
Zdroj: The Register, EE Times