Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Super Monkey Ball: Banana Blitz

  12:01aktualizováno  12:08
Po silvestrovském veselí má slovo opice zcela jiný význam. S těmi na Wii se však budete bavit minimálně do té doby, než vám z ustavičného máchání wiimotem upadnou končetiny.

Super Monkey Ball: Banana Blitz Co se stane, když zavřete opici do obří plastové koule? Nejspíš vám Tarzan rozmlátí palici, nebo vás ochranáři zvířat v lepším případě dají zavřít. Nic takového se však ve videoherním světě nestane. Opice ze série Super Monkey Ball nám expandují na všechny možné i nemožné platformy. Objevily se už na GameCube, PS2, Xboxu, GameBoyi, NDS a dokonce i na komerčně neúspěšném N-Gage. Není tak divu, že se tato série v podobě Super Monkey Ball: Banana Blitz dostala i na nové Wii. A jak se jí tam vede?

Opičí tým známý z předchozích dílů se rozrostl o dva nové členy, YanYan a doktora. Hru to příliš neobohacuje, ale když už nic, tak alespoň výrazy nových opic při porážce přidávají do Banana Blitz něco málo humoru. Šest hratelných opic disponuje dle manuálu odlišnými vlastnosti, ale stejně jako v minulých dílech to moc nepocítíte. Každopádně jestli na nějaké rozdíly narazíte, tak jedině ve hře jednoho hráče, respektive ve Story módu.

Super Monkey Ball: Banana Blitz

Celkově hodnotíme ovládání jako dobré a nápadité, ale nemusí vyhovovat každému.

V něm se vydáte do osmi tématicky rozdílných světů, které v sobě skrývají osm standardních levelů, jeden bonusový a nově v sérii i bitvu s bossem. Podíváte se tak na opičí ostrov, pirátskou loď, sopečné pohoří, vyprahlou poušť, ale i do ledového království, kobaltové jeskyně, nebo husté džungle. Levely jsou klasickou směsicí tun překážek, propastí a nejrůznějších bizarních mechanismů. Vaším úkolem je přitom dorazit v časovém limitu do cíle, aniž byste přišli na cestě k němu k jakékoliv úhoně. V čtené formě se to zdá možná jako naprosto primitivní úkol, ale v pozdějších fázích tomu tak opravdu není. První levely se skládají obvykle z rovné cesty a několika snadno zvládnutelných překážek, později však přijdou ty, kde budete muset ukázat svoji manuální zručnost. Cesta k cíli bude lemována nejrůznějšími loopingy, obřími houpačkami, sloupy obtočenými rotujícím pásem a nakonec i řadovými nepřáteli či spíše škůdci, kteří vám dokážou cestu levelem pěkně znepříjemnit. Neútočí, ale často Super Monkey Ball: Banana Blitz znepřístupní cestu dál a svým nemotorným pohybem tak dokáží vytvořit mnohdy doslova neprůchodnou barikádu, a proto se těmto záškodníkům v podobě krtků, chobotnic a dalších zástupců fauny vyhýbejte.

Mnohé úrovně jsou koncipovány tak, že doslova popírají gravitační zákony. Občas ve váš prospěch, většinou však nikoliv. Kromě pohybu v kouli v libovolném směru ale naštěstí obdařili tvůrci naše primáty možností skákat. Nevysoké překážky tak lze pomocí skoku překonat, ale varujeme vás, jakmile svoji opici v kouli roztočíte na vysoké obrátky (což se díky skákání stává velmi často), tak zastavit ji mnohdy není lehká věc. Takhle roztočená opice totiž dosahuje rychlosti až 130 mil za hodinu, a zpomalit ji je tak mnohdy otázkou několika drahocenných vteřin, což je při situaci, kdy se přibližujete k propasti pěkně prekérní kombinace.

Hra obsahuje celých padesát vedlejších miniher.

Chcete-li tedy být při hraní úspěšní, tak si budete muset osvojit všechny nuance ovládání do nejmenšího detailu. U všech Super Monkey Ball: Banana Blitz předchozích verzí pro velké konzole jste si vystačili s jednou analogovou páčkou a jedním tlačítkem pro skok, takže se zdálo převedení na ovládání Wii jako celkem jednoduchá záležitost, která by mohla bezproblémově fungovat. Je tomu ale opravdu tak?

Základní hra se ovládá pouze pomocí wiimote kdy pohyb se provádí pomocí naklánění ovladače v příslušném směru a ke skoku slouží snadno dostupné tlačítko A. Sžití s ovládáním ale bohužel není otázkou několika málo okamžiků, jak by bylo vhodné, ale spíše několika desítek minut. Nejdříve jsme se domnívali, že ještě nejsme s ovládací metodou nové konzole od Nintenda dostatečně sžiti, ale po chvíli jsme opravdu došli k názoru, že joypad je pro ovládání Super Monkey Ball poněkud přesnější. Naštěstí i když jsou v pozdějších levelech úrovně docela pekelné, ale ne natolik jako například v GC originálu, si odlišností v konceptu byli vědomi i tvůrci. Ostatně ještě taky aby ne. Celkově tak hodnotíme ovládání jako dobré a nápadité, ale opravdu nemusí vyhovovat každému. Situace, kdy si doslova málem vykroutíte ruku, jsou po utišení hněvu docela k popukání. V případě soubojů s bossy si pak vyzkoušíte ovládání na všechny způsoby. První větší nepřátele, jako třeba přerostlého opeřence, Super Monkey Ball: Banana Blitz létajícího lva nebo sněhové koule vrhajícího mrože přemůžete jednoduchým opakováním útoku na jeho slabé místo. Přemoci však gigantickou robotickou verzi dinosaura, jejíž zničení vyžaduje přesun po jeho pohybující se zádi je již ovšem jiné kafe. Celkově jsme ale se zařazením bossů do hry nadmíru spokojeni. Jejich přítomnost oživuje staré schéma hry a konečně přináší něco nového.

Pokud jste měli někdy možnost se s libovolným dílem série Super Monkey Ball seznámit, tak jistě víte, že hlavní mód není to jediné, co hra nabízí. Ano, minihry nechybí ani v Banana Blitz a to v takové četnosti, že jsme i my valili oči. Po zkušenostech s verzí Deluxe pro Xbox jsme očekávali minimálně přes tucet zábavných miniher, ale jejich skutečný počet v Banana Blitz je mnohem větší. Hra totiž obsahuje celých padesát vedlejších miniher, které jsou přístupny až čtyřem hráčům jak simultánně, tak na střídačku.

Šipky

Pokud bychom se museli rozhodnout a vybrat z Banana Blitz jednu minihru, kterou považujeme za nejzábavnější, tak bychom zvolili nejspíše šipky. Ty se ovládají velice zábavnou formou pomocí wiimote, s jehož pomocí musíte nejdříve virtuální šipku pevně uchytit, napřáhnout ruku a teprve poté hodit. Chce to chvilku na osvojení, ale věřte nám, že šipky jsou v podání Banana Blitz opravdu zábavné. Zvolit si navíc můžete, jestli chcete hrát na nejvyšší skóre, či klasické varianty 301 a 501.

Super Monkey Ball: Banana Blitz Zhruba polovina z nich se ovládá opět pouze wiimotem, přičemž k hraní zbylé části si budete muset přizvat na pomoc i brášku nunchuk. Některé minihry typu skládání puzzlů jsou čistě logického založení, ale většina z nich je zaměřena na koordinaci pohybů, hbitost, přesnost a načasování. Nechybí ani spousta sportovních miniher, z nichž jste se s některými mohli setkat již ve Wii Sports. Takový box je v podání roztomilých opičáků neméně zábavný jako od samotného Nintenda. I kuželky, které jsou přítomny snad v každé SMB hře, nás opravdu bavily. Dokonce bychom řekli, že jsou povedenější, než ty ve zmiňované kompilaci sportů, přikládané k konzoli. Ze sportů nás velmi zaujal i golf, ke kterému si musíte opravdu stoupnout a co nejvěrohodněji odpálit virtuální míček, tedy vlastně opici v plastové kouli. Na výběr máte dokonce několik holí. Ještě zábavnější je však běh přes překážky. Svou opičku při něm ovládáte vertikálním mácháním oběma ovladači, přičemž musíte vhodně načasovat i výskok pomocí B. Vaše pohyby oběma rukama tak věrně simulují Super Monkey Ball: Banana Blitz opravdové hýbání rukou při opravdovém běhu. Mezi minihrami narazíte i na celou řadu variací na klasické závody: autodrom, snowboarding, či jednoduché kutálení se v kouli po trati. Překvapilo nás, že u těchto miniher máte na výběr hned z několika tratí podle obtížnosti. Další minihry jako FPS, či skákání přes švihadlo a desítky dalších mají také mnoho do sebe, ale z prostorových důvodů se jim opravdu nemůžeme více věnovat.

Zklamání ze vzhledu většiny launch her popřou momentálně asi jen zarytí fanoušci velkého N. Banana Blitz vypadá v podstatě totožně s předchozími díly pro domácí konzole, ale celkově je grafika hezky pestrobarevná, s několika roztomilými detaily, takže ji hanět nebudeme. Ale ani vyzdvihovat. Co však za pochválení opravdu stojí, jsou zvuky. Ty, co uslyšíte z reproduktorů vaší televize či reprosestavy jsou v pořádku, akurátní, ale není na nich vůbec nic výjimečného. Zvukové efekty, které však vycházejí přímo z wiimote, jsou ovšem naprosto bombastické. Všechny ty zvuky plastových koulí narážejících do okolí, roztodivné pazvuky z miniher a všudypřítomné vřeštění opic, jsou prostě bezva. Navíc nás překvapila kvalita zvuku z reproduktoru uvnitř

Klady a zápory

Plus Klasická SMB hratelnost stále táhne
Plus Wiimote zvuky
Plus Padesát miniher

Mínus Ovládání nemusí každému sednout

wiimote. Žádné rušivé šumy, ani praskání a ještě k tomu pěkně hlasité.

Banana Blitz je tedy celkově vzato opět povedený díl zaběhnuté série. Hratelnost přechodem na Wii ničím neutrpěla, i když pravdou zůstává, že ovládací metoda nemusí sednout každému. Přítomnost padesátky rozličných miniher navíc vše podtrhává, dvakrát.

Super Monkey Ball: Banana Blitz
Výrobce/Vydavatel Sega/Sega
Platforma Wii
Multiplayer: 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 1 blok
Verdikt: Zábavná hra, jejíž koncept je odzkoušený mnoha předchozími díly, nezklamala ani na Wii. Jako megabonus padesátka miniher, což se počítá.
Hodnocení: 73% (info)

Témata: Humor, virtuální, Xbox
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...