Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A ačkoliv ze spousty historických filmů, seriálů a knih mají zájemci z čeho vybírat, současná špička herní produkce toho v tomto ohledu nabízí žalostně málo. Čím to je?
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance | foto: Warhorse Studios

Fanoušci her čerpajících z historie mají tak trochu Vánoce. Dlouho očekávaná hra z českého středověku Kingdom Come: Deliverance je po dlouhých letech vývoje konečně na světě a pamětníky potěší už za týden vydání definitivní edice prvního dílu kultovních Age of Empires.

Ne že by těžké kalibry chyběly i loni. Assassin’s Creed: Origins ukázal zatím suverénně nejkrásnější zpracování starověkého Egypta z dob ptolemaiovské dynastie, letos v únoru vyjde výukový režim Discovery Tour a japonské NiOh potěšilo milovníky feudálního Japonska s jeho nezaměnitelným folklórem. Na vlně obnoveného zájmu o tematiku druhé světové války se nesly hry jako Sudden Strike 4, Sniper Elite 4, Call of Duty: WWII, Wolfenstein: New Colossus nebo třeba i netradiční učební pomůcka, jakou byl český Attentat 1942.

Samozřejmě, stupeň dobové věrohodnosti se u posledně zmíněných her lišil z extrému do extrému, i tyto hry ovšem ilustrují jednu holou skutečnost, totiž že historická témata stále táhnou. Hráči jsou po nich navíc pořádně hladoví. Kdo sleduje ankety o nejočekávanější hry měsíce na našich stránkách nebo rovnou čtenářskou anketu o Hru roku, může si všimnout, že ty známější ze zmíněných titulů obsazují pravidelně přední příčky.

Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins je co do rozlohy ohromná hra, tvůrci ale nešetřili ani na detailech.

Kouzlo povědomého

Určitý stupeň autentičnosti a snaha se při zpracování držet něčeho, co dobře známe z našeho reálného světa, na hráče evidentně platí. Nemusí přitom jít jen o historii. Jeden příklad za všechny: byla by kupříkladu série městských akcí Grand Theft Auto tak populární, pokud by města nebyla inspirována reálnými předlohami z New Yorku, Miami nebo Los Angeles? Chvílemi dost satirický příběh a jednotlivé dílčí epizody v těchto hrách imitují jak aktuální dění, tak fenomény a nálady ve společnosti. Je to fikce, která si z reálného světa střílí. 

Jakkoliv dokážou být hry s elfy, pokémony, orky nebo starcraftími zergy bezesporu fajn, ten pocit, že se hráč pohybuje po „skutečném“ místě na světě, má něco do sebe. Vývojáři to vědí moc dobře, a proto je takových her spousta. Proč je ale zas a znova vidíme zasazené do současné doby nebo do budoucnosti, která bývá zpravidla postapokalyptická? Proč je takový problém jít na to opačně?

Tvorba takovýchto „autentických“ her přitom zdánlivě neklade na vývojáře o moc větší nároky, než jako je tomu u zpracovávání historické tematiky. Většinou musí někdo z týmu jednotlivá místa navštívit, pořídit spoustu obrazového materiálu, který se pak převádí do herní podoby. Bonusem je angažování dabérů ovládajících řeč, kterou se na daném místě mluví. A protože vývoj her áčkové produkce není v dnešní době žádnou levnou záležitostí, nezdá se mi jako pravděpodobný argument, že najmout pár historiků a odborných poradců si studio už dovolit nemůže.

Kingdom Come: Deliverance
Kingdome Come: Deliverance

Kingdome Come: Deliverance vsadila na historickou věrohodnost a hra za ni sklízí především potlesk.

Ve znamení pokroku

Spíše mám pocit, že na vině je strach vydavatelů zpracovat dnes poměrně originální témata. Vzpomínám si na nedávný případ, kdy vydavatelství Electronic Arts dlouho odráželo návrhy vývojářů ze studia DICE, kteří toužili sérii Battlefield přenést do první světové války. EA argumentovala tím, že současným hráčům první světová válka vůbec nic neříká, a že se tedy hra nebude dostatečně dobře prodávat.

Ony vůbec ty důvody a myšlenkové pochody jsou někdy zvláštní a mohou se opírat o poněkud „progresivní“ způsob pohledu na věc. Velmi známá a smutně veselá je i minikauzička kolem Kingdom Come, v níž některým rozhořčeným hráčům (recenzenty nevyjímaje) vadí příliš mnoho bělochů. Takže kdo ví, jestli problém není také někde tady.

A to všechno se děje navzdory skutečnosti, že extrémně populární série Assassin’s Creed je tady již deset let a za tu dobu vyvrací podobně nesmyslné mýty jeden za druhým. Pokud uděláte alespoň obstojně dobrou hru z historického prostředí s pěknou grafikou a zajímavým příběhem, máte vyhráno. A je úplně jedno, jestli bude hlavní hrdina Arab, Ital, indián, Brit, Francouz nebo Egypťan.

24.února 2015 v 13:47, příspěvek archivován: 13.února 2018 v 20:31

Thanks to popular demand by history revisionists & for the sake of accuracy let me introduce you to our protagonist! http://t.co/OKteKrDj5f

Podívejte se na ohromná očekávání spjatá s westernem Red Dead Redemption 2. Řeší snad někdo, že westerny jako žánr zdaleka netáhnou tak, jako tomu bylo ve dvacátém století ve zlaté éře Johna Waynea nebo Clinta Eastwooda? Co byla poslední westernovka, kterou jste hráli? První Red Dead nebo snad Outlaws? Schválně si to porovnejte třeba s dnes až nesnesitelně protěžovanou a neoriginální vlnou her se zombíky a odpovězte si sami, co vám přijde zajímavější.

Důvodů aktuálního „historického sucha“ je však více. Úbytek her zasazených do historie totiž jistě souvisí i s tím, jaké žánry dnes táhnou. Na realtimeové strategie dnes pohlížíme jako na vyhynulé dinosaury v čele se sérií Total War, která zázračně vzdoruje klimatu a ne a ne zemřít.

Total War: Rome 2
Age of Empires: Defintive Edition

Série Total War se drží co může, pomůže jí vzkříšení Age of Empires?

Na vrcholu popularity se dnes vedle nesmrtelných sportů rozvalují on-line střílečky a postapokalyptické open-worldy zasazené do některého z míst na mapě Spojených států amerických. V takových hrách většina lidstva vymřela, a vy tak nemusíte nikomu krkolomně vysvětlovat, proč se po té krásně vymodelované krajině plné zombíků, atomovek a ohlodaných kostřiček kromě vás vlastně nikdo necourá.

A osvědčené mechanismy jako kamera z pohledu z vlastních očí nebo bojový systém založený na krytí a vykukování zpoza překážek nahrává spíše hrám, kde se místo šermování spíše střílí z pistolí, brokovnic, samopalů a futuristických béefgéček všeho druhu. Přijít se soubojovým systémem, kde bojujete nablízko, je i v dnešní době docela velké umění, a chvályhodná snaha autorů tak bohužel až příliš často končívá poměrně tragicky.

Wolfenstein II: The New Colossus (PC)
Call of Duty: WWII (Private Beta)

Počítačové hry nejsou primárně o násilí. Někdy...

Faktor krve

A pak tu jsou samozřejmě problémy staré jako herní průmysl sám. Jak zpracovat historickou tematiku a zajímavé příběhy inspirované skutečnými událostmi, když nám to na žádný žánr moc nepasuje? To je přece počítačová hra, tady se musí především umírat.

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je nejoblíbenějším historickým obdobím herních vývojářů právě druhá světová válka? Proč asi. Jenže máme 21. století, komunitní financování, walking simulátory a virtuální realitu. Nevím jak vám, ale zakusit historii na vlastní kůži mi jako slogan zní náramně dobře a nijak by mě nepohoršovalo, pokud by taková hra trvala jeden nebo dva večery a já v ní pro změnu nikoho nevraždil.

Tituly zpracovávající historickou látku jsou zkrátka zlatou žílou, kterou vývojáři po hříchu zanedbávají. Takové hry kombinují přitažlivost autentického světa s kouzlem čehosi, co je pro nás dnes už téměř nepředstavitelné. Je jedno, jakou cestou se vývojářská studia při zpracování historických témat vydají, ale ignorovat by je neměla.

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...