Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Retro: Sega Saturn – pradávný konkurent první PlayStation

  0:02aktualizováno  0:02
Saturn byl strojem, který měl SEGU, po řadě nesmyslných projektů, vrátit na videoherní výslunní.

Sega Saturn | foto: iDNES.cz

Sega SaturnJaponský gigant se po úspěšném Mega Drivu vrhl do řady nesmyslných projektů. Saturn byl strojem, který ho měl vrátit na videoherní výslunní.

Sega Saturn dorazila na evropský trh 8. července 1995, dva a půl měsíce před první PlayStation. 32-bitová konzole byla pro hráče něčím ohromným. Plně polygonová grafika, CD jako medium a nová vlna her plná vznikajících žánrů. Tehdy se psala doba již pokročilého herního byznysu a každý se předháněl, kdo bude mít výkonnější konzoli.

Sega původně vyráběla konzoli s jedním procesorem, ale jakmile se dozvěděla o konkurenčním PlayStationu, tak se rozhodla Saturnu věnovat hned dvě CPU. Na svou dobu netradiční architektura komplikovala tvůrcům videoher jejich vývoj. Sega sice krásně prezentovala jak u bojovky Virtua Fighter každý procesor vypočítává pohyb jedné postavy, ale výsledek byl jiný.

Mega Drive, aneb co tomu přecházelo

Japonská Sega byla společností, která si nepřímo podmanila i český konzolový trh počátkem devadesátých let. V řadách domácností byla stále populární různojmenná osmibitová konzole z vietnamské tržnice, typická svým mediem – žlutými cartridgy. Přesto se Mega Drive zabydlel v mnoha českých domácnostech.

Konzole byla oficiálně zastoupená společností Datart, která se dodnes zabývá elektronikou. Hry tak byly dostupné všude a dodnes je lze nalézt v nejrůznějších zapadlých zastavárnách. Rozvinutý zde byl i trh s napodobeninami, kterému dominovali Vietnamci. Narozdíl od konkurenčního SNESu nebyla konzole dobře zabezpečena a šlo na ní hrát i neoriginální cartridge. Sega tak byla na konci. Bohužel doplatila na svou touhu technologicky předehnat Nintendo.

SNES byl výkonnější než Mega Drive a na většině hrách to bylo znát. Více pixelů na modelech a mnohem lepší hudba byla noční můrou pro vývojáře ze Segy. A tak se rozhodli rozšiřovat. Prvním takovým pokusem bylo Mega CD, které dorazilo na trh v dubnu 1993. Jednalo se o přídavek v podobě CD mechaniky. Streaming byl kvalitnější, hudba též a již šlo hovořit o uvěřitelnějším 3D rozměru. Nahrávání her však nabralo nekonečných délek.

Druhým větším pokusem bylo X32. Jednalo se o cartridgový nástavec, díky kterému se konzole povýšila na 32-bitovou mašinu. X32 však přišla pozdě, a to v roce 1995. To byl již ohlášený projekt PlayStation od Sony, i Ultra 64 od dlouholetého rivala Nintenda.

Samotná Sega ohlásila svůj projekt Saturn, který měl v nastupující generaci konzolí přijít jako první a první také přišel. Ani Mega CD, ani X32 nebyly úspěšné. Sega tak důležité finance rozházela na nesmyslné add-ony, které si skoro nikdo nekoupil. Přesto se rozhodla vrhnout do nové generace s vervou.

Sega SaturnMnoho vývojářů se nakonec rozhodlo ke své hře využívat jen jeden procesor konzole, jako tomu bylo například u Alien Trilogy. Z mně neznámého důvodu také vypočítával Saturn jako základní polygony čtyřúhelníky a ne trojúhelníky jako konkurenční PlayStation a Nintendo 64.

Výsledkem tak byly multiformátové tituly, které na přibližně stejně výkonném Saturnu vypadaly hůře, než na PlayStation. Jasným důkazem toho jsou tituly jako Tomb Raider, WipEout nebo Die Hard Trilogy.

Saturn se dočkal mnoha modelů a dvou základních typů. Jako konzole měl nesmírně ergonomický joypad, který držel perfektně v ruce. Později se dočkal i ovladače s analogovou páčkou. Oproti PlayStation disponoval i interní pamětí, která však byla, ehm, na baterky. Popravdě na jednu plochou. Pokud se vám vybila, tak jste měli Sega Saturnsmůlu. Rozumnou investicí pak byla paměťová cartridge. Saturn měl spoustu periférií – volant, pistoli, kabel pro propojení dvou konzolí k multiplayeru atd. Komerční život konzole vyhasl v Evropě roku 1998, kdy vyšla poslední hra Deep Fear.

Saturn je dodnes oblíbený u všech retro fanatiků, protože na něj vyšlo několik povedených her. Těch bylo samozřejmě méně, než u jeho dobových konkurentů, ale několik z nich i dnes stojí za připomenutí.

Virtua Fighter – bojový simulátor par excellence
S launchem konzole dorazil na trh i jeden z nejpopulárnějších titulů své doby. První 3D bojovka na konzole – Virtua Fighter. Hra, kterou mnozí považovali více za bojový simulátor, než klasickou mlátičku, byla dostatečně známá z arkád a okamžitě se stala jednou z nejprodávanějších her na Saturn. Osm hratelných postav, z nichž každá ovládala osobitý styl, kovový boss Dural, opravdu detailní grafika, animace a propracované ovládání udělaly ze hry kult.

Virtua Fighter

Narozdíl od konkurenčních bojovek nešlo ke hře okamžitě přistoupit a hned provádět ty nejsložitější hmaty a komba. Tento fakt je dodnes tím nejpoužívanějším mezi fanoušky série, kteří obvykle nadávají na rivalského Tekkena. Hra se později dočkala i verze Virtua Fighter Remix, která měla ještě lepší grafiku.

Sega SaturnV lednu 1996 přistál na konzoli Virtua Fighter 2, který je mnohými dodnes považován za nejlepší bojovku páté generace konzolí. Vylepšený bojový systém, zlepšená grafika a dvě nové postavy, které ovládaly nevídané bojové styly, jako opilý mistr.

Co si budeme nalhávat – tehdy nám všem spadla čelist na zem. Druhému dílu ani zpětně nelze vyčíst vůbec nic. Navíc je nejprodávanější hrou na Saturn. Jen v Japonsku se jí prodalo přes 1,7 milionu kopií.

Popularita série vyústila i v jeden saturnový spin-off Virtua Fighter Kids. Ano, japonská móda všechno zmenšovat a všemu nafukovat hlavy, se promítla i do Virtua Fightera. Šlo a nenáročnou, roztomilou bojovku, která však měla ke kvalitám druhého dílu hodně daleko.

Sega SaturnVěci nabraly rychlý spád, když v roce 1997 vyšla dnes již zapomenutá bojovka Fighters Megamix. Crossover sérií Virtua Fighter a Fighting Vipers (též od vývojářů AM2) byl svého času ještě propracovanější, než VF2 a pro mě osobně se jedná o nejlepší bojovku na Saturn. Spousta režimů, tuna postav z obou sérií a neuvěřitelné množství bonusů. Hra dostávala od předních webů i časopisů maximální hodnocení. Škoda, že tuto gamesku pohřbil čas...

Jak je na tom série dnes?
Na Xboxu 360 a PlayStation 3 vyšel již pátý díl, který zaznamenal úspěch u recenzentů i kladný komerční ohlas od hráčů. V arkádách se již bojuje ve vylepšené verzi R. Úspěšný byl i Virtua Fighter 3tb na Dreamcastu a Virtua Fighter 4 a Virtua Fighter 4 Evolution na PlayStation 2

Panzer Dragoon – s drakem v oblacích a nikdy jinak
Devadesátá léta přinesla hráčům ty nejlepší střílečky vůbec. Galaxian 3, Starblade Alpha a samozřejmě segácký Panzer Dragoon. Ten dorazil na konci roku 1995 a zaujal především stylizovaným vizuálním zpracováním, nepodobným ničemu, co hráči do té doby viděli.

Hra se odehrávala v mytologickém post-apokalyptickém světě a velký důraz v ní byl kladen na příběh. Postavy v celé sérii mluvily vlastní řečí Panzaréštinou. Ta byla kombinací antické Řečtiny a Ruštiny. Hráč se chopil postavy Keila Fluga, který usedl na záda drakovi, který ve vizuálně rozmanitých levelech nejenom létal, ale i běhal. Duo hrdina a drak se pak utkalo s nejroztodivnějšími nepřáteli, které kdy herní svět viděl. Speciální pozornost si zasloužili bossové. Byli gigantičtí, tuzí a tak nápadití, že z nich šla hlava kolem. Vzhledem k úspěchu hry bylo jen otázkou času, kdy se objeví pokračování.

Panzer Dragoon II Zwei přišel zanedlouho po originálu. Byl hezčí, delší a prostě ve všem lepší, než jednička. Příběh sledoval osud Jeana-Luc Lundiho, který před likvidací zachránil malé dráče, které jemu samotnému později pomohlo několikrát přežít. Bossové byli ještě větší a ještě tužší. Hráč se mohl rozhodnout i kterou cestou se vydat, i když jako v jedničce se jednalo o „střílečku na kolejích“.

Šok přišel s třetím dílem, který dorazil na čtyřech CD na konci aktivního života Saturnu. Panzer Dragoon Saga totiž nebyl „kolejovou střílečkou“, ale výpravným tahovým RPG. Draci byli zpět a s nimi celé zasazení hry do tajuplného mytologického světa. Bitvy se odehrávaly primárně ve vzduchu, zatímco na zemi jste v jakékoliv jiném JRPG prozkoumávali okolí. Několik hratelných postav disponovalo nejrůznějšími draky, kteří měli i typické speciální útoky. Hra získala ta nejlepší možná hodnocení kde se dalo a patří mezi nejlepší tituly na konzoli. Kvůli malému počtu vydaných kopií patří také mezi absolutní rarity. Cena hry se mezi sběrateli pohybuje okolo 5000 Kč, bez legrace.

Jak je na tom série dnes?
No, popravdě nic moc. V dubnu 2003 vyšel na první Xbox Panzer Dragoon Orta, ke dnešnímu datu poslední díl série, ale velký komerční úspěch nezaznamenal. Jednalo se opět o kolejovou střílečku, která i když byla bravurně zpracována, tak pro zmlsané hráče byla příliš retro. Panzer Dragoon Orta vynikal mimo jiné i v grafickém zpracování a obsahoval též odemykatelnou verzi prvního saturnovského dílu.

Modrý ježek Sonic na Saturnu příliš nezabodoval
Oficiální maskot Segy se objevil snad na každé její konzoli i na všech ostatních, které po změně jejího statusu z výrobce konzolí na third-party vývojáře vyšly. I na neúspěšných add.onech pro Mega Drive vyšly dva perfektní díly – Sonic CD a Team Chaotix, které dodnes patří k tomu nejlepšímu, co modrý ježek hráčům přinesl. Saturn tak logicky potřeboval pořádný Sonic-killer titul, kterého se však nedočkal.

Sega SaturnZatímco na PlayStation bodoval Crash Bandicoot a Spyro The Dragon, na Nintendu 64 Super Mario 64, tak Saturnu dominovala jiná „plošinovka“. Tou byla NiGHTS Into Dreams, která měla původně být Sonicem, ale ve finále z projektu Sonic X-Treme vznikl nový titul.

Ale o tom až někdy jindy. Sonic se na Saturnu prezentoval jako závodní hra, kompilace a konverze. Nic moc na maskota Segy, že?

Sonic 3D: Flickie´s Island byl izometrickou hopsačkou, která měla evokovat 3D hratelnost, kterou se tolik pyšnil název. Na kolik se mu to povedlo, si netroufnu tvrdit. Každopádně pro mě to byla příjemná hopsačka, která obsahovala ve verzi pro Saturn lepší hudbu a speciální polygonová 3D kola. Jen to nebylo to, co jsme tehdy chtěli a co jsme si přáli.

Kompilačka Sonic Jam pak dávala tušit, že pořádného Sonica se na Saturnu asi nedočkáme. Sonic se ve hře sice pohyboval v plně 3D prostorech, kde mohl sbírat kroužky a zahrát si pár miniher, ale cíl byl jasný. Dojít k jednomu ze starých titulů a zahrát si ho. V kompilaci Sonic Jam byly k dispozici první tři díly z Mega Drivu, opus Sonic & Knuckles a jeho dvě variace se starými díly (o tom si možná povíme, až se v budoucnu podíváme na zoubek Mega Drive) a ještě hru Blue Sphere. Toť vše.

Jediným opravdu exkluzivním dílem Sonica na Saturnu zůstává závodní Sonic R. Jasně, Nintendo mělo perfektní Mario Kart 64, ale tohle se prostě moc nepovedlo. Tratí bylo málo, ovládání stálo za prd a popově-eurodancový soundtrack rval všem uši. Přesto se jednalo o zábavnou blbinu na jedno odpoledne, kterou mají dodnes sběratelé rádi. Špatně se shání. 3D grafika byla líbivá a konečně jste se mohli s polygonovým Sonicem plně rozeběhnout. Bohužel jen na závodních tratích.

Jak je na tom série dnes?
Sonic je nezničitelný. V poslední řadovém díle Sonic Unleashed předvedl, jak se mění na ježkodlaka a navíc dokázal, že pořád dokáže zaujmout. Mimoto na Wii vznikla separátní série Storybook a další díly se chystají. Sonic je prostě nesmrtelný. Kvalita je však kolísavá.

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.