Další drobná revoluce. Xbox míří do mobilu

  0:02aktualizováno  0:02
Letošní rok přinese spoustu nových technologií. Máme tu Xbox v mobilu, univerzální konzolový ovladač i hry v DX11.

Minulý týden by byl z herního hlediska dost nudný, kdyby nebylo GSM kongresu v Barceloně a šikovných lidí, kteří sledují nově přihlášené patenty.

Z čistě chronologických důvodů se nejprve podíváme na Xbox v mobilu. Lákavé heslo vděčí za svůj zrod představení nové generaci operačního systému Windows Mobile, který pod tímto jménem v podstatě končí. Nově se budeme setkávat hlavně s Windows Phone 7 Series (číst více o novém systému).

Sedmička v názvu nové mobilní platformy navazuje na číselnou řadu dosavadních mobilních Windows, ale kromě toho ještě příjemně, z pohledu Microsoftu, rezonuje s popularitou Windows 7 pro PC. Nás jako hráče ale nezajímá ani tak přístup na Facebook (leda byste se chtěli stát fanoušky Bonuswebu), jako letmá zmínka o službě Xbox Live v průběhu prezentace. I když se Microsoft zatím omezil pouze na vzhled nového mobilního systému, začlenění Xboxu Live do mobilního prostředí má obrovský potenciál.

Informace i hraní s lidmi na PC
Xbox Live v mobilu není úplnou novinkou. Pohodlný přístup k hernímu avatarovi a informacím o nabídce na Marketplace či o dostupnosti kolegů ze seznamu přátel nabízí na iPhonu bezplatná aplikace Inside Xbox 360. Xbox v rámci Windows Phone 7 Series však slibuje víc.

V tiskové zprávě Microsoftu se mluví o Xbox Live hrách a o možnosti online hraní s přáteli. A to už je sakra zajímavé. V podstatě to je přímé vyhlášení války Applu s jeho iPhonem, který se navzdory své ceně stal populárním herním zařízením. Microsoft může svým systémem oslovit nějakých dvacet pět milionů uživatelů služby Xbox Live, a to je opravdu velký trh.

Nové mobily s Windows budou vyznávat podobnou strategii jako Apple. I když bude telefony vyrábět více firem (už se ví o HTC, LG, Samsungu, Sony Ericcsonu či Dellu), všechny budou mít v podstatě stejný hardware. To z pohledu hráčů a vývojářů znamená jistotu, že vše bude fungovat tak, jak má.

Zatím není jasné, jaké železo to přesně bude a jak výkonný grafický čip Microsoft pro mobilní telefony Série 7 zvolí. To bude asi největší omezení pro vývoj her pro novou platformu. Zajímavé bude sledovat i to, jak Microsoft zvládne naplnit slib hraní napříč platformami. Stejnou hru má být možné hrát na telefonu s kamarádem, který zrovna sedí u počítače.

Pokud Microsoft umožní dát do mobilních her i achievementy (systém výzev), máme tu zařízení, které bude z herního hlediska konkurovat nejen iPhonu, ale hlavně kapesním konzolím Sony PlayStation Portable a dost možná i Nintendu DS.

Zkažené Aino a podezřelý patent
Na druhé straně barikády, tedy u Sony, je zatím klid. Nebo spíš trapné ticho. První telefon propojený s PlayStation 3 už na trhu je, ale nikoho neohromil. Umí totiž jen na dálku pustit třeba video uložené na disku vaší PS3. A to je všechno.

Předinstalované hry nejsou nic moc a Aino není iPod, aby k němu patřil i online obchod s desítkami tisíc dalších aplikací. Nejhorší na Ainu je jeho nesmyslné ovládání. U Sony Ericssonu je ale jasné, že nemůže udělat telefon, který by konkuroval přímo PlayStation Portable. Je to paradoxní situace, protože Sony letos plánuje průnik služby PlayStation Network do televizí a dalších zařízení.

Sony Ericsson Aino umí spolupracovat s PS3

Sony má v rukávu jiný trumf. Univerzální herní ovladač, který vypadá opravdu šíleně. Podle popisu patentové přihlášky to má být zařízení, které umožní ovládání Xboxu 360 a Nintenda Wii. Rozdílné označení ovládacích prvků má vyřešit LCD displej, který bude ukazovat rozvržení tlačítek podle aktuálně ovládaného zařízení. Přemýšlíte, jaký je smysl takového ovladače? Podle Sony by se ovladač s logem PlayStation měl stát nástrojem pro dominanci PS3 v domácnostech, protože i konkurenční zařízení budou uživatelé ovládat hračkou od Sony.

Takové myšlence, která je přímo součástí patentové žádosti, se určitě smějí majitelé Xboxů 360. I velká část fanoušků PS3 totiž uznává, že Microsoft ke své konzoli navrhl ergonomičtější ovladač, který má výrazně lepší "spouště" na čelní straně gamepadu. Pro majitele Wii by snad mohla být zajímavá podpora vibrační zpětné vazby, ale i tak spíš sázíme na to, že tento patent zůstane jen v papírové fázi a Sony příslušenství pro konkurenční konzole nabízet nezačne.

DirectX 11 nastupuje
Další technologie, která letos hodně rozhodne, se skrývá v rozhraní Direct X 11, které programátorům slouží k přístupu funkcí grafických karet. DX11 už je mezi námi nějaký pátek coby součást operačního systému Windows 7 (a dostupné i pro Windows Vista), zatím ale DX11 podporují pouze 4 hry: DIRT2, BattleForge, STALKER: Call of Pripyat a nepříliš povedený Aliens vs. Predator. Bez ohledu na to dá DirectX 11 fanouškům PC hraní do ruky další argument v jejich válkách s konzolisty. Na obzoru je totiž hra, která s největší pravděpodobností nahradí Crysis jako příklad grafické dominance PC.

Nová grafická modla, pokud vše vyjde podle předpokladů, se jmenuje Metro 2033 (číst více o hře) a stojí za ní stejný člověk, který může za povedený engine STALKERa, Oles Šiškovcov. Metro vyjde na PC a na Xboxu 360, samotný engine ale nejprve vznikal na PlayStation 3, která z pohledu vývojářů představuje největší výzvu. Domácí půdou enginu 4A Games je ale PC s podporou DirectX 11.

DX11

Oproti Xboxu PC verze nabídne textury s dvojnásobným rozlišením a samozřejmě podporu vyššího rozlišení. A k tomu navíc nové grafické efekty, které přinesou ještě realističtější zpracování herního prostředí v kombinaci s hardwarovými výpočty fyziky chování předmětů na scéně. Obrázky vypadají hezky, rozdíly v grafice mezi PC a konzolemi známe všichni z Dragon Age, takže konzolistům zbývá pouze jedna námitka: nová grafická karta s podporou DX11 bude dražší než celý Xbox 360.

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

OBRAZEM: Prahu navštívil Agent 47 z Hitmana. Kdo je cíl, nevíme

Hitman 2 cosplay

V souvislosti s aktuálním zahájením prodejů akce Hitman 2, která přináší šest kreativních úrovní pro plánování vražd,...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

Najdete na iDNES.cz