Hra Dreamfall: Chapters po 15 letech dovypráví zbytek úžasného příběhu

  14:01aktualizováno  14:01
Pokračování jedné z nejlepších adventur všech dob se přiblížilo na dohled. A to díky penězům od komunity a státním kulturním dotacím.

Díky mimořádně úspěšné kampani na serveru Kickstarter, na němž komunita financuje nadějné projekty, se nakonec přece jen dočkáme vyústění epického příběhu, který před sedmi lety skončil v tom nejnapínavějším.

The longest journey (PC)

The Longest Journey (PC)

Patnáct let, které uběhly od vydání prvního dílu The Longest Journey, je ovšem sakra dlouhá doba. A v herním průmyslu to platí obzvlášť. Těžko tak můžeme předpokládat, že si bude detaily podobně epicky rozsáhlého a komplikovaného příběhu někdo ještě pamatovat. O nové generaci hráčů, kteří tyto hry vůbec nehráli, ani nemluvě.

Tím nejlepším řešením bude oprášit věkem zažloutlé krabice (popřípadě méně romanticky zakoupit odladěné digitální kopie na serverech GOG či Steam) a pustit se (opět) do úžasného světa fantazie, jenž nemá do dnešního dne konkurenci. Proč byste tak měli udělat, vysvětlíme na následujících řádcích.

Počátek cesty

Nejdelší cesta

Název hry byl inspirován citátem švédského velvyslance a posmrtného laureáta Nobelovy ceny za mír Daga Hammarskjölda: "Ta nejdelší cesta vede do nitra, neboť kdo si zvolil svůj osud, započal putování za zdrojem svého já."

Psal se rok 1999 a o žánru adventure her se v médiích stále častěji psalo, že jsou "mrtvé a hluboko pohřbené". Vývojáři z norského Funcomu však poskytli proti těmto řečem ten nejlepší argument: The Longest Journey. Hru, která zavřela podobným škarohlídům ústa na dlouhou dobu a v mnoha ohledech předčila i neotřesitelné bohy žánru z Lucas Arts/Sierry.

Příběh studentky April Ryan, které se do všední reality života v městě budoucnosti začínají prolínat vize z fantastického světa, zaujal především nebývalou hloubkou a dospělostí. Konflikt mezi světem techniky (Starkem) a kouzel (Arcadie) byl vystavěn a postupně gradován způsobem na hony vzdáleným od zjednodušeného černobílého vidění, jakému jsme (nejen) ve hrách vystaveni dodnes.

The longest journey (PC)

The Longest Journey (PC)

Název hry nebyl vybrán náhodou, TLJ je totiž obrovská a rozsáhlá hra, možná i nejdelší adventura všech dob.

Namísto náročného kombinování předmětů a hromady zákysů přinesli autoři důraz spíše na plynulé vyprávění příběhu, a pokud si dává hráč pozor, je prakticky nemožné se na delší dobu zaseknout. Tedy s jedinou výjimkou legendárního podmořského hlavolamu, jehož řešení jsem nepochopil dodnes.

Návrat v nečekané podobě

Zasloužený úspěch by možná slabší povahy sváděl k rychlému pokračování na stejných principech. Lidé kolem šéfa projektu Ragnara Tørnquista na to však šli úplně jinak a následník spatřil světlo světa až po sedmi letech.  

Dreamfall (PC)

Dreamfall (PC)

Na rozdíl od TLJ, která byla čistokrevnou point'n'click adventurou, se Funcom vydal dosud neprošlapanou cestou. Pod pojmem 3D akční adventura se v dnešní době schová kde co, jediný Dreamfall však nabídl přesně to, co tento název slibuje. Tedy hru postavenou především na příběhu a logice, jen občas oživenou nějakou to akčnější pasáží.

Na jednu stranu to vyvolalo obrovskou nelibost a obavy od konzervativnějších fanoušků, na stranu druhou to byl přesně ten impulz, jaký stagnující žánr potřeboval. K dokonalosti měl tento přístup určitě daleko: ať už kvůli neustálému pobíhání z místa na místo nebo ne úplně dokonalému soubojovému systému (po pravdě byl opravdu hrozný), za které to od kritiky hra slízla až přehnaně. Ale takový už je osud pionýrů.

Fantastický příběh, který se kromě staré známé April věnoval i studentce Zoe a vojákovi Kianovi dále prohlubuje celé univerzum a snese srovnání s filmem či knihami. Celá hra má z mého pohledu jen jedinou, o to však zásadnější chybu: nemá konec. Tedy respektive končí v tom nejlepším, což by nebyl až takový problém, kdybychom na pokračování nemuseli čekat až do roku 2014.

Dočkáme se konečně?

A na co vše že se tedy nyní můžeme těšit? Tørnquist odešel z Funcomu a založil nové studio Red Thread Games, kam se mu povedlo nahnat i většinu původního týmu, který stál za předešlými hrami.

Dreamfall: Chapters (PC)

Dreamfall: Chapters (PC)

Je tedy jasné, že Chapters bude plodem lásky, nikoli mamonu, jak bývá v dnešní době zvykem. Slíben máme částečně otevřený svět, který nebude hráče přesně držet v úzkém koridoru, měnící se roční doby, ovládání optimalizované pro myš a přibližně desetihodinovou herní dobu. Samozřejmostí je i návrat starých známých, a to nejen Kaidana a Zoe, ale i vedlejších postav jako je Havran, Brian Westhouse a dalších.

Zmizí kontroverzní souboje a stealth prvky, v podstatě tedy půjde o žánrově čistou adventuru, jen s důrazem na filmové vyprávění. Dá se předpokládat, že grafika nebude z technologického hlediska patřit mezi špičku, ale díky originálnímu designu a architektuře se dá i přesto očekávat vizuální hostina.

Rozhodujícím prvkem však bude stejně jen a pouze příběh. Neuvěřitelně velký zájem ze strany fanoušků naznačuje, že svět Longest Journey se všem vryl hluboko do srdce. Nezbývá než držet palce, ať se autorům povede vše přesně tak, jak zamýšlejí, a úspěch už se dostaví sám. Pokud vše dobře dopadne, u jednoho dílu nezůstane. V plánu je totiž i The Longest Journey 2, jakýsi spojovací článek mezi původní TLJ a Dreamfallem. Ale to už bychom skutečně předbíhali.

Autor:
Témata: Steam

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Manželé musí zaplatit 274 milionů korun za pirátění klasik od Nintenda

Prezentace zábavního parku Nintendo World

Američtí manželé byli za provozování dvou internetových stránek s herními klasikami firmy Nintendo odsouzeni k obrovské...

Další z rubriky

Half-Life dnes slaví dvacáté narozeniny. Pojďte si zavzpomínat

Half-Life

Dne 19. listopadu roku 1998 vyšel první Half-Life od tehdy neznámé společnosti Valve a herní svět už nikdy nebyl...

No Man’s Sky se již zítra rozroste o spoustu nového obsahu

No Man’s Sky Next

K příležitosti zítřejšího Dne díkůvzdání si autoři vesmírného simulátoru No Man’s Sky připravili další pořádný update....

Příští datadisk k Civilization VI přinese změny klimatu

Sid Meier's Civilization® VI: Gathering Storm

V chystaném datadisku Gathering Storm se hráči budou muset potýkat se změnami klimatu, přírodními katastrofami,...

Najdete na iDNES.cz