Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Český Samorost 3 uchvátí zpracováním, zaslouženě uspěl i ve světě

Překrásná adventura pro každého Samorost 3 těží především ze strhujícího zpracování. Chybám se ovšem nevyhnula.
80

Samorost 3

Platforma: PC
Výrobce: Amanita Design

  • Nádherné zpracování
  • Spousta drobných detailů
  • Pohodová hratelnost
  • Ve srovnání s Botaniculou a Machinariem přeci jen pokulhává
  • Některé hádanky je těžké pochopit

Herní karta

Za těch 12 let, co Amanita Design fungují, si dokázali vybudovat jasně rozpoznatelný styl. Co na tom, že jsou si jejich hry do velké míry podobné, když dohromady jasně vyčnívají mezi lehce zaměnitelnou konkurencí?

Ani Samorost 3 není žádnou revolucí, on dokonce není ani mírnou evolucí, ale komu by to vadilo. První místo v prodejích na Steamu dokazuje, že parta kolem výtvarníka Jakuba Dvorského si už svojí pozici v herním průmyslu našla a designerské veletoče může s klidným srdcem přenechat jiným.

Svébytný originál

Trojka v názvu může v nováčcích vzbuzovat dojem, že by tímto dílem naskakovali do rozjetého vlaku, ale o příběh v této sérii nikdy nešlo. Jste prostě bílý trpaslík plující vesmírem na své planetce a jestli existuje nějaký důvod, proč se svým nafukovacím korábem navštěvujete okolní vesmírné objekty, je doslova utopen v přehršli drobných hříček a vizuálních nápadů.

Samorost 3 (PC)

Samorost je a vždycky byl především o průzkumu neznámého, kochání se unikátní audiovizuální podobou, zkoušení nečekaných reakcí okolí a prostém hraním si, nikoli o postupu vpřed a překonávání překážek. Jenže překážky tu bohužel jsou a není jich málo. Od hry, která na první pohled připomíná Malého Prince na tripu, by asi nikdo nechtěl racionální matematické hádanky. Jenže autoři občas zašli až příliš daleko, kdy není jisté, co se po hráči vůbec chce.

Na každé z přibližně deseti planet (či jejich měsíců) tak úvodní nadšení nad hromadou skvělých animačních, hudebních či grafických nápadů postupně vystřídá frustrace, kdy nevíte, co dělat. Zaseknout se na půl hodiny se zpívajícími mloky je paráda. Když se potom chcete pohnout dál, zjistíte, že musíte splnit hádanku, jejíž logika je z jiného vesmíru a nalezení správného řešení spíše dílem náhody.

Samorost 3 (PC)

Jenže je vůbec fér kritizovat něco, co je evidentně tvůrčím záměrem? Hra není cílena na lidi, kteří chtějí příběhem proletět a odškrtnout si další dohraný titul ze seznamu. Na druhou stranu by to měl být hráč sám, kdo si určuje tempo postupu a ve chvíli, kdy máte náladu na další obrazovku, už vám milé detaily typu kálejícího papouška náladu nezvednou.

Nevěřil bych, že to někdy napíšu, ale doporučuji k Samorostu nepřistupovat jako k výzvě, kterou je potřeba vlastními silami překonat, a proto není od věci se občas kouknout do návodu. Nápověda přímo zabudovaná ve hře je zpracována vkusně a není žádná ostuda ji čas od času využít. Nemá totiž smysl napínat mozek nad hádankami, pro jejichž vyřešení nemáte a ani nemůžete mít dostatek informací.

Vesmírný ráj to na pohled

Můžeme dlouho diskutovat o herní náplni, protože co já beru jako negativum, může pro jiného naopak znamenat klad, ale na jednom se shodneme všichni: Samorost 3 je opravdu krásná hra.

Nemám na mysli jen famózní grafiku, která uchvátí neskutečnou mírou drobných detailů. Ani ozvučení, jemuž vedle Floexovy ambientní hudby vládnou nápadité zvuky a maximálně dvouslabičné průpovídky. Až v kombinaci s mírumilovnou a pozitivní atmosférou samotné náplně, jež vás nekonfrontuje s žádnými nepřáteli, nenutí vás nikomu škodit nebo se vysmívat, dávají tyto jednotlivé stránky vyšší smysl.

Bytostně se mi příčí kýčovité fráze jako „pohlazení po duši“ či „zahřátí u srdíčka“, ale pravdou je, že Samorost se člověka dotýká na místech, kam se ostatní počítačové hry moc často nedostanou. Že se dokázal prosadit mezi tituly, v nichž jde v drtivé většině o nějakou formu boje, mi tak trochu vrací důvěru v lidskou rasu. Samorost není přitom jen svébytné dílo pro hráče unavené současnou mainsteamovou produkcí, ani pro děti nebo intelektuály. Je to hra pro všechny, kteří umějí vnímat krásu. A jak vidno, takových je spousta.

Berte to!

Hry od Amanity mají konkurenci jen samy v sobě. Na mé osobní škále nedosahuje třetí Samorost geniality mnohem kompaktnějšího Machinaria nebo pohodovosti hravější Botaniculy.

Samorost 3 (PC)

V rámci objektivity nemůžu ani přivřít oči nad poněkud vyšší cenou, než bývá zvykem (i když 20 eur není za cca sedm hodin hraní nijak moc) a jakožto hráč ze staré školy nejsem příliš nadšený z nutnosti dívat se do návodu. Dílčí chybičky spíš jen potvrzují osobitý rukopis, protože z této hry nečiší nutnost zaplatit složenky, a tedy ani snaha zalíbit se všem. V Amanita Design vytvořili především to, co se líbí jim, a jen díky tomu je Samorost 3 nezapomenutelný.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 245 čtenářů

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...