Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cultures 2 - žhavý návod #1

  12:00aktualizováno  22. listopadu 8:50
Rozjíždíme sérii návodů na strategii Cultures 2. V tomto díle jsme pro vás připravili seznámení s ovládáním a samozřejmě plnými hrstmi rozdáváme základní tipy a triky. V těch dalších se zaměříme na podrobné řešení kampaně. Komplexnost hry umožňuje více stylů hry a tak si na své přijdou i ti, kteří vyznávají vlastní styl.

Přinášíme vám první díl návodu na povedené Cultures 2. V tomto díle se budeme zabývat ovládáním hry a základními tipy a triky, v dalších si krok za krokem projdeme celou kampaň. Předložený návod není popisem jediného možného způsobu hraní, to nelze. Hra je velmi komplexní a dá se absolvovat různými styly. Tento návod nabízí pouze jeden z nich.

Cultures 2 - základní tipy a triky

Ovládání

  • Asi nejlépe se hra ovládá kombinací myši a klávesnice.
  • Mezerník vyvolává akční nabídku jednotky, která je buď vybraná nebo nad kterou je zrovna umístěný kurzor. Je to mnohem rychlejší a pohodlnější než pomocí pravého myšítka.
  • Je velmi praktické přidělit pomocí Ctrl+0-9 jednotkám (nebo skupinám jednotek) číslo. Když se třeba takový Průzkumník zatoulá bůhvíkam a vy ho zrovna neodkladně potřebujete, protože pro něho máte speciální úkoly, jeho osobní čísílko vám ho pomůže najít. Jeden stisk otevře panel s jeho vlastnostmi a náhledem, druhý na něj navíc vycentruje i pohled. A máte ho.
  • Máte-li ve zvyku nechávat Průzkumníka někde osamoceně pobíhat, zatímco vy se věnujete správcování ve vesnici, vyplatí se otevřít si malé okno (vybrat postavu a kliknout na ikonku s okem) a průběžně ho na jeho toulkách sledovat. To ostatně platí i pro jakékoliv jiné jednotky (Bjarniho, skupinu vojáků při přesunu k nepřátelským pozicím, kupce na cestě za obchody…)
  • Klávesa P pauzuje hru – obrazovka sice nepříjemně potemní, nicméně je během pauzy možné rozdat Vikingům konkrétní příkazy. Při nečekaném přepadu nebo jakékoliv náhlé komplikaci je to možnost k nezaplacení.
  • Klávesa „.“ (tečka) vám ukáže všechny Civilisty, to znamená človíčky bez přidělených profesí. Aby vesnice prosperovala, měl by každý nějakou práci mít. A nejen mít, taky by ji měl dělat!
  • Klávesa H vycentruje obrazovku na ústředí. Umožňuje to rychlý náhled na dění ve vesnici, i kdybyste v tu chvíli byli na druhém konci mapy.
  • Kliknutí levým myšítkem na vybranou postavu v seznamu profesí nebo v panelu s vlastnostmi na ni vycentruje pohled. Můžete tak okamžitě najít kohokoliv, i když třeba zrovna spí ve vysoké trávě mezi domy a není mu vidět ani špička nosu.
  • Všichni Vikingové s vámi komunikují pomocí písemných hlášení, která se ukazují nahoře na obrazovce. Vyplatí se je číst, kromě informací, že nemohou najít vhodného partnera nebo že se nudí, vám často sdělují i životně důležité věci. To, jestli budete dostávat všechny zprávy nebo jen ty podstatné, lze nastavit.
  • Postava, s níž se dá hovořit (to platí hlavně pro plnění misí v kampani), má nad sebou v bublině jakési sluníčko. Stačí se k ní přiblížit a pokud jste nepřeskočili nějakou dějově důležitou část, rozhovor automaticky proběhne.
  • Při přepnutí do jiné aplikace se hra, na rozdíl od většiny ostatních, nezastaví, ale pokračuje nerušeně dál. Pamatujte na to. Může to být výhoda – vesničané usilovně budují vesnici, zatímco vy třeba myjete nádobí; ale může to být také prokletí - Vikingové umírají v nečekané bitvě, zatímco vy brouzdáte kdesi po Bonuswebu a drbete v diskusích :o).

    Vikingové a jejich vesnice

  • Bjarni, hlavní hrdina, je mezi ostatními Vikingy výjimkou, rozhodně podle něj neposuzujte jeho krajany! Ke šťastnému a spokojenému životu totiž nemusí jíst ani spát, nepotřebuje zbraně, boty, lektvary, domov ani manželku. Je to úžasně skromný chlapík… O ostatních se nic takového říct nedá. Naopak…
  • Při zakládání vesnice se vyplatí přemýšlet a trošku plánovat. Vzdálenosti mezi bydlením, pracovištěm a skladištěm by měly být co nejmenší, protože Vikingové neradi tráví čas dálkovými pochody. Pokud by vzdálenost byla opravdu extrémní, mohli by také třeba cestou z práce domů umřít hlady. Viking, který bydlí v obydlí, si totiž sám od sebe nenatrhá bobule (lze mu to přikázat), ale jde se najíst domů.
  • Přestože je ryze z lidských důvodů ideální, aby měl každý Viking svoji vlastní životní družku, stačí ve skutečnosti do každého domu žena jediná. Všechny vikingské ženy jsou zcela nesobecké a mají široká srdce. A obstarají potravu a potřebné vybavení (nádobí, nábytek, olej) pro všechny domácnosti v domě, ať už si o tom jejich právoplatní manželé myslí, co chtějí.
  • Vikingské slečny milují děti a budou ochotně rodit jednoho mrňouska za druhým, jen aby naplnily vaše představy o plánovaném rodičovství a výsledném stavu populace. Ale aby miminka mohly mít, potřebují střechu nad hlavou, dostatečnou zásobu jídla a hlavně manžela. Málo platné, je to jiný kraj s jinými mravy a úplně jiným systémem sociálního zabezpečení…
  • Průzkumník je mimořádně důležitá jednotka, nepodceňujte ho. Nejen, že daleko vidí a je rychlý, takže dokáže v krátkém čase odkrýt široké okolí, jako jediný ze všech profesí dokáže stavět ukazatele. Ve vesnici s chytře vybudovanou sítí ukazatelů se nestane, aby Vikingové místo práce lomili rukama a naříkali, že nemohou najít stavební materiál, nářadí, jídlo nebo třeba boty, přestože vy bezpečně víte, že jedny úplně nové leží hned támhle za tou hromadou kamení. Bez ukazatele je Viking nenajde ani kdybyste ho k nim dovedli za ruku.
  • Ukazateli je také možné propojit vzdálenější místa - třeba vesnici a ložisko zlata za lesem, kde chcete, aby vaši těžaři začali kutat. To však přináší i řadu nevýhod. Vikingové jsou neskutečně zvědaví a budou se chodit dívat, jak jiní pracují, přestože vy byste byli mnohem raději, kdyby zůstali doma a dělali to, co po nich chcete.
  • Správně postavené ukazatele se poznají podle toho, že se na nich objeví směrovka či směrovky, propojující je mezi sebou navzájem (a na mapce v rohu obrazovky se objeví bílá pavučina). Pokud se směrovky (a pavučina) neobjeví, je vzdálenost mezi ukazateli příliš velká. Anebo jste postavili teprve první ukazatel, který se jaksi zatím nemá s čím propojit.
  • Další speciální schopností Průzkumníka je získávání volně se pasoucího dobytka - ovcí a krav. Stačí, když se těsně přiblíží a nad dotyčnou krávou se objeví modré srdíčko, čímž se stane vaší. Sama už potom vyrazí do vesnice, kde se klidně nechá zapřáhnout do vozíku nebo naporcovat do bifteků. Nejen, že je to jediný způsob, jak založit základní stádo pro vlastní chov dobytka, ale je to také možnost, jak Průzkumníkovi poměrně rychle navýšit zkušenosti.
  • Kdykoliv nemají vaši Stavitelé do čeho píchnout a ve skladech se válí hromada zbytečného lomového kamene, stavějte cesty. Vikingové se po nich pohybují mnohem rychleji.
  • Vesničané musí jíst a spotřebují spousty jídla. V počátcích jsou tři možnosti, jak jim stravu zabezpečit: lovem zvěře, rybařením a postavením farmy.
  • Farma je také úplně první budovou, kterou vaši Stavitelé mohou postavit. Chcete-li Farmáři ušetřit práci a hladovým vesničanům čas, a roste-li někde poblíž divoká pšenice, postavte farmu těsně vedle ní. Farmář se nebude zdržovat pěstováním a rovnou sklidí tu, co vypěstovala Matka Příroda.
  • Nabídka dalších profesí a staveb je založena na rozvíjejících se zkušenostech Vikingů. Například Farmář, který se naučí dostatečně pěstovat obilí, se může po nějaké době stát Mlynářem a v nabídce budov se zároveň objeví mlýn. Je dobré plánovat trochu v předstihu a než změníte Farmáři profesi na Mlynáře, mít na farmě vychovaného náhradníka. Totéž platí na celém vývojovém řetězci: Farmář – Mlynář – Pekař – Sládek. Je to důležité, aby se zachovala kontinuita produkce potravy. Obdobně to platí i pro jiná řemesla. Jak vývoj bude pokračovat, lze zjistit ze Stromu technologií v levé liště na obrazovce.
  • V jedné budově může být i více dělníků – například v hrnčířské dílně jeden Hrnčíř vyrábí střešní tašky a druhý nádobí.
  • Množství vyráběného zboží lze nastavit jednak v menu budovy a jednak v menu konkrétního dělníka. Je to pro hráče sice trošku pracnější, ale určitě je lepší určit dělníkovi, co má dělat, než ho nechat, aby vyráběl např. nekonečné množství dřevěných nástrojů, když jich pro celou vesnici potřebujete jenom dvacet kousků.
  • Škola umožňuje vyškolit každého vesničana v jakékoliv činnosti, kterou zná někdo z ostatních. Lze tak například z Lovce udělat rovnou Sládka, aniž by musel projít celým cyklem získávání zkušeností.
  • Sledujte nastavení pracovních oblastí. Pokud třeba Nosič vytrvale ignoruje hromádku vytěženého zlata, může to být proto, že ji nevidí – je mimo jeho pracovní oblast. Stačí oblast o kousek posunout – a hopla, zlato se stěhuje do bezpečí.
  • Na levé liště je i okno Specialit. V něm se jednak objevují nalezené listiny (např. stavební povolení, umožňující stavět bez surovin), ale hlavně je tady podokno s názvem Pro každého něco. Zde lze zadávat hromadné příkazy na vybavení se botami, nářadím, medovinou. Pokud například přikážete, aby si všichni vzali boty, všichni Vikingové se půjdou podívat, jestli jsou v některém skladišti a pokud ano, vybaví se jimi. Pokud je nenajdou, řeknou vám to.
  • Různě po mapě bývají poházené truhlice s bonusy. Rozhodně se vyplatí je vyhledávat a otevírat. Ve většině beden se ukrývá překvapení příjemné (lektvary, zbraně, vojáci, vesničané, amulety, stavební povolení atd.), ale občas zvítězí zlomyslnost autorů a z truhlice vyskočí třeba smečka vlků.
  • Kromě normálních beden, které umí otevřít kterýkoliv Viking, jsou i větší, magické. Ty dokáže otevřít pouze Druid.
  • Bonusové truhlice jsou často i uvnitř cizích osad. Místní o ně zájem nejeví, takže se vypravte na návštěvu spojenou s obhlídkou jejich města a tamní truhly vyberte sami. Ale pozor, přestože domorodci bedny otevírat nebudou, jsou pekelně rychlí, pokud jde o to, vyfouknout vám před nosem to, co z nich vypadlo.
  • Pokud se bedna otevřela a není vidět, co v ní bylo (je mezi stromy, budovami atd.), můžete zkusit vybrat nějakého Vikinga v blízkosti a podívat se, jestli se mu v nabídce předmětů, které mu můžete přidělit, neobjevil nějaký nový. Další možností je nechat Průzkumníka, aby postavil opodál ukazatel. Pokud v truhle byl nějaký předmět, objeví se vypsaný na směrovce.

    Boj

  • V ekonomických misích, kde nebudete bojovat s lidskými nepřáteli, hrozí největší nebezpečí od agresivních vlčích smeček. Jakmile se těmto šelmám dostane do spárů Průzkumník, Lovec nebo kterýkoliv bezbranný vesničan, zpravidla to skončí velmi zle. Vytipujte si proto místa, kde vlci číhají, jsou to většinou důležitá místa jako mosty a okolí beden, a pošlete na ně malou vojenskou jednotku (5-6 vojáků) vyzbrojenou meči nebo píkami. Lučištníci tady spíše překážejí, protože do rychlých cílů se špatně trefují. Mějte boj pod kontrolou a jakmile začne být některý z vojáků příliš zraněný, stáhněte ho do bezpečí.
  • Na prohledávání mapy je vůbec výhodné vytvořit skupinku z Průzkumníka a několika vojáků a posílat je na průzkumy společně. Případné problémy tak mohou řešit přímo na místě.
  • Medvědi jsou dalším nebezpečím jinak klidných map, také dokáží rychle zabít, ale pokud nejsou napadeni, zpravidla sami od sebe neútočí. Vlci a lvi ovšem zaútočí kdykoliv a na kohokoliv.
  • Máte-li v sousedství nepřátele, postavte směrem k nim aspoň dvě vzájemně se kryjící obranné věže a napěchujte je lučištníky. Do základní se vejdou tři lučištníci s krátkými luky a tři s dlouhými luky. Do vylepšené pak ještě po jednom lučištníku každé kategorie navíc.
  • Nepřátelé nejsou při útocích příliš vynalézaví, budou útočit ze stále stejného směru a stejným způsobem. Dobře postavené věže mohou jejich nájezdy odrazit, aniž byste se jim museli věnovat osobně.
  • Hrozí-li nájezdy nepřátel, využívejte mapku v levém dolním rohu ke sledování jejich pohybu. Stačí když Průzkumník odkryje dostatečně velké území kolem vesnice a na mapce si nastavíte zobrazování nepřátelských vojáků. Máte potom dost času na přípravu obrany.
  • Je-li vaše vesnice cílem vážnější invaze, vyplatí se v ústředí a obranných věžích aktivovat poplach – vesničané se honem poběží schovat. Nejen že jsou v bezpečí, ale také velice výrazně přispějí k obraně budovy střelbou z luků (asi je mají v dobách míru někde poschovávané). Méně početného útočníka tak dokáží vyřídit i zcela sami, bez vojáků.
  • Útočná válka je na organizaci mnohem obtížnější než obranná. Dohlédněte, aby vaše útočné jednotky byly vybaveny zbrojí, zbraněmi, botami, amulety (jsou-li), lektvary, medovinou, prostě vším, co může voják v poli potřebovat (doplňovat vybavení lze celé skupině najednou). Než zaútočíte, ujistěte se, že jsou vojáci odpočatí, vyspaní a najezení, a těsně před vlastním útokem jim zakažte regeneraci – potom se nestane, že se uprostřed bitky seberou a odejdou na maliny. Hned po bitvě jim ale regeneraci zase povolte. Bylo by hloupé a vojenského stratéga nedůstojné, kdyby jeho válečníci přežili bitvu a vzápětí umřeli hladem, protože nesměli jít na oběd.
  • Používání katapultů vyžaduje jednoho vojáka jako posádku a trošku cviku od vás. Katapulty mají někdy ohavný zvyk přijíždět k nepřátelským budovám zbytečně blízko a vystavovat se tak palbě nepřátelských obránců. Proto hned po prvním výstřelu ujeďte s katapultem o kus nazpět a zadejte útok znovu. Stroj už bude tentokrát chytřejší a bude pálit z nové, bezpečnější pozice, zpravidla zcela mimo dostřel lučištníků.
  • Vojákům rostou zkušenosti samozřejmě nejlépe v žáru bitev, ale také je možné je vycvičit zcela neromanticky, za peníze. V kasárnách může každý jednotlivý voják získat za jeden zlaťák pět procent zkušeností. Je to legitimní, byť trošku zbabělé, ale dobře rozvažujte, kdy a koho budete cvičit. Pokud například vycvičíte vojáka s dřevěným kopím na padesát procent a později mu zbraň vyměníte třeba za meč, všechny nabyté zkušenosti ztratí a začíná zase od nuly.

    Tolik pro dnešek z obecných tipů a triků, příště se už vtělíme do Bjarniho a pustíme se do vlastní kampaně.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Wolfenstein: The New Order
    Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

    Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

    Legacy of Kain
    Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

    Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

    Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
    Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

    Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

    Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
    Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

    Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

    Cook, Serve, Delicious! 2!!
    Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

    Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

    Další z rubriky

    Civilization III
    Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

    Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

    Wolfenstein: The New Order
    Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

    Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

    Legacy of Kain
    Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

    Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

    Grafton Recruitment Praha
    EHS MANAŽER | PRAHA VÝCHOD

    Grafton Recruitment Praha
    Praha
    nabízený plat: 50 000 - 65 000 Kč

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.