Civilization 5: Gods & Kings vrací do hry náboženství a špionáž

aktualizováno 
Přídavek k pátému dílu komplexního simulátoru světových dějin přináší mnoho novinek. Tou nejvýznamnější je návrat náboženství.
80

Civilization V: Gods and Kings

Platforma: PC
Výrobce: Firaxis Games

  • dobře zpracované náboženství
  • mnoho obsahových novinek
  • stará dobrá hratelnost
  • málo novinek pro pozdní fáze hry
  • příliš zjednodušená špionáž

Velmi povedený přídavek k vynikající hře, který by neměl minout žádný z fanoušků originálu.

Herní karta

Civilization 5: Gods & Kings

Před několika dny obletěla svět zpráva o deset let trvající partii v Civilizaci 2 (více zde). Možná je to jen součást reklamní kampaně na nový přídavek k pátému dílu, ale už skutečnost, že je věrohodný, dodává této sérii nádech nekonečnosti.

Ten jistě dobře znají i hráči pátého dílu (přečtěte si naši recenzi). Tento simulátor světových dějin funguje skvěle i ve své moderní verzi a při nesčetných hodinách strávených hraním nám nepřišlo, že by mu něco chybělo.

Civilization 5: Gods & Kings

Jakmile jsme se ale ponořili do hlubin přídavku Gods and Kings, vyšlo najevo, že v pětce přeci jen něco chybělo. Nebo to můžeme obrátit: datadisk přinesl novinky, které původní hru smysluplně rozšiřují.

Především jsou to dva pro Civilizaci 5 nové, ale pro veterány série dobře známé aspekty: náboženství a špionáž. K tomu si připočítejte nové jednotky, národy, zázraky, technologie, scénáře, a dokonce přepracovaný systém námořních bitev. Před pořízením hry si tedy nezapomeňte vzít dovolenou.

Pro ty, kdo s principem Civilizace ještě z nějakého důvodu nejsou obeznámeni: vyberete si národ a ten provedete historií od doby kamenné až do budoucnosti. Partie probíhají tahovým způsobem na mapě světa.

Civilization 5: Gods & Kings

Největší devizou hry jsou rozsáhlé možnosti, jak národ vyvíjet, a zároveň variabilní hratelnost, která se s postupem jedné partie neustále mění. Zatímco v době kamenné se budete starat o dobytek a rozdělávání ohně, v moderní době si užijete válčení s pomocí tanků či vývoj raketoplánu.

Náboženství bylo důležitým prvkem ještě v Civilizaci 4. Pro pátý díl ho autoři nejprve škrtli, aby ho v aktuálním přídavku mohli opět oživit v kompletně přepracované podobě.

Civilization 5: Gods & Kings

Zatímco ve čtvrtém dílu došlo po výzkumu určité technologie k automatickému objevení určitého směru víry, můžete si tentokrát své náboženství sami zvolit. Jakmile se vám v úvodních fázích prostřednictvím výstavby určitých budov nebo objevení městského státu povede nasbírat dostatečný počet bodů víry, můžete položit základní kámen vlastnímu náboženství. Víra přitom funguje stejně jako zlato nebo kultura, je tedy samostatnou herní "surovinou", kterou produkujete stavbou určitých budov nebo bonusy.

Jak své náboženství pojmenujete, je pouze a jen na vás. Stejně tak se rozhodnete, na jakých základech bude stát. Čím déle hrajete, tím více základů můžete aktivovat. Maximálně je jich pět, akorát Byzantinci (jeden z devíti nových národů ve hře) mohou své náboženství opřít o šest prvků.

Civilization 5: Gods & Kings

Podle toho, pro jaký ze základů se rozhodnete, bude mít náboženství také efekt. Můžete například získávat spoustu bodů víry, ale náboženství lze využít i pragmatičtěji k vyšší produkci či kulturnímu rozmachu.

S náboženstvím si užijete vůbec spoustu zábavy. Například se můžete pokusit ho rozšířit do co možná nejvíce koutů světa.

Fotogalerie

Vrátila se ale také špionáž, i když přeci jen v poněkud osekané podobě. Namísto klasických špionů coby jednotek se tentokrát vše odehrává přes samostatné menu. Bohužel se činnost špionů nedá příliš ovlivňovat. Jakmile je rozešlete do jejich cílových měst, nastoupí automaticky na svou běžnou dráhu. Občas se jim podaří ukrást nepřátelskou technologii nebo předpovědět pohyb cizích jednotek, ale bez větší kontroly na to nelze příliš spoléhat.

Přes určité zklamání ze špionáže je však Civilization 5: Gods and Kings povinností pro všechny fanoušky pátého dílu. Pro ně představuje skvělý důvod, proč se ke hře vrátit, pokud už ji opustili. Zklamáni by být neměli.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 137 čtenářů

Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

České Mashinky přidávají nové dieselové lokomotivy a řadu vylepšení

Mashinky

Vývoj vynikající strategie Mashinky zdárně pokračuje vpřed. Nejnovější vylepšení hru nijak zásadně nemění, ale přidává...

Další z rubriky

RECENZE: WarioWare Gold láká na tři sta hříček i svérázný humor

WarioWare Gold

Zlý, tlustý a po penězích toužící Wario je zpět v plné síle. WarioWare Gold baví prověřenou hratelností, spoustou...

RECENZE: Not Tonight je sžíravá kritika Velké Británie po brexitu

Not Tonight

Jak by mohly vypadat děsivé důsledky brexitu? To zjistíte v kůži jednoho nešťastníka, jehož život se rázem změnil kvůli...

RECENZE: Letošní FIFA sází na Ligu mistrů, jinak je vše při starém

FIFA 19

Zase o trochu lepší fotbal než v minulém roce, ale opět jistá pachuť z toho, že musíme platit plnou cenu za hrstku...



Najdete na iDNES.cz