Na letošní Tokyo Game Show patřil stánek Capcomu k těm nejvytíženějším. Zcela největší zájem budila předváděčka nového Monster Huntera, ale ani nový Gyakuten Saiban (dojmy z hraní přineseme v následujících dnech) ani pátý díl hororové série Resident Evil si na nedostatek zájmu rozhodně nemohou stěžovat. Pro nás Evropany je pak zcela jistě nejatraktivnější právě posledně jmenovaný kousek.
Hned v úvodu je férové říci, že pokud patříte k tomu zanedbatelnému procentu hráčů, kterým se čtvrtý Resident Evil nelíbil, protože byl akčnější než díly předchozí, pak ani díl pátý asi nebude nic pro vás. Na první pohled totiž tato hra vypadá jako Resident Evil 4 v pozměněných kulisách a vylepšené grafice.
A částečně tomu odpovídá i hratelnost, alespoň tedy v několika prvních okamžicích poté, co sevřete v rukou ovladač. Hlavnímu hrdinovi se totiž opět díváme přes rameno způsobem, který balancuje někde na pomezí mezi střílečkami z pohledu vlastních očí a hrami, kde sledujeme hrdinu z perspektivy třetí osoby. Navíc se zdá, jako by tentokrát váš udatný rek zabíral větší část obrazovky, čímž pádem hra zpočátku působí trochu nepřehledně, navíc když se vám čas od času do výhledu přimotá vaše parťačka.
Hratelná ukázka se s ničím moc nepárala a vysadila nás rovnou ve vesnici zamořené zombíky, kdy jsme během několika málo kroků došli k prvnímu souboji. I když „souboj“ je možná i trochu slabé slovo, protože se na vás vyhrnul vcelku dost slušný houfec nepřátel. Pakliže byl daný úsek někde z úvodních pasáží hry, jako že asi ano, pak tedy nechceme vidět, co za nestvůry, a hlavně v jakém počtu, na nás polezou na konci. Pravda, ti, na které jsme zde narazili toho zrovna moc nesnesli, ale svým počtem do vyvažovali velmi úspěšně.
Souboje se odehrávají prakticky v úplně stejném stylu jako ve čtvrtém dílu, tedy že nejprve s pomocí laserového zaměřovače nepřátelskou obludu zacílíte a poté se ji snažíte sejmout pokud možno co nejmenším počtem výstřelů, protože u této série může již tradičně hrát důležitou roli každý ušetřený náboj. Menším zklamáním je pak nutnost při střelbě zastavit, jelikož se dříve dost diskutovalo a spekulovalo o tom, že by v pátém dílu mohlo být možné střílet i při chůzi.
Vítanou změnu v soubojích ale představuje druhá postava. Zaprvé totiž při přestřelkách prokazatelně čas od času něco trefí a zadruhé vás může vzkřísit v okamžiku, kdy už pomalu koukáte na světlo na konci tunelu. Pokud je nablízku, vrazí do vás injekci a během několika málo okamžiků tak již zase skáčete přes kaluže, respektive mezi zombíky. Pokud ale naopak začne kolabovat vaše parťačka, máte jen pár chvil na to, abyste ji dali dokupy zase vy.
S tím souvisí i další element, kterým je rozdělování zásob. Pokud něco najdete, ať už jsou to náboje, lékárničky nebo nejaký jiný předmět „běžné denní spotřeby“, můžete se rozhodnout, zda si jej necháte nebo zda ho postoupíte vaší kolegyni. Asi nebude úplně ideální nechávat si třeba všechny náboje, protože pak byste mohli střílet pouze sami. Otázkou ale je, zda se časem stejně jako nejlepší taktika neukáže střelba svépomocí s tím, že pomoc s haldou lékárniček bude vždy nablízku.
A když už jsme nakousli to syslení nábojů, nemůžeme se nezmínt, že pátý díl v tomto ohledu asi opět trochu přitvrdí. Zatímco v RE4 to bylo víceméně v klidu, tady nám náboje došly docela rychle, což je ve stísněných vesnických zákoutích, kterými jsme procházeli, docela prekérní situace. Zvláště když na scénu vstoupil první z menších bossů v podobě popravčího tak nechutného a se sekerou tak velkou, že by se snad mohl poměřovat i s Pyradmid Headem, známým ze série Silent Hill.
Atmosféra je ostatně celkově jednou ze silných stránek hry, pokud ne rovnou tou nejsilnější. Ať už se jedná o přestřelky nebo o vložené animace, stále máte pocit, že je potřeba se odsud co nejrychleji zdekovat, přičemž tento pocit se dostavuje velmi záhy po spuštění hry. Animace jsou navíc nejen díky lepší grafice velmi působivé.
Aniž bychom totiž znali přesnější souvislosti, tak nás zdejší vložené filmečky svou působivostí dokázaly přesvědčit. Měli jsme možnost vidět například onoho z obrázků známého „předáka“ s megafonem v ruce, jenž ve skutečnosti moderuje veřejnou popravu. Na pódiu se objevuje kat v kápi a velkou rezavou a zubatou sekerou stíná nebohé oběti hlavu. V tom předák zaregistruje i vaši přítomnost a v tu chvíli je vám jasné, že onen hrůzný popravčí nástroj se bude snažit setnout i váš krk.
Přinejmenším v prvních okamžicích dokáží velmi dobře zapůsobit i souboje. Krev a všemožné další tělní tekutiny při nich stříkají na vše strany a protivníci vás svými projevy dokáží přesvědčit, že s nimi fakt není úplně všechno v pořádku. Masakr byl navíc ještě umocněn i skutečností, že jsme se pohybovali ve stísněných prostorách, a tak prakticky nebylo kam utéct.
Ne všechno je ale ideální. Například právě zmíněná úzká zákoutí s sebou nesou i nejednu nepříjemnost. V kombinaci s těžkopádně ovladatelnou kamerou tak často ztratíte orientaci, ovšem poměrně zajímavým způsobem – víceméně vždy člověk ví, kde jsou kolem něj protivníci, ale zorientovat se, v které části dané lokace se právě nacházíte, to již dá docela zabrat.
A vzhledem k tomu, že jak již bylo zmíněno, mají těsné lokace pozitivní vliv na intenzitu a atmosféru soubojů, tak asi nelze očekávat, že bychom se v průběhu hry často dostávali na kdovíjak rozlehlá prostranství. Nepotěší ani pomalý pohyb, který sice lze urychlit do běhu, ale přesto by standardní chůze mohla být rychlejší i při vědomí toho, že se jedná o hororovou hru, jejichž základem obecně bývá obezřetný postup.
Plusové body ale přidává grafické zpracování, které sice vyznává stejný výtvarný styl jako předchozí díl, ale díky výkonnějším konzolím je pochopitelně na výrazně vyšší úrovni, takže v některých záběrech můžete skoro až cítit horko, které zaplavuje zdejší scény.
Je tedy zřejmé, že Resident Evil 5 bude zdařilým přírůstkem do rodiny capcomáckých hororových her. Není ale až tak úplně jisté, zda se mu podaří posunout vývoj této značky tak, jako se to povedlo čtvrtému dílu. Zásadně překopaný koncept zjevně čekat nemůžeme, protože řada věcí se od předchozího dílu prakticky neliší. Pokud tedy ráznou změnu nebude znamenat začlenění druhé postavy. V tuto chvíli je ale obtížné odhadovat, jak velký vliv na hratelnost to bude mít.
Index očekávání: 85%