Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chytrá auta se učí řídit v Grand Theft Auto 5

  11:37aktualizováno  11:37
Vědci, snažící se vyvinout inteligentní auta, která by se dopravou pohybovala samostatně, využívají pro „učení“ umělé inteligence počítačovou hru Grand Theft Auto 5.

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5 | foto: Elder Maxson pro Gtaforums.com

Chytrá auta, která ke svému provozu nebudou potřebovat lidskou posádku, už nejsou jen doménou sci-fi filmů, ale záležitost blízké budoucnosti. K programování a testování umělé inteligence se používá i populární počítačová hra Grand Theft Auto.

Autoškola hrou

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

Jedním z nejtěžších úkolů pro umělou inteligenci je naučit se správně rozpoznávat okolní objekty.

Grand Theft Auto 5 neprodalo více než 75 milionů kopií jen tak pro nic za nic. Tento do detailů vybroušený titul nabízí živoucí simulaci města inspirovaného skutečným Los Angeles. Mimo jiné to také znamená, že městská doprava maximálně odpovídá realitě. Řidiči dodržují dopravní předpisy a ty, kteří tak nedělají, pokutuje policie. Chodci se plouží po chodnících, na místě nehod se tvoří kolony, plynule se mění počasí a k dispozici jsou stovky druhů aut a dalších dopravních prostředků...

Zjednodušeně řečeno, díky mimořádně štědrému rozpočtu na vývoj, nabízí GTA asi to nejrealističtější prostředí virtuálního města, jaké lze momentálně vytvořit. Toho jsou si vědomi i lidé zabývající se vývojem inteligentních automobilů, které by se v budoucnosti měly autonomně pohybovat po silnicích bez potřeby lidského dohledu.

Chudák Charlie

Místo toho, aby výzkumníci nosili dříví do lesa a vytvářeli něco již jednou vytvořeného, učí umělou inteligenci „hraním“. Virtuální Los Santos totiž nabízí v podstatě vše, na co je nutné myslet i ve skutečném světě. Výhody takového přístupu jsou zjevné. Díky možnosti namodelovat si jakoukoli situaci, šetří výzkumníci spoustu drahocenného času a prostředků.

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

Takto vidí okolní svět neuronová síť Charles.

Jedním z fungujících řešení je neuronová síť pojmenovaná Charles, která se herním světem pohybuje metodou pokus/omyl. Její nekončící snahu můžete sledovat on-line na twitchovém streamu, jen se nenechte vyděsit tím, jak často Charlie bourá.

Je to proto, že se vlastně nejedná o umělou inteligenci jako takovou. O svém budoucím pohybu se rozhoduje jen na základě vizuálních dat každého načteného „snímku“. Navíc jde jen o pracovní prototyp, který je stále na začátku vývoje. Přesto je pro vytvoření prvotní představy dostatečný. A vzhledem k tomu, že jsem jeho sledováním právě ztratil přibližně dvacet minut života, i docela zábavný.

Na základě jakých údajů se Charlie rozhoduje, můžete vidět na jednom z obrázků. V nejbližší budoucnosti začne program rozeznávat barvy a dostane krátkodobou (cca sekundovou) paměť. Poté už se začne doslova a do písmene učit ze svých chyb a každá další jízda by tak měla být o něco lepší než ta předchozí. Záleží ale samozřejmě i na okolních faktorech.

Je to věda

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

Na twitchovém streamu můžete sledovat, jak se s přibývajícími upgrady zlepšuje Charlieho řízení.

Charlie je jen menším projektem, ale v inteligentních automobilech vidí budoucnost například firma Uber. Ta loni koupila společnost Otto, která už za veliké pozornosti novinářů převezla 50 000 lahví piva na vzdálenost 190 km. Crag Quiter, který ve firmě pracuje jako softwarový návrhář, zveřejnil zdrojový kód, který umožňuje do GTA jednoduše implementovat vlastní umělou inteligenci.

Byť byla stránka projektu Universe nedávno smazána, zřejmě kvůli porušení některých licenčních podmínek, jen to dokládá, jak užitečný nástroj pro tyto účely GTA představuje.

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5

GTA 5 nabízí desítky druhů aut, 14 druhů počasí a stovky kilometrů silnic.

Inteligentní auta jsou už jen otázkou budoucnosti. Než vás vaše škodovka odveze po pár pivech z hospody domů, bude ještě chvíli trvat a ani kamioňáci se o svojí práci zatím bát nemusí. Testování na amerických dálnicích už ale probíhá a podle jednoho ze zakladatelů společnosti Otto Liora Rona bude několik prvních náklaďáků k dispozici už koncem letošního roku.

Byť možná skutečnost, že se tyto systémy učí na akční videohře působí děsivě, není potřeba se bát. Už nyní jezdí umělá inteligence ve hře lépe a bezpečněji než většina hráčů.

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.