Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Damnation - westernový kyberpunk v alternativní minulosti

aktualizováno 
Akcí z atraktivního prostředí je pomálo. Damnation je jednou z nich a navíc nabízí i velmi zajímavé herní prvky.

DamnationVydavatelský dům Codemasters v poslední době sympaticky šlape na plyn. Kromě interních vývojových týmů, které pracují na takových peckách jako akci Operation Flashpoint 2 nebo nové adaptaci seriálu Formule 1, podporuje také externí vývojáře s jejich zajímavými a originálními počiny.

Za zmínku z tohoto soudku stojí především ultimatní závody FUEL, ale také akce Damnation z netradičního prostředí a s velkým důrazem na vertikální element. S takovým portfoliem už se dá něco dokázat. A my si povíme, proč k tomu právě Damnation od debutujícího studia Blue Omega pravděpodobně velkou měrou přispěje.

Hlavním hrdinou hry je kapitán Hamilton Rourgke. Kromě podivného jména a zvláštní hodnosti se pohybuje v prostředí, Damnationkteré z obrázků sálá neuvěřitelně poutavým dojmem. Aby ne – mix je to opravdu zajímavý. Vězte, že se hra odehrává ve Spojených státech amerických za známé občanské války Jihu proti Severu.

Že se to na obrázcích a videích nehemží dobovými zbraněmi ani úbory? A co tam, k čertu, dělají ta industriální vozidla? Inu, v alternativních dějinách Damnation se občanská válka poněkud protáhla a běží už dobrých padesát let. Nikdo už ani neví, proč se vlastně válčí, ale ona mašinérie je zkrátka tak silná a výnosná, že se jí nikomu nechce zastavovat.

Kromě dvou základních stran, tedy Konfederace a Unie, se do boje zapojil ještě největší magnát široko daleko, a to s bohulibým cílem – ukončit veškeré to běsnění. Ukáže se však, že jde jen o zástěrku a jeho muži přistupují k míru svérázným způsobem: zastřelí prakticky kohokoliv.

DamnationTedy zajímavá situace – tři strany konfliktu a pramalá vůle s ním skoncovat. Do hry se tak dostává v ilegalitě působící organizace, která se omezenými prostředky svých mužů a žen ve zbrani snaží válku zastavit. Nepřiklání se ani k jedné z frakcí, naopak sabotuje jakékoliv válečné výkřiky.

Jedním z těch mužů je právě novodobý kovboj Hamilton Rourgke. Kromě toho, že to umí skvěle se zbraněmi, dokáže kapitán také neuvěřitelné, až akrobatické kousky, jaké by mu kdejaké provozovatel novodobého sportu zvaného „parkour“ mohl a měl závidět.

Damnation má být velice dynamickou a rychlou akcí z pohledu třetí osoby, což by mělo zaručit dobrý přehled o okolí, s nímž budete velkou měrou interagovat. Místy hra připomíná Assasins Creed, akorát zasazený do jiného prostředí.

DamnationAutoři se rozhodli minimalizovat umělé prvky, jako je například mapa. Ta by měla být zbytečná už jenom proto, že všechno, co potřebujete, ve hře rovnou uvidíte – třebas s pomocí dalekohledu. Dohled má být grandiózní a úrovně rozlehlé. Vždy však budete vědět, co a jak i bez pomoci mapy.

To pomůže spádu hry, kdy se nebudete muset prohrabovat v menu. Chybí také ukazatele nábojů či zdraví. Vězte ale, že nedostatek obého sami brzy poznáte. Ostatně, zdraví se po vzoru aktuálních trendů bude automaticky obnovovat.

Důležitým herním elementem bude využívání výškového, tedy vertikálního elementu – právě po vzoru Assasins Creed Damnationči Prince of Persia. Připravte se tedy na pobíhání po střechách domů, na něž se ale nejprve musíte nějak dostat, tedy vylézt. To samé dokáží i vaši parťáci, kteří vás budou čas od času doprovázet. Mají být vybaveni vynikající umělou inteligencí, aby možností daných prostředím skutečně dokázali využít a nebyli na přítěž. Rozkazy jim totiž zadávat nepůjde.

Když už šplhání po zdech, skalách či žebřících dokáží vaši spolubojovníci, proč by to samé nemohli umět i nepřátelé? A skutečně – autoři tady využívají potenciál naplno a vertikalita tak nebude jen marketingovým tahákem, ale opravdu zásadním prvkem hry, který může přerůst i v honičky zahrnující střechy budov apod. A už nebude platit ani to, že na střeše jste v dokonalém úkrytu. Pokud odsud budete protivníky odstřelovat a oni vás zmerčí, prostě si pro vás vylezou.

 Podobnost s: Assassin's Creed

Assassins Creed"Tím zřejmě nejoceňovanějším na Assassin's Creed je úžasná volnost, která je srovnatelná snad jen s tituly ze série Grand Theft Auto. Jenže zatímco freeformové tituly byly dosud buď z ranku právě městských gangsterek s auty, nebo rozsáhlých RPG, tak Assassin's Creed otevřené prostředí tří středověkých měst Damašku, Jeruzaléma a Akkonu vnáší i do pořádné a intenzivní akce. Ačkoliv intenzitou nemyslíme boje, jako spíše napínavý pohyb po městě sám o sobě.

Hra kombinuje prvky stealth titulů typu Thief, ale nebrání se ani bojovým či skákacím sekvencím, které překonávají i novodobou trilogii Princů z Persie. Města jsou natolik propracovaná, že vás určitou dobu bude bavit jen jejich procházení a prohlížení těch architektonických skvostů. Co se týče stylistické stránky věci, nemá Assassin's Creed konkurenci."

- číst celou recenzi

Abychom ale to nadšení trochu utlumili: na rozdíl od DamnationAssasins Creed nebude možné využívat jakéhokoliv místa k vylezení „nahoru“. Bude třeba využívat jasných prvků, jako jsou výklenky, skokánky okna či visuté tyče. Autoři tak budou mít nad hráčem větší kontrolu, díky čemuž umožní zajímavější průběh misí, jenž by měl být o poznání méně stereotypní než v Assasins Creed.

Damnation nabídne také volnost při řešení situací. Typicky odstranění hloučku nepřátel. Buď do něj s plnou parádou vlétnete a pokusíte se ho vystřílet, nebo si vylezete na nedalekou budovu a zneškodníte jeho většinu, dokud vás některý z nepřátel nezaměří. Třetí možností potom je nasadit na zbraň tlumič, zvolit plížení a střílet jen v naprosté nutnosti.

Pro větší variabilitu hry jsou připraveny speciální schopnosti, jako například Spiritvision, kdy jakobyDamnation opustíte svou tělesnou schránku, která tak zůstane zranitelná, ale na oplátku uvidíte skrz zdi. Autoři chystají také plejádu pojízdných vozidel a zajímavě modifikované zbraně. Ty lze však mít pouze tři zároveň. V přípravě jsou také zábavné multiplayerové módy.

Damnation sice nepatří k těm nejsilněji propagovaným akcím. O to více ale po bližším prozkoumání dokáže učarovat. Prostředí, které se zračí i ve zvláštním stylu grafiky, se nám opravdu zamlouvá, stejně jako vhodně zvolené herní prvky. Pokud autoři něco zrovna nepokazí, dostaneme opravdu dobrou hru, možná i hit.

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.