Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hry z druhé ruky - metla vydavatelů?

  0:02
Bazarový prodej her roste - jaké jsou výhody, nevýhody, proč vydavatelské domy nadávají a jaké je řešení.

Spore (PC)Pod slovem bazar si většina lidí představí obchod zaplněný starým, víceméně použitým zbožím, kam chodí nakupovat nižší příjmová skupina.

Skutečně, dnešní konzumní společnost dává přednost věcem novým, nablýskaným, neosahaným a samozřejmě také dražší.

Existují však oblasti, kde se bazarový prodej těší stále velké oblibě a je dán mimo jiné tradicí. Mezi ně patří také počítačové a videohry, což jsou ostatně na nějaké to oběhové kolečko u několika zákazníků ideální adepti.

Média jsou poměrně odolná, takže se není třeba příliš bát toho, že byste kupovali zajíce v pytli, který by následně nefungoval. Po dohrání si je sice můžete vystavit do poličky, ale brzy zjistíte, že tam toužíte mít jen ty nejoblíbenější. Ale co se zbytkem, za který jste vysolili nemalé peníze? S poměrně slušnou návratností je můžete prodat. Nemusíte přitom jen do bazaru, dá se domluvit i osobní prodej – internet je pro to ideální platformou.

Spore (PC)Přestože se u nás v tomto směru v posledních letech situace zlepšuje, stále nemůžeme hry nazvat levným zbožím. Ty konzolové stojí mnohdy i více než patnáct stovek, což je v poměru k průměrnému platu slušná pálka, obzvlášť když jsou hry považovány za doplňkovou zábavu, což stále častěji skutečně jsou.

Hardcore hráči je mohou sice považovat za svůj hlavní koníček, ovšem s tím, jak přibývá mainstreamu, roste také poptávka po levnějších způsobech, jak se ke hrám dostat.

Hry jsou zkrátka konzumním zbožím, ovšem po jejich konzumaci vám tak nějakou zůstanou. Na rozdíl třeba od filmu, který zhlédnete v kině. Motivace prodávat je poměrně silná. Hra už vám většinou (čest výjimkám) nic moc nedá. Když ji ale prodáte, získáte peníze na nový herní zážitek. Případně se dá také měnit, ať už s ostatními hráči či v rámci bazaru, který vám tak obvykle poskytne mnohem lepší „kurz“.

Spore (PC)Zdánlivě by se mohlo zdát, že na tom nic není. Hry se prodávají a stále se točí jen mezi hráči, jen ty peníze prochází jinými kanály, a to teprve tehdy, když se na celou věc podíváte drobnohledem.

Obyčejnému hráči je docela ukradené, jaká redistribuce financí jeho prodejem hry nastane. Faktem je, že vydavatelé považují prodej z první do druhé (a třetí…) ruky za značně problematický.

Zkrátka tak přicházejí o peníze, takže s trochou nadsázky je bazary a přeprodávání her štve podobně jako pirátství, přestože je absolutně legální.

Pokud si koupíte novou hru, vězte, že si vaše peníze rozdělí vývojáři (nejmenší díl), vydavatel, distributor (často splývají) a obchodník. Ovšem když dojde na další prodeje, jediným, kdo v podstatě profituje, je obchodník. A samozřejmě také hráč, jenž získá část svých peněz zpět. BioShock

Logikou vydavatelů to je jako kdyby vám po zhlédnutí filmu vrátili polovinu peněz. Nejde totiž o v podstatě bezcenné médium či krabičku, ale to, co je na něm – a to podle mnohých patří stále vydavateli, nikoliv hráči či zákazníkovi.

Možná to působí jako poměrně zbytečná tahanice, která stejně nemá žádné výraznější dopady. Jenže ona je má. Podle jedné ze studií se jen ve Spojených státech amerických protočí v byznysu s použitými videohrami neuvěřitelných 1,3 miliardy dolarů.

To je zhruba šestina až sedmina celého finančního objemu, který při obchodu se hrami v USA vznikne. Ano, vydavatelé (a v menším i vývojáři) se cítí být okradeni o tuto částku, i když samozřejmě nelze říct, že bez bazarového prodeje by vydělali o 1,3 miliardy dolarů více.

Funguje tu totiž obecně platné pravidlo. Naprostá většina hráčů prodávající své hry si získané peníze nenechává, BioShockale investuje je opět do dalšího, třeba novějšího titulu. A ten po dohrání zase prodá. Tak to jde stále dál a dál. Skupina takových zákazníků je stále větší.

Hru berou zkrátka jako produkt, který si koupí, užijí si ho, běží ho prodat a pořídit si nějaký další. Proto druhá ruka trhu není ani zdaleka tak škodlivá jako pirátství.

Bohužel, velké společnosti jsou nenasytné a nerady vidí, když prodejci vydělávají a ony z toho nic nemají. Nejaktivnější je po této stránce Electronic Arts, následované Ubisoftem a dalšími.

V nových hrách si můžete všimnout nejen sofistikovaných protipirátských ochran, které stejně vydrží jen několik hodin, ale také nepříjemných DRM mechanismů. Ty umožňují hru nainstalovat jen několikrát, nejčastěji třikrát. Příkladem jsou tituly jako Spore, Crysis Warhead či Far Cry 2. Pokud hru třikrát nainstalujete, máte utrum, respektive se musíte složitě dohadovat se zákaznickým oddělením té které firmy, která vám navíc nemusí vyhovět.

Crysis Warhead (PC)Tento postup vychází ze zmíněné logiky, že vydavatel vám hru neprodává, ale pouze pronajímá. Máte tedy jakési právo na zahrání. Nepřekvapí, že když takovou hru přinesete do bazaru či jí chcete někomu prodat, obvykle nepochodíte.

Prostě proto, že je tu riziko, že už nepůjde nainstalovat. DRM pochopitelně rovněž není problém obejít, i když nelegálně. Pirátské kopie se s ním vůbec nemusí zabývat. Taková šikana zákazníků přitom vede právě k myšlenkám na bezproblémové hraní zdarma z pokoutných zdrojů.

Tento přístup je hráči nesmírně kritizován, ovšem velké společnosti se ho zřejmě budou držet i nadále. Jsou tu ale i příjemnější motivace vedoucí hráče k tomu, aby svůj titul neprodávaly. A není obtížné přijít na to, o jaké jde.

Prvně je nutné nabídnout hráčům takovou hru, které by si vážili, měli ji opravdu rádi, vytvořili si k ní vztah a strávili s ní hodně času. Pak se za své peníze cítí saturování. Opakem je prodávání šestihodinové střílečky bez multiplayeru. Jakou má taková hra přidanou hodnotu? Žádnou a s velkou pravděpodobností skončí v bazaru.

Crysis Warhead (PC)Síťové hraní či tvoření komunit je vůbec nejlepším způsobem, jak hráče dotlačit k tomu, aby titul neprodávali. Prostě si čas od času budou chtít střihnout online partičku a těch pár stovek, jež by dostali v bazaru, jim za to nestojí.

Alternativou je bonusový obsah. Bohužel, řada vydavatelů se domnívá, že doplňky jsou další parketou, na níž mohou vydělávat dolárky. Pakliže ale chtějí zamezit druhé ruce trhu, měli by přídavky uveřejňovat zdarma ke stažení. Tím udrží pozornost hráčů a zájem si podporovanou hru ponechat.

Vydavatelé tak mají mnohem lepší páky než omezování práv zákazníků, jak bazarovému prodeji zabránit, pokud o to opravdu stojí. Zase tak by o to ale usilovat nemuseli, jelikož herní fluktuace má i příznivé projevy, jako například skutečnost, že se dostane do rukou většímu množství hráčů, v nichž pak může vyvolat zájem o případná pokračování, na kterých dnes herní průmysl do značné míry stojí.

Autor:
Témata: Electronic Arts
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 28

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

novinky 29. 4. 2024 25

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 10

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

novinky 27. 4. 2024 4

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 7

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 7

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

magazín 1. 5. 2024 7

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

magazín 1. 5. 2024 0

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

novinky 30. 4. 2024 7

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...