Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Resident Evil 5 – dojmy z hraní

aktualizováno 
Pátý Resident Evil patřil k největším hitům letošní Tokyo Game Show, a tak jsme ho zkrátka nemohli nevyzkoušet.

Resident Evil 5

Resident Evil 5Na letošní Tokyo Game Show patřil stánek Capcomu k těm nejvytíženějším. Zcela největší zájem budila předváděčka nového Monster Huntera, ale ani nový Gyakuten Saiban (dojmy z hraní přineseme v následujících dnech) ani pátý díl hororové série Resident Evil si na nedostatek zájmu rozhodně nemohou stěžovat. Pro nás Evropany je pak zcela jistě nejatraktivnější právě posledně jmenovaný kousek.

Hned v úvodu je férové říci, že pokud patříte k tomu zanedbatelnému procentu hráčů, kterým se čtvrtý Resident Evil nelíbil, protože byl akčnější než díly předchozí, pak ani díl pátý asi nebude nic pro vás. Na první pohled totiž tato hra vypadá jako Resident Evil 4 v pozměněných kulisách a vylepšené grafice.

A částečně tomu odpovídá i hratelnost, alespoň tedy v několika prvních okamžicích poté, co sevřete v rukou ovladač. Hlavnímu hrdinovi se totiž opět díváme přes rameno Resident Evil 5způsobem, který balancuje někde na pomezí mezi střílečkami z pohledu vlastních očí a hrami, kde sledujeme hrdinu z perspektivy třetí osoby. Navíc se zdá, jako by tentokrát váš udatný rek zabíral větší část obrazovky, čímž pádem hra zpočátku působí trochu nepřehledně, navíc když se vám čas od času do výhledu přimotá vaše parťačka.

Hratelná ukázka se s ničím moc nepárala a vysadila nás rovnou ve vesnici zamořené zombíky, kdy jsme během několika málo kroků došli k prvnímu souboji. I když „souboj“ je možná i trochu slabé slovo, protože se na vás vyhrnul vcelku dost slušný houfec nepřátel. Pakliže byl daný úsek někde z úvodních pasáží hry, jako že asi ano, pak tedy nechceme vidět, co za nestvůry, a hlavně v jakém počtu, na nás polezou na konci. Pravda, ti, na které jsme zde narazili toho zrovna moc nesnesli, ale svým počtem do vyvažovali velmi úspěšně.

Resident Evil 5Souboje se odehrávají prakticky v úplně stejném stylu jako ve čtvrtém dílu, tedy že nejprve s pomocí laserového zaměřovače nepřátelskou obludu zacílíte a poté se ji snažíte sejmout pokud možno co nejmenším počtem výstřelů, protože u této série může již tradičně hrát důležitou roli každý ušetřený náboj. Menším zklamáním je pak nutnost při střelbě zastavit, jelikož se dříve dost diskutovalo a spekulovalo o tom, že by v pátém dílu mohlo být možné střílet i při chůzi.

Vítanou změnu v soubojích ale představuje druhá postava. Zaprvé totiž při přestřelkách prokazatelně čas od času něco trefí a zadruhé vás může vzkřísit v okamžiku, kdy už pomalu koukáte na světlo na konci tunelu. Pokud je nablízku, vrazí do vás injekci a během několika málo okamžiků tak již zase skáčete přes kaluže, respektive mezi zombíky. Pokud ale naopak začne kolabovat vaše parťačka, máte Resident Evil 5jen pár chvil na to, abyste ji dali dokupy zase vy.

S tím souvisí i další element, kterým je rozdělování zásob. Pokud něco najdete, ať už jsou to náboje, lékárničky nebo nejaký jiný předmět „běžné denní spotřeby“, můžete se rozhodnout, zda si jej necháte nebo zda ho postoupíte vaší kolegyni. Asi nebude úplně ideální nechávat si třeba všechny náboje, protože pak byste mohli střílet pouze sami. Otázkou ale je, zda se časem stejně jako nejlepší taktika neukáže střelba svépomocí s tím, že pomoc s haldou lékárniček bude vždy nablízku.

A když už jsme nakousli to syslení nábojů, nemůžeme se nezmínt, že pátý díl v tomto ohledu asi opět trochu přitvrdí. Zatímco v RE4 to bylo víceméně v klidu, tady nám náboje došly docela rychle, což je ve stísněných vesnických zákoutích, kterými jsme procházeli, docela prekérní situace. Zvláště když na scénu vstoupil první z Resident Evil 5menších bossů v podobě popravčího tak nechutného a se sekerou tak velkou, že by se snad mohl poměřovat i s Pyradmid Headem, známým ze série Silent Hill.

Atmosféra je ostatně celkově jednou ze silných stránek hry, pokud ne rovnou tou nejsilnější. Ať už se jedná o přestřelky nebo o vložené animace, stále máte pocit, že je potřeba se odsud co nejrychleji zdekovat, přičemž tento pocit se dostavuje velmi záhy po spuštění hry. Animace jsou navíc nejen díky lepší grafice velmi působivé.

Aniž bychom totiž znali přesnější souvislosti, tak nás zdejší vložené filmečky svou působivostí dokázaly přesvědčit. Měli jsme možnost vidět například onoho z obrázků známého „předáka“ s megafonem v ruce, jenž ve skutečnosti moderuje veřejnou popravu. Na pódiu se objevuje kat v kápi a velkou rezavou a zubatou sekerou stíná nebohé oběti hlavu. V tom předák zaregistruje i vaši přítomnost a v tu chvíli je vám Resident Evil 5jasné, že onen hrůzný popravčí nástroj se bude snažit setnout i váš krk.

Přinejmenším v prvních okamžicích dokáží velmi dobře zapůsobit i souboje. Krev a všemožné další tělní tekutiny při nich stříkají na vše strany a protivníci vás svými projevy dokáží přesvědčit, že s nimi fakt není úplně všechno v pořádku. Masakr byl navíc ještě umocněn i skutečností, že jsme se pohybovali ve stísněných prostorách, a tak prakticky nebylo kam utéct.

Ne všechno je ale ideální. Například právě zmíněná úzká zákoutí s sebou nesou i nejednu nepříjemnost. V kombinaci s těžkopádně ovladatelnou kamerou tak často ztratíte orientaci, ovšem poměrně zajímavým způsobem – víceméně vždy člověk ví, kde jsou kolem něj protivníci, ale zorientovat se, v které části dané lokace se právě Resident Evil 5nacházíte, to již dá docela zabrat.

A vzhledem k tomu, že jak již bylo zmíněno, mají těsné lokace pozitivní vliv na intenzitu a atmosféru soubojů, tak asi nelze očekávat, že bychom se v průběhu hry často dostávali na kdovíjak rozlehlá prostranství. Nepotěší ani pomalý pohyb, který sice lze urychlit do běhu, ale přesto by standardní chůze mohla být rychlejší i při vědomí toho, že se jedná o hororovou hru, jejichž základem obecně bývá obezřetný postup.

Plusové body ale přidává grafické zpracování, které sice vyznává stejný výtvarný styl jako předchozí díl, ale díky výkonnějším konzolím je pochopitelně na výrazně vyšší úrovni, takže v některých záběrech můžete skoro až cítit horko, které zaplavuje zdejší scény.

Resident Evil 5Je tedy zřejmé, že Resident Evil 5 bude zdařilým přírůstkem do rodiny capcomáckých hororových her. Není ale až tak úplně jisté, zda se mu podaří posunout vývoj této značky tak, jako se to povedlo čtvrtému dílu. Zásadně překopaný koncept zjevně čekat nemůžeme, protože řada věcí se od předchozího dílu prakticky neliší. Pokud tedy ráznou změnu nebude znamenat začlenění druhé postavy. V tuto chvíli je ale obtížné odhadovat, jak velký vliv na hratelnost to bude mít.

Index očekávání: 85%

Autor:


Témata: Přestřelka, poprava


Nejčtenější

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Další z rubriky

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.