Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z násilností v Anglii byla obviněna hra Grand Theft Auto

Populární videohra se znovu ocitla pod palbou kritiky. V tomto případě je však obvinění bezpředmětné.

Grand Theft Auto | foto: Rockstar

Stejně jako v případě jiných nešťastných událostí je i současná vlna nepokojů ve Spojeném království vysvětlována inspirací mládeže v násilných videohrách. Současné studie přesto mluví o opačném vlivu her na psychiku.

Grand Theft Auto naživo

Grand Theft Auto IV

Nejmenovaný příslušník metropolitní policie v Londýně se nechal slyšet, že moderní hry nakazily mládež svou brutalitou. Výrok přitom zazněl ještě předtím, než se nepokoje rozšířily z Londýna do okolních měst.

"Tohle udělali špatní lidé. Děti, které nejsou pod kontrolou. Když jsem já byl mladý, existovaly jenom deskové hry a tituly jako Pac-Man. Dneska hrají Grand Theft Auto a chtějí si ho sami prožít v reálu."

Zahraniční média se zprávy otištěné poprvé v London Evening Standard brzy chytila. Výrok bezejmenného konstábla lze ovšem vnímat i jinak. Jako náznak klesající hodnoty podobných obvinění směřovaných na videoherní kulturu.

Brutální Pac-Man

Pac-Man

Během posledních let byly videohry na pranýři prakticky při každé tragické události, od fenoménu školních střelců po pumový atentát na moskevském letišti. To celé navzdory faktu, že násilí způsobené mladistvými vytrvale klesá. Statistiky University of Virginia dokládají, že od 90. let strmě ubývá zločinů způsobených dětmi.

Nevinný není ani konstáblem zmiňovaný Pac-Man. Hra, v níž v roli nenasytné koule pojídáte kuličky i oponenty, byla ve studii Dr. Kimberly Thompsonové z roku 2006 označena za vysoce násilný titul, až 18 krát násilnější než moderní hra na hrdiny The Elder Scrolls: Oblivion. Thompsová srovnávala patnáctiminutový výsek obou her a došla k závěru, že řádově častěji dochází k projevům násilí právě ve starších hrách.

Statistika násilí způsobeného dětmi

Statistika vražd v amerických školách

To staví problematiku násilí ve hrách do nového kontextu. Řada psychiatrů, například český adiktolog Karel Nešpor, považuje násilí v "reálně" vypadajících hrách za nebezpečnější než násilí v "pohádkových" titulech typu Pac-Man. Nejnovější zámořské studie Christophera J. Fergusona a Ryana C. W. Halla se ovšem začínají přiklánět na stranu, podle níž videoherní násilí agresivitu vybíjí, nikoliv podněcuje.

Tezi, podle níž se šílení střelci inspirovali videohrami, navíc v nedávné době naboural přímo jeden z nich. Norský střelec Anders Breivik ve svém manifestu videohry sám zmínil, avšak nikoliv jako inspirační zdroj.

Berou-li se tedy v potaz pouze vědecké práce, nezbývá, než zamítnout tvrzení o jakémkoliv vlivu her na londýnské události. Poslední zprávy naznačují, že za nepokoji stojí sociálně slabá třída obyvatel. To více než cokoliv jiného připomíná problémy v amerických městech na konci 60. let 20. století, jako byly například nepokoje v Newarku. K těm ovšem došlo pět let před tím, než se první populární videohra PONG vůbec začala rozšiřovat do obecného povědomí.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...