Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Hra na hrdiny The Keep od Čechů je malý, vybroušený klenot

aktualizováno 
Pokud máte kladný vztah ke klasickým hrám na hrdiny a vlastníte handheld 3DS, potom si hru The Keep od českého studia Cinemax rozhodně nenechte ujít.
90

The Keep

Platforma: 3DS
Výrobce: Cinemax

  • Vyvážený poměr akce a hádanek
  • Příjemná vzpomínka na zašlé časy
  • Runový systém magie
  • Vyladěné ovládání
  • Skoková obtížnost

Herní karta

The Keep | foto: Cinemax

The Keep je jedna z mála her, která oživuje téměř zapomenutý subžánr her na hrdiny: krokovací dungeony. To znamená, že herní svět je naporcován na čtverce, po nichž se po skocích hlavní hrdina pohybuje.

Vesměs klasický příběh o zlém čarodějovi Watrysovi vyplňuje prostor zejména mezi kapitolami. A byť vypravěč občas sklouzne k patosu, šablona příběhu, který se ve své podstatě týká neschopnosti vládnoucí garnitury čelit hrozbám, je nadčasová. Pro náš je důležité, že se pustíme do postupné čistky kobek s mnoha hádankami.

The Keep

The Keep

Proč je The Keep tak chytlavý? Řekl bych, že za to může chytrý návrh úrovní, který hráči správně dávkuje poměr hádanek a akce. Kromě soubojů, které probíhají v reálném čase, se tak můžete těšit na hledání klíčů, umísťování závaží, propadla, bodáky, jízdu v důlních vozících či teleporty. Abyste pořádně viděli, musíte vláčet louči, později si efektně rozsvítíte pomocí run.

Že jsou tvůrci ze staré školy, kteří vyrostli na peckách jako Dungeon Master či Eye of the Beholder, je patrné prakticky okamžitě.

Souboje probíhají v reálném čase, kdy stylusem určujete směr sekání. Každá zbraň má přitom svoje kombo, tedy silnější sadu úderů, která se aktivuje obkreslením daného vzoru. Zajímavější je magie, založená na kombinování run.

Vtip je v tom, že musíte nejdříve nejenom najít runy, ale pak také svitky, které vás naučí jak z dané kombinace run vyrobit kouzlo. Magii lze později vnímat jako další minihru, kdy musíte runy chytře rozmístit, abyste mohli aktivovat co nejvíce kouzel. Sekvence se samozřejmě musíte naučit zpaměti. Problém to je pouze v okamžiku, pokud byste si dali v hraní třeba pár dní pauzu. Potom je nutné si sekvence run prostřednictvím svitků připomenout.

Jednotlivé kapitoly jsou chytře navržené, orientaci usnadňují nejenom nápisy, ale především automatická mapa, která průběžně zakresluje navštívená místa (kdo vzpomíná na dobu, kdy bylo prakticky nutností hrát se čtverečkovaným papírem nebo návodem z Excaliburu?). Každé patro překvapí nějakým nápadem, ať už to jsou propadající plošinky, akční pasáž, kdy uhýbáte ohnivým koulím či důlní vozíky. Díky těmto ozvláštněním nikdy nemáte pocit, že hrajete další "stejné" patro.

The Keep

The Keep

Při skocích na další úroveň lze vylepšovat jeden ze tří atributů: sílu, inteligenci a obratnost. Základní atributy vylepšuje i nalezené výbava, vyplatí se proto prošmejdit celé patro a objevit tajné skrýše. Ty schovávají nejenom výbavu, ale také lektvary, kterých není nikdy dost. Později můžete kutat také modré kameny, které doplňují zdraví.

A mají si co hrát?

Fandové krokovacích dungeonů nemají v dnešní době moc na výběr, pokud se nechtějí znovu pouštět do starých her. Stojaté vody rozčeřila před dvěma lety nezávislá hra Legend of Grimrock, jejíž vřelé přijetí přičítám spíše hladu po tomto subžánru, než jejím kvalitám. Letošní Might and Magic X (recenze) je vyloženě retro, které i přes chyby a nevyváženost stojí za úvahu. Na mobilech a tabletech pak připomeňme port českého projektu Brány Skeldalu (více + odkazy). Pro pořádek zmiňme ještě český Undercroft (více). A patnáctého října vychází slibný Legend of Grimrock 2. Cinemax také plánuje vydat The Keep na PC a Wii U.

Souboje probíhají v reálném čase, což většinou není úplně můj šálek kávy, nicméně ve zdejším podání to funguje. I tak jsou vesměs taktické, protože zdraví je málo a každý švih spotřebovává staminu a každé kouzlo manu.

Fotogalerie

Prvních šest kapitol roste křivka obtížnosti pozvolně, pak ovšem přijde skok, kdy jsem před některými nepřáteli dokonce utíkal, abych našel léčivý krystal či lahvičku doplňující staminu. Důležité je ve správný čas používat i správná kouzla: nepřátelé mají nepříjemnou vlastnost, že se léčí. Při boji je tak dobré nechávat si dostatek staminy na poslední sadu úderů.

Audiovizuální stránka je zpracovaná v duchu starých klasik, občas jsem dokonce zapnul 3D efekt, abych se pokochal.

Závěrem: The Keep je v podstatě malá hra, která nejde nijak do hloubky, nicméně to, co předkládá, zvládá na jedničku. Vytknout můžu snad jen skokovou (ale zvládnutelnou) obtížnost a standardní ovládací schéma mi nesedlo v pasáži, kdy jsem musel uhýbat před střelami. Jsou to však jen drobnosti, za 269 korun se budete zhruba deset hodin bavit od začátku do konce. A mimochodem, ukládejte si často pozici.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 58 čtenářů





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.