Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Eternal Darkness - Sanity’s Requiem

  12:00aktualizováno  30. listopadu 1:42
Pojďte společně s námi prolistovat jednu starou knihu s tajemným názvem Eternal Darkness, nabízející působivé svědectví o osudu několika lidí, kteří byli v nesprávné době na nesprávném místě. Nicméně k pochopení výše uvedených pohnutých událostí musíte mít jednak velkou dávku kuráže a druhak konzoli GameCube.

Eternal Darkness

Takže tady máme další pokus o oslovení hráčů, kterým se líbí "survival horor". Nintendo "second party tým" jménem Silicon Knights (který má na triku povedené izometrické RPG Blood Omen z 32 bitů) se zde možná pouští na nejistou půdu, neboť současní králové obhospodařující citovaný žánr mají skvělý rodokmen - Silent Hill a Resident Evil. Ale tvůrci se nezalekli silné konkurence a exkluzivně pro GameCube přináší velice zajímavý titul, který nabízí řadu nových věcí a nápadů, díky nimž je bojování (v tomto případě nejenom o váš vlastní osud) mnohem příjemnější.

Podobně jako některé jiné projekty nedávné minulosti, kam patří kupř. Star Fox Adventures, Too Human či Onimusha, byl i Eternal Darkness prvotně připravován na výkonnostně slabší hardware, konkrétně N64. Revize plánů však vývojáře přinutila počkat a mohu říci, že se tahle prodleva určitě vyplatila.

Eternal Darkness přichází s hodně zajímavým příběhem o věčné temnotě, proti níž bude ve finále bojovat hlavní hrdinka zdejší story - Alexandra Roivas, jež je v prologu hry konfrontována se záhadnou a velice brutální smrtí svého děda, se kterou si místní policie neví rady. Alex se tedy pouští do pátrání na vlastní pěst a pokud prozradím, že toto se bude odvíjet v opuštěných chodbách staré usedlosti, v níž její dědeček skonal, asi vám bude jasná paralela s Resident Evil. Nicméně zdejší schéma v mnoha ohledech překročilo zažité a nutno poznamenat, že i do značné míry zkostnatělé standardy. Už první krůčky v "mansion" jasně Eternal Darkness naznačí, že se tvůrci chtěli vyvarovat obvyklých klišé a také často kritizovaného systému statických kamer. Výsledkem čehož je dynamická práce kameramana, která vám povětšinou dává jasné povědomí o situaci vůkol vaší osoby. Do pozitiv lze taktéž zahrnout akceptovatelné pohybové dovednosti, dávající zapomenout na neobratné kreace hrdinů z Resident Evil. Svět kolem vás je plně polygonový a tudíž nenabízí ani zdaleka takové vizuální hody, co v případě nedávno recenzovaného remaku Residenta, nicméně svou vysokou jakost bezesporu má a v některých úsecích pak budí neuvěřitelný dojem opravdovosti. Co dále zasluhuje vyzdvihnout je audio složka (podpora Dolby Pro Logic II), se kterou si autoři skutečně vyhráli. Po celou dobu vašeho snažení vás doprovází strašidelná hudební kulisa sestávající se z podivných hlasů, zvuků a tónů, nepočítaje sem tradičně lekavé momenty, při kterých by se ve vás krve nedořezal. Např. jestliže vstoupíte do prázdné místnosti a vzápětí někdo prudce zabuší na její dveře je jasné, že pokud tohle dobrodružství hrajete v pozdních večerních hodinách, asi nezůstanete zrovna dvakrát klidní. Aby toho nebylo málo, je sem implementován tzv. Sanity ukazatel zohledňující stupeň vaší příčetnosti a pakliže jste často konfrontováni se zástupci temnoty anebo zvláštními jevy, můžete začít blouznit. Vaše halucinace mají mnoho podob, od zmenšování vaší postavy, přes náhlé krvavé upadnutí hlavy až po momenty, které doslova vyrazí dech. Jistě si mnozí z vás vzpomínají na šokující zážitek, jímž se bez diskuse stalo setkání s Psycho Mantisem ve hře Metal Gear Solid na PSX. Určitě se upomenete na mrazení v zádech, když tento charakter náhle četl záznamy uložených dat na vaší paměťové kartě, smazávajíc tak rozdíly mezi tím, co je hra a co realita - a podobné okamžiky vás v Eternal Darkness v halucinogením statusu čekají taktéž.

Eternal Darkness

Ač jsem zkraje povídání označil za ústřední hrdinku našeho vyprávění Alex Roivas, musím zde některé věci uvést na pravou míru. Eternal Darkness je totiž hra rozčleněná na několik kapitol, které se odehrávají v různých časových rovinách minulosti (a na různých místech) a skrze tyto kapitoly se snažíte pochopit celý příběh. Jde o to, že v "mansion" jakožto Alex hledáte schované útržky staré knihy jménem Eternal Darkness, jejíž stránky vyprávějí dávno zapomenutý příběh o návratu dávno zapomenuté civilizace, jejíž příslušníci kráčeli po zemi ještě před lidským pokolením. Každopádně v každé herní kapitole (úrovni) vystupuje jiná postava, která se ve finále střetne s osudovým odkazem a skrzevá každý příběh se Alex dostává blíže v odpovědi na otázku, co se vlastně stalo jejímu dědovi, resp. cože hrozí lidstvu. Každý hlavní charakter každé příběhové vložky je pak něčím specifický, nicméně pro všechny platí stejná pravidla (co se týče ovládání apod.). Jednotlivá dobrodružství jsou však příliš krátká na to, abyste si je pořádně vychutnali a potažmo se s hlavním hrdinou (hrdinkou) nějak více ztotožnili. Jedná se spíše o jakýsi běh na krátkou vzdálenost, v němž jste navíc až na neměnné a smutné finále něco jako bozi, proti kterým zdejší nohsledi temnoty nemají příliš šancí obstát. Každá klíčová postava totiž vedle nějaké destruktivní zbraně (dle doby, v němž se odehrává dané dobrodružství) disponuje i magickými schopnostmi, kde bych zejména připomenul možnost de facto neustálého fyzického ozdravování, takže ač mají nepřátelé stylově odpudivý rámec, není proč se jich bát. Což značně narušuje ono klasické survival horor pravidlo, kde obvykle každá konfrontace s oponenty je jedno veliké dilema - raději utéci či bojovat? Tady nikoliv. Za zmínku pak stojí alternativa vytváření si vlastních Eternal Darkness kouzel (ve skutečnosti možnosti nejsou až tak bohaté, jak to zprvu vypadá) a jejich možná provázanost s drženými zbraněmi, což je pozoruhodný nápad. Kouzelná je taktéž skutečnost, že se lze kdykoliv uložit na paměťovou kartu a v neposlední řadě přítomnost hodně vstřícného soubojového režimu, díky němuž to pěkně odsejpá. Při ataku vybraného nepřítele tu je alternativa útoku na vámi preferovanou část jeho těla, přičemž takový rychlý sek na hlavu jej zpravidla zbaví povědomí o tom, kde se vaše maličkost právě vyskytuje a tudíž máte vyhráno. Problém sice nastává, když bojujete proti několika oponentům najednou, anžto manuální korekce, resp. cyklování mezi zacílenými subjekty není právě ideální, ale to bych viděl asi jako jedinou podstatnou nevýhodu bojového systému. Vlastně, ještě o jednom nedostatku bych věděl. Jedná se o to, že z nějakého pro mne záhadného důvodu není daná herní úroveň homogenní, neboli je dále rozdělena na několik lokací jakožto nezávislých celků, mezi nimiž pak protivníci nemohou probíhat. Pokud tak z jednoho obrazu utečete před přesilou nepřátel do jiného a poté se chcete vrátit, máte je nakumulované hned u vstupu a pak nastávají nepříjemné těžkosti.

Těžkosti však mohou přijít i při řešení rozličných puzzlů, jež však kvituji s povděkem, přičemž interakce s okolním prostředím je příkladná. Když se přiblížíte k místu či objektu, kde lze něco sebrat, aktivovat, použít anebo se na věc blíže podívat, objeví se zřejmá indikační ikona, takže během vašeho krátkého putování nikdy nebudete příliš tápat. Spousta interaktivních motivů - jako jsou třebas různé pohledy na obrazy na stěnách apod. - jsou pravda tak trochu zbytečným oživením a neprozradí vám nic důležitého a stěžejního, nicméně celkově to vidím jako podařený prvek, díky němuž je znovu odstraněno ono pasivní schéma vlastní sérii Resident Evil.

Eternal Darkness

Jsme ve finále, takže si pojďme shrnout, co Eternal Darkness nabízí. Podařenou hororovou kulisu s výtečným hudebním pozadím. Několik příběhů, majících důležitou vazbu na hlavní hrdinku naší story, která posléze musí udělat ten rozhodující krok pro zastavení Temnoty. Bohužel, všechny příběhové vstupy jsou velice krátké, striktně lineární a potřebný hororový podtext se díky nekompromisnosti všech protagonistů v hlavních rolích brzy vytrácí, pročež nám tady zůstává toliko stylová akční adventura s nepřáteli jak vystřiženými z filmového snímku Mumie, s pěknými pastmi a hádankami a obvykle krátkou dobou pro dohrání. Pěkně se na to dívá, stejně dobře hraje, ale abych byl upřímný a mám-li si vybrat, Resident Evil je přeci jenom a přese všechno vyřčené o něco lepší volba. Eternal Darkness není ani náhodou špatný, ale zdaleka vás nechytne způsobem jako přitom tolikrát provařený Resi. Možná je resumé takové i proto, že je zde od všeho jenom něco a ačkoli první ochutnávka asi zachutná každému hráči, tento poté uzná, že k úplné spokojenosti ještě nějaká klíčová ingredience chybí.

Eternal Darkness
Výrobce/Vydavatel Silicon Knights/Nintendo
Platforma GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 15 bloků
Verdikt: Zajímavá akční adventura s hororovými prvky, která je však příliš rozmělněná řadou nezávislých příběhových epizod a svázaná velikou linearitou. Jinak však nabízí něco vskutku dobrých nápadů, kvůli kterým stojí za to investovat váš čas do boje proti věčné temnotě.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:




Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.