Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

TÉMA: Regenerace zdraví ve střílečkách. Úpadek, nebo evoluce?

Automatické doplňování života mělo být původně jen deviací některých titulů, stal se z něj však žánrový standard. Vývoj je to pochopitelný, konzolové verze her dnes vedou v počtu prodaných kusů. Je však otázkou, zdali regenerace zdraví představuje vývoj k lepšímu.

Ilustrační obrázek z titulu Black Mesa, který je předělávkou prvního Half-Life.

Klasiky okouzlí i dnes

Quake

Posuzovali jsme, nakolik se tradiční tituly idealizují, a Quake 1 nad zubem času zvítězil (čtete retro recenzi).

Vlnu her s regenerací pravděpodobně odstartovala akční série Halo. Její tvůrci jako jedni z prvních nabídli střílečku, u které konzolový ovladač nepůsobil jako neobratné pádlo. Vývojáři titul Halo zcela přizpůsobili konzolím. Ovládání i herní náplň tak vyžadovaly jen několik tlačítek.

Jedno tlačítko sloužilo k přepínání mezi dvěma zbraněmi, další bylo určené k hodu granátem. A menší preciznost míření se vývojáři rozhodli vyvážit automatickou regenerací brnění.

Zdraví se stále ještě doplňovalo prostřednictvím lékárniček. V kombinaci s otevřenými úrovněmi tak titul motivoval k prozkoumávání map. Významné totiž stále bylo dlouhodobé přežití, regenerující se štít však zvyšoval jeho šance.

Z Halo 2 pak zmizely i lékárničky a mapy se staly lineárnějšími. Cílem vývojářů tentokrát byla přímočará akce s jasně vymezenými mantinely. Herní dynamika se tak proměnila z dlouhodobého přežití na sérii jednotlivých soubojů. Snížila se také herní obtížnost, což znamenalo větší prodejní potenciál.

Nastupující trend zřejmě pomohla standardizovat válečná série Call of Duty. Ta se totiž stala vůbec nejúspěšnější značkou v žánru stříleček a řada společností se již roky snaží zopakovat její úspěch.

V prvním díle střílečky Halo se automaticky doplňovalo brnění, v druhém pak přibyla i regenerace zdraví.

Měla to být pouhá varianta

Využitím regenerace zdraví se hry orientují na občasné hráče. Není totiž třeba perfektního průchodu úrovní či nahrávání starších uložených pozic. Hráč jednoduše po každém souboji začíná nanovo a stačí jakkoliv přežít.

To kromě jiné herní dynamiky znamená i méně starostí pro vývojáře. Není totiž třeba hledat optimální množství lékárniček. Vývojáři se nemusí starat o tu správnou hodnotu, při které lze titul dokončit a zároveň s ní hra není příliš jednoduchá.

Regenerace zdraví také vytváří falešnou iluzi obtížnosti. Vždyť vás může zabít jen několik kulek. Ve skutečnosti však smrt nemá vůbec žádný důsledek. Moderní hry automaticky a pravidelně ukládají pozice. Hráč se tak po smrti objeví jen o několik metrů dál a to s plným zdravím.

Série Call of Duty regeneraci zdraví proslavila.

Ve starší generaci her však ukládání záviselo na hráčích. A špatně uložená pozice či malý počet lékárniček představovaly výzvu.

Hráči ze staré školy si jistě vzpomenou na nesčetné přestřelky, při kterých se souboj snažíte zahrát tak perfektně, že nevadí ani vaše bídné zdraví. A pokud to opravdu nejde, vrátíte se jednoduše ke starší uložené pozici.

Automatické doplňování života však do her umožňuje vtěsnat více akce. Hráči totiž v titulech s regenerací tráví více času v boji, případně při sledování filmových scén. Neprozkoumávají se již rozvětvené úrovně a nehledají se zákoutí s lékárničkou či brněním.

S regenerací se však zpravidla pojí i ona specifická dynamika zbraní, při které i jedna střela může být smrtící. A nahrává tomu také současná popularita válečných akcí.

Doom se pyšnil rozvětvenými úrovněmi a systém lékárniček motivoval k prozkoumávání map.

Doplňování života je také předpokladem pro hry s krycí mechanikou. Tedy pro různé akce ve stylu Gears of War. V těch se totiž kloubí nízká výdrž s rychlou regenerací.

Mechanika též zjednodušuje hraní s dlouhými přestávkami. Hráči si tak předchozí průchod hrou nemusí pamatovat. Objeví se vždy s plným zdravím a zcela připraveni do dalších soubojů.

Starší hry oproti tomu nabízely větší pestrost. Bylo možné nahromadit brnění i extra zdraví a projít úrovní téměř jako tank. Anebo se naopak pokusit o co nejrychlejší dokončení mise. Regenerace zdraví i realismus by ve hrách měly být jen jednou z možností. Staly se však téměř samozřejmostí.

Je tedy otázkou, jestli by si vývojáři neměli vzpomenout i na starší hry. Vždyť regenerace zdraví či systém lékárniček je možné střídat stejně jako například období. Některé hry mohou být zasazeny do sci-fi prostředí, jiné zastupovat druhou světovou válku.

A co si o regeneraci zdraví myslíte vy? Vnímáte ho jako přínos?

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...