Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Battalion Wars 2 – nikoho neživte!

aktualizováno 
Po několika letech křehkého míru se do světa komiksových karikatur opět navrací zničující konflikt.
70

Battalion Wars 2

Platforma: Wii
Výrobce: Kuju Entertainment

  • Multiplayer
  • Přímé ovládání rozmanitých jednotek
  • Taktický prvek v divoké akci
  • Dobře navržené ovládání
  • Absence hlubší strategie
  • Naskriptované mise

Nemáte-li zrovna co hrát do doby, než vyjde nějaká jiná pecka, mohlo by to být něco pro vás. Jako strategie to funguje jen napůl a má to jisté nedostatky, ale zábava to je.

Herní karta

Battalion Wars 2

Battalion Wars 2Pro případ, že tento text čte někdo neobeznámený s prvním dílem, který vyšel kde jinde než na GameCube, popíšeme si nejprve v rychlosti, o co tady vlastně jde. O válku. Jde tady o velikou, ba dost možná by se dalo říci celosvětovou válku. Samozřejmě ve světě takových těch komiksově vypadajících figurek, ne v tom našem, skutečném světě. Na druhou stranu, možná vám to přijde divné, ale každá z těch několika zemí zastoupených v této hře nějakým způsobem připomíná jednu z existujících velmocí. Battalion Wars 2 má ve svém válečném řádění na co navazovat. První díl totiž vzbudil poměrně slušný rozruch svým netradičním přístupem k ovládání většího počtu bojových jednotek na konzolích.

V příběhu jde o jakousi tajemnou superzbraň z pradávných časů.

Současně se svěžím konceptem disponoval první díl i nějakými těmi problémy a ty se Battalion Wars 2samozřejmě vyskytují i zde. Hra je ve své podstatě strategií v reálném čase, kterou je ale možné ovládat z pozice jednotlivých vojáčků, mezi nimiž lze libovolně přepínat. Ne, to s tím ovládáním, to jsem řekl špatně. V tom právě tkví jeden z těch problémů. Není to jen možné, je to nutné. Není zde žádná volba, která by umožňovala opuštění jednotky, do které jste právě vtěleni, a věnování se výhradně strategické části. V případě potřeby rychle reagovat na obtížnou situaci jste odkázáni na poněkud chaoticky navržený systém příkazů. Pomocí směrového kříže můžete sdělovat svou velitelskou vůli buď všem jednotkám bez rozdílu, nebo jednotlivým typům jednotek, ale i každé jednotce zvlášť, takže může každá z nich útočit na jiný cíl, nebo vykonávat jinou samostatnou činnost. Jakmile ale skutečně je zapotřebí jednat pod hrozbou ztráty veškerých klíčových sil, není na něco takového čas. Jako v každé dobré strategii, i zde platí, že jednotlivé typy jednotek mají své silné a slabé stránky. Jde o variaci na princip „kámen, nůžky, papír“. Vždy je tedy zapotřebí zbavit se například bazukářů a raketometčíků, aby vaše tančíky a létající stroje nepřišly Battalion Wars 2k úhoně, a následně s jejich pomocí zlikvidovat protipěchotní věžičky. Počítač ale nebude jen tak koukat, jak mu drtíte linie, a pokusí se s tím něco udělat. V nastalé panice je pak často docela problém zkoordinovat útok na strategické cíle s ústupem ohrožených součástí armády.

Online multiplayer je velice vítanou novinkou, přestože není bůhvíjak rozsáhlý ani nápaditý. Máte na výběr ze tří způsobů hry a v každém z nich je na výběr několik málo specializovaných map. Můžete se jenom tak rubat v režimu Skirmish, nebo na střídačku útočit na základnu toho druhého v Assaultu. Poslední možností je kooperativní mód v krátké misi proti počítačem řízenému protivníkovi, kde mají oba spoluhráči k dispozici různé jednotky, takže je zapotřebí efektivně spolupracovat. Ano, koupíte-li si Battalon Wars 2, zcela jistě své připojení k internetu oceníte. Sice moc nechápu, proč zde není možnost lokálního multiplayeru, ale i tak považuji tuto složku hry za zcela klíčovou. Kdyby jí nebylo, musel bych výrazně snížit hodnocení. To proto, že změny v dynamice hry Battalion Wars 2oproti prvnímu dílu jsou poměrně zásadní a většinou neslouží jen k lepšímu.

Nezřídka vede vaše cesta k vítězství soutěskou, z níž prakticky není možno nikam uhnout.

Jednotlivé mise jsou složeny z mnoha na sebe navazujících malých úkolů. Před každou takovou misí i v jejím průběhu jste zdržováni vysvětlujícími animacemi, které lze napodruhé už naštěstí přeskakovat. V samotné hře, když už chápete, co máte dělat (případně si to zopakujete v menu a prohlédnete si umístění cílů a úkolů na vcelku přehledné mapě), naleznete velmi různorodé a nápadité pasáže. Obrana pobřeží před výsadkem, postupné obsazování strategických míst, likvidace důležitých protivníkových jednotek ještě předtím než je může použít, jízda rychlým džípem napříč nepřátelským územím nebo záchrana zbrojního inženýra, který následně zneškodní to, co je zapotřebí zneškodnit. To je Battalion Wars 2jen několik málo příkladů. Takovýmito stručnými popisy jednotlivých akcí bych jistě dokázal zaplnit jeden nebo dva odstavce. Rozmanitost akcí by nejspíš nevyhrála první cenu v nějaké soutěži, ale myslím, že na válečnou hru je náplň misí pestrá až až.

Bohužel herní systém je na můj vkus poněkud příliš učesaný. Každá mise je zde tvořena několika po sobě jdoucími úkoly - vše je precizně naskriptováno a není možné dělat žádné větší odchylky od nalinkovaného děje. Dostanete prostě pár vojáčků, případně i nějaký ten tančík a podobně, spolu s detailním popisem, co je s nimi zapotřebí provést. Nezřídka vede vaše cesta k vítězství soutěskou, z níž prakticky není možno nikam uhnout, abyste se náhodou nezatoulali a nezpůsobili tak něco jiného, než s čím počítali autoři. Přímým důsledkem takového přístupu k věci je hráčova odtažitost od toho, co se děje na obrazovce. To nemusí nutně vést k nezájmu o příběh, nicméně jakožto figurka, která necítí přímou zodpovědnost za jednotlivá rozhodnutí, bude hráč zákonitě frustrován, pokud ho v některé chvíli okolní Battalion Wars 2děj takříkajíc „semele“. K tomu přispívají i nenadálé události, zejména odkudsi přikvačivší nepřátelské posily. Naštěstí vám občas taky nějaký ten přírůstek přibude, například jsou-li na mapě přítomny „továrny“, stačí je obsadit, a ony potom doplňují vaše stavy průběžně poté, co někteří vaši svěřenci padnou.

Jednotky je v zásadě možné rozdělit do tří typů. Jsou tu pozemní vozidla s pěšáky, pak letadla, a nakonec námořní jednotky – to je novinka, minule jsme nic takového neměli. Na vodě se setkáte s bitevními křižníky, odolnými a disponujícími velikou palebnou silou. Jsou tu i ponorky, jejichž torpéda takovou bitevní loď snadno potopí. Navíc mají ponorky pochopitelně schopnost ponoření, a to na omezenou dobu, dokud posádce vydrží kyslík. Pod vodou na vás skoro nikdo nemůže, čehož se dá využít k nepozorovanému vniknutí někam nebo k prevenci odvety ze strany nepřítelovy. No a nakonec tu máme fregaty, které mají jako jedny z mála jednotek (společně s helikoptérami) schopnost vidět a zaměřit zmiňované ponorky, a navíc ještě disponují protileteckými zbraněmi. Battalion Wars 2Mimochodem, prozradím vám, co mě vždycky spolehlivě naštve, když se přepnu z pozemní armádičky na svou námořní flotilu. Asi tak v osmi případech z deseti totiž zapomenu pěšákům a bojovým strojům zdůraznit, ať čekají na místě. Než si to stačím uvědomit, uplyne většinou alespoň pár minut, a to už všichni mí svěřenci ve snaze mě následovat zevlují na mořském břehu, případně si někteří i zaplavou, a nepřátelská obrana, již jsem zamýšlel zdecimovat svými lodičkami, namísto toho decimuje moje drahocenné suchozemce.

Trocha fiktivní historie

Kdysi dávno, před mnoha lety, vládl v mocné říši Xylvania oplechovaný Lord Ferrok. V těch dobách, v dobách Bleskových Válek, si Xylvania podmanila bezmála celý svět. Jednu zemi po druhé decimovala Železná Legie, jíž Lord Ferrok velel ze své Železné Věže. V poslední chvíli, na pokraji porážky, se rozhodlo Sluneční Impérium k zoufalému kroku. Xylvania padla, poražena strašlivou zbraní, jejíž moc neměla nikdy být využita. Císařovna Slunečního Impéria potom tuto zbraň ukryla na místo, kde, jak doufala, ji nikdy nikdo nenajde. Nedávno se však vynořily zprávy o tom, že se ona mocná zbraň opět objevila. Aniž bylo jasné, kde se tak stalo a kdo přesně ji objevil, národy světa povstaly v preventivní válce jednoho proti druhému. Jak je možné, že na základě pouhých spekulací bylo opět rozpoutáno válečné peklo? Kdo je za to zodpovědný? Kdo by z toho mohl mít prospěch? A jsou zvěsti o znovuobjevení tajemné zbraně skutečně pouhou spekulací?

Battalion Wars 2V příběhu, o němž jsme se už stručně zmínili v úvodu, jde o jakousi tajemnou superzbraň z pradávných časů, jíž se někdo bojí, někdo jiný ji chce pro sebe a někdo úplně jiný si přeje, aby byla navždy skryta očím všech mocichtivých lidí. Každá kampaň vás posadí do čela jiného národa, často dokonce v jiné době než je ta, v níž se odehrává hlavní příběhová linie. O motivech zúčastněných stran se dozvídáte pěkně postupně a jelikož jde o komiks, tak samozřejmě nebudete ušetřeni příslušné dávky humoru – pěkně decentního, abyste se jím nepředávkovali. Vše je prezentováno v hezké, čisté grafice, která je, pokud se nepletu, mnohem lepší než v prvním díle, nicméně dohlednost je velice tristní. Nejste-li právě v letadle, pak si toho možná ani nevšimnete nebo to budete úspěšně ignorovat, ale ze vzduchu je hranice, za níž už nejsou vidět žádné detaily, poměrně jasně zřetelná a hlavně blízká.

Celkem vzato, je toho dost, co se dá Battalion Wars 2 vytknout. Jednička se mi dost líbila a tak jsem byl pokračováním zpočátku nadšen jaksi ze setrvačnosti, ale Battalion Wars 2postupně jsem byl nucen jít s hodnocením víc a víc dolů kvůli těm všem zmíněným věcem. Fakt to má na výsledný dojem až takový vliv. Možná vám to bude vadit méně než mně, ale za dané situace bych nemohl té hře s čistým svědomím udělit vyšší hodnocení. A vlastně, ono by nejspíš bylo ještě o něco nižší, nebýt toho onlinu. Musím uznat, že to byl spásný nápad. Je to dobrá zábava a funguje to velice dobře, bez jakýchkoli lagů a podobných nesmyslů. Párkrát se mi stalo, že spojení pravidelně padalo při pokusu o vstupu do hry, ale nejsem si jistý, jestli to nebylo mým připojením. O chvíli později bylo všechno zase v nejlepším pořádku. Ano, plánujete-li hrát to mimo jiné i po internetu, můžu vám doporučit koupi. Jinak si raději počkejte na zlevnění.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

73 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 54 čtenářů

Témata: Letadlo, Humor, Ponorka


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.