Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ArmA 2 - první dojmy z válečného simulátoru

  0:03aktualizováno  0:03
Dostala se nám do rukou hratelná verze očekávaného válečného simulátoru z českých luhů a hájů.
ArmA 2 (PC)V minulých týdnech jsme se opět mohli přesvědčit o tom, že českému studiu Bohemia Interactive rozhodně není jedno, že přišlo o slavnou značku Operation Flashpoint, kterou dnes drží Codemasters vyvíjející pokračování tohoto válečného simulátoru.

Mezi Bohemia Interactive Studiem a Codemasters se tak rozhořel velký spor o to, kdo že vlastně připravuje duchovního nástupce první Operation Flashpoint. Codemasters si myslí, že oni, když mají značku, a snaží se držet aspoň nějakých principů daných jedničkou.

BI Studio zase trvá na tom, že jediným skutečným pokračováním, byť s úplně jiným názvem, je Armed Assault 2, neboli ArmA 2, jak se vžilo zkrácené označení. Několik měsíců před vydáním nabývají mediální a právnické přestřelky na tuhosti.

ArmA 2 (PC)Ale popravdě, hráčům to může být přece úplně jedno. Naopak mohou být rádi, že dostanou hned dva tituly z jednoho ranku najednou, což bylo v tomto žánru dosud nemyslitelné. Jak jsme se totiž z upozornění v betaverzi ArmA 2 dozvěděli, hra sice na první pohled vypadá jako normální akce, její záběr je ale asi tak dvacetkrát větší.

V BI Studiu si na hře dávají opravdu záležet, protože vědí, že první díl Armed Assault je stál slušnou část jejich renomé. Hra byla sice v jádru poměrně kvalitní, ovšem výšek Operation Flashpoint nedosahovala. A všechny ty bugy, na které jsme v ní narazili, činily hraní takřka nemožným.

ArmA 2 je tak doslova druhým pokusem navázat na někdejší majstrštyk, kdy Operation Flashpoint ArmA 2 (PC)od malého českého týmu ohromila celý svět svou velikostí a úžasnou propracovaností. Jak už jsme naznačili, mohli jsme si podrobně vyzkoušet betaverzi, která o hře leccos prozradila.

Autoři hru vtipně umístili do republiky jménem Černarus, postsovětského státu, jehož problémy až nepříjemně silně evokují současné komplikace kavkazských států s Ruskem i samotných mezi sebou.

Abychom vyprávění příběhu - je mimochodem vedeno opravdu kvalitně televizními reportážemi, které dokážou dobře vtáhnout do děje, aniž by působily komicky - shrnuli: jedná se zkrátka o to, že v Černarusi propukne revoluce. Komunistické síly se chtějí vrátit zpět k moci, čemuž se centrální vláda složitě brání, a tak na pomoc přispěchá americká armáda, zejména pak Razor tým, jehož je hráč všestranným členem.

ArmA 2 (PC)Pro hru je příběh jednoznačně důležitý, jelikož plní předsevzetí autorů, že se hráče pokusí více vtáhnout do hry a zdůraznit tak rozdílnost mezi válečným simulátorem pro armádu a válečným simulátorem pro hráče.

To se na první pohled rozhodně daří – před misemi neuvidíte jen videa v televizní formě, ale už v rámci úrovní například budete přistávat vrtulníkem, ve kterém probíhá čilá konverzace s týmem. To vše samozřejmě vytváří poutavý herní rámec.

Důležitější je skutečnost, jak se pozadí podaří využít pro hru samotnou. A tady BI Studio nenechalo nic náhodě. Pře hráčem se rozevírá obrovský prostor. Pravda, státy jsou obvykle ještě větší, ale už těch 225 kilometrů čtverečních vám bude připadat jako hodně velká porce.

ArmA 2 (PC)Procházky po Černarusi se vám brzy zalíbí. Autorům se totiž povedlo vytvořit skutečně pěkný, logický a srozumitelný terén. Pokud vám bude místy připomínat české končiny, není to žádný sen. Topografie a topologie byla vytvářena na základě průzkumu Českého středohoří.

Každopádně tu vše vypadá až nebývale autenticky. Procházka lesem je skutečně realistická, stejně jako návštěva zaostalejších vesniček. Pravda, civilisté a nejrůznější zvířata, jako například krávy, byli do hry umístěni jaksi strnule a nehybně. To je snad jen neduh betaverze.

Technologická úroveň grafiky se dá nahlížet z několika úhlů pohledu. Pokud byste ji srovnávali s nejmodernějšími lineárními akcemi, asi byste trochu žehrali nad nedostatkem malých detailů. Ne, že bych jich tu bylo málo – i malá scéna tu má co nabídnout, jinde jich je ale přece jen více.

ArmA 2 (PC)Jenže si představte, že se pohybujete v obrovském prostředí, a to svobodným způsobem. Technologie pak dostane zcela nový rozměr a v tomto světle je opravdu kvalitní. Například pohled na vzdálenější objekty je jako by lehce zamžen, což dokáže vykouzlit malebnou scenerii takřka z ničeho.

ArmA 2 je hrou, do níž se bez tutoriálových základů pustí jen největší veteráni. Připravte se na to, že výuka bude dlouhá a nepříliš zábavná. Tak už to ovšem v armádě chodí. Je rozdělena do několika samostatných celků, ve kterých se naučíte například ovládání helikoptéry či komandování parťáků.

Tentokrát už nejde pouze o malou skupinku souputníků. Autoři zašli opravdu hodně daleko a postupně vám svěří hned několik týmů, navíc doplněných o možnost výstavby základny jako ve velmi zjednodušené RTS.

ArmA 2 (PC)Zatím nevíme přesně, jak to celé bude vsazeno do konceptu kampaně. Trochu se však obáváme přílišné komplikovanosti, která by i bez strategičení byla značná a plně dostačující. Takto široké pravomoce ale budou pravděpodobně volitelné.

Z misí, které jsme si mohli vyzkoušet, čiší již zmíněný důraz na zlidštění a „zhernění“ válečných operací. Prakticky neustále se něco děje, jsou vám zadávány nové úkoly, ale také možnosti jejich řešení.

Není tak třeba na vše složitě přicházet vlastními silami. Na druhou stranu, možností řešení těchto nabízených variací je opravdu hodně. Vždy se jedná o jakýsi rámec, kterých je navíc několik. A je jen na vás, jak se do jeho plnění pustíte.

Tato svoboda konání ze všeho nejvíce vychází z otevřené struktury misí a poměrně kvalitní umělé inteligence, která navíc zjevně nepodvádí, což bylo vidět na nočních misích, kdy o naší pozici neměla ani šajnu.

ArmA 2 (PC)Čas od času je třeba přijmout nějaké to morální rozhodnutí. Například otázka vybombardování vesnice. Pokud ho nastavíte bez váhání, musíte se smířit se zabitím nevinných. Nebo si předtím můžete trochu zariskovat a vydat se na záchrannou misi.

V testovací verzi jsme samozřejmě narazili na celou řadu chyb, které je ale obtížné v této fázi hodnotit. My doufáme, že se je do prodejní verze podaří odstranit, ačkoliv ani jejich přežití v takto velké hře vyloučit nelze, obzvlášť pokud se podíváme, jak dopadl první díl.

První hratelná verze ArmA 2 nás příjemně naladila. Autoři zjevně vědí, co dělají, je vidět, že se v tomto žánru velmi dobře orientují a realizují stohy svých nápadů, které se tu pak vyskytují v podobě titěrných detailů, jaké bychom ani nečekali.

Projekt je ovšem tak obrovský, že jsme z něj viděli jen velmi malou část a netroufneme si výsledek jakkoliv předjímat. Samozřejmě doufáme, že to dopadne co nejlépe – potenciál tu určitě je. Rozhodně kladně hodnotíme skutečnost, že se autoři odhodlali k většímu promíchání herních elementů s jejich oblíbenou válečnou simulací.

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.