Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fahrenheit – interaktivní podivnost

  12:02aktualizováno  12:51
Jeden vrah, dva detektivové, nevyřešená vražda, dokonalý příběh a stovky variant, jak projít příběhovou linii. To vše obsahuje jedno z největších překvapení roku 2005.

BonusWeb HIT Fahrenheit Je-li ve vývoji pokračování nějakého super úspěšného titulu, jako např. Halo 2 nebo Half-Life 2, tak je víceméně jasné, že půjde o jasnou pecku. Samozřejmě – i mistr tesař se utne, ale pokud jde o zvučná vývojářská jména jako právě Valve nebo Bungie, tak je z velké části ruka v rukávu. Občas se ale objeví nečekané překvapení, které i zkušeným recenzentům otevře chřtán úžasem. Samozřejmě, že tento popis směřuji na zde recenzovaný Fahrenheit. Hned na rovinu se přiznám, že jeho vývoj jsem sledoval jen jedním okem. Řeči vývojářů o totálním filmovém zážitku, několika alternativních koncích a originálním systému ovládání mi přišly jako klasické žvásty typu jedna paní povídala. Navíc mě zveřejněné screenshoty přímo odpuzovaly. Zamrzlé ulice velkoměsta vypadaly naprosto nudně a ani interiéry mě nijak zvlášť nezaujaly. Jenže pak přišly loňské Vánoce a s nimi i velké překvapení. Na jedné straně celá řada odpudivých titulů od EA v čele s From Russia With Love a na druhé v mých očích naprosto nezajímavý Fahrenheit. Pak ale přišlo krátké seznámení a již hned ze Fahrenheit začátku jsem pochopil, že můj milovaný Xbox rozhodně na Štědrý Den hlady nepojde.

Celý příběh se motá okolo Lucase Kanea a jednoho nepovedeného večera v jedné zapadlé restauraci

Bohužel, nebo spíše bohudík, jsem strávil vánoční dovolenou s Xboxem 360. Na americký systém měření teploty jsem se tedy nakonec podíval „až“ na Silvestra. Jak příjemný byl můj přechod na Nový rok (a teď mimořádně nemyslím bujarou Silvestrovskou oslavu). Na první pohled možná nevypadá Fahrenheit až tak lákavě jako většina ostatních současných pecek, ale pod nevýrazným grafickým kabátem se skutečně schovává ryzí zlato hratelnosti. Ta je totiž bez nejmenší chyby, absolutně vás pohltí a dokud minimálně třikrát neuvidíte závěrečné titulky, tak nepustí. A že je konců několik, jistě nemusím zdůrazňovat. Samotná hrací doba se pohybuje okolo sedmi hodin, což sice není příliš mnoho, ale zajisté bychom v herním světě našli i kratší „rychlovky“. Samozřejmě musíme ještě přičíst i nějakou tu hodinku za již zmiňované opakované hraní. Navíc i Fahrenheit kdybyste mi o hlavu omlátili ceduli s nápisem „stop krátkým hrám“, tak bych tvrdil, že je hrací doba Fahrenheita ideální z 90%. Jakékoliv umělé prodloužení příběhu by bylo totiž absolutně fatální a z geniálního díla by se tak mohl stát maglajz.

Zapomeňte na Metal Gear Solid: Twin Snakes nebo (a teď si házím kolem krku oprátku) Final Fantasy VII. Příběh je ve Fahrenheitu totiž naprosto úchvatný a nesmírně poutavý. Kombinuje v sobě prvky z klasických filmů jako Twin Peaks, Se7en, X-Files, Terminator nebo Matrix. Některé scény ze hry jsou přímo klasickým klišé z filmů, některé jsou zcela originální. Navíc i klišé scény z filmů působí v herním provedení naprosto bezvadně. V Quantic Dream věděli přesně, co a jak udělat. Koneckonců se můžete sami v rámečku přesvědčit, že tvůrci nejsou žádní žabaři.

Ke klasickému point ‘n‘ click ovládání má hra hodně daleko.

Fahrenheit Celý příběh se motá okolo Lucase Kanea a jednoho nepovedeného večera v jedné zapadlé restauraci v ještě zapadlejší čtvrti New Yorku. Lucase z ničeho nic popadne amok a je posednut neznámou silou. Ta ho donutí zabít nevinného návštěvníka WC a poté se z čistajasna vypaří stejně rychle, jako se zjevila a Lucas se nestačí divit, co se za jeden krátký trip stačilo odehrát. Z ničeho nic se ocitl na toaletách. Před sebou má mrtvolu neznámého člověka, který si ani nestačil zapnout zip u kalhot, když byl přepaden u pisoáru. Na rukou má vyryté dva dvojhlavé hady a v ruce vražednou zbraň. Co čert nechtěl, u baru vysedává policejní důstojník. Čas ubíhá mílovými kroky – je čas jednat! Rychle!

Quantic Dream

Toto u nás relativně neznámé vývojářské studio má na svědomí jeden nezapomenutelný hit z dob minulých. Není řeč o ničem menším, než o Omikron: Nomad Soul pro Dreamcast a PC. Kromě Davida Bowieho obsahoval tento titul na tehdejší dobu obrovský herní svět a originální systém převtělování. Bohužel se hra nedočkala většího komerčního úspěchu ani na jedné z platforem a brzy upadla v zapomnění. Pokud by jste na Omikron náhodou někde narazili, tak neváhejte a pořiďte si ho. Nebudete litovat.

Fahrenheit Hrát za dvě strany (obvykle za hodnou a zlou) je dnes moderní. Fahrenheit však není žádná obyčejná hra a označit jednotlivé postavy za kladné či záporné se až na jednu výjimku opravdu nedá. Odlišný pohled na jednu a tu samou scénu z pohledu rozdílných postav přidává hře na atraktivnosti a variabilitě. Fahrenheit nabízí takovýchto úhlů pohledu hned několik. Kromě Lucase Kanea si zahrajete za dvojici vyšetřovatelů, kteří nedostali žádný menší případ, než vraždu v restauraci. Carla Valenti je dcera náčelníka policejního sboru a policejní geny má prostě v krvi. Případ Kane vs. náhodný návštěvník WC jí nedá spát a občas čmuchá i na vlastní pěst. Tyler Miles je oproti tomu daleko více nad věcí, i když i jeho veškerý pracovní i osobní život byl zasažen incidentem v restauraci. Trochu egoista, ale správný chlap každým coulem. Bohužel díky pracovnímu vytížení nezvládá ustát vztah se svojí přítelkyní a v závěru příběhu budete svědky i rozuzlení tohoto zajímavého mini-příběhu. Rozhodnutí je samozřejmě na vás. Částečně si zahrajete i za vedlejší postavy – kněze Marcuse, Lucasova bratra a jednoho obzvláště vypečeného týpka, jehož jméno a postavení vám neprozradím, aby nedošlo k nechtěnému vyzrazení příběhu.

Fahrenheit Fahrenheit je bezesporu adventurou. Ke klasickému point ‘n‘ click ovládání má ale hodně daleko. Levou analogovou páčkou ovládáte klasicky konzolově postavu, druhou mezitím veškeré akční pokyny – hra vám vždy znázorní jakým směrem se ta či ona akce provádí. Ovládání je tedy nejenom stylové, ale navíc i nesmírně pohodlné. Dojde-li však k nějakému akčnímu dění, žhavte reflexy. Ke slovu se totiž dostane zběsilé mačkání tlačítek L, R i divoké šermování s analogovými páčkami. V těchto akčních sekvencích totiž hra vyžaduje přesné načasování! Obtížnost těchto scén lze naštěstí nastavit i v průběhu hry a k větším problémům v těchto akčních vložkách tedy nedojde. Xboxový ovladač je navíc na ovládání Fahrenheitu jakoby přímo stvořený.

Zajímavě řešené je ve Fahrenheitu zdraví. Žádné zde totiž není. Místo toho je ve hře znázorněn stav momentální nálady postav. Od neutrálního přes depresi až po naprosté zhroucení. Samozřejmě mají na stav jednotlivých postav vliv herní události. Zemře-li Fahrenheit vám před očima přítelkyně, rozhodně vám to na duševním zdraví nepřidá. Psychika je křehká věc, ale naštěstí i ji můžete jakožto všemocný hráč ovlivňovat. Stačí se napít něčeho dobrého či ulevit si na toaletě a hned nám ukazatel nálady stoupá směrem vzhůru. Psychické rozčarování má navíc vliv na vývoj příběhu. Fahrenheit je mistrovské dílo plné napětí, strachu, humoru, lásky, sexu, násilí, soubojů, zpomaleného času a spousty dalších lidských i filmových emocí, akcí, reakcí či aktů. Po jeho prvním dohrání vám konečně dojde, proč se hra prodává v USA pod názvem Indigo Prophecy a nabudete neodkladného nutkání k opakovanému hraní. To vás dříve či později stejně čeká, protože vám vaše svědomí nedá pokoj, dokud neuvidíte minimálně jeden alternativní konec a pak další a další.

Vizuální stránka vás na zadek možná neposadí, ale nikdo mi nevymluví, že má Fahrenheit jedny

Klady a zápory

Plus Dokonalá atmosféra
Plus Několik alternativních konců
Plus Celkem pět hratelných postav
Plus Indikátor nálady

Mínus Na dnešní poměry slabší grafika
Mínus Mohlo by to být delší

z nejpropracovanějších mimik ve hrách vůbec. Motion capturing je též na velmi vysoké úrovni a hra má navíc velmi povedenou choreografii soubojů. Hudební stránka je zhruba na stejné úrovni jako příběh a hratelnost. Jedním slovem tedy úžasná. Samozřejmostí je podpora Dolby Digital 5.1, zvuk je tedy čistý, sytý a dokonale podporuje nesmírně povedenou atmosféru. Nikdy jsem nic podobného v žádné recenzi nenapsal, ale vyzývám všechny hráče, kteří mají v oblibě vynikající hry, aby si Fahrenheit pořídili. Je to jeden z nejoriginálnějších počinů posledních let a jistě si zaslouží vaši pozornost.

Fahrenheit
Výrobce/Vydavatel Quantic Dream/Atari
Platforma Xbox, PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: HDD
Verdikt: Jedna z nejlepších her pro Xbox. Jedna Z nejlepších her skrz naskrz platformami. Jedna z nejlepších her loňského roku. Co více dodat? Jděte do toho!
Hodnocení: 90% (info)



Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Nová americká show kombinuje politickou debatu s hraním videoher

Reportér David Weigel (vlevo) zpovídá kongresmana Matta Gaetze (vpravo) v...

Renomované americké noviny The Washington Post experimentují s novým druhem zpravodajského formátu, který kombinuje...

Hra Fortnite vydělala již miliardu dolarů, přitom je ke stažení zdarma

Fortnite

Za pouhý rok od vydání už hra Fortnite vydělala svým tvůrcům přes 20 miliard korun. Její popularita je přitom stále na...

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz