Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Armed Assault 2 - exluzivní první dojmy z českého válečného simulátoru

  0:03aktualizováno  0:03
Vypravili jsme se přímo za vývojáři a nabízíme exluzivní první dojmy z velice nadějného Armed Assault 2. Naváže na Operaci Flashpoint?

ArmA 2 (PC)Na pozvání Bohemia Interactive jsme se vypravili do jejich hlavního stanu v Mníšku pod Brdy, kde nám šéf studia Marek Španěl a vedoucí designér Ivan Buchta předvedli pokročilou verzi svého klenotu jménem Armed Assault 2. Bylo se na co dívat – pokračování rozporuplně přijatého titulu se sice na první pohled nikterak diametrálně neliší od svého předchůdce, který se neúspěšně snažil navázat na popularitu Operace Flashpoint, nicméně po bližším prozkoumání jsme narazili na celou řadu znatelných vylepšení. Ta by měla zlepšit především samotný zážitek ze hry, který bude intenzivnější, a přestože i Armed Assault 2 zůstane víceméně válečným simulátorem, nepodceňují autoři ani onu „zábavnostní“ složku. Takže krom toho, že se tu náležitě vyřádí hardcore členové komunity, dostanou šanci i hráči, kteří od podobných titulů dosud strachy utíkali. Jistě, i zde budou muset pořádně zatnout zuby a položit na oltář jedinečnému zážitku něco vlastních nervů, přinejmenším by však měli vědět co a jak, navíc dostanou i slušnou porci motivace.

ArmA 2 (PC)Ale konkrétně. BI Studio opět připravilo lákavý fiktivní svět, založený ovšem na reálných pilířích. Jedná se o postsovětskou republiku Černarus, která – jak podotkl Marek Španěl – je jakousi slovní hříčkou evokující Bělorusko a snoubící jeho diktátorský režim s divokým demokratizačním procesem na Ukrajině, ale i pozicí vazalského státu Ruska typu Uzbekistán. Je pochopitelné, že státní zřízené postavené na těchto základech je všechno, jen ne stabilní. Pokusy o nastolení pořádku stále ruší extremisté, jejichž teroristické snahy zašly až k vyhlášení vlastního socialistického státu, mezi jehož kréda patří útlak občanů. Není proto divu, že se do konfliktu vládních a separatistických složek zapojí také Rusové a Američané, za něž si v singleplayerové kampani zahrajete.

Původně autoři chtěli, aby Černarus měla kolem tří set kilometrů čtverečních, nakonec se ale ukázalo být rozumnějším řešením toto číslo vydělit dvěma a vzniklou plochu mnohem realističtěji osídlit a zastavět. Za zmínku určitě stojí, že pro vytvoření prostředí dobře posloužily satelitní snímky Českého středohoří. Autoři jsou toho názoru, že realistická topologie a topografie vždycky dopadne lépe než sebevětší snaha o vytvoření realistického terénu. Nutno dodat, že Černarus přes geografickou obyčejnost pro tuzemského hráče, působí navýsost realisticky a zároveň jedinečnost. Napomáhá tomu také umístění hry do pošmourných podzimních barev, v nichž vyniká nelítostná atmosféra konfliktu.

ArmA 2 (PC)Armed Assault 2 začíná na americké letadlové lodi, kde se spolu s dalšími muži připravujete na výsadek v roli řadového vojáka, plnícího běžné rozkazy. Prostředí lodě slouží zároveň jako velmi kvalitně provedený tutoriál, ve kterém byste se měli naučit základy nutné pro první část hry. Jakmile se budete cítit dostatečně připravení, stačí ulehnout ke spánku a probudit se v Den D, kdy se jde do první akce. Úvodní část hry si tedy vychutnáte v roli jednoho z mnoha vojáků, který se musí podřizovat nejen globální strategii armády, ale také rozkazům přímého nadřízeného. To znamená, že jakmile vás pošle něco vyřídit, musíte to vykonat. Právě v této fázi si užijete nejvíc přímé akce, aniž byste hru mohli ovlivnit více než zabitím většího počtu nepřátel. Vyzkoušíte si přitom několik úloh, mezi něž patří odstřelovač, kulometčík či granátník.

Druhá část hry vás povýší na úroveň velitele jednotky, v níž jste předtím poslušně plnili rozkazy. Ty nyní budete sami udělovat, a vedle toho, že se sami zapojíte do akce, byste měli především dohlížet na koordinaci přidělovaných rozkazů. Armed Assault 2 totiž není žádné Rainbow Six Vegas a k zapeklité situaci bohatě stačí, když se před vámi najednou objeví džíp s kulometem na kapotě a střelec se nebude tvářit zrovna přátelsky. Tehdy si plně uvědomíte, že likvidace takovéhoto prostředku guerillového boje není vůbec nic jednoduchého ani proArmA 2 (PC) tak vyspělou armádu, jako je ta americká. Zkrátka a dobře je to situace, kterou je nutné takticky a s rozvahou vyřešit. Navíc jedna z mnoha – narazíte na mnohem zapeklitější.

V závěrečné fázi hry dostanete do rukou jednu z největších novinek Armed Assault 2. Jedná se o vrchní velení, tzv. „high command“. Tehdy už nebudete důležití jen coby voják nebo šéf jednotky na bojišti, ale rovněž jako vrchní velitel celé operace v Černarusi. Víceméně tak jde o zjednodušenou formu realtime strategie, kdy se ze svého virtuálního vojáka můžete přesunout až na globální strategickou rovinu a udělovat zde příkazy mnoha různým jednotkám válčícím na rozdílných místech mapy. Všechny jsou pochopitelně vybaveny vlastní umělou inteligencí, prvotní impulsy ústící ve směřování a vedení války však dává sám hráč.

Navíc to nejsou jen vojáci, ale i tanky či transportéry, komu budete určovat činnost. Jakmile přitom rozdělíte příkazy, můžete se znovu vrhnout do akce a efektivně vypomoci s naplněním vlastních úmyslů. Potenciál tu je přímo obrovský, zejména pak v multiplayeru, kdy si lze snadno představit rozdělení rolí. Někdo si sedne keArmA 2 (PC) strategické mapě a bude řídit válku takříkajíc seshora, jiný dostane za úkol šéfovat jednotce dejme tomu pěti mužů. A ostatní budou poslouchat rozkazy svého přímého nadřízeného, jež ale musí razit globálně vytyčenou linii. Zkrátka válka jak má být. Autoři dodávají, že jedné multiplayerové partie se může účastnit až padesát hráčů, aniž by docházelo k nějakým problémům technologického rázu. To je ale jen oficiální číslo, které v reálu půjde dost možná ještě navýšit – obzvláště přihlédneme-li k rychlému hardwarovému vývoji.

Černarus je natolik rozsáhlý lán země, že se v něm neobejdete bez dopravních a bojových prostředků. Neměla by chybět obyčejná auta, ale hráčská pozornost se bude soustředit především na bojovou techniku. Jistotou je několik typů tanků, vojenských transportérů, džípů atd. Hodně se nám líbila prezentace vrtulníku Hind, na jehož modelu autoři pracovali spolu s experty zArmA 2 (PC) čáslavského letiště, kteří jim umožnili prohlédnout si interiér stroje z nejbližší možné vzdálenosti. Výsledek tomu odpovídá – palubní deska doslova přetéká reálně fungujícími budíky, přičemž hodnoty na nich udávané skutečně odpovídají aktuálnímu stavu. Míra detailu zašla tak daleko, že se v kabině vrtulníku dokonce točí malý větráček. Marek Španěl to vysvětlil tak, že šlo o jediný prostředek cirkulace vzduchu v těchto obávaných poletuchách. Ovládání stroje působilo realisticky a ani prezentace řízená zkušenou rukou se neobešla bez několika karambolů. S trochou cviku si ale zvyknete. To samé se dá říci o letadlech na bázi VTOL. Ta se vyznačují tím, že nepotřebují prakticky žádné letiště a bez rozjezdu se dokáží vznést přímo do oblak. Samozřejmě však nebudou chybět klasické stíhačky – v celé Černarusi narazíte na tři letiště a několik dalších heliportů.

Na prezentaci mnohokrát zaznělo slovo komunita a zdá se, že BI Studio ji skutečně nebere jen jako samozřejmost, ale náležitě si jí váží. Na vývoji hry dokonce spolupracuje s těmi nejnadanějšímiArmA 2 (PC) nadšenci. Autoři se jádro hráčů navíc pokouší rozšířit přístupným editorem, jenž v nás zanechal velmi příznivý dojem. Práce v něm sice nevypadala banálně, na druhou stranu ani nikterak složitě a ke všemu se dal každý krok okamžitě ozkoušet v praxi. Co se týče hardwarových požadavků, prozradil Marek Španěl, že pro obstojné rozjetí hry byste měli disponovat aspoň dvoujádrovým procesorem (jedno jádro by mělo propočítávat složité pochody umělé inteligence). Armed Assault 2 sice nejspíše půjde spustit i na jednojádrovém procesoru, výsledný dojem z takové hry ale nebude odpovídat tomu, co tvůrci hráčům chtějí nabídnout. Potěší, že ArmA 2 využije i čtyřjádrových CPU.

Prezentace v nás zanechala převážně pozitivní dojmy. Je pravdou, že grafika žádným závratným vývojem neprošla, ovšem ArmA 2 (PC)musíme si uvědomit, že tohle není Call of Duty 4, kde si autoři mohou připravit jednu plně detailní cestu a na ostatní se vykašlat. Tady musí jakž takž odpovídat 170 kilometrů čtverečních – a na takovou porci je výsledek solidní. Značná pozornost je věnována umělé inteligenci a také tomu, aby Armed Assault 2 nebylo pouhým válečným simulátorem, ale také hrou v pravém slova smyslu – s napínavými úkoly, RPG prvky a řadou dalších vymožeností. To ale nic nezmění na tom, že zůstane věrna i hardcore komunitě. Je tu velká šance, že ArmA 2 naváže na úspěch Operace Flashpoint.

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.