Chytrá auta se učí řídit v Grand Theft Auto 5

  11:37aktualizováno  11:37
Vědci, snažící se vyvinout inteligentní auta, která by se dopravou pohybovala samostatně, využívají pro „učení“ umělé inteligence počítačovou hru Grand Theft Auto 5.

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5 | foto: Elder Maxson pro Gtaforums.com

Chytrá auta, která ke svému provozu nebudou potřebovat lidskou posádku, už nejsou jen doménou sci-fi filmů, ale záležitost blízké budoucnosti. K programování a testování umělé inteligence se používá i populární počítačová hra Grand Theft Auto.

Autoškola hrou

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

Jedním z nejtěžších úkolů pro umělou inteligenci je naučit se správně rozpoznávat okolní objekty.

Grand Theft Auto 5 neprodalo více než 75 milionů kopií jen tak pro nic za nic. Tento do detailů vybroušený titul nabízí živoucí simulaci města inspirovaného skutečným Los Angeles. Mimo jiné to také znamená, že městská doprava maximálně odpovídá realitě. Řidiči dodržují dopravní předpisy a ty, kteří tak nedělají, pokutuje policie. Chodci se plouží po chodnících, na místě nehod se tvoří kolony, plynule se mění počasí a k dispozici jsou stovky druhů aut a dalších dopravních prostředků...

Zjednodušeně řečeno, díky mimořádně štědrému rozpočtu na vývoj, nabízí GTA asi to nejrealističtější prostředí virtuálního města, jaké lze momentálně vytvořit. Toho jsou si vědomi i lidé zabývající se vývojem inteligentních automobilů, které by se v budoucnosti měly autonomně pohybovat po silnicích bez potřeby lidského dohledu.

Chudák Charlie

Místo toho, aby výzkumníci nosili dříví do lesa a vytvářeli něco již jednou vytvořeného, učí umělou inteligenci „hraním“. Virtuální Los Santos totiž nabízí v podstatě vše, na co je nutné myslet i ve skutečném světě. Výhody takového přístupu jsou zjevné. Díky možnosti namodelovat si jakoukoli situaci, šetří výzkumníci spoustu drahocenného času a prostředků.

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

Takto vidí okolní svět neuronová síť Charles.

Jedním z fungujících řešení je neuronová síť pojmenovaná Charles, která se herním světem pohybuje metodou pokus/omyl. Její nekončící snahu můžete sledovat on-line na twitchovém streamu, jen se nenechte vyděsit tím, jak často Charlie bourá.

Je to proto, že se vlastně nejedná o umělou inteligenci jako takovou. O svém budoucím pohybu se rozhoduje jen na základě vizuálních dat každého načteného „snímku“. Navíc jde jen o pracovní prototyp, který je stále na začátku vývoje. Přesto je pro vytvoření prvotní představy dostatečný. A vzhledem k tomu, že jsem jeho sledováním právě ztratil přibližně dvacet minut života, i docela zábavný.

Na základě jakých údajů se Charlie rozhoduje, můžete vidět na jednom z obrázků. V nejbližší budoucnosti začne program rozeznávat barvy a dostane krátkodobou (cca sekundovou) paměť. Poté už se začne doslova a do písmene učit ze svých chyb a každá další jízda by tak měla být o něco lepší než ta předchozí. Záleží ale samozřejmě i na okolních faktorech.

Je to věda

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

Na twitchovém streamu můžete sledovat, jak se s přibývajícími upgrady zlepšuje Charlieho řízení.

Charlie je jen menším projektem, ale v inteligentních automobilech vidí budoucnost například firma Uber. Ta loni koupila společnost Otto, která už za veliké pozornosti novinářů převezla 50 000 lahví piva na vzdálenost 190 km. Crag Quiter, který ve firmě pracuje jako softwarový návrhář, zveřejnil zdrojový kód, který umožňuje do GTA jednoduše implementovat vlastní umělou inteligenci.

Byť byla stránka projektu Universe nedávno smazána, zřejmě kvůli porušení některých licenčních podmínek, jen to dokládá, jak užitečný nástroj pro tyto účely GTA představuje.

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

GTA 5 nabízí desítky druhů aut, 14 druhů počasí a stovky kilometrů silnic.

Inteligentní auta jsou už jen otázkou budoucnosti. Než vás vaše škodovka odveze po pár pivech z hospody domů, bude ještě chvíli trvat a ani kamioňáci se o svojí práci zatím bát nemusí. Testování na amerických dálnicích už ale probíhá a podle jednoho ze zakladatelů společnosti Otto Liora Rona bude několik prvních náklaďáků k dispozici už koncem letošního roku.

Byť možná skutečnost, že se tyto systémy učí na akční videohře působí děsivě, není potřeba se bát. Už nyní jezdí umělá inteligence ve hře lépe a bezpečněji než většina hráčů.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....

Bonusweb slaví 20 let. Bylo to moje nejšťastnější období, říká zakladatel

Zdeněk Polách

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový internetový projekt jménem BonusWeb. Psal nejen o hrách,...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Red Dead Redemption 2

Herní sezona je v plném proudu a po nabušeném září nás čeká možná ještě zajímavější říjen. Největším hitem bude bez...



Najdete na iDNES.cz