Austrálie zakázala českou hru DayZ kvůli pozitivnímu zobrazení užívání drog

  • 30
Australská ratingová agentura nepovolila prodej multiplayerové akce DayZ od českého studia Bohemia Interactive. Zákaz vysvětluje tím, že hra odměňuje hráče za užívání drog. Nic takového v ní však nenajdete.

Co se týče cenzury videoher, patří Austrálie k nejpřísnějším zemím na světě. Její zákony přísně postihují především brutální či sexuální násilí a užívání drog, na což v minulosti doplatily třeba hry Saints Row IV, State of Decay nebo Zaklínač 2. 

Když mohlo v Austrálii vyjít We Happy Few, určitě bude moci i DayZ.

Většina tvůrců své hry pro tento region upravuje, aby se tam mohly prodávat. Například tvůrci střílečky Hotline Miami 2, Syndicate nebo Risen by s tím však měli takové práce, že se raději rozhodli v Austrálii své hry oficiálně nenabízet.

Nyní na tamní přísná pravidla doplatilo i české studio Bohemia Interactive s úspěšnou hrou DayZ. Ta sice vyšla již koncem minulého roku (a v režimu předběžného přístupu dokonce již v roce 2013), narazila však až nyní, kdy se chystá první vydání na fyzických nosičích.

To je sice obsahem úplně stejné jako digitální, nicméně nyní si zodpovědní úředníci povšimli, že hra vlastně podněcuje k užívání drog. To zní jako závažné obvinění, bohužel není příliš jasné, co je tím myšleno. 

Na základě stejného paragrafu byl například ve své době zakázán Fallout 3, kde se hlavní hrdina mohl léčit ze zranění pomocí injekcí morfinu. S takovými účinky je však morfin ve hrách zobrazován poměrně často a například hry Half-life, Call of Cthulhu nebo Velvet Assassin ratingovým procesem prošly bez problémů.

Podle serveru Kotaku problém bude spíše v tom, že je v herních souborech možné nalézt zmínky o marihuaně. Tento důvod je však snad ještě absurdnější než ten předchozí, jelikož marihuana ve hře naplno implementována není a její konzumace samozřejmě žádné pozitivní efekty na hráčovu postavu ani mít nemůže.

Ať už je však důvodem zákazu cokoliv, pro českou „Bohemku“ to nepředstavuje vážnější problém. Vývojáři mohou kontroverzní objekty snadno přejmenovat (stejně jako autoři Fallout 3, kteří místo morfinu používají smyšlenou látku Med-X), případně je pro jistotu nechat vyjmout úplně, protože nejde o žádný významný prvek hry. 

Ve výsledku tak mohou být spokojeni, že se jim dostává nečekané mediální pozornosti.

DayZ vyšla v roce 2013 jako uživatelská modifikace do povedené válečné simulace Arma 2. Autorem původní modifikace a hlavních herních konceptů je Novozélanďan Dean Hall, samostatnou hru však již vydali Bohemia Interactive na vlastní triko. 

Hra byla tak úspěšná, že až zpětinásobila prodeje původní hry (psali jsme tady), samostatná verze však u fanoušků příliš oblíbená není a na Steamu má jen lehce nadprůměrné hodnocení.