Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Battlefield 3 může být nejlepší akční hrou současnosti. Dojmy z hraní

aktualizováno 
Krátký čas s Battlefieldem 3 na herním veletrhu Gamescom v německém Kolíně v nás zanechal pochybnosti, které však betatest síťové hry téměř zametl pod koberec. Titulu po herní stránce téměř není co vytknout a grafika je výtečná. Veřejně dostupná verze je však plná fatálních technických chyb. Hru se nám proto většinou nedařilo hrát déle než deset minut v kuse.

Mé první dojmy z Battlefieldu 3 byly plné skepticismu, který naštěstí není na místě. Ačkoliv se titul značně podobá předchozímu Battlefield: Bad Company 2, je velmi blízko dokonalému zpracování válečné akce. Ano, změny herních mechanik nejsou nijak zásadní. Když však hra funguje, je to prakticky bezchybný celek.

Vizuálně se titul řadí mezi absolutní špičku a optimalizace si zaslouží velikou pochvalu. Testovaná mapa Operation Métro totiž drží na vysoké detaily povětšinou alespoň třicet snímků za vteřinu, tedy konzolový standard pro Battlefield 3. Perfektní to rozhodně není, při rychlých pohybech myši jednoduše chybí ona okamžitá reakce. Titul však vypadá úchvatně a při snížení detailů je již hratelný zcela bez problémů.

Testovací konfigurace

CPU Intel Core 2 Duo E8400, 3.0 GHz; GPU ATI Sapphire HD5770 VAPOR-X 1GB; paměť 4 GB DDR2 800 MHz

Výborná je i zvuková stránka. Bojiště zní opravdu živě a realisticky. Neustále se ze všech stran ozývají výstřely, které mimoděk produkují samotní hráči.

Vojáci navíc sami od sebe komentují bojiště. Tu upozorňují na odstřelovače ležícího ve křoví, jindy varují před nepřítelem s těžkým kulometem.

Battlefield 3 v akci

Bojiště je dynamické i po vizuální stránce. Pokud někdo střílí směrem na hráče, zasažené kovové plochy jiskří, z betonových zdí odpadávají jejich kusy a od země se zvedají oblaka prachu. Mimo drobnějších detailů je hra plná i těžko přehlédnutelných efektů, které často vyvolávají chaos. Například výstřel z raketometu bojiště na moment zahalí do dýmu a z místa dopadu zpravidla létají kusy zasažených materiálů.

S tím pochopitelně souvisí i prostředí, v němž lze leccos zničit. Je tak jednou ze zásadních předností hry. Bourání betonových zdí, stromů a vůbec ploch všeho druhu nejen efektně vypadá, ale dělá hru i pestřejší. Leckterý úkryt totiž není nikdy bezpečný. Kupříkladu strom po zásahu raketou může svým pádem popravit poblíž stojící vojáky.

Rozmanitá akce

Akce ve veřejné betaverzi probíhá v módu Rush na mapě Operation Métro, ve které je maximální počet hráčů 32. Hra v tomto počtu působí velmi přirozeně. Hráči se tu dělí na dva týmy. Jedna skupina se snaží odpálit několik strategických bodů, zatímco druhá jim v tom brání. Úroveň zahrnuje jak otevřené venkovní pasáže, tak i různé místnosti a malé chodby vně francouzského metra.

Battlefield 3 v akci

V misi se nevyskytují žádná vozidla, je to čistě pozemní boj. Úroveň je poměrně veliká, rozdělená do tří sektorů. Akce se vždy odehrává v jednom z nich. A to po dobu, kterou útočící tým potřebuje pro úspěšné odpálení vyznačených bodů.

Bez spolupráce lze jen těžko objevit vyloženě výhodnou pozici k útoku či obraně. K většině míst zpravidla vede několik cest či se akce odehrává v poměrně otevřených lokacích. Několik koordinovaných hráčů však může celému nepřátelskému týmu značně zkomplikovat život.

V herním módu Rush je oproti Conquest (číst první dojmy) aktivní posmrtná kamera, která vždy ukazuje vašeho vraha. Akce v Rush je celkově svižná a zároveň v některých ohledech působivě realistická.

Battlefield 3 v akci

Kdo hraje déle, má více

Hraním je možné odemykat novou výbavu. Na bojišti tak potkáte nepřátele, kteří mají na zbrani například laserové zaměřování či silné světlo. Doplňky jsou zpravidla zřetelně vidět, a různé přídavky, které produkují světlo či laserový paprsek tak v rukou nepřítele znepříjemňují život. Pokud voják zamíří hráčovi do obličeje, není přes světlo příliš vidět. Nepřítel tak na sebe sice upozorní, zároveň vám však komplikuje přesné míření. Paprsek ho proto spíše zvýhodňuje.

Ke zbraním je možné přidat například přibližující hledí, světlo vhodné do tmy a na oslepování nepřátel či rukojeť, která zvýší přesnost střelby. Odemykat lze také další arzenál, rozličná udělátka jako oživující defibrilátory či specializační schopnosti. Mezi ty patří například rychlejší běhání nebo větší počet nábojů.

S citem pro detaily

Herní mechaniky jsou vesměs dobře propracované a odladěné. Je zjevné, že vývojáři myslí i na různé detaily. Pokud si například jako bod pro vaše oživení zvolíte ležícího hráče, do hry se vrátíte také vleže. Je to zcela logický systém, objevit se například stojící na pláni by totiž znamenalo okamžitou smrt.

Battlefield 3 v akci

Viděli jsme však již řadu titulů, kde inteligentní řešení takových detailů chybělo, a hráči to často znepříjemňovalo život. Drobnější chybky se v Battlefieldu 3 přesto najdou. Například po smrti či po konci zápasu není možné dostat se do menu. Hra neukazuje vaši síťovou odezvu a automatické vyhledávání zápasů často nefunguje.

Vesměs jde o maličkosti, které je možné prominout, a s největší pravděpodobností budou během několika týdnů opraveny. Co ovšem přejít nelze, je velká nestabilita hry. Ta se projevuje, kdekoliv je to možné. Někdy se nenačte mapa, jindy program jednoduše "spadne" nebo se "zasekne".

Bohužel nejde o vzácné problémy, a o souvislejším hraní jsme si proto mohli jen nechat zdát. Některé chyby navíc nenávratně pomatou operační systém a jediným řešením pro další hraní je restart počítače.

Battlefield 3 v akci

Chyby možná rozhodnou

Betaverze nového Battlefieldu posloužila jako jistá ochutnávka věcí nadcházejících. Potvrdila, že hra je skutečně grafickým skvostem a zároveň vyvrátila obavy o hardwarové nároky. Nabídla výbornou a chytlavou hru, která nás však z herního tranzu opětovně vytrhávala svou nestabilitou.

Cílem těchto testů však je přesně takové chyby objevit, a vývojáři budou mít do vydání ještě tři týdny na jejich odstranění. Pokud se to autorům hry podaří, mohl by Battlefield historicky poprvé srazit Call of Duty na kolena a usednout na trůn válečných stříleček.

Jak to celé dopadne, v Evropě posoudíme po 28. říjnu, kdy hra vychází pro PC, PlayStation 3 i Xbox 360.

Autor:




Nejčtenější

Left Alive
Sony oznámilo nové hry na PlayStation, některé potěší i PC hráče

Firma Sony oznámila na japonské výstavě několik nových her a remaků. Tím nejlákavějším jménem bude zřejmě nová střílečka Left Alive, kterou si zahrají i hráči...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Další z rubriky

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.