Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z násilností v Anglii byla obviněna hra Grand Theft Auto

aktualizováno 
Populární videohra se znovu ocitla pod palbou kritiky. V tomto případě je však obvinění bezpředmětné.

Grand Theft Auto

Stejně jako v případě jiných nešťastných událostí je i současná vlna nepokojů ve Spojeném království vysvětlována inspirací mládeže v násilných videohrách. Současné studie přesto mluví o opačném vlivu her na psychiku.

Grand Theft Auto naživo

Grand Theft Auto IV

Nejmenovaný příslušník metropolitní policie v Londýně se nechal slyšet, že moderní hry nakazily mládež svou brutalitou. Výrok přitom zazněl ještě předtím, než se nepokoje rozšířily z Londýna do okolních měst.

"Tohle udělali špatní lidé. Děti, které nejsou pod kontrolou. Když jsem já byl mladý, existovaly jenom deskové hry a tituly jako Pac-Man. Dneska hrají Grand Theft Auto a chtějí si ho sami prožít v reálu."

Zahraniční média se zprávy otištěné poprvé v London Evening Standard brzy chytila. Výrok bezejmenného konstábla lze ovšem vnímat i jinak. Jako náznak klesající hodnoty podobných obvinění směřovaných na videoherní kulturu.

Brutální Pac-Man

Pac-Man

Během posledních let byly videohry na pranýři prakticky při každé tragické události, od fenoménu školních střelců po pumový atentát na moskevském letišti. To celé navzdory faktu, že násilí způsobené mladistvými vytrvale klesá. Statistiky University of Virginia dokládají, že od 90. let strmě ubývá zločinů způsobených dětmi.

Nevinný není ani konstáblem zmiňovaný Pac-Man. Hra, v níž v roli nenasytné koule pojídáte kuličky i oponenty, byla ve studii Dr. Kimberly Thompsonové z roku 2006 označena za vysoce násilný titul, až 18 krát násilnější než moderní hra na hrdiny The Elder Scrolls: Oblivion. Thompsová srovnávala patnáctiminutový výsek obou her a došla k závěru, že řádově častěji dochází k projevům násilí právě ve starších hrách.

Statistika násilí způsobeného dětmi

Statistika násilí způsobeného dětmi

Statistika vražd v amerických školách

Statistika vražd v amerických školách

To staví problematiku násilí ve hrách do nového kontextu. Řada psychiatrů, například český adiktolog Karel Nešpor, považuje násilí v "reálně" vypadajících hrách za nebezpečnější než násilí v "pohádkových" titulech typu Pac-Man. Nejnovější zámořské studie Christophera J. Fergusona a Ryana C. W. Halla se ovšem začínají přiklánět na stranu, podle níž videoherní násilí agresivitu vybíjí, nikoliv podněcuje.

Tezi, podle níž se šílení střelci inspirovali videohrami, navíc v nedávné době naboural přímo jeden z nich. Norský střelec Anders Breivik ve svém manifestu videohry sám zmínil, avšak nikoliv jako inspirační zdroj.

Berou-li se tedy v potaz pouze vědecké práce, nezbývá, než zamítnout tvrzení o jakémkoliv vlivu her na londýnské události. Poslední zprávy naznačují, že za nepokoji stojí sociálně slabá třída obyvatel. To více než cokoliv jiného připomíná problémy v amerických městech na konci 60. let 20. století, jako byly například nepokoje v Newarku. K těm ovšem došlo pět let před tím, než se první populární videohra PONG vůbec začala rozšiřovat do obecného povědomí.

Autor:




Nejčtenější

Sims 4 - WickedWhims
Vytváří erotické úpravy hry Sims 4 a slušně se tím živí

Přes 4000 dolarů měsíčně posílají lidé výrobci erotických úprav do Sims 4, aby se mohl této činnosti věnovat na plný pracovní úvazek.   celý článek

Tomb Raider 1
Zahrajte si prvního Tomb Raidera v internetovém prohlížeči

Hra, která kdysi mačkala z počítačů naprosté maximum, je nyní bez problémů hratelná přímo ve vašem internetovém prohlížeči. A zdarma.  celý článek

Diablo 2 pacifist
Hráč dokončil Diablo 2 za 8 hodin, aniž by na někoho zaútočil

Bez toho, aby na někoho zaútočil, dokončil hráč legendární Diablo 2, a to ještě navíc v rekordním čase.  celý článek

Little Nightmares
RECENZE: Vynikající Little Nightmares působí jako noční můra vegetariánů

Vedle velkých herních trháků tu každý rok máme několik zdánlivě nenápadných projektů, které za nižší cenu nabízejí skromnější obsah. Ty méně kvalitní okamžitě...  celý článek

Sondra Sombre
Nová hra od tvůrců Prison Architect je na první pohled "jiná"

Zítra vychází zajímavě vypadající titul Scanner Sombre, v němž se ve 3D prostoru orientujete pouze pomocí barevných odrazů z příručního snímače.  celý článek

Humares s.r.o. - Leoš Fikeis
Referent/ka technického úseku - Praha

Humares s.r.o. - Leoš Fikeis
Praha
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.