Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Český Samorost 3 uchvátí zpracováním, zaslouženě uspěl i ve světě

aktualizováno 
Překrásná adventura pro každého Samorost 3 těží především ze strhujícího zpracování. Chybám se ovšem nevyhnula.
80

Samorost 3

Platforma: PC
Výrobce: Amanita Design

  • Nádherné zpracování
  • Spousta drobných detailů
  • Pohodová hratelnost
  • Ve srovnání s Botaniculou a Machinariem přeci jen pokulhává
  • Některé hádanky je těžké pochopit

Herní karta

Za těch 12 let, co Amanita Design fungují, si dokázali vybudovat jasně rozpoznatelný styl. Co na tom, že jsou si jejich hry do velké míry podobné, když dohromady jasně vyčnívají mezi lehce zaměnitelnou konkurencí?

Ani Samorost 3 není žádnou revolucí, on dokonce není ani mírnou evolucí, ale komu by to vadilo. První místo v prodejích na Steamu dokazuje, že parta kolem výtvarníka Jakuba Dvorského si už svojí pozici v herním průmyslu našla a designerské veletoče může s klidným srdcem přenechat jiným.

Svébytný originál

Trojka v názvu může v nováčcích vzbuzovat dojem, že by tímto dílem naskakovali do rozjetého vlaku, ale o příběh v této sérii nikdy nešlo. Jste prostě bílý trpaslík plující vesmírem na své planetce a jestli existuje nějaký důvod, proč se svým nafukovacím korábem navštěvujete okolní vesmírné objekty, je doslova utopen v přehršli drobných hříček a vizuálních nápadů.

Samorost 3 (PC)

Samorost 3 (PC)

Samorost je a vždycky byl především o průzkumu neznámého, kochání se unikátní audiovizuální podobou, zkoušení nečekaných reakcí okolí a prostém hraním si, nikoli o postupu vpřed a překonávání překážek. Jenže překážky tu bohužel jsou a není jich málo. Od hry, která na první pohled připomíná Malého Prince na tripu, by asi nikdo nechtěl racionální matematické hádanky. Jenže autoři občas zašli až příliš daleko, kdy není jisté, co se po hráči vůbec chce.

Na každé z přibližně deseti planet (či jejich měsíců) tak úvodní nadšení nad hromadou skvělých animačních, hudebních či grafických nápadů postupně vystřídá frustrace, kdy nevíte, co dělat. Zaseknout se na půl hodiny se zpívajícími mloky je paráda. Když se potom chcete pohnout dál, zjistíte, že musíte splnit hádanku, jejíž logika je z jiného vesmíru a nalezení správného řešení spíše dílem náhody.

Samorost 3 (PC)

Samorost 3 (PC)

Jenže je vůbec fér kritizovat něco, co je evidentně tvůrčím záměrem? Hra není cílena na lidi, kteří chtějí příběhem proletět a odškrtnout si další dohraný titul ze seznamu. Na druhou stranu by to měl být hráč sám, kdo si určuje tempo postupu a ve chvíli, kdy máte náladu na další obrazovku, už vám milé detaily typu kálejícího papouška náladu nezvednou.

Nevěřil bych, že to někdy napíšu, ale doporučuji k Samorostu nepřistupovat jako k výzvě, kterou je potřeba vlastními silami překonat, a proto není od věci se občas kouknout do návodu. Nápověda přímo zabudovaná ve hře je zpracována vkusně a není žádná ostuda ji čas od času využít. Nemá totiž smysl napínat mozek nad hádankami, pro jejichž vyřešení nemáte a ani nemůžete mít dostatek informací.

Vesmírný ráj to na pohled

Můžeme dlouho diskutovat o herní náplni, protože co já beru jako negativum, může pro jiného naopak znamenat klad, ale na jednom se shodneme všichni: Samorost 3 je opravdu krásná hra.

Fotogalerie

Nemám na mysli jen famózní grafiku, která uchvátí neskutečnou mírou drobných detailů. Ani ozvučení, jemuž vedle Floexovy ambientní hudby vládnou nápadité zvuky a maximálně dvouslabičné průpovídky. Až v kombinaci s mírumilovnou a pozitivní atmosférou samotné náplně, jež vás nekonfrontuje s žádnými nepřáteli, nenutí vás nikomu škodit nebo se vysmívat, dávají tyto jednotlivé stránky vyšší smysl.

Bytostně se mi příčí kýčovité fráze jako „pohlazení po duši“ či „zahřátí u srdíčka“, ale pravdou je, že Samorost se člověka dotýká na místech, kam se ostatní počítačové hry moc často nedostanou. Že se dokázal prosadit mezi tituly, v nichž jde v drtivé většině o nějakou formu boje, mi tak trochu vrací důvěru v lidskou rasu. Samorost není přitom jen svébytné dílo pro hráče unavené současnou mainsteamovou produkcí, ani pro děti nebo intelektuály. Je to hra pro všechny, kteří umějí vnímat krásu. A jak vidno, takových je spousta.

Berte to!

Hry od Amanity mají konkurenci jen samy v sobě. Na mé osobní škále nedosahuje třetí Samorost geniality mnohem kompaktnějšího Machinaria nebo pohodovosti hravější Botaniculy.

Samorost 3 (PC)

Samorost 3 (PC)

V rámci objektivity nemůžu ani přivřít oči nad poněkud vyšší cenou, než bývá zvykem (i když 20 eur není za cca sedm hodin hraní nijak moc) a jakožto hráč ze staré školy nejsem příliš nadšený z nutnosti dívat se do návodu. Dílčí chybičky spíš jen potvrzují osobitý rukopis, protože z této hry nečiší nutnost zaplatit složenky, a tedy ani snaha zalíbit se všem. V Amanita Design vytvořili především to, co se líbí jim, a jen díky tomu je Samorost 3 nezapomenutelný.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 228 čtenářů



Nejčtenější

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava pavoučí Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.