GeForce MX-400 - starý pes v nové boudě

  12:00aktualizováno  1:41
Firma nVidia mění označení svého cenového trháku – GeForce MX a tvoří dvě odlišné řady - MX 400 a MX 200. Tak tu vedle sebe na trhu vidíme MX klasickou, jinou s DDR pamětmi, a nové karty s MX 200 a MX 400. Výrobci si mnou ruce nad zmateností neinformovaných zákazníků a přitom se zase tak moc podstatného nestalo. Technologicky je vše v původních zajetých kolejích.

Grafická karta Asus V7100 Pro GeForce 2 MX-400

V loňském roce firma nVidia vydala odlehčenou verzi svého základního čipu GeForce - označeného MX, který jí měl umožnit získat pozice na trhu v segmentu cenově orientovaných zákazníků. Dnes je mezi námi již slušnou řádku měsíců a je třeba říci, že se prodávala a dodnes prodává více než dobře. Velice rychle se přišlo na to, že za vynaložené peníze poskytuje velice solidní výkon, zároveň je však podpořen solidními a stabilními ovladači. Doba plynula a na trhu se začaly objevovat nejrůznější varianty karet s GeForce MX, jako je DDR verze (ovšem s redukovanou paměťovou sběrnicí na polovinu), ale hlavně spousta karet od výrobců, kteří pochopili, že cena je zde to nejdůležitější. Tak se objevovaly karty s pomalejšími pamětmi a úmyslně podtaktované, protože vyšší takt by konstrukčně nedořešené produkty neustály.

Nedávno se nVidia rozhodla rozvlnit už poněkud zahnívající vody GeForce MX tím, že typová řada bude rozdělena na dvě - MX-200 a MX-400. Již podle názvu je jasně vidět, že obě řady se hrdě hlásí k MX a tudíž ke třídě karet levnějších. Není ovšem na místě se domnívat, že jde snad o nějaké technologické novinky či vylepšení. Podívejte se na následující tabulku parametrů:

  GeForce 2 MX GeForce 2 MX-400 GeForce 2 MX-200
Propustnost videopaměti (GB/s) 2,7 2,7 1,3
Videopaměť 128 bit SDR
64 bit DDR
128 bit SDR
64 bit DDR
64 bit SDR
Renderovacích cest 2 2 2
Stand. frekvence (čip/paměť) 175/166 200/166 175/166
Výrobní proces (mikronů) 0,18 0,18 0,18

Je to přesně tak, vše je při starém. Řada MX400 vznikla prostým zvýšením taktování čipu o 25 Mhz výše - tedy na 200 Mhz. MX200 je taktovaná stejně jako původní MX, ale aby se výkonnostně řady odlišily, je redukována paměťová sběrnice na polovinu - 64 bitů a navíc SDR. Každý, kdo kdy experimentoval s taktováním GeForcí MX musí potvrdit, že základních 175 Mhz se dá v naprosté většině případů zvýšit právě někam okolo 200Mhz, tedy na úroveň MX-400 (výchozí takt). Vyplývá z toho následující: Paměti, jimiž je Asus V7100 Pro GeForce 2 MX-400 osazena

  • MX-400 není nic nového pod sluncem, jen původní MX čip bez jakýchkoliv úprav provozovaný na vyšším taktu. (+25Mhz)
  • MX-200 je dost podstatně okleštěná zejména díky 64 bitů SDR sběrnici a nelze ji seriózně doporučit.
  • Stejnou službu jako MX-400 mi dá klasická MX, pokud mi nevadí přetaktování a mám kartu od alespoň trochu solidního výrobce. Pokud přetaktuji MX400, mám šanci se ovšem dostat s taktem o něco výše (opět závisí na výrobci).
  • Stejně jako u klasické MX je potřeba dávat pozor na kvalitu a hlavně rychlost osazených pamětí (6nS minimálně) a pokud plánujeme MX dále přetaktovávat i na co nejlepší chlazení čipu.

    Test: Asus V7100 Pro
    Karta je na pohled dost obyčejná. Čip je chlazen kulatým chladičem opatřeným větráčkem. Deska je viditelně připravená i na pokročilejší verze této karty a proto zde vidíme neosazená nadepsaná místa pro BT869 (realizuje TV výstup). Na naší verzi označené jako “PURE” nic takového není a proto taky nenalezneme žádný jiný konektor než ten pro připojení monitoru. Co překvapí a potěší je kvalita osazených paměťových čipů - osazeny jsou EliteMT o rychlosti 5 nS a to je velice slibné pro přetaktování. Asus si je dobře vědom nadstandardnosti těchto pamětí a tak se dočteme hned na krabici větu “High speed video memory for overclocking” a paměti jsou standardně také rovnou taktovány výše - na 200 Mhz. O tom,že u MX je hlavní výkonová rezerva v pamětech a proto je třeba se při přetaktování zaměřit hlavně na ně jsem mluvil v minulosti již mnohokrát (např.v recenzi na předchůdce - Asus V7100/T). Karta je tedy evidentně navržena s ohledem na hráče, kteří z karty vždy chtějí vyždímat maximum. Proto je také na kartě již z minulosti známý čip Winbond W83781D (viz. naše recenze na V7700-Deluxe), který monitoruje voltage, otáčky větráčku na čipu a hlavně teplotu čipu. Součástí instalace je pak software Asus SmartDoctor, který hodnoty přehledně zobrazuje ve Windows, Grafická karta Asus V7100 Pro GeForce 2 MX-400 a příslušenství vyvolává alarmy pokud čip překročí nastavenou teplotu, klesnou otáčky větráku (zasekl se) a podobně.

    Software
    Na celkem 5-ti přiložených Cd najdeme hry Startrek - New Worlds, Messiah, obligátní AsusDVD video přehrávač (PowerDVD ala Asus), kalibrovací software na barvy - 3Deep a CD s ovladači. Jde tedy o celkem slušný bundle co pokryje všechny počáteční potřeby majitele karty.

    Přetaktování
    Testovaný kousek dosáhl vynikajících výsledků, konkrétně 265Mhz na pamětech (standardně 200Mhz) při současné frekvenci čipu 230Mhz (standardně zde 200Mhz). Přetaktování bylo postupně prováděno nejprve zvýšením frekvence na pamětech na maximum při základním taktu jádra a poté zvyšování taktu jádra kam až to půjde.Takto dosáhneme víc na pamětech, než pokud budeme zvyšovat obě frekvence zároveň. Dostáváme se tedy do oblastí, kam se s klasickou MX dostaneme jen těžko, hlavně díky 5nS pamětem.

    Systém

  • Procesor AMD Athlon (Thunderbird) 1GB@1141Mhz (-C)
  • základní deska Abit KT7A, Via 4-in-1 v4.32, AGP 4x enabled,
  • 256 MB RAM
  • Windows 98SE (ještě pořád jsou Detonátory Win9x o něco rychlejší než Win2K verze)

    Testovací postup

  • 3D Mark 2001 (Direct3D multitexturing), Direct X8
  • id Software Quake3 Arena Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing)

    Zadní strana karty Asus V7100 Pro GeForce 2 MX-400

    Testy jsou to spolehlivé a osvědčené a hlavně Q3A dává dobře porovnatelné a přesné výsledky. Ustupuji od starší verze 3DMarku 2000, která nám nedává informaci o kompatibilitě a výkonu pod nejnovější verzí DirectX8. Ta přináší hodně znatelných vylepšení a je proto zřejmé, že ji většina nových titulů bude přímo vyžadovat. Projedeme si testy jednak v původním nastavení na standardních frekvencích a jednak po velice výrazném přetaktování na dosažených 230/265MHz (jádro/paměti).

    Test 1 - kvalita zobrazení ve 2D
    Rozhodl jsem se zařadit tuto kategorii, protože jsem viděl celkem hodně GeForce karet, které měly velice špatný obraz již v běžných rozlišeních. Problém je, že jde o velice subjektivní pocit a tak se názory mohou lišit. U Asus V71000 Pro je to asi takto - 1280x1024/85 Hz je ještě uspokojivě kvalitní (obraz začíná být přece jen maličko mázlý a není tak prokreslen). Jakmile jdeme na 1600, stává se dle mého názoru pro delší práci nepoužitelný. Vše samozřejmě závisí hlavně na úhlopříčce vašeho monitoru. Předpokládám že většina používá asi maximálně 1280x1024 a tam je ještě obraz s výhradami přijatelný. Taky je docela možné, že se i toto může a bude lišit kus od kusu vlivem tolerance součástek a podobných jevů.

    Test 2: OpenGL

    Výsledky Asus V7100 Pro GeForce 2 MX-400 v OpenGL
      Fast
    (stand. clock)
    Fast
    (230/265)
    Rozdíl
    (Fast)
    High Quality (stand.) High Quality (230/265) Rozdíly HQ
    800x600 136,3 150,3 10% 104,1 127,6 23%
    1024x768 99,7 117,6 18% 66,5 87,2 31%
    1280x1024 62,1 74,5 20% 39,5 53,0 34%
    1600x1200 43,1 52,1 21% 24,5 33,9 38%
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: demo001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Stačí se podívat na velice solidní přírůstky v paměťově náročném HQ módu, kde se používají 32-bitové textury, a jasně vidíme jak moc je důležitá kvalita pamětí a tudíž jejich možnost přetaktování. V optimálním rozlišení této karty - 1024 HQ je zisk celých 31% což už je opravdu znát. Po přetaktování se dostáváme na slušnou framerate i v 1280x1024 HQ.

    Test 3: Direct 3D - 3D Mark 2001
    Vybereme pouze některé testy a provedeme je pro původní taktování a pro zvýšenou frekvenci. Textury při testech byly zapnuty komprimované (celkem logická volba) a antialiasing vypnut (tohle není GeForce 3 ale karta nižší třídy). Koho zajímá, jaký efekt by mělo zapnutí jednotlivých módů FSAA, může si přečíst o jejich drastických dopadech na framerate ve starších recenzích. Konstrukčně je totiž až do GeForce 3 vše při starém, a tak se FSAA opravdu zapínat nevyplatí. Ještě malá poznámka. Viděl jsem v prodeji karty MX400 osazené 64MB paměti. Pokud vezmeme v úvahu jednak typicky zapnuté komprimované textury (menší objem dat na přenos), ale hlavně to, že GeForce MX (i 400) dává použitelné hraniční rozlišení 1024x768x32 (výše jen zřídka), tak se mi to zdá v této třídě spíš luxus. Na přesná čísla by to ale chtělo dvě karty lišící se pouze osazenou pamětí. Zpět k testům. Lepší se jeví použití testů při nastaveních na low, testy potom lépe ukazují rozdíly v jednotlivých módech. První číslo ukazuje hodnotu naměřenou na standardním nastavení frekvencí, číslo za lomítkem je výsledek při maximálním stabilním taktu. V posledním sloupci je celkové zlepšení výsledku dané přetaktováním na maximum.

    Výsledky Asus V7100 Pro GeForce 2 MX-400 v Direct3D - 3D Mark 2001
      Car Chase
    low/high
    Dragothic
    low/high
    Lobby
    low/high
    FillRate Multi 3D Mark Score Celkové zlepšení
    800x600 16bit 65.5 / 75.8 61.1 / 69.2 80.2 / 85.6 398.8 / 461.0 3838 / 4111 7 %
    800x600 32bit 55.1 / 66.9 53.3 / 63.1 69.8 / 79.1 383.1 / 449.9 3405 / 3866 14%
    1024x768 16bit 53.2 / 63.2 47.4 / 55.6 62.0 / 71.3 402.6 / 465.9 3189 / 3586 12%
    1024x768 32bit 42.0 / 52.1 38.7 / 48.5 47.5 / 60.3 381.2 / 451.9 2602 / 3139 21%
    1280x1024 16bit 39.2 / 46.8 33.5 / 40.0 39.6 / 47.9 409.5 / 472.4 2358 / 2774 18%
    1280x1024 32bit 29.2 / 37.0 25.4 / 32.8 27.4 / 36.9 360.5 / 454.6 1730 / 2213 28%
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2001

    Vidíme zde hlavně to o čem jsem mluvil - jakmile se dostaneme při standardním taktu nad 1024x768x32, už to asi moc plynulé v reálu nebude. Přetaktováním získáváme hodně. Vidět je to hlavně v paměťově náročnějším 32-bitových módech, což jen ukazuje jak moc MX potřebuje vyždímat z pamětí maximum. Právě v kritickém rozlišení 1024x768x32 jsme získali celých 21% a naprostá většina tohoto výsledku je dána právě zvýšeným taktem pamětí. Zároveň musíme ocenit, jak moc je od Asusu chytré na paměťových čipech nešetřit a dát lidem to, co si žádají. Je třeba ovšem také upozornit na to, že možnosti přetaktování se liší kus od kusu a tak nemáme nikdy žádné záruky. Je ovšem pravda, že v případě takto kvalitních pamětí máme minimálně lepší výchozí pozici.

    Hodnocení
    I když jde technologicky o stále totéž, je potřeba tuto MX400 důrazně pochválit. Díky léty prověřené kvalitě Asusu jde o stabilní a spolehlivý výrobek. Odlišení se od ostatní díky nadstandardní kvalitě pamětí je logické a velice vítané. Karta je zaměřena zejména na hráče-ladiče, kteří se nebojí experimentů s přetaktováním při nákupu u nich můžou právě paměti rozhodnout. Takovýto segment kupujících obvykle nepotřebuje další přídavné funkce pro práci s videem, ale uvítá alespoň trochu slušný přibalený software. Cena karet od Asusu je vždy o něco vyšší něž konkurenčních, ale je to vždy sázka na jistotu. GeForce MX-400 na mně každopádně udělala dobrý dojem a doporučuji ji bez obav každému, kdo si hodlá kartu této výkonové kategorie pořídit.

    Recenzovanou grafickou kartu Asus V7100 Pro (GeForce MX-400) nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.

  • Autor:

    Nejčtenější

    Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

    Review bombing hry Dota 2

    Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

    Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

    Assassin’s Creed Odyssey

    Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

    OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

    Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

    Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

    KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

    Herní kvíz

    Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

    Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

    Jedna z možných podob princezny Bowsette

    Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

    Další z rubriky

    Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

    Assassin’s Creed Odyssey

    Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

    KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

    Herní kvíz

    Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

    Vítězem herních Oscarů se stala severská akce God of War

    Prezentace God of War

    V Los Angeles se konalo tradiční vyhlašování nejlepší hry roku v rámci prestižního ceremoniálu Game Awards. Předávání...

    Najdete na iDNES.cz