Také máte pocit, že už jsme tu dlouho neměli nějaký pořádný skandál, který by svaloval všechny problémy lidstva na počítačové hry? Tak si můžete oddechnout, čekání na další výstřel této věčné války je u konce.
Zakladatelka charitativní organizace ChildLine (britská obdoba české Linky bezpečí) Esther Louise Rantzenová obvinila vznikající hru Detroit od společnosti Quantic Dream z toho, že se snaží vydělávat na násilí na dětech. V reklamní upoutávce na tento interaktivní film je totiž zobrazena scéna, kdy otec krutým způsobem trestá malou dcerku a hráč se v roli přihlížející robotické služebné musí rozhodnout, jak se zachová. Může poslechnout rozkaz a do konfliktu se nemíchat, nebo se naopak nějakým způsobem snažit děvčeti pomoci. Variant, které mohou na základě hráčových aktivit nastat, je spousty a v extrémních případech vše může skončit smrtí dívky nebo otce.
Jenže paní Rantzenová řekla pro britské noviny Daily Mail: „Násilí proti dětem není zábava, není to hra. Je to noční můra pro tisíce dětí, které si tím musely projít. Autoři této hry by se měli opravdu stydět. Myslím, že je to perverzní. Kdo si myslí, že bití dětí je zábava?“
A ve svém rozhořčení není sama. „Všude je stále více násilí. Proč se to nepokusíme nějak konstruktivně řešit, místo abychom se na tom ještě snažili vydělat,“ ptá se Peter Saunders z Národní asociace pro zneužívané děti.
Trailer je to vskutku děsivý a ve spojení s emocionální hudbou je až skoro nepříjemné se na něj dívat. Jenže to je přesně ten efekt, o který režiséru Davidu Cageovi evidentně šlo. Osobně nevidím jediný důvod, proč by se hry nemohly věnovat i skutečným problémům, naopak podobně dospělých titulů je pořád zoufalý nedostatek. A že je domácí násilí skutečný problém, tu přeci nikdo nezpochybňuje. Takže odpověď ne řečnickou otázku paní Rantzenové je ta, že si nikdo nemyslí, že bití dětí je zábava. Pokud to ovšem nejsou zombie děti, pak to zábava je, viz následující scéna z filmu BrainDead.
Více se o Detroit: Become Human, který by měl vyjít příští rok exkluzivně na PS4, dozvíte v našem starším článku.