Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Eternal Darkness - Sanity’s Requiem

  12:00aktualizováno  30. listopadu 1:42
Pojďte společně s námi prolistovat jednu starou knihu s tajemným názvem Eternal Darkness, nabízející působivé svědectví o osudu několika lidí, kteří byli v nesprávné době na nesprávném místě. Nicméně k pochopení výše uvedených pohnutých událostí musíte mít jednak velkou dávku kuráže a druhak konzoli GameCube.

Eternal Darkness

Takže tady máme další pokus o oslovení hráčů, kterým se líbí "survival horor". Nintendo "second party tým" jménem Silicon Knights (který má na triku povedené izometrické RPG Blood Omen z 32 bitů) se zde možná pouští na nejistou půdu, neboť současní králové obhospodařující citovaný žánr mají skvělý rodokmen - Silent Hill a Resident Evil. Ale tvůrci se nezalekli silné konkurence a exkluzivně pro GameCube přináší velice zajímavý titul, který nabízí řadu nových věcí a nápadů, díky nimž je bojování (v tomto případě nejenom o váš vlastní osud) mnohem příjemnější.

Podobně jako některé jiné projekty nedávné minulosti, kam patří kupř. Star Fox Adventures, Too Human či Onimusha, byl i Eternal Darkness prvotně připravován na výkonnostně slabší hardware, konkrétně N64. Revize plánů však vývojáře přinutila počkat a mohu říci, že se tahle prodleva určitě vyplatila.

Eternal Darkness přichází s hodně zajímavým příběhem o věčné temnotě, proti níž bude ve finále bojovat hlavní hrdinka zdejší story - Alexandra Roivas, jež je v prologu hry konfrontována se záhadnou a velice brutální smrtí svého děda, se kterou si místní policie neví rady. Alex se tedy pouští do pátrání na vlastní pěst a pokud prozradím, že toto se bude odvíjet v opuštěných chodbách staré usedlosti, v níž její dědeček skonal, asi vám bude jasná paralela s Resident Evil. Nicméně zdejší schéma v mnoha ohledech překročilo zažité a nutno poznamenat, že i do značné míry zkostnatělé standardy. Už první krůčky v "mansion" jasně Eternal Darkness naznačí, že se tvůrci chtěli vyvarovat obvyklých klišé a také často kritizovaného systému statických kamer. Výsledkem čehož je dynamická práce kameramana, která vám povětšinou dává jasné povědomí o situaci vůkol vaší osoby. Do pozitiv lze taktéž zahrnout akceptovatelné pohybové dovednosti, dávající zapomenout na neobratné kreace hrdinů z Resident Evil. Svět kolem vás je plně polygonový a tudíž nenabízí ani zdaleka takové vizuální hody, co v případě nedávno recenzovaného remaku Residenta, nicméně svou vysokou jakost bezesporu má a v některých úsecích pak budí neuvěřitelný dojem opravdovosti. Co dále zasluhuje vyzdvihnout je audio složka (podpora Dolby Pro Logic II), se kterou si autoři skutečně vyhráli. Po celou dobu vašeho snažení vás doprovází strašidelná hudební kulisa sestávající se z podivných hlasů, zvuků a tónů, nepočítaje sem tradičně lekavé momenty, při kterých by se ve vás krve nedořezal. Např. jestliže vstoupíte do prázdné místnosti a vzápětí někdo prudce zabuší na její dveře je jasné, že pokud tohle dobrodružství hrajete v pozdních večerních hodinách, asi nezůstanete zrovna dvakrát klidní. Aby toho nebylo málo, je sem implementován tzv. Sanity ukazatel zohledňující stupeň vaší příčetnosti a pakliže jste často konfrontováni se zástupci temnoty anebo zvláštními jevy, můžete začít blouznit. Vaše halucinace mají mnoho podob, od zmenšování vaší postavy, přes náhlé krvavé upadnutí hlavy až po momenty, které doslova vyrazí dech. Jistě si mnozí z vás vzpomínají na šokující zážitek, jímž se bez diskuse stalo setkání s Psycho Mantisem ve hře Metal Gear Solid na PSX. Určitě se upomenete na mrazení v zádech, když tento charakter náhle četl záznamy uložených dat na vaší paměťové kartě, smazávajíc tak rozdíly mezi tím, co je hra a co realita - a podobné okamžiky vás v Eternal Darkness v halucinogením statusu čekají taktéž.

Eternal Darkness

Ač jsem zkraje povídání označil za ústřední hrdinku našeho vyprávění Alex Roivas, musím zde některé věci uvést na pravou míru. Eternal Darkness je totiž hra rozčleněná na několik kapitol, které se odehrávají v různých časových rovinách minulosti (a na různých místech) a skrze tyto kapitoly se snažíte pochopit celý příběh. Jde o to, že v "mansion" jakožto Alex hledáte schované útržky staré knihy jménem Eternal Darkness, jejíž stránky vyprávějí dávno zapomenutý příběh o návratu dávno zapomenuté civilizace, jejíž příslušníci kráčeli po zemi ještě před lidským pokolením. Každopádně v každé herní kapitole (úrovni) vystupuje jiná postava, která se ve finále střetne s osudovým odkazem a skrzevá každý příběh se Alex dostává blíže v odpovědi na otázku, co se vlastně stalo jejímu dědovi, resp. cože hrozí lidstvu. Každý hlavní charakter každé příběhové vložky je pak něčím specifický, nicméně pro všechny platí stejná pravidla (co se týče ovládání apod.). Jednotlivá dobrodružství jsou však příliš krátká na to, abyste si je pořádně vychutnali a potažmo se s hlavním hrdinou (hrdinkou) nějak více ztotožnili. Jedná se spíše o jakýsi běh na krátkou vzdálenost, v němž jste navíc až na neměnné a smutné finále něco jako bozi, proti kterým zdejší nohsledi temnoty nemají příliš šancí obstát. Každá klíčová postava totiž vedle nějaké destruktivní zbraně (dle doby, v němž se odehrává dané dobrodružství) disponuje i magickými schopnostmi, kde bych zejména připomenul možnost de facto neustálého fyzického ozdravování, takže ač mají nepřátelé stylově odpudivý rámec, není proč se jich bát. Což značně narušuje ono klasické survival horor pravidlo, kde obvykle každá konfrontace s oponenty je jedno veliké dilema - raději utéci či bojovat? Tady nikoliv. Za zmínku pak stojí alternativa vytváření si vlastních Eternal Darkness kouzel (ve skutečnosti možnosti nejsou až tak bohaté, jak to zprvu vypadá) a jejich možná provázanost s drženými zbraněmi, což je pozoruhodný nápad. Kouzelná je taktéž skutečnost, že se lze kdykoliv uložit na paměťovou kartu a v neposlední řadě přítomnost hodně vstřícného soubojového režimu, díky němuž to pěkně odsejpá. Při ataku vybraného nepřítele tu je alternativa útoku na vámi preferovanou část jeho těla, přičemž takový rychlý sek na hlavu jej zpravidla zbaví povědomí o tom, kde se vaše maličkost právě vyskytuje a tudíž máte vyhráno. Problém sice nastává, když bojujete proti několika oponentům najednou, anžto manuální korekce, resp. cyklování mezi zacílenými subjekty není právě ideální, ale to bych viděl asi jako jedinou podstatnou nevýhodu bojového systému. Vlastně, ještě o jednom nedostatku bych věděl. Jedná se o to, že z nějakého pro mne záhadného důvodu není daná herní úroveň homogenní, neboli je dále rozdělena na několik lokací jakožto nezávislých celků, mezi nimiž pak protivníci nemohou probíhat. Pokud tak z jednoho obrazu utečete před přesilou nepřátel do jiného a poté se chcete vrátit, máte je nakumulované hned u vstupu a pak nastávají nepříjemné těžkosti.

Těžkosti však mohou přijít i při řešení rozličných puzzlů, jež však kvituji s povděkem, přičemž interakce s okolním prostředím je příkladná. Když se přiblížíte k místu či objektu, kde lze něco sebrat, aktivovat, použít anebo se na věc blíže podívat, objeví se zřejmá indikační ikona, takže během vašeho krátkého putování nikdy nebudete příliš tápat. Spousta interaktivních motivů - jako jsou třebas různé pohledy na obrazy na stěnách apod. - jsou pravda tak trochu zbytečným oživením a neprozradí vám nic důležitého a stěžejního, nicméně celkově to vidím jako podařený prvek, díky němuž je znovu odstraněno ono pasivní schéma vlastní sérii Resident Evil.

Eternal Darkness

Jsme ve finále, takže si pojďme shrnout, co Eternal Darkness nabízí. Podařenou hororovou kulisu s výtečným hudebním pozadím. Několik příběhů, majících důležitou vazbu na hlavní hrdinku naší story, která posléze musí udělat ten rozhodující krok pro zastavení Temnoty. Bohužel, všechny příběhové vstupy jsou velice krátké, striktně lineární a potřebný hororový podtext se díky nekompromisnosti všech protagonistů v hlavních rolích brzy vytrácí, pročež nám tady zůstává toliko stylová akční adventura s nepřáteli jak vystřiženými z filmového snímku Mumie, s pěknými pastmi a hádankami a obvykle krátkou dobou pro dohrání. Pěkně se na to dívá, stejně dobře hraje, ale abych byl upřímný a mám-li si vybrat, Resident Evil je přeci jenom a přese všechno vyřčené o něco lepší volba. Eternal Darkness není ani náhodou špatný, ale zdaleka vás nechytne způsobem jako přitom tolikrát provařený Resi. Možná je resumé takové i proto, že je zde od všeho jenom něco a ačkoli první ochutnávka asi zachutná každému hráči, tento poté uzná, že k úplné spokojenosti ještě nějaká klíčová ingredience chybí.

Eternal Darkness
Výrobce/Vydavatel Silicon Knights/Nintendo
Platforma GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 15 bloků
Verdikt: Zajímavá akční adventura s hororovými prvky, která je však příliš rozmělněná řadou nezávislých příběhových epizod a svázaná velikou linearitou. Jinak však nabízí něco vskutku dobrých nápadů, kvůli kterým stojí za to investovat váš čas do boje proti věčné temnotě.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

magazín 4. 5. 2024 19

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 40

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

novinky 6. 5. 2024 2

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

novinky 5. 5. 2024 6

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 29

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within

novinky 7. 5. 2024 0

Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...

Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce

novinky 7. 5. 2024 0

Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

novinky 7. 5. 2024 16

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Houpají se prsa hrdinek správně? Autoři hry to za otázku pořádně schytali

magazín 7. 5. 2024 6

Má to být jen nevinná hra o farmaření, ovšem kvůli jednomu příspěvku na sociálních sítích ohledně...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...