Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Skákal po dvoře a bratr zaznamenával jeho pohyby. Tak vznikl první Princ

Nemá jméno. Ale ve hrách překonává překážky již dvacet let. Nahlédněte do historie Prince z Persie.

Prince of Persia

Psal se rok 1989, když svět očaroval příběh o cestě bezejmenného hrdiny za záchranou pohledné princezny z rukou zrádného vezíra Jaffara.

Na svou dobu hra nabídla dechberoucí animaci hlavní postavy. Překvapila i rychlým spádem. Hráč měl na spásu princezny pouhou hodinu reálného času. Za tu dobu musel překonat řadu pastí i oponentů, mimo jiné i zlé alter ego sebe sama. Jako v každé pohádce dobro vyhrálo nad zlem a hrdina si s princeznou padli do náruče.

Prince of Persia

Každá revoluce má svého vůdce a hit jménem Prince of Persia na tom nebyl jinak. Vývojář Jordan Mechner odjakživa tíhl spíše k vyprávění. Sám ostatně natáčel i filmy. Byl to právě on, kdo vdechl Princi jeho animaci.

V době, kdy se ve videohrách počet políček animace postav dal spočítat na prstech jedné ruky, nechal Mechner svého bratra běhat a poskakovat po dvoře a zaznamenával jeho pohyby pomocí rotoskopie. Arabské prostředí a pasti jako z Indiana Jonese, i tyto prvky do hry vnesl Mechner.

Zatímco se princ s princeznou v závěru příběhu dali dohromady, Mechner a lidé z Brøderbundu si naopak na čtyři další roky řekli sbohem. Hráči museli na druhého Prince počkat do roku 1993.

- číst retro článek o Prince of Persia

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame

Persie oslavuje nového nástupce trůnu a zdá se, že vše dobře dopadlo. Jaffar však díky pomoci tajemné čarodějnice přežil události jedničky a dále kuje pikle. Sám převezme podobu prince, a toho v očích ostatních změní na žebráka. Cesta za záchranou princezny tentokrát zabere o poznání více času a nebude o nic jednodušší.

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame

Pokračování klasicky přineslo více téhož. Delší herní dobu, rozmanitější prostředí, návrat starého záporáka. Větší prostor dostal i Shadow, alter ego prince z první hry. Evoluce, nikoliv revoluce. Mechner tentokrát sloužil pouze jako poradce, přesto i druhý Prince slavil úspěch. Navíc se, díky otevřenému konci, zdálo, že pokračování na sebe nenechá dlouho čekat.

Prince of Persia 3D

Namísto zúčtování s děsivou čarodějnicí z konce The Shadow and the Flame nabralo završení klasické trilogie jiný směr. Rodinné půtky uvnitř sultánovy rodiny a princezna zaslíbená ohyzdnému bratranci se staly novým problémem. Vše se v dobré obrátí až na konci, kdy bezejmenný princ se svou milou odlétá z Persie.

Mánie kolem třetího rozměru, tolik rozšířená v roce 1999, naneštěstí zasáhla i dalekou Persii. Vývoj hry převzal Red Orb Entertainment, původně divize Brøderbundu. Finanční problémy Brøderbundu a Red Orbu ale znemožnily řádné testování. Hra vyšla předčasně.

Nedodělaný a všeobecně problémový Prince of Persia 3D po právu sklidil drtivou kritiku. Zdálo se, že sérii čeká definitivní konec. Nicméně, i když příběhový princ odletěl za štěstím, Mechner ještě neměl říct své poslední slovo.

- číst recenzi Prince of Persia 3D

Konec Prince of Persia 3D

Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: Sands of TimeČtyři roky uběhly a po značce Prince of Persia se slehla zem. Synonymem akčních adventur zůstával stárnoucí Tomb Raider, toho času běsnící skrze Angelinu Jolie i v našich kinech. Vtom se zčista jasna vynořil základní kámen nové trilogie i celého nového subžánru.

Ubisoft spolu s Mechnerem vrátili parkurovými pohyby nového Prince hráčům radost z pohybu. Po Sands of Time hrdinové videoher jakoby přestávali chodit po zemi.

Starý pixelový princ byl ponechán svému osudu. Na jeho místo přišel nový akrobatický a opět bezejmenný princ. Antagonistou je opět zlý Vezír, který přinutí prince vypustit magické Písky času a proměnit tak obyvatele Persie na démonická monstra. Vrátil se tak dokonce i motiv času. Pomocí Dýky času s ním princ manipuluje, jak se mu zlíbí.

Čeho se naopak nedočkáme, je bezbranná princezna, která celou story prospí, popřípadě čeká na záchranu. Genderová vyváženost zavelela i v Persii a nová princezna Farah se svým lukem aktivně přidá ruku k dílu. Dokonce ani na závěrečný šťastný konec tak úplně nedojde. Princ sice porazí Vezíra a vrátí předivo času na počátek hry, ale zároveň si kvůli tomu jeho skutky nikdo další nepamatuje.

- číst recenzi Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: Warrior Within

Prince of Persia: Warrior Within Pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat. Hned následující rok se princ vypravil na Ostrov času, aby zde komplikovaně vyřešil svůj problém s časem. Události první hry totiž neměl vůbec přežit.

Po sedm posledních let byl pronásledován monstrem Dahaka, které si dalo za cíl vrátit princův osud do správných kolejí. Rozbitím jeho lebky.

Warrior Within byla temná a krvavá jízda, na míle vzdálená laškování s Farah a půtkám s archetypálním Vezírem. Zatímco jedni nejtemnější díl celé série oslavovali, jiní se změnou spokojeni nebyli, a to včetně duchovního otce Prince. Pohádková atmosféra byla ta tam a s ní odešel i nespokojený Mechner.

- číst recenzi Prince of Persia: Warrior Within

Prince of Persia: The Two Thrones

Prince of Persia: The Two Thrones PCPísečná trilogie došla svému završení v roce 2005. Princ se z Ostrova času vrací do Babylonu jenom aby zjistil, že anulováním časové linie Vezír stále žije a znovu vypustil Písky času. Při definitivní honičce za jeho potrestáním dojde i na odkaz na původní trilogii alias Temného prince (což je kruté a arogantní alter ego hlavní postavy).

Závěrečný The Two Thrones stylově zakončil Písečnou trilogii a alespoň částečně se vrátil k pohádkovému zasazení. Když v závěru Princ začne vyprávět Farah svůj příběh stejnými slovy, jakými začínal Sands of Time, nelze se ubránit záchvěvu nostalgie.

- číst recenzi Prince of Persia: The Two Thrones

Prince of Persia

Prince of Persia (PC)Princ je mrtev, ať žije Princ! Dva roky starý levoboček Jean-Christophera Guyota nejenže se neodehrává ve staré ani nové trilogii, ale dokonce i vykračuje ven z pravidel série.

Nový princ si s kamarádkou poskakuje v otevřeném herním světě a bojuje se zkorumpovanými posluhovači temného boha Ahrimana. Navzdory skvělým prodejům i přívětivým recenzím se ale dokořán otevřený konec hry případného pokračování nedočkal. Alespoň prozatím.

- číst recenzi Prince of Persia

Namísto toho letos vyšla hra zasazená mezi Sands of Time a Warrior Within. Návrat do světa Písečné trilogie (nyní tedy tetralogie) v nejnovějším díle Prince of Persia: The Forgotten Sands (číst recenzi) naznačuje, že se Persie na našich monitorech jen tak nezbavíme. Navíc se princ s rozpočtem 200 milionů dolarů letos objevil i na stříbrném plátně (číst recenzi filmu).

Z filmu Prince of Persia: Sands Of Time

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...