Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Conflict: Global Storm – zpět v akci

  12:00aktualizováno  2. listopadu 5:10
Borci z Pivotal Games se pustili do v pořadí již čtvrtého Konfliktu, tentokrát dokonce globálního. Máme se čeho obávat nebo to naši bratři ve zbrani opět zvládnou na jedničku?

Conflict: Global Storm Příznivci akčních her se obecně člení do dvou táborů. Jedni preferují neutuchající adrenalinovou 3D řežbu s minimem strategických prvků, druzí zase upřednostňují taktické orgie, při nichž vynikne jejich vůdcovská bonita. Co se týče čtvrtého pokračování série Conflict s podtitulem Global Storm, můžeme směle říci, že stratégové a taktici si určitě přijdou na své.

Jména Bradley, Jones, Connors a Foley jsou známy všem, kteří přišli do kontaktu s pilotním projektem série, nesoucím podtitul Desert Storm. Zmínění váleční veteráni jsou jako členové speciální jednotky nasazeni do boje proti neonacistické teroristické organizaci „Březen 33“. Ta se hodlá za asistence extrémního násilí a vyděračských praktik ujmout pomyslné vlády nad světem a ve své fanatické touze se nehodlá zastavit před ničím. Únosy politických špiček, případně jejich rodinných příslušníků, jsou jen začátkem v řadě zločinů, jejichž následkům či hladkému průběhu má komando veteránů, zde zvané „Red Team“, zabránit. A že to pro čtveřici hrdinů nebude procházka růžovým sadem, na to můžete vzít jed.

Conflict: Global Storm

Významnou částí hratelnostního potenciálu CGS je systém ovládání činností jednotlivých členů jednotky.

Jak už se stalo v žánru taktických akcí zvykem, jednotlivé herní úrovně jsou do hry zapracovány formou bojových misí, při jejichž absolvování plní čtyřčlenná úderná jednotka konkrétní bojové cíle. Kromě primárních úkolů, spočívajících v zásadních strategických činnostech jako jsou kontaktování spojeneckého oddílu či zajetí teroristického vůdce, jsou ke splnění předurčeny také úkoly sekundární, jejichž předmětem je například zničení komunikačních zařízení. Vzhledem k lokalizaci jednotlivých misí do různých oblastí světa se tyto vzájemně liší nejen svým obsahem, ale také vizuálním projevem. V souladu s probíhajícím dějem jsou pak propojeny působivými FMV, což ve výsledku vytváří parádní, příchutí reality dochucenou, akční zábavu.

Conflict: Global Storm Významnou částí hratelnostního potenciálu CGS je systém ovládání činností jednotlivých členů jednotky, který dává vyniknout individuálním kvalitám hráče i jeho týmovému cítění. Vcelku jednoduchým způsobem, pomocí jednoduchých kombinací stisků akčních tlačítek ovladače, je hráči umožněno kdykoliv převzít identitu libovolného člena jednotky. Hravě se tak můžete stát v jedné minutě sniperem a v dalším okamžiku třeba specialistou na výbušniny a těžké zbraně. Bez ohledu na aktuální identitu je vám ponechána schopnost velení nad zbylou částí týmu, které je účelné, komplexní a překvapivě i velmi jednoduché. Snadno proveditelnými příkazy můžete jednotlivým parťákům nebo celému zbytku týmu určit bojové pozice anebo rozkázat provedení akcí jako jsou průzkum, detonace strategických cílů, krytí jiného člena komanda, dokonce i léčení zraněných. Navíc je možné provedení popsaných rozkazů oddálit a uskutečnit je současně na příkaz velitele. S ohledem na skutečnost, že všechny činnosti probíhají v reálném čase, je zmíněná „akce na povel“ vhodná zvláště v situacích, kdy je koordinace týmu nutná pro získání Conflict: Global Storm momentu překvapení. Zároveň s chválou je však nutné zmínit se o malé možnosti průzkumu oblasti, což se nepříjemně projevuje při určování strategie postupu.

Při přestřelce se dotyčný jedinec bude ohánět nepříliš přesvědčivě pistolí, místo aby sebral opodál ležící Uzi.

Je jasné, že výše popsaná dávka potřebných taktických dovedností by leckterého nováčka v žánru položila na lopatky. Proto je do menu hry zapracována položka Training, umožňující podstoupit dvě tréninkové mise, v jejichž průběhu je hráč seznámen s pohybovými technikami, obsluhou zbraní a v neposlední řadě i se základy řízení týmu.

Pár tipů

Zbraně v akci
Kromě možnosti určit způsob střelby stojí za zmínku trojí způsob míření – od pasu, standardní míření a přesné míření. Na úkor lepšího zacílení pochopitelně tratíte na zúžení úhlu pohledu, což může být smrtelné obzvláště v případě, že se ve vaší blízkosti ocitne nepřátelský útočník. Na blízku se tedy nejpřesnější střelba příliš nevyplácí. Zvýšit přesnost střelby a zároveň znesnadnit zacílení sama sebe nepřítelem lze zakleknutím či zalehnutím. I tato výhoda se negativně projeví na mobilitě postavy.

Specialisté
Nevyplácí se hazardovat se  specializacemi členů týmu. Je nutné je respektovat, protože opačný přístup k věci je potrestán snížením bojeschopnosti týmu. Nemá tedy smysl dávat do rukou Connorse odstřelovačku, když umí daleko lépe zacházet s RPG.

Conflict: Global Storm Co se týče akceschopnosti a inteligence jedinců, můžeme říci, že AI hlavních postav (stejně jako nepřátel) je na slušné úrovni. Krytí se týmových členů za překážkami i jejich přiměřeně přesná střelba dává hráči pocit jejich vysoké bojeschopnosti a ten se díky tomu nemusí zabývat otázkou, zda ten či onen jedinec vyžaduje osobní řízení či nikoliv. Jediný nedostatek, kterým bychom se u inteligence postav mohli zabývat s ohledem na jejich akceschopnost, je absence logiky při nedostatku munice. Abychom jej mohli vysvětlit, přijměte nejprve pár informací o inventáři postav.

Každý člen jednotky s sebou nese malou polní, v níž lze nalézt různé typy granátů, zásobníky s náboji, lékárničky, miny atp. Kromě toho si může každý z nich přehodit přes rameno dvě větší zbraně (např. brokovnici + útočnou pušku) a k pasu připevnit pistoli. Zvláště zajímavým příslušenstvím jsou víceúčelové miny Claymore, které lze použít jako past na pronásledovatele, časovanou anebo dálkově odpalovanou nálož. Významně mohou zvrátit průběh boje s přesilou granáty, jejichž interval odpálení Conflict: Global Storm lze přidržením v ruce zkrátit (přijde vhod při hodech na malou vzdálenost). Uvedený arzenál většinou poskytuje dostatečné prostředky k úspěšnému absolvování mise, ale řekněme si na rovinu – kdo z nás je schopen minimalizovat muniční výdaje a likvidovat oponenty s minimálně padesátiprocentní úspěšností zásahu? Asi se moc takových čarostřelců nenajde. Spíše se ve většině budeme pohybovat okolo zdravých pětadvaceti procent. U rozsáhlejších misí tudíž lehce může nastat situace, že ta či ona postava najednou bude trpět akutním nedostatkem střeliva. Jelikož je v žánru obvyklou praktikou sebrání zbraně mrtvému nepříteli či drancování nepřátelských muničáků, nepřekvapí nikoho, že uvedené sběratelské praktiky se mohou uskutečnit na základě hráčova velitelského příkazu. Zde se ale nalézá ona dříve naznačená chyba v AI. Pokud totiž danému jedinci sebrání munice (resp. jiné zbraně) nepřikážete, sám to neudělá. V praxi to pak vypadá tak, že při přestřelce se dotyčný jedinec bude ohánět nepříliš přesvědčivě pistolí, místo aby sebral opodál ležící Uzi. Tento poznatek budiž archivován pro vývoj dalšího dílu Conflictu, při jehož tvorbě se snad s tímto aspektem vývojáři poperou poněkud lépe.

Conflict: Global Storm Stejně jako v realitě, i ve hře jsou vojáci za své výkony po právu odměněni. Zúčtování se lze dočkat po ukončení každé mise a přináší hned několik typů odměn. V prvé řadě je každý člen týmu ohodnocen odpovídajícím množstvím zkušenostních bodů, jejichž rozsah závisí zpravidla na počtu zabitých nepřátel. Po dosažení příslušného počtu zkušeností je dotyčnému zvýšena hodnost. Kromě tohoto ocenění čeká na obzvláště zdatné jedince medaile, která je udělována třeba za v rámci mise obdržené bonusy za nepozorované zabití oponenta nožem nebo jinou tichou zbraní.

Nástin realismu můžeme spatřit nejen v uvedeném systému odměn, ale hlavně také (a to hráče zajímá především) v úrovni grafického zpracování postav, zbraní a herních oblastí. Bojem způsobené poškození terénu a světelné efekty při přestřelkách jsou kvalitně dokreslovány ozvučením, což poznáte zejména při aktivaci formátu Dolby Pro Logic II. Rozhovory týmových kolegů, ale i hlášky oponentů krásně dotváří atmosféru (ještě teď se směji nad překvapením ruského žoldáka ve chvíli, kdy uviděl naši partu a

Klady a zápory

Plus Systém řízení týmu
Plus Grafika & zvuk
Plus Online multiplayer

Mínus Slabší průzkum lokací

zvolal „Amerikánci!“). Závěrem je nutné ocenit i poprvé v sérii přítomný online multiplayer, který je výtečným návdavkem k již tak dost dobrému hernímu menu.

S ohledem na uvedené lze odpovědně prohlásit, že Global Storm je očividně jedním z nejlepších výtvorů v sérii Conflict a jako takový si zaslouží odpovídající ocenění i pozornost hráčské komunity. Zvláště pak těch pařmenů, kteří si i v rámci hry rádi protáhnou mozkové závity a kterým zdaleka nezáleží jen na počtu dosažených fragů.

Conflict: Global Storm
Výrobce/Vydavatel Pivotal Games/Eidos
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, 4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 387 kB
Verdikt: Výborná akční hra s nádechem reality, k jejímuž vychutnání je nutné disponovat jistou dávkou takticko-strategického myšlení.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:


Témata: Bonita, Xbox

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Další z rubriky

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru

Star Wars Battlefront II

Multiplayer očekávané akce Star Wars Battlefront 2 hodnotíme ve dvou. Zatímco Honza Srp je za toho hodného, role kata...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

Chystáte se na hory?
Chystáte se na hory?

Pořiďte zímní výbavu rychle a levně. V našem bazárku najdete vše, co potřebujete na zimní radovánky.

Najdete na iDNES.cz