Závodním hrám se na XBoxu vždy dařilo – spojení ergonomického a na hraní závodních her mimořádně vhodného ovladače, výkonného hardwaru schopného zobrazit propracovanou grafiku a zejména pak exkluzivní podpora zkušených vývojářských studií daly vzniknout kvalitním a úspěšným závodním sériím jako Outrun, Project Gotham Racing, Rallisport Challenge, Sega GT aj. Přesto zde něco chybělo; hráči si žádali hru schopnou konkurovat Gran Turismu z PS2, hru, která by fanoušky motoristických sportů přikovala na měsíce před televizní obrazovku, umožnila jim upravovat, nastavovat, ladit a testovat stovky různých vozů, hru, jež dokonale prověří jejich virtuální řidičské dovednosti na desítkách skutečných i originálních okruhů. Microsoft si byl této skutečnosti vědom a proto ve vlastním studiu po dlouhé měsíce vytvářel skutečný závodní simulátor - spolu s Gran Turismem 3 a 4 jediný svého druhu napříč současnou herní scénou. Nutno podotknout, že ve své snaze uspěl.
Kariéra je velmi zábavná a motivující zejména díky inteligentnímu systému odměn.
Po spuštění hry a vytvoření profilu na vás čeká klasická nabídka sestávající z režimu arkády, kariéry, multiplayeru a závodu na čas. Arkáda se skvěle hodí pro prvotní seznámení s hrou, ovládáním a jednotlivými třídami automobilů – musíte zvítězit na celkem 31 okruzích, jež se vám postupně odemykají. Na začátku vás čeká jednoduchý ovál o délce necelých dvou kilometrů, kdežto finále se odehrává na monstrózním Nurburgringu délkou přesahujícím 20 km. Vozy jsou rozděleny do šesti tříd (D, C, B, A, S, R) podle výkonu, v déčku najdete například kultovní Mini Cooper či Mazdu MX-5, zatímco v třídě R pak závodní speciály. Jednotlivé závody můžete odjet s kterýmkoli vozem - vaši oponenti pochopitelně pojedou v autě stejné třídy. Výhodou arkády je, že se nemusíte mořit s tuningem a všemožným nastavováním brzd, zavěšení kol, odpružení apod. (na to přijde čas až v kariéře) a navíc si jako pomocníka pro pilování techniky můžete bez jakéhokoli postihu zapnout výtečnou funkci dynamického ukazatele ideální stopy. To funguje tak, že při závodě před sebou vidíte zelenou stopu, jež vám ukazuje, kudy a jak rychle máte jednotlivé zatáčky projíždět, chcete-li dosáhnout nejlepšího času. Vlastně se jedná o jakýsi povolený cheat, nicméně pro dokonalé naučení se všech tratí v co nejkratším čase je neocenitelný. I díky němu je tak arkáda vcelku pohodovou zábavičkou, kterou pokoříte vcelku rychle, jakmile se odnaučíte některé klasické zlozvyky z podstatně méně realistických her typu PGR či NFS.Hlavní režim - kariéra - je oproti arkádě záležitostí na měsíce. Řečeno čísly vás čeká 65 klasických závodních sérii, každá průměrně o 6 jednotlivých závodech, což dělá slušných 390 závodů. Nesmíme ovšem zapomenout na dalších 10 vytrvalostních závodů, každý o průměrné délce 45-60 minut. Celkem vzato počítejte s cca 60 hodinami čisté(!) hry (do níž nepočítám opakování závodů, předsoutěžní úpravy, tuning atd.). Něco takového jsme na Xboxu ještě neměli.
V praxi je kariéra velmi zábavná a motivující zejména díky inteligentnímu systému odměn. Poté co si za základní finanční obnos koupíte své první auto a začnete vyhrávat nějaké soutěže, poroste vám, kromě bankovního konta, postupně i váš level neboli úroveň, která vám zpřístupňuje další závodní série. Jinak řečeno, abyste se mohli zúčastnit určitého závodu, nestačí, aby požadovaná kritéria splňoval pouze váš vůz, nýbrž musíte mít i dostatečně vysoký level. Neexistuje tedy, že si po pár hodinách ježdění po jednom a tomtéž jednoduchém oválu vyděláte na závodní speciál, s nímž poté nastoupíte do nějakého elitního a tučně dotovaného závodu. Na druhou stranu se nemusíte bát, že byste uvízli na mrtvém bodě a neměli co jezdit, ať už kvůli nízké úrovni či nedostatku financí. Vše je totiž skvěle vybalancováno, stále je co jezdit, kam mířit, co odemykat, zkrátka tak jak to má být.
Autoři se chlubí nejpropracovanějším fyzikálním modelem v dějinách automobilových her a člověk jim to snad i věří.
Co se týče počtu aut, je na tom Forza více než dobře – najdeme zde celkem 230 vozů od 60 výrobců (včetně Ferrari a Porsche, bohužel chybí Lamborghini) s tím, že jednotlivé vozy získáváte za vítězství v jednotlivých závodních sériích. Je zde sice možnost si kterékoli (odemknuté) auto koupit, nicméně ceny jsou většinou natolik přestřelené, že se spíše vyplatí počkat a raději ho vyhrát.Každé auto je možno dále upravit ať už po stránce výkonu nebo vzhledu. Nechybí možnost vyměnit motor, přidat turbo či kompresor, vylepšit brzdy, vyměnit kola a desítky dalších úprav, prostě paráda. Srdce fanouška motosportu zaplesá ještě víc, když zjistí, že dostatečně vytuněný automobil lze nadto ještě speciálně upravit pro potřeby určitého okruhu – je možné měnit tlak v pneumatikách pro úpravu přilnavosti, úhel a zavěšení kol, výšku podvozku, odpor tlumičů a ladit brzdy pro korekci stability a přetáčivosti nebo upravit rychlost řazení k vyladění akcelerace. Je toho zkrátka hodně a občas mi přijde, že člověk by potřeboval diplom z matfyzu či inženýra, aby se v tom všem vyznal. Běžnému smrtelníkovi by k orientaci měla pomoci relativně propracovaná telemetrie, jež se dá zpřístupnit při opakovaném záběru odjetého závodu.
Microsoft jde s dobou a protože dnes je v módě vizuální tuning, nechybí ve Forze ani tento. A že je podařený - všemožné spoilery a přítlačná křídla, možnost vybírat z desítek barev a typů laků a nakonec to nejlepší – vinyly! Ano, ve Forze je implementován sofistikovaný a poměrně intuitivní (byť není bezchybný) systém umisťování vinylů na vozidlo. Na výběr je množství různých tvarů, obrázků a nápisů, z nichž můžete teoreticky stvořit cokoli vás napadne a svůj výtvor pak umístit přímo na své auto. V praxi se však projeví některé nedodělky, jako například absence některých základních tvarů, nemožnost vytvářet nápisy, problémy rovněž nastávají, chcete-li nějaký vinyl jednoduše překlopit v zájmu zachování symetričnosti. Chyby zde zkrátka jsou, to ovšem neznamená, že nemůžete svému plechovému miláčkovi stvořit jedinečný a atraktivní grafický háv. Na internetu se už to hemží ukázkami hráčské tvořivosti a některé kousky jsou skutečně výstavní.
Co se jízdních vlastností týče, není Forze prakticky co vytknout – autoři se chlubí nejpropracovanějším fyzikálním modelem v dějinách automobilových her a člověk jim to snad i věří. Fantastické je především naprosto rozdílné chování vozů nejen v závislosti na typu, umístění či výkonu motoru, nýbrž i zmiňovanému seřízení. Máte kupříkladu auto se zadním náhonem a poté, co ho vypustíte na trať, zjistíte, že vám „vyhazuje zadek“, tj. trpí přetáčivostí. Stačí tedy ubrat tlak v zadních pneumatikách, přední naopak trochu přifouknete, poladíte brzdy, abyste nechodili do smyku et voila – přetáčivost je ta tam. Samozřejmě že ne vždy je to takto jednoduché, u některých vozů je taková úprava záležitostí na hodiny a hodiny pokusů, omylů a důkladného zkoušení.
Z technického hlediska je Forza téměř bezchybná, grafika je skvělá, za zmínku stojí zejména propracované prostředí tratí.
Samotný pocit z ježdění je vskutku úžasný; hra vás po celou dobu jízdy udržuje v maximální koncentraci – zejména v začátcích budete překvapeni, co všechno Forza simuluje. Například vyjíždění z trati absolutně neexistuje, vozy se totiž mimo trať pohybují až (ne)realisticky pomalu. Dále má na jízdní projev vliv kterákoli nerovnost, včetně krajnic, pokud na nějakou najedete nešikovně, počítejte minimálně s nepříjemným rozhoupáním auta, jež může skončit smykem a následnými hodinami. Dvojnásob nepříjemné, stane-li se vám něco podobného v posledním kole závodu. Přilnavost je ovlivněna mimo jiné teplotou vozovky, kterýžto údaj je před každým závodem k dispozici. Samozřejmě, že u kratších závodů, během kterých se nezajíždí do boxů, nad tím můžete mávnout rukou, ale v pozdější fázi hry se jedná o údaj mající zásadní vliv na celkovou strategii jízdy. Zkrátka nestačí pouze se naučit trať, během závodu musíte mít i porci štěstí, nebo lépe řečeno - nemít smůlu. Tak jako ve skutečnosti.Nyní se podívejme na umělou inteligenci protivníků, která je rovněž bezkonkurenční. Soupeři jezdí skutečně téměř jako lidé – dělají chyby, jsou nervózní, agresivní, nelítostní, snaží se využít každé vaší chyby, aby vás mohli předjet, byť to bude znamenat vaši zkázu. Skutečně se neštítí do vás v zatáčce ťuknout a tím vás otočit, blokovat vám cestu nebo vás využijí jako zajíce, nechají se celý závod vést, aby vás v posledním kole předjeli.
I když by se na základě řečeného mohlo zdát, že jde o mimořádně náročnou hru, není tomu tak – zejména díky bohatým možnostem v nastavení obtížnosti. Je totiž možné zapnout si zmíněnou pomocnou stopu, vybrat si ze tří stupňů kvality oponentů, zapnout pomocné systémy (ABS, TCS, STM) atd. Čím těžší nastavení, tím více peněz za závody dostanete a tím pádem rychleji poroste vaše úroveň. Každopádně na střední obtížnost se zapnutou pomocnou stopou je hra dost jednoduchá a pouze minimum závodů budete muset opakovat. Stačí však stopu vypnout a hned je to o něčem jiném.
Z technického hlediska je Forza téměř bezchybná, grafika je skvělá, za zmínku stojí zejména propracované prostředí tratí, modely vozů jsou taktéž výborné, povrch trati krásně detailní, zkrátka pastva pro oči. Zvuk není o nic horší, zejména při použití prostorové sestavy je zážitek ze závodu skutečně impresivní. Dále je možné zapnout uživatelský soundtrack (naštěstí, poněvadž ten původní nestojí za nic) a nejlepší na tom je, že se přehrává bez přestávky po celou dobu hraní.
Hra podporuje online závodění pro 8 hráčů, aktualizované tabulky nejlepších časů a dokonce i ELO hodnocení známé z šachu – hráči získávají za vyhrané závody body, dle nichž se sestavuje žebříček. Výhodou tohoto systému je jeho dynamika, abyste se dostali nahoru, musíte závodit s hráči, kteří jsou minimálně na stejné úrovni jako vy. To přispívá k poměrně spravedlivé distribuci bodů.
|
Nu, dostáváme se do finiše a já se přiznám, že jsem po celou dobu psaní této recenze přemýšlel nad tím, zda-li si Forza zaslouží 95% hodnocení. Nakonec uděluji o něco decentnější známku a to proto, že přeci jen má nějaké ty chyby či spíše chybky. Tak třeba tratí není zrovna mnoho – teoreticky jich je 31, v praxi ovšem mnohem méně, poněvadž některé jsou pouhými úseky případně deriváty těch delších v totožném prostředí. Ano, máme tady Tsukubu, Laguna Secu, Nurburgring, Road America či Atlantu, které jsou výborné, ale přeci jen by jich mohlo být víc. Problémy s instalací vinylů jsem už vzpomínal – tady by to
|
Shrnuto a podtrženo, Forza Motorsport je spolu s Rallisport Challenge sérií nejlepší závodní hrou pro Xbox. Uvážíme-li, že jde o první díl a dokonce vůbec první hru takového rozsahu ze stáje Microsoftu, raději se vůbec neodvažuji myslet na to, co může v budoucnu přijít na Xbox 360.
Forza Motorsport | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|