Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Conan - metrák svalů v akci

  12:00aktualizováno  24. března 5:28
Dvoumetrový chlapík s mečem neprojde jen tak bez povšimnutí a snad i proto se z cimmerského barbara stala povšechně známá osobnost. O převedení do moderní herní podoby se však až nyní pokoušejí tvůrci povedené FPS Chaser.

ConanAčkoliv to možná není na první pohled zřejmé, historie simulace boje sečnými a bodnými zbraněmi nablízko, ač řídká jako les po zásahu Lidlu, sahá až do dřevních dob počítačového hráčství. Avšak pomineme-li osmibitovou plošinovku Conan the Barbarian a jiné, nastává pravý rozvoj podobných her až s příchodem 3D prostředí. Středověká akce Die by the Sword se svým systémem VSIM ukázala, že přímé ovládání pohybu meče myší není tím pravým ořechovým, tedy alespoň ne pro jedince normálně anatomicky obdařené a nervově obrněné. Naproti tomu španělská rubanice Severance: Blade of Darkness, oplývající mimo jiné dodnes bezkonkurenční fantasy atmosférou, dokázala zakovat ladné údery seker a palcátů do několika kláves a jejich kombinací ústících v řadu vražedných komb. Právě se Severance toho má nový počin slovenského týmu Caudron, jenž nás docela nedávno zaujal nadprůměrnou FPS akcí Chaser, společného nejvíce.

Od své premiéry v knihách Roberta E. Howarda prošel Conan již bezpočtem adaptací, z nichž stojí za zmínku především ta komixová z produkce Marvelu a dvojice stejnojmenných filmů s Arnoldem Schwarzeneggerem v Conanhlavní roli urostlého Cimmeřana. Jedna věc však všechny mutace spojuje – klasický, nekomplikovaný a o to více lákavý příběh válečníka, jehož myšlenkové pochody oscilují výhradně mezi slovy pomsta, obouruční meč a Crom. Ani autoři herního Conana neopouštějí zaběhnutou kolej a nabízejí tak jednoduchou, nicméně dobře podanou zápletku těžící z vyplenění barbarovy rodné vesnice tajemným kultem supa. Již začátek hry se nese v duchu zmíněného filmového zpracování, kdy je děj uveden věky ošlehaným temným hlasem vypravěče, aby se vzápětí sám Conan střetl s nevyhnutelnou pravdou o osudu svých blízkých, za hřmění filmové skladby Riders of Steel z pera Basila Poledourise. Poněkud smutné je, že ačkoliv se na příběhu podílel snad nejznámější český překladatel fantasy, Jan Kantůrek, hra postrádá jakékoliv výraznější dějové zvraty. Tu Conan zachrání krásnou otrokyni Zairin před obětováním, tu osvobodí vězněný klan domorodců, v zásadě se však jedná stále o to samé. Naštěstí hra plyne vlastním tempem stále kupředu a v pozdějších fázích hráče díky neustálému odkrývaní nových prostředí vyloženě nutí k postupu.

Jak již bylo uvedeno v úvodu, hra svým stylem nejvíce inklinuje k Severance: Blade of Darkness. To v tomto případě neznamená jen přehledný pohled třetí osoby, ale zejména systém rozličných úderů vyvolávaných jednoduššími či složitějšími kombinacemi kláves, jejichž získávání představujeConan alespoň minoritní RPG element. Adventurní činnost se omezuje toliko na občasné použití několika málo předmětů na tom správném místě a boj se tak stává alfou i omegou hry. Za zabití každého protivníka se na Conanovo konto přičítá několik bodů, jež lze posléze dle uvážení rozdělit mezi velké množství pohybů, rozčleněných dle použité zbraně na údery mečem nebo sekerou a palcátem. Kvůli přehlednosti jsou kreace v menu názorně předváděny herní postavou a dále odstupňovány do tří úrovní. Protivníků a tím pádem i zkušenostních bodů je ovšem dostatek, a tak není třeba příliš dlouho zvažovat, zda vybrat efektní otočku ukončenou podebráním protivníka čepelí sekery, nebo drtivý úder obouručním mečem.

Z opětovného srovnání se Severance však Conan nevychází zcela bez šrámů. Tam, kde přes tři roky stará akce nabízela desítky rozličných zbraní spojených se specifickými komby, spokojili se slovenští autoři toliko s několika málo meči, palcáty a sekerami, pro něž jsou kombinace kláves vesměs stejné. Jediným zpestřením je mýtický meč Atlanťanů, jehož součásti lzeConan naleznout roztroušené napříč celou hrou a hráč se tak k jeho použití dostane až v závěru. Samotný charakter boje je na druhou stranu příjemně jednoduchý a v pokročilé fázi hry ústí ve skutečný balet smrti. Vražedné údery plynule přitékají pod náporem tří akčních kláves, jimž asistuje neprostupný kryt a přestože jakákoliv taktika zde prostor nedostává, hráč se díky mnohonásobné přesile rozhodně nudit nebude. „Boj v chumlu“ je řešen podobně jako v nedávném Princi z Persie – stisknutí klávesy v příslušném směru určuje protivníka, vůči němuž barbar povede následující výpad.

Zbraní dvojsečnější než dvoubřitá sekera je opravdu bohatá variabilita prostředí, kterými se Conan během své pouti ubírá. Hra je rozdělena do mnoha menších celků, jež se často samostatně, nicméně velice rychle nahrávají. Tím je ovšem také dána proměnlivost kvality jednotlivých úseků, která se paradoxně projeví hned na počátku. V úvodních Černých horách si dali sraz nejen zmatený level design s tuctovým prostředím, ale rovněž slabí a nevýrazní protivníci. ZlomConan nastává těsně před druhou čtvrtinou hry, kdy Conan navštěvuje podzemní město prokleté civilizace a dochází ke konfrontaci s prvním nápaditým bossem. Bohužel, mnoho lidí nepřekouslo nízkorozpočtové béčko evokující úvod, jenž by zasloužil urychlenou amputaci.

Stejně jako Chaser je i Conan hrou poměrně rozsáhlou; kromě podzemních měst, kamenných pevností a neprostupné džungle se zde objevuje krátké intermezzo v přístavním městě Kordava, kde je švihání čepelí vystřídáno během od krámku ke krámku při pátrání po informacích o kultu supa a také jednou hospodskou rvačkou.

Přestože Conan vychází zároveň na konzolích, PC verze s sebou mnoho civilizačních (či spíše konzolizačních) chorob nenese. Snad až na způsob ukládání pozice prostřednictvím svatých kamenů, řídce roztroušených napříč celým království Aquilonie. Tento koncept jde ale ruku v ruce s aspektem, který by se dal charakterizovat jako jakási Cromova druhá šance; Conanpokud hráč v průběhu akce zemře, je automaticky přenesen doprostřed astrální či pekelné arény, kde proti němu nastoupí protivník korespondující s aktuálním prostředím. A pokud barbar náhodou zemře v těsném sledu několikrát, protivníků začne plynule přibývat, což je jistě originálním zpestřením.

Od svým stylem jednoduché rubanice nelze očekávat nijak závratnou inteligenci protivníků. Autoři toto očekávání beze zbytku splnili a jak již uvedl Ondřej Zach v našich dojmech z dema, pohybové schopnosti nepřátel představují běh (popřípadě belhání) po přímce a útok. Obrněnec se tak často zarazí ve dveřích nebo zasáhne svého soukmenovce, což akcím, vedle stříkající krve a objevujícím se šrámům na hlavní postavě, překvapivě dodává šťávu. Nápaditost protivníků opět graduje až s přibývajícími zářezy na jílci, za zmínku stojí zajímavě rozpohybovaní kostlivci, domorodí šamani nebo rachotící kamenní bojovníci.

Grafický engine podtrhuje ladění herního prostředí do fantasy nádechu a nutno uznat, že se záměr vydařil. Stran architektury pevností a ponurosti podzemních kobek není téměř co vytknout. SnadnoConan se tak dá překousnout i místy jednoduchá grafika, která si často dopomáhá obyčejnými dvourozměrnými pozadími v dálce, což má na druhou stranu velmi příjemný dopad na rychlost hry. Pokud byla zmíněna originální hudba převzatá ze stříbrného plátna, žel se jedná o pouhé dvě skladby spojené s úvodním vyprávěním a intrem. Ovšem ani samotný herní hudební doprovod se nenechá zahanbit. Ženské vokály a temné chóry Poledourisovo dílo úspěšně vykrádají a co na tom, že se ke konci opakuje vesměs jedna a ta samá skladba.

Chválu bohužel nelze pět na stranu podivně se chovající kamery. Ačkoliv je většinou ovládána přímo myší, občas se, snad z trucu, zasekne a hlodavec počne ovládat pouze otáčení postavy. Výhled pak ustrne buď nadobro zašprajcovaný někde v ornamenty zdobeném kusu skály nebo se začne zaobírat sledováním Conanovy bederní roušky, kterou kamera zřejmě shledala velmi sexy. Druhým handicapem, jemuž však lze rychle navyknout, je těžkopádný pohyb vlastního charakteru. Pomalé úkrokování sto deseti kil svaloviny je během obyčejné chůze nepoužitelné. Využití nastává až při Conansoubojích, ovšem i zde je lepší spolehnout se na bleskové kombinace úderů než na jakoukoli uhýbací taktiku.

Conan ve výsledku zajišťuje slušnou zábavu založenou na jednoduché a neutuchající akci kořeněné množstvím speciálních úderů, častými souboji s bossy a přislazené několika nízkokalorickými puzzly. Hra tak trochu připomíná severskou Rune, která však byla svým zpracováním přece jen o třídu výše. Přestože královnou fantasy akcí zaobírajících se bojem nablízko zůstává neohroženě Severance, neměl by Conan projít bez povšimnutí zejména u entit řadících na seznam potřebností obouruční meč vedle zubního kartáčku. Škoda jen několika nepovedených úrovní v úvodu a místy delirické práce kamery. Nebýt toho, mohl svalovec dostat kulatou osmdesátku.

Conan
Minimum: P-1000, 128 MB RAM
Optimum: P-1500, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: demo / screenshoty / in-game video #1, #2, #3
Výrobce/distributor: Cauldron / TDK Mediactive
Distributor v ČR: N/A
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Nebýt slabého počátku a několika amatérských chyb, aspiroval by Conan na post nejlepší rubanice s mečem za posledních léta.
Hodnocení: (info) 73%
Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.
Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.

r.v. 2012, naj. 111 000 km, diesel
240 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.