Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Daň za úspěch firmy Telltale, která pojala hry jako interaktivní filmy

Firma Telltale Games byla svého času považována za zachránce adventurního žánru. Navzdory ohromnému komerčnímu úspěchu však loni na podzim propustila téměř čtvrtinu zaměstnanců. Co stálo za obrovským úspěchem známého vývojářského studia a proč výrazně zredukovalo svůj tým?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P76ř76e52m22y36s28l 37V66í76š45k83a 4589903899135

To není žádná záchrana adventur, to jsou spíše právě interaktivní filmy. Zlatá éra adventur byla jen jedna, a to v 90. letech. Bohužel už se nikdy nevrátí, zato nám ale zůstanou super vzpomínky třeba na Kyrandii, Simona kouzelníka atd.

0/0
13.4.2018 11:09

M37i77r18o67s87l38a46v 36S51t69a97s13t91n41y 7914713286441

Tak zlatá éra už sice skončila, ale kvalitních klasických adventur že staré školy vychází pořád celkem dost. Určitě je situace lepší než třeba před 15 lety a to je z mého pohledu malý zázrak.

0/0
13.4.2018 13:07

P80ř92e70m79y84s33l 34V21í80š81k40a 4719393969925

To není záchrana adventur, to jsou právě spíše ty interaktivní filmy. Zlatá éra adventur spadá do devadesátých let a mám pocit, že už se nikdy nevrátí. Vždycky mi ale zůstanou super vzpomínky třeba na Kyrandii, Simona kouzelníka atd.

0/0
13.4.2018 11:08

P95e91t50r 83L36i16n70h40a50r11t 2518374254453

Mě osobně hry od Telltale nevadí. Nemám rád epizodické vydávání, protože i kdyby mezi nimi byla jen měsíční pauza, tak si stejně pár dní po dohrání nepamatuju, o co tam šlo. Nesnáším to i u seriálů v televizi. Ty dělím na dva druhy - takové, kde je možné podívat se na kterýkoliv díl, který je samostatnou kapitolou a je nezávislý na znalostech předchozích dílů (např. Columbo). Pak jsou takové, kde je jeden příběh roztahaný do více dílů a je potřeba to sledovat. Takové se snažím shlédnout v kuse (nebo relativně v kuse - třeba co díl, to den). A něco podobného se snažím dělat i u her.

To, že se z některých her staly interaktivní filmy, mi až tak nevadí. Když je příběh opravdu zajímavý, tak si ho rád užiju a vpodstatě mi to znechucují jen QTE. Stejně tak mám rád i klasičtější adventury, které jdou nejen po příběhu, ale taky mají puzzly a různé logické úkoly.

Důležité ale je, že si každý může vybrat, co se mu líbí. I když je pravdou, že v poslední době hodně ubylo kvalitních logických/puzzloidních adventur a přibylo interaktivních filmů a co hůře, tak tzv. walking simulátorů, kde člověk jen chodí různým prostředím, kde se toho moc neděje a skládá nějaký (často nezajímavý) příběh, většinou formou dopisů. Tohle není můj šálek kávy.

+1/0
12.4.2018 23:49

J34a83k73u65b 24B19o95h41o56n91ě84k 8435766569647

Tento přístup do značné míry předběhl dobu a jeho výhody tehdy nedokázal každý ocenit.

Zdroj: https://bonusweb.idnes.cz/telltale-games-0pw-/Magazin.aspx?c=A180410_150209_bw-magazin_srp

Marně nad nějakou výhodou přemýšlím a trochu mi to přijde, že v tom předběhli dobu asi stejným způsobem, jako první hra s mikrotransakcemi. Inovace to je, ale že bych o ni stál se říct nedá.

Ale berte to s rezervou, osobně nejsem ani fanoušek televizních seriálů. Mám rád komplexní a vyvážený příběh, ne zbytečné natahování (ať už děsně rozvleklé epizody nebo čas mezi nimi), takže třeba se opravdu najde dost lidí, co má legitimní důvod pochvalovat si i hry na epizody :-)

+5/0
11.4.2018 9:06

M94i78r40o11s19l94a48v 51S87t90a37s20t62n30y 7774433946181

Mně epizodní vydávání nevadí, ale je pravda, že snad skoro ve všech případech jsem čekal na vydání celé sezóny.

Jedinou výjimkou byl Tales of Monkey Island. Výhodu jsem spatřoval třeba v tom, že se tvůrcům dařilo měnit epizodu od epizody styl i prostředí a nepůsobilo to čistě jako kdyby rozsekali hru na jednotlivé kapitoly jako u TWD nebo Vlka.

0/0
11.4.2018 9:31

T75o56n96í66k 15K24u86t95t63m44a58n98n 6913398232

V zásadě má stejnou výhodu jako seriál - hodinová epizoda má menší náklady a produkci než celovečerní film, a je tak možno například vydat první epizodu dříve, než máte dokončený celý seriál (i.e. je čas reagovat na reakci trhu - diváků, hráčů, atd.). Zároveň je možno rozčlenit tým na menší týmy, a pracovat tak na 100% u každé epizody s tím, že vás tolik netlačí deadline (viz třeba Kingdom Come aj.).

Stejně tak má epizodické hraní obdobné nevýhody jako seriál, ale snad vám aspoň tahle jedna výhoda stačila, když tak marně přemýšlíte. U Telltale her ta epizodičnost je v podstatě využitá jen z poloviny, protože jejich hry nejsou hry v pravém slova smyslu (jen se díváte a občas jednou kliknete). Lepší využití epizodičnosti bylo podle mě například u Life is Strange.

Pokud máte rád komplexní a vyvážený příběhy, můžete si vybrat i mezi seriály. Ne každej seriál má epizody samostatný, stačí se podívat třeba z poslední doby na Altered Carbon, Westworld, Terror, a mnoho mnoho jiných.

0/0
11.4.2018 17:00
Foto

H75o54n31z20a 36S15r49p 9844423842738

Altered Carbon je pecka!

0/0
11.4.2018 17:03

J85a98k43u21b 78B57o88h35o11n10ě66k 8385736259237

Jak říkám, nemám rád zbytečnou roztahanost, takže i se seriálem čekám, než je k dispozici ucelená sezona a pak se teprve podívám a stejně jako dost dalších lidí si nepořídím epizodickou hru, dokud není k dispozici kompletně. Takže ve výsledku kvůli tomuhle přístupu čekám o dost delší dobu a ještě zbytečně, protože seriál se taky natáčí tak, že mají díly předtočené, ale pouští je postupně.

Seriál na reakci diváků reaguje se zpožděním jedné i dvou sezon. Oni už mají ty epizody předtočené dost dlouho dopředu, takže opět nic.

Ano, komplexní a vyvážený příběh rád mám, ale to se většinou neslučuje s konceptem seriálu, kde díly nejsou samostatné. I ty sebelepší seriály mají nějaké ty "filler episodes" a zase tu máme to násilné čekání než se uráčí odvysílat další díl a to ani nemluvím o tom, kolik času se ztratí v jednotlivých dílech. Schvalně si vemte jakýkoliv seriál a poskládejte si díly do segmentu trvajícího dvě hodiny (většinou cca 6 dílů) a podívejte se, co za těch 6 dílů zvládli odvyprávět za příběh a srovnejte s filmem. Těch roztahaných vycpávek je tam víc než dost.

0/0
12.4.2018 9:23

M23i41r14o92s87l97a97v 96S86t74a56s32t68n12y 7354703646801

Tak do 2 hodin zase jen velmi obtížně narvete věci jako postupný character development, možnost dát spoustu prostoru i více postavám, možnost udělat bez kompromisů komplexnější příběh atd. Samozřejmě, že šance na zmrvení roste s každou řadou, ale osobně seriál jako médium před filmem preferuju.

Navíc třeba seriály od Netflixu vypouští do světa zásadně celé sezóny v jeden den.

0/0
13.4.2018 8:24

J40o38s87e61f 52Č65i10h20á66k 7381229180266

Neznám nic nudnějšího než Walking Dead. Hru jsem hrál asi 20 minut a šla z kompu. Prostě tento styl hraní není nic pro mě.

+2/−4
11.4.2018 5:43

M57a94r23t91i18n 80B48e96r74a86n 6119565466321

Souhlasím. To není hraní...

+1/0
11.4.2018 8:34

M34i30r32o74s38l11a56v 42S86t34a60s88t47n92y 7774413696831

Je to interaktivní film, není to pro každého, ale třeba já si to jako fanda komiksové předlohy velice užívám. Jestli Telltale něco umí, tak jsou to dialogy a schopnost ctít zdrojový materiál a stavět na něm.

+1/0
11.4.2018 9:34

M77a58r97t37i55n 20B26e89n26e83š 3642507864159

Tak Walking Dead mě ještě bavilo. Stejně tak Wolf Among Us mě bavil. Ale např. u Batmana jsem dal první epizodu a už ho nikdy nezapnul. A to mam Batmana rád. Borderlands jsem taky přestal hrát asi po třech epizodách.

Mimochodem, co se týče epizodického vydávání, tak to opravdu pro hráče nemá výhodu absolutně žádnou. A většina hráčů stejně čeká na celou sérii. Moc nechápu lidi, co to hrajou, jak to vychází. Vždyť po těch dvou měsících už si člověk vůbec nemůže pamatovat, co se stalo.

On popravdě tenhle model mi přijde debilní i pro vývojáře. Existuje takový běžně rozšířený fenomén, kdy hráč na chvíli opustí rozehranou hru, aby hrál např. nějakou jinou. Čím déle pak trvá pauza od hraní té předchozí hry, tím menší je šance, že se k ní ještě někdy vrátí. A když už se k ní třeba nakonec po několika měsících vrátí, v drtivé většině případů jí začne hrát odznova. Či-li nerozumím tomu, jakou má tenhle model vydávání výhodu, co se týče marketingu.

0/0
12.4.2018 12:49

P15e43t74r 89K44o62p82l16í68k 7257178879405

Poté, co mě do hlavy zasáhlo, jako kladivo letící z čistého nebe, naprosto fenomenální Life is Strange, jsem chtěl vyzkoušet i hry v podobném stylu od Telltale, ale po shlédnutí videí ze hry mě to neskutečně odrazuje. Nějaké ty quick elementy v akčních pasážích a hlavně zabijácký časový limit na odpovědi v rozhovorech. Já si ty možnosti chci v klidu přečíst a pouvažovat nad nimi, kterou vybrat a ne je rychle, rychle přečíst a rychle ve stresu nějakou vybrat. Já vím, že není realistické, aby při rozhovoru druhá strana čekala na odpověď půl hodiny, ale u takové hry musí u tohodle prostě realistika stranou. Pak je mi u Walking Dead nesympatická postava hlavního hrdiny. Zřejmě v zájmu politické korektnosti protlačeného černocha, to se s lesbičkama v LiS nedá srovnat. :) A taky se LiS odehrává v normálním, uvěřitelném světě. Mě ty postapo světy s miliony zombií v ulicích prostě lezou krkem. Tam prostě není takové překvapení, že to občas nějaký hrdina odskáče a bude se brečet.

+4/−4
11.4.2018 4:25

M29i42r55o28s43l27a27v 77S87t33a95s74t21n57y 7484843726761

Když je hlavní postava černoch tak to musí být nutně v zájmu politické korektnosti? Taky dobrej blábol.

+4/0
11.4.2018 8:36

P46e47t55r 82K14o27p87l95í16k 7107718889825

Já věděl, že to za toho černocha schytám. :) Prostě jsem běloch a více se sžiju s bělochem. :)

0/−1
11.4.2018 14:25

J30a66k79u96b 56B70o65h31o32n69ě36k 8275196779257

Pokud jsou hlavní problémy dialogy (a bůh ví proč černoch), tak Batman nebo Game of Thrones jsou v podstatě bělejší než reklama na Ariel a hra se dá kdykoliv (i během dialogů) pauznout mezerníkem a ty možnosti si v klidu přečíst.

0/−1
11.4.2018 9:04

M33i14r44o30s94l47a70v 50S84t46a38s37t39n46y 7214263166971

Ono to jde tuším pauznout i u TWD.

0/0
11.4.2018 9:35

J50a75k17u41b 60O90š24č17á55d23a77l 8285645939481

Mně osobně přijde, že pauzováním, se člověk okrádá o zážitek ze hry. Pod tlakem situace volím možnost a pak nesu následky.

+1/0
11.4.2018 10:45

M72i72r11o65s50l93a44v 58S26t93a59s28t42n35y 7834213526301

To nerozporuju, jenom říkám, že to jde.

0/0
11.4.2018 12:05

T29r68u12n17g 90D52u52o16n87g 91T57h71a65n80h 5438885664737

Nedá se náhodou zmáčknout mezerník pro pauzu mezi výběrem odpovědí?

0/0
11.4.2018 10:36

P19e59t64r 14K15o27p90l46í11k 7727808809705

Tak já nevím, já to nehrál, jen se kouknul na videa. :) Ale proč tam teda ten časový limit je, když se to dá pauznout, to ho tam rovnou dávat memuseli.

+1/0
11.4.2018 14:23
Foto

M11i34c96h44a35l 46M65e80r58d22a 2440151519112

Docela by mě zajímalo, jak by dopadlo LiS u veřejnosti, kdyby se prohodilo pohlaví.

0/0
11.4.2018 12:00

M53i38r78o83s53l68a19v 12S92t64a25s62t83n25y 7544513796341

Mnohem hůř.

0/0
11.4.2018 12:05

J17a30k55u47b 67B45o18h51o10n91ě60k 8475306979637

U jedné části líp, i druhé hůř a většina by o téhle hře stejně tak jako tak neslyšela :-)

0/0
11.4.2018 12:28

P26e47t18r 32K87o37p22l60í98k 7417428299715

No já se právě u dvojky bojím, že to nějak takhle pokazí. :)

0/0
11.4.2018 14:29

J61o49s35e16f 41P19o97k30o54r16n69ý 6422759114671

Sakra ale to není problém Telltale že moc neumíte anglicky a nemáte rád černochy.

0/−1
11.4.2018 15:24



Najdete na iDNES.cz