Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co přinesla do PoR třetí edice D&D?

  12:00aktualizováno  10:53
Jedním z největších lákadel na nedávno vydané RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor bylo bezesporu začlenění třetí edice pravidel D&D. Jak tato implementace dopadla? Co přinesla nového? Co starého zrušila? A jak to vlastně všechno dopadlo? Na tyto zásadní otázky vám odpovíme již nyní, krátce před vydáním recenze.

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor Není žádným tajemstvím, že největším lákadlem na nedávno vydané RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor byla kromě grafiky hlavně implementace třetí edice pravidel Dungeons & Dragons. Protože se jedná o skutečnost pro žánr počítačových RPG poměrně závažnou, rozhodli jsme se vám ještě před samotnou recenzí (která je již za rohem, nebojte) přinést článek o tom, jaké jsou hlavní rozdíly mezi doposud používanou druhou edicí a tou novou a jak je s nimi v Pool of Radiance naloženo. Jak asi tušíte, některé změny jsou dobré, některé ne, u jiných záleží na tom, jak na věc nahlížíte... Tak tedy žádné další zdržování a vzhůru do toho.

Poměrně viditelné (i když ve svém principu vesměs nepříliš převratné) změny nastaly u vašich hrdinů. Hned na první pohled si asi všimnete, že kvalita útoku a obrany (tedy THAC0 a AC) už se nezlepšují směrem dolů (čím nižší, tím lepší), ale rostou, což je podle mého názoru o něco přehlednější. V PoR jsou obsažena všechna nová povolání (Sorcerer, Barbarian a Monk) známá již z Baldur´s Gate II, ale bohužel zde chybí druid, bard a klasický mág, jehož kouzlení se od Sorcerera přeci jen liší. Hráči mající v oblibě gnómské postavy budou zklamáni Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor absencí této vypečené rasy, na druhou stranu je zde půlork, což potěší. Postavy mají stále šest hlavních vlastností (síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost a charisma), ale u některých se změnil význam (ponechme teď stranou, že se trochu změnily bonusy a postihy). Kupříkladu charisma má vliv na úroveň kouzel, které je Sorcerer maximálně schopen seslat - čaroděj s charismou 15 se časem propracuje až ke kouzlům páté úrovně, zatímco čaroděj s charismou 11 skončí hned u prvolevelových kouzel typu Magic Missile či Sleep. To mě osobně připadá jako obrovský nesmysl, pochopil bych to u ovládacích kouzel, ale aby na charismě čaroděje záviselo, zde je schopen seslat Fireball či nikoliv, to je do nebe volající hloupost. Charisma je tak pro čaroděje důležitější než inteligence. Ta však obecně patří mezi důležité vlastnosti, neboť upravuje příděl získávaných zkušeností (zatímco v AD&D příděl XP nezávisel na inteligenci, ale postavy s hlavní vlastností 16 či víc měli bonus 10%) a také přibývání dovedností, což je další novinka v PoR.

U všech postav se objevují dovednosti jako poslouchání, všímavost, hledání, léčení, plížení a podobně, navíc některé postavy mají v závislosti na povolání i speciální dovednosti (odemykání zámků, odstraňování pastí, poznávání kouzel a další) a schopnosti (uhýbání před Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor střelami, barbarský "rage", zlepšená iniciativa a podobně). Některé tyto dovednosti se zhorší, pokud postavě obléknete brnění (například plížení), brnění navíc může přivodit neúspěch při sesílání kouzel. Sama existence těchto dovedností je velice potěšující (i když v „papírovém“ AD&D byly, jen se neobjevily v žádné počítačové konverzi), ale zamrzí jiná věc. S postupujícími úrovněmi se postavám sice dovednosti zlepšují, k naštvání ale je, že si nemůžete při přestupu na vyšší level sami rozdělit nějaké body, ale počítač vám postavu "přestoupí" automaticky, včetně náhodného nahození hitpointů. To docela naštve, jelikož bodový systém dovedností přímo vybízí k "piplačce" s postavami ve stylu hrdiny her Fallout či Arcanum.

Mezi dovednostmi se vůbec neobjevují zbraňové skilly, ale postava s danou zbraní prostě buď umí nebo neumí (třeba čaroděj s obouruční sekerou). Opět odklon od logiky, ale hra PoR si v tomto zjednodušovacím trendu celkem libuje. Naopak krokem kupředu jsou kouzla nultého levelu (u kněze i u čaroděje), které zahrnují takové drobnosti jako světlo, vyléčení jednoho hitpointu a podobně (ovšem kdo zná různá rozšiřující pravidla pro AD&D, ten se již s „Cantripy“ asi setkal). Změnou prošel i systém kouzlení - už není potřeba Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor memorovat či modlit kouzla dopředu a mít je pak fixně připravena k použití, ale postava prostě může seslat určitý počet libovolných kouzel z každého levelu. Tato změna bude mít nejspíš své zastánce i odpůrce - já osobně si myslím, že papírové D&D ztratí na kráse spočívající v nutnosti předvídat další vývoj, ale pro počítačovou hru je to nejspíš vylepšení (konec konců přiznejme si, že když jste někam vlítli se špatným portfoliem kouzel, tak jste boj buď vyřešili i bez nich, nebo jste použili Load).

V PoR je nově řešena i kombinace povolání u jedné postavy - při každém přestupu na vyšší úroveň si prostě zvolíte, v jakém povolání se má postava vylepšit. Třetí edice použitá v PoR přináší samozřejmě mnohem více změn, ale pro účely tohoto článku byl stručný přehled novinek použitých v PoR snad dostačující. Pokud byste považovali za důležitou i nějakou další změnu, tak tu samozřejmě máme diskusi :o). A pro ty trpělivé čtenáře, kteří se dostali až sem, mám na rozloučenou jeden veselý citát Great Wyrma Athauglase: „Welcome to the greatest treasure-house in all the realms…Oh, and welcome to your deaths.“

Autor:


Témata: Fallout


Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Logitech G Powerplay
Herní myši Logitech G703 a G903 nabíjí přímo podložka. Jaké jsou?

Myš představuje pro hráče zcela zásadní doplněk, jehož pečlivý výběr ovlivňuje ve značné míře nejen herní prožitek, ale na profesionální či poloprofesionální...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.