Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 2005 – dojmy z dema

  12:00aktualizováno  10:36
Pro Evolution Soccer je a bude fotbalovým králem. Nejnovější díl série FIFA se však nevzdává a konečně přináší pořádné změny i lepší hratelnost. Zkrátka – konečně to bude stát za to! Více v dojmech z dema.

FIFA 2005Ačkoli demoverze hry FIFA 2005 vyšla už před deseti dny, stojí za to si zrekapitulovat a říct, co přinesla: Na první pohled krátkou ukázku jednoho poločasu z mače mezi Arsenalem a AC Milan, na pohled druhý konečně přesvědčivý argument, že nejnovější FIFA bude dobrá hra.

FIFA 2005 se totiž lépe ovládá, lépe hraje a v konečném důsledku se s ní člověk opravdu pobaví. Vylepšené a funkčně vyšperkované ovládání slibuje relativně dobrou kontrolu nad hráčem, byť se klávesy od minulého dílu nezměnily. K plnému zážitku z hraní je opět naprosto nezbytný gamepad s analogovými páčkami. Ty se třeba hodí k vylepšenému systému kliček, jež nabízí celou škálu otoček, zasekávaček, přiťuknutí nebo klamání tělem. Zlepšení v této oblasti není tak o počtu těchto fint jako spíše o jejich uplatnění a použitelnosti. S kapkou tréninku a vyzkoušení si všech variant se dají soupeřovi obránci pěkně oblbnout. A obecně souboje jeden na jednoho častěji končí ve prospěch útočníků. I při sprintu jsou si schopni udělat prostor, a pokud člověk navíc vystřihne nějakou kličku, může se dostat i do slibného brejku. Brejků ostatně nějak přibylo, možná to je nastavením demoverze a taktikou, každopádně sólové úniky už nejsou raritou jako dřív.

Vylepšete si demoverzi

Demoverze obsahuje v „základní variantě“ vlastně jen šestiminutou ukázku s již zmíněnými týmy. Pár dnů na to se na internetu objevila řada zlepšováků, které mimo jiné dovolují nastavit si rozlišení, obtížnost a umožňují přeskočit zdlouhavý úvod. A někteří nadšenci tradičně vydali i nové sady týmů jako třeba AS Řím/Real Madrid nebo Juventus/Manchester.








FIFA 2005Jistou obměnou prošla FIFA 2005 nejen z pohledu na možnosti jednoho hráče, ale i na celý tým. Parťáci z mančaftu ochotně nabíhají do šancí, hra je sice stále místy statická, jde ale vidět jasný posun vpřed při některých často opakovaných situacích (například průnik po křídle a centr do velkého vápna, do nějž si ostatní poměrně chytře naběhnou). V případě problému, že se žádný spoluhráč neuráčil vystartovat na přihrávku, se dá samozřejmě použít klávesa pro vyběhnutí okolních hráčů. Ta je naprosto stěžejním prvkem při vytváření si tlaku i přečíslení a společně s krátkým ťukesem nebo narážečkou se s ní dají vykouzlit opravdu pěkné věci. Vylepšen byl prý i systém Off the ball, který díky oběma analogovým páčkám umožňuje ovládat dva hráče najednou. Rozdíl mezi minulým a tímto ročníkem však moc znát nebyl. Snad v plné verzi.

Hratelnosti mimo jiné pomáhá i fyzika míče a zmíněná klávesa pro nabíhání. Když člověk pošle do prostoru balón, adresát se už konečně nezasekne a nezastaví, ale naopak bez problému přijme balón za běhu. A pak už se dají dělat věci – nacentrovat z první, udělat kličku, zrychlit... Přechod do útoku tak působí svěžím a lehkým dojmem, nejde ani o strojově přesné a rychlé přihrávky jako ve hře FIFA 2004, ani o dlouhé FIFA 2005nakopávání míčů a pasy přes půl hřiště jako v ročnících FIFA 2003 a FIFA 2002. Letos se tedy podařilo udělat jakýsi kompromis. A to je jen dobře.

V demoverzi bohužel nejde nijak měnit rozestavění mužstva (tj. Arsenalu nebo AC Milánu), každopádně zatímco útočná fáze dostala nový šmrnc, obrana pořád nestojí za nic. Důvodem je inklinace k ofsajdům, forvardi oproti minulému roku ještě více stojí na pomezí ofsajdu, které proto rozhodčí píská daleko více. Jenže častěji taky dochází k tomu, že se obránci zaseknou, jeden z nich se pozapomene vzadu a bum – je z toho soupeřův brejk, se kterým člověk nic neudělá.

Kromě toho některé věci zůstaly beze změn a zbytečně tak kazí celkový dojem. Třeba systém kopání penalt, které v demoverzi při remízovém stavu určují vítěze, je blamáž par excellence. Exekutor si vlastně jen volí, kam balón pošle – jestli doprava, doleva nebo doprostřed. Brankář má tutéž možnost, a i když se FIFA 2005 navenek prezentuje, že si člověk může určit sílu kopu a přesný směr, nic z toho nejde. Existuje jen doprava, doleva a doprostřed. Jinak řečeno je zde přesně daná šance tři ku jedné na chycení penalty. Stejně nepraktické zůstalo i zahrávání rohů, dobře myšlený systém má opravdu své mouchy a těžko říct, jestli autoři FIFA 2005dělají, že o tom neví, nebo jestli jej spíše nestihli změnit. Podobně se nic nedělo se zahráváním přímých kopů, které sice není žádná sláva (což si člověk uvědomí až v multiplayeru), ale oproti modelům z předchozích let má něco do sebe.

Technické zpracování se zase o fous zlepšilo, přibylo pár nových pohybů, třebaže se modely a tváře hráčů jako takové v ničem nezměnily. Grafika je prostě tradičně skvělá. Těžko ale soudit zvuky, až na charakteristický „fifovský“ šum v ochozech a občasný náznak povzbuzování nejde slyšet nic.

FIFA 2005 zřejmě nebude mít šanci jakkoli – snad až na technickou stránku – překonat hratelnost a kvality Pro Evolution Soccer 3. Společně s fungl novým managerským podtextem (hráč totiž bude moci spravovat mužstvo i z této stránky) však na mainstreamový proud bude bohatě stačit. Zklamáni by ovšem nemuseli být ani ti náročnější, podle dojmů z této demoverze by totiž FIFA 2005 mohla být tím nejlepším ročníkem za poslední čtyři roky. Více se dozvíme na začátku října, kdy vychází.

Index očekávání: 75%
Autor:




Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.